Blog

26. říjen 2015

Poprvé na Startovači

Co na člověka čeká a co by neměl opomenout, když si zakládá svoji první crowdfundingovou kampaň na Startovači.
Poprvé na Startovači Obrázek

Poprvé je vždycky všechno těžké a tak má člověk většinou docela radost, když nemusí jako první skákat do neznámé vody. Pokud jste se právě rozhodli že si založíte na nějaký svůj nápad crovdfundingovou kampaň, doporučoval bych vám totéž.Podívejte se po těch, kteří to zkusili před vámi a poučte se od nich.

Nemusíte opakovat cizí chyby, když už je někdo udělal za vás

Na Startovači je to poměrně jednoduché, stačí se podívat do úspěšných projektů v Síni slávy. Vždycky je lépe dívat se na více alespoň přibližně podobných projektů a uvědomit si v čem byly pro fanoušky zajímavé. Mají totiž i svoje slabiny, ale podstatné jsou pro vás ty důvody pro které uspěly. Přemýšlejte, čím by měl fanoušky zaujmout právě váš projekt.

Něco si nejprve přečtěte

Jednou z nejtěžších věcí bývá zbavit se nějaké utkvělé rychle vytvořené představy, která váš projekt může připravit o šance na úspěch. Proto, než začnete psát, něco si o crowdfundingu přečtěte, abyste se orientovali a napadali do podobných léček. Hodně rad najdete na našem BLOGU.
Pro koho vlastně crowdfundingové projekty jsou se dočtete v článku Startovači, podporovatelé, fanoušci, donoři, backeři...
Přemýšlíte, jestli máte zadatvolbu "podnikatelský projekt"? Raději si nejprve přečtěte Co to znamená "podnikatelský projekt"?
Jak si stanovit cíl a jak odhadnout své šance si přečtete v článku Jak dobrý je můj cíl?
Se psaním textů vám pomůže článek Píšeme projekt.
Jak volit odměny se píše v článku Skutečná hodnota crowdfundingových odměn.
Kdy budete potřebovat video a jak by mělo vypadat (včetně ukázek) si přečtěte v článku Před kamerou, za kamerou .

Konečně i když je čtení Podmínek vždy nudné (a ani ty naše nejsou výjimkou, je to prostě účelová věc), doporučujeme věnovat čas jejich nastudování. Protože víme, že si je stejně nikdo nebude pamatovat, dali jsme na ně odkaz dole na stránku (vlevo dole). Najdete tam také hodně užitečný odkaz na nejčastější otázky - FAQ.

A nemusíte zůstavat pouze v Česku a na Slovensku. Crowdfunding funguje na velmi podobných principech i v zahraničí. Pokud umíte anglicky, tak internet je plný crowdfundingovych případovek, best practices nebo rozhovorů s tvůrci úspešných ai neúspěšných kampaní. Dobrá zakladní doporučení naleznete na Kickstarteru i IndieGogo – Running Your Campaign
Velmi dobré tipy a doporučení tweetuje @bestofkickstart

Nebojte se založit si kampaň

To že kampaň na Startovači založíte neznamená, že ji musíte ještě ten den naráz odeslat ke schválení, ani že ten den odstartujete. Startovač má editor v němž se kampaň připravuje po krocích. Kampaň si můžete kdykoliv uložit a vrátit se k ní až budete mít čas pokračovat.

Odstartovat kampaň aneb vždy počítejte s časovou rezervou

Nejděsivější slovo v crowdfundingové kampani je "narychlo".  V průměru si autoři připravují kampaň 1-2 týdny. Natočení videa, napsání dobrého textu a vymyšlení opravdu zajímavých odměn zkrátka nějaký čas zabere. Startéři/podporovatelé nejsou hloupí a velmi rychle poznají zda si dal autor na prezentaci kampaně záležet nebo vše zvládnul za pár minut. Pokud dojdou k závěru, že je to to druhé, tak jejich peníze opravdu očekávat nemůžete.

Autoři projektů zpravidla nejsou ani géniové, ani vtipálci a někteří z nich to dělají prostě poprvé. Je poměrně těžké vytvořit na první pokus prezentaci, která by byla bezvadná. Většinou se to povede opravdu jen lidem, kteří problematiku crowdfundingu znají a sledují dlouho. Nebojte se, počítáme s tím! Počítejte s tím prosím také a myslete i připravujte kampaň s dostatečným předstihem

Zelené tlačítko "Odstartovat kampaň" proto vaši kampaň nepublikuje rovnou na stránku Startovače, ale odešle ji ke schválení. Pouze o dokonale připravených nebo naprosto nesmyslných odbytých kampaních se dá rozhodovat rychle. V ostatních případech očekávejte naši zpětnou vazbu do cca 48 hodin

Nenecháme vás v tom.

Většina kampaní, která nám přichází ke schválení se od nás ještě jednou až dvakrát vrátí autorovi s připomínkami, doporučeními, komentáři a tipy. Jejich zapracování je samozřejmě na samotném autorovi. Uvědomte si prosím, že naše a vaše snaha je stejná - chceme abyste uspěli. Pravděpodobně to neděláme tak špatně, protože úspěšnost kampaní na Startovači v posledním roce kolísá mezi 57 a 59% (to je hodně i nad celosvětový průměr).

Dávejte si v té době dobrý pozor na emaily! Někdy se stane, že zprávy ze Startovače padají do spamového koše, jindy (pokud neuvedete jiný email) přicházejí na adresu kterou jste se přihlásili přes Facebook.

Domluvte si start

Vzhledem k tomu, že vás čeká emailová i telefonická  konzultace s některým členem týmu Startovače (podle typu vašeho projektu), budete mít také příležitost domluvit si přesnější termín i čas startu. Je dobré se poradit, jestli ten čas a termín, který připadá na první pohled zajímavý vám, je také opravdu tak zajímavý z hlediska kampaně.

Zpět na výpis