Blog

07. září 2015

Skutečná hodnota crowdfundingových odměn

Pro autory kampaní bývá nesmírně těžké pochopit, jako hodnotu skutečně mají odměny v crowdfundingových kampaních. Podporovatelé to ale chápou hned.
Skutečná hodnota crowdfundingových odměn Obrázek

(na úvodním obrázku originální geocoin Zlatá brána z projektu Terezínské hry)

Je obecně celkem hloupé plést si crowdfundingovou kampaň s obyčejným e-shopem. Přitom je to poměrně pochopitelné, jakmile se podíváte na rozdíl mezi marží v obchodě a tím co jde z "prodeje" odměny na samotný crowdfundingový projekt. Žádný obchod na světě (snad s výjimkou obchodu s ropou) by nemohl mít takový poměr nákladů na výrobu a cenou výrobku. Samozřejmě, protože to vlastně není prodej.

Sentimentální hodnota

Jako autoři potřebujete především vybrat peníze na projekt, takže se ani nemůžete spokojit s navýšením výrobní ceny o deset nebo dvacet procent, natož abyste se snažili zaujmout nějakou slevou. Zároveň ale také nemůžete své podporovatele ošidit. Takže, co se to v crowdfundingu vlastně prodává? Jako hodnotu mají odměny v crowdfundingové sbírce? Rozhodně ne výrobní! Pochopit princip hodnocení odměn je téměř nemožné pro člověka, který nikdy neslyšel pojem "sentimentální hodnota". 

Když se podíváte na jakoukoli věc, která je v crowdfundingu opravdu ceněná, zjistíte, že její hlavní hodnota spočívá v tom, že dokáže vyvolat silnou emoci. Je to upomínka na určitý prožitek. V crowdfundingu je takovou emocí pocit úspěchu a spolupodílení na vzniku něčeho užitečného a krásného. Výhodou je, že to tak funguje vždycky - z neúspěšných kampaní se odměny neposílají.

Právě proto by měla mít taková věc v sobě něco neopakovatelného. Dobré odměny pro crowdfundingové kampaně se vyrábějí právě a jedině pro samotnou kampaň nebo pro samotný projekt, nelze je sehnat nikde jinde (říkáme že jsou exkluzivní). Drobné odměny - kšiltovky, samolepky, nášivky, trička, placky, psí známky, camrátka...by měly mít alespoň originální výtvarné provedení.

Pokud je odměnou knížka, CD nebo DVD, často se očekává, že je autor alespoň podepíše. Všechny ceny by měly být svázané s projektem a odměny za vyšší částku mohou, či možná měly by, mít v sobě cosi z fetiše - být používané, dotýkané...

Přesně tak je to třeba s rekvizitami a oblečením z natáčení filmů nebo věcmi z expedic.

A ještě něco je důležité - ukázat je. Když chcete aby lidé po takových věcech toužili, musíte je ukázat. Nestačí napsat: tričko, zbraň z filmu, placka, samolepka...

Náklady na odměnu

Kolik asi dělají náklady na výrobu odměn ve srovnání s cílovou částkou? Často se říká že je to asi 20% ale vlastně to tak jednoduché není. Když použijete do kampaně rekvizity z filmu, může jejich výrobní cena být podstatně vyšší (ale ve skutečnosti se cena v kampani stanovuje pouze podle předpokládaného zájmu). Potřebujete je totiž na natáčení, ale po filmu jsou pro vás (kromě právě sentimentální hodnoty) už vlastně bezcenné. Podobně i při vydání knížky nebo CD může být cena v kampani mnohem blíže skutečné ceně.

Stále ale může být vyšší, pokud bude v knize také vlastnoruční věnování, nebo pokud bude podporovatel uveden v poděkování.

Naopak v úplném protikladu jsou odměny pro "velké dárce", kteří vám do kampaně nabídli třeba desítky tisíc korun. Takoví lidé ani nechtějí abyste jim vraceli ve formě daru příliš mnoho peněz. Hodnota jejich odměny by vycházela v pouhých několika procentech darované sumy. Většinou se chtějí hlavně prezentovat vaším úspěchem, takže udělejte všechno pro to, aby mohli.

Jednotlivé odměny nebo "balíčky"?

Je výhodnější nabízet v odměnách jednotlivé odměny, nebo balíčky odměn? Jako se vším v crowdfundingu je i tady odpověď: Jak kdy.

Jednotlivé odměny mají především tu výhodu, že se v nich dobře orientuje. Když takový backer projektu nějakého festivalu touží po příslušném tričku, prostě najde odměnu, která se jmenuje "Tričko".

Když se však dostanete do úrovně odměn za několik tisíc, začnou být "balíčky" sdružené z nižších odměn mnohem zajímavější. Jsou výhodné pro autory projektů, protože snižují částky za poštovné, i pro samotné backery, protože jim šetří nervy s opakovaným odesíláním platebních příkazů.

Kolik odměn?

Rozhodně nic nezkazíte, když se budete držet pravidla, že ideální počet je někde mezi šesti a dvanácti. Nedržte se ale tohoto počtu příllš. Větší projekty mívají i výrazně větší počet odměn. Nejlepší je začínat na úrovni asi 100kč až 150 Kč (případně 5 EURO) Zvláštní pozornost věnujte ceně mezi 350 a 400Kč (asi 10 až 15 EURO). Je to nejoblíbenější suma od podporovatelů.

Snažte se vytvořit odměny s rovnoměrně stoupající tendencí, ale hlavně je vymýšlejte s fantazií. Dobrá myšlenka se cení vysoko.

Pokud v průběhu kampaně  přidáte novou odměnu, měli byste na ni také upozornit. 

Mimochodem, víte že crowdfundingové sbírky jsou ideální zdroj naprosto neopakovatelných dárků k Vánocům i třeba k narozeninám? Pár ukázek:

 

 

1153-kocici-andel-web-jpg-660x390.jpg

Obraz Kočičí anděl z projektu REGGAE FESTIVAL Right News Music Garden

 

vankus1.jpg

Polštář s básní z projektu Rozum vo vrecku

 

lcars_21-22x.jpg

Rekvizity z projektu Fanouškovský film Star Trek: Skryté hry

 

79a4.jpg

Kované přívěsky v podobě paprsků z projektu Slunce pro Podprůhon

ginger.jpg

Spodky milovníků zrzků a zrzek z projektu Zrzavý kalendář

 

Zpět na výpis