Blog

24. červenec 2015

Jak dobrý je můj cíl?

Dá se nějak dopředu zjistit, jestli projekt uspěje? Dá se říci, jestli je cíl vašeho projektu vůbec vhodný pro crowdfunding? A jak moc? Ano dá!
Jak dobrý je můj cíl? Obrázek

Úplně přesně to sice nikdo neví, ale můžete si udělat hrubý odhad svých šancí. Co by vlastně měl takový ideální cíl pro crowdfunduing splňovat?

1.) Prokazatelné naplnění
Pro vaše podporovatele je nesmírně důležité poznat ten okamžik, kdy se cíl naplnil. Tím cílem samozřejmě nemyslím dosažení cílové částky, ale to, k čemu směřuje celý projekt. Vernisáž, křest knihy či CD, odhalení plastiky, publikování výzkumu ... to jsou jasné body u kterých si každý může říct: Splněno. 
Tenhle pocit je důležitý, protože to co chtějí vaši podporovatelé je spolupodílet se na něčem, co má smysl. Splněný cíl je toho doklad.

2.) Odvaha a to jak tvůrčí tak skutečná
Být skromný nebo konformní v cílech (ne v cílové částce, ta se odhaduje jinak) je v crowdfundingu nevýhoda. Pokud jste ten, kdo nějakou věc dělá poprvé, jsou vaše šance výrazně větší, než vašich napodobitelů. Když se při tom vašim fanouškům opravdu zatají dech, tím lépe.
Hodně záleží na interpretaci. Pokud jste dejme tomu jachtař, který plánuje s partou potápěčů výzkum žraloků lidožravých a potřebuje na to nové plachty pro svou loď, bude rozhodně lépe působit název projektu "Lidožravci" než "Nové oplachtění pro Bavarii 46".

3.) Rozsah
Kolika lidem udělá splnění cíle radost? Tohle asi přesně vědět nebudete, ale přibližný řádový odhad si udělat můžete z návštěvnosti stránek (unikátních IP adres), z diskusí, počtu fanoušků na facebookových stránkách (v tom je Facebook velmi užuitečný). Nemusejí to být vlastně ani přímo vaši fanoušci. Mnohé projekty dělají jejich autoři pro komunitu, která už existuje  - např. počítačové hry, komixy...atd, pak to ale znamená získat podporu takových komunit.

V průběhu dobře vedené kampaně může sice počet obšťastněných fanoušků narůst, ale jen velmi vzácně jde o nárůst počtu v řádech. (To jsou pak ony "zázračné" projekty s vysokou viralitou.)

Dobrý odhad počtu fanoušků udržuje projekt v mezích reality.
Nikdy nefunguje risk typu "budu po 50 fanoušcích chtít 500 000 kč". 

V crowdfundingu platí naprosto:
"Počet ničím nenahradíš."

Ze stejného důvodu prostě nefungují projekty označovaní jako "sponzoring života". Tam je totiž počet těch, kterým může projekt udělat radost přesně roven jedné.

4.) Nadšení
Vlastně jde spíše o intenzitu nadšení, kterou projekt (nebo jeho autor) vzbuzuje. Pro hrubý odhad je důležité si hlavně uvědomit rozdíl mezi situací, kdy projekt sice zaujme natolik, aby dostal like, ale nenadchne tolik aby vyvolal snahu podpořit a stavem kdy už působí tak, že se na něm lidé chtějí podílet.

5.) Dobré následky
Kromě toho že samotný cíl kampaně vnímají podporovatelé jako dobrý, je výhodné, když za ním cítí nějaké pokračování, něco, co by mohlo na projekt dále navazovat i po splnění cíle. 

6.) Zábava
Nejde vlastně nikdy jen o cíl samotný, ale také (a někdy hlavně) o to jak jej prezentujete. Vždycky by už samotný projekt měl být zábavný. Lidé chodí na Startovač ve volném čase a v podstatě se tu chtějí bavit. Ta zábava může mít naprosto rozdílnou úroveň a hloubku. Může být vážná i naprosto nevázaně lehká, ale prostě to musí být zábava. To znamená především "zajímavá".

Nasypat jen na jednu hromadu základní údaje s tím, že se jimi někdo už bude probírat, prostě nestačí. Sebelepší cíl může zabít špatná prezentace.

Ne, opravdu to není lehké, ale stojí to za to.

Zpět na výpis