Blog

Jednou za čas nás zastihne zpráva z projektu, na který jsme už téměř zapomněli. Často pak přinese nečekanou radost. Na stavbu kluzáku Schulgleiter SG-38 Ok-Zkd 35 se u nás vybíralo roku 2015. Vzlétl Schulgleiter SG-38 Ok-Zkd 35 Obrázek

V projektu Stavba repliky školního kluzáku tehdy mladí konstruktéři vybrali 63 350 Kč. Ano, nebyla to díra do světa, ale krok k vlastnímu letadlu to pro partu studentů byl. Tehdejší studenti už mají dostudováno, ale ve stavbě a testech neustali.

Konečně včera, tedy 3. 9. 2020 se jejich práce završila zkušebním letem, který provedl Jiří Leník na letišti v Zábřehu.

Ze srdce vám tu všichni blahopřejeme!

Další příhody Schulgleiter SG-38 Ok-Zkd 35

Čas od času vzbudí na Startovači některý projekt značné pohoršení. Pak se začnou množit dopisy začínající slovy "nespolupracujte", "nepodporujte" nebo přímo otázkou "Copak nemáte morální kodex?" Máme. Proč není Startovač arbitrem morálky? Obrázek

Už od počátků vzniku serveru Startovač jsme si museli ujasnit několik věcí. Především jsme ale museli začít používat stejná měřítka pro všechny. Pokud chcete pochopit, proč jsou zde i projekty autorů, kteří se vám (možná právem) nelíbí, zkuste vzít na vědomí že:

Startovač poskytuje službu

Úplně první co by měl každý vědět je, že si autory Startovač nevybírá. Nejsou to spolupracovníci ve smyslu redaktorů časopisu. Vzájemný vztah mezi autory projektů a crowdfundingovým serverem je podobný spíše vztahu serveru Youtube a autorů videí.

Startovač trestá jen za porušení vlastních podmínek

Startovač není soud. Vše, o čem náš tým rozhoduje, se týká pouze crowdfundingových projektů. Pokud by samotný projekt byl v rozporu se zákonem nebo pokud by autor zneužil server k něčemu jinému, než je jeho účel,  pak může Startovač takový projekt nepublikovat, stáhnout v průběhu kampaně, nebo i podat trestní oznámení. (viz Kde je slíbený projekt a co s tím uděláme?)

Mezi důvody jmenovanými ve FAQ jsou to především:

  • Projekty odporující zákonům ČR
  • Projekty, které mají za jediný cíl financování vašeho života
  • Porno projekty
  • Neuskutečnitelnosti

Pokud je naopak projekt připraven v souladu s podmínkami tj. je dobře připravený a není protiprávní, tak jej spustíme, protože má mít stejné podmínky jako ostatní.

Startovač neřeší spory

Crowdfundingový server nemůže a dokonce ani nesmí řešit spory, které jsou mimo jeho kompetenci a to ani mezilidské ani odborné. Startovač nesoudí lidi za něco, co se odehrálo někde jinde a jindy. K řešení takových problémů jsou určené jiné instituce.

Mezi lidmi je obrovské množství sporů, animozit i vysloveného nepřátelství z nepodstatných i velmi vážných důvodů. Tým Startovače, ani jednotliví lidé, kteří jej tvoří ale nesmějí jménem serveru rozhodovat které důvody jsou v takovém sporu vážné a které ne, ani se nesmějí jeho jménem na některou stranu přidat, třebaže v soukromém životě mají vlastní názory.

Nejsme strážci morálky

Už z předchozího je zřejmé, že není možné vyloučit nějakého člověka zcela z možnosti využívat služby Startovače jen za to, jaký má charakter nebo názory.

Názory autorů, ať už politické, morální nebo jiné, nejsou názory provozovatelů Startovače. Náš tým nepředstavuje morální arbitry ani strážce morálky.

Startovač nesmí klást na autory morální nároky kromě těch, které jsou spojené s projektem a jeho realizací. Jediná hranice, kterou musí Startovač respekotvat je daná zákonem.

O úspěchu rozhodují startéři

Základním principem crowdfundingu je, že jde vlastně o hlasování pomocí příspěvků. O úspěchu v něm nemají rozhodovat provozovatelé serverů ani hlasy oponentů, ale pouze podporovatelé - startéři.

 

Ano, rozhodli jsme se, že projektům, které se budou věnovat zlepšení současného stavu nebudeme účtovat naši provizi. Nezištným projektům neúčtujeme provizi Obrázek

Mnoho podnikatelů dělá právě teď něco, pro co svou živnost nikdy nebudovali - pomáhají nezištně zvládnout současnou pandemii, krizový stav, karanténu. Ani my nemůžeme stát stranou.

Pokud bude váš projekt takto altruisticky zaměřen, nemohli bychom si s čistým svědomím účtovat naši provizi.* Tato situace je mimořádná a zaslouží si mimořádný přístup.

Ať už tedy jde ve vašem projektu o pomoc záchranným a bezpečnostním složkám, nemocnicím, pomoc s distribucí léků nebo potravin, psychologickou pomoc a další možnosti, jak usnadnit přežití této nesnadné doby, které nás pravděpodobně ani nenapadly, vy nám platit nemusíte.

Nabízíme vám ale zároveň stejný servis, který poskytujeme všem našim projektům.

 

*) Netýká se však poplatků za platbu kartou a SMS platby. Viz Ceník.

Ani vy, ani my, jsme se dosud nesetkali se situací, jako je tahle. Přesto se nás ptáte, jak byste teď měli postupovat. Za těch několik týdnů už na některé otázky známe odpověď. Crowdfunding v době pandemie Obrázek

Tyto  otázky se stále opakují:
Může teď projekt uspět, když mají lidé plnou hlavu zpráv o koronaviru?

Nebylo by lépe počkat až po karanténě?

Není to nějak nemorální, když je ekonomika v ohrožení?

Proberme si je.

Může teď projekt uspět, když mají lidé plnou hlavu zpráv o koronaviru?

Víte, vždycky je nějaká událost, nebo roční období, kterého se autoři projektů mohou děsit. Jednou jsou to Vánoce, jindy prázdniny, mistrovství ve fotbale, návštěva papeže nebo exploze chemičky.

To že v téhle situaci využíváte toho, že všichni vaši fanoušci musí sedět doma, není nic tak zlého. Ano, lidé mají plnou hlavu zpráv o koronaviru, ale také je to pořádně otravuje a rádi věnují svůj čas v karanténě i něčemu hezčímu.

Samozřejmě jsou případy, kdy je určitá váhavost pochopitelná - například pokud chcete vybírat na účast na akci, které hrozí zrušení, ale i tam se dá při troše přemýšlení najít řešení. V některých podobných případech jistě odklad kampaně dává smysl.

Odkládat ale například vydání knížky, nahrávky nebo vybavení kočičí kavárny naopak smysl nemá. To jsou projekty, které mají stále stejnou platnost. Navíc se jejich realizace většinou opravdu neomezuje na nejbližší měsíc.

Nebylo by lépe počkat až bude po karanténě?

Máte pravděpodobně na mysli jaké jsou současné reálné šance? Zdá se že stále přibližně stejné, alespoň co ukazují průběhy kampaní.

Není to nějak nemorální, když je ekonomika v ohrožení?

Tohle je hodně zvláštní myšlení. Crowdfunding je jedna z částí ekonomiky (ano z malých částí), která stále ještě funguje. Měli bychom se tedy snažit jí udržet při životě. Navíc je to nástroj na řešení problémů s financováním start-upů.

Je pravděpodobné, že hodně malých projektů - klubů, výrob, restaurací, nahrávacích studií, ateliérů a daších - prostě padne. Některé z nich by možná nemusely. Nemorální by bylo nechat trh "velkým rybám". Tahle karanténa jednou skončí, a to, co tu po ní zbude, bude záležet i na tom, co uděláme teď.

Na Startovači patří filmové projekty zpravidla k těm skromnějším, přesto je najdete zároveň mezi nejúspěšnějšími projekty. To vyvolává hodně otázek. Filmový projekt a jeho náležitosti Obrázek

Filmy nejsou stejné a projekty by měly na jejich odlišnosti reagovat. Zároveň ale existují rysy společné většině z nich a filmaři by je nikdy neměli brát na lehkou váhu.

Filmový projekt je součástí propagace filmu

Svou kampaň budete muset propagovat, a tím se z ní stane zdroj informací, podle kterého si lidé udělají o budoucím filmu představu. Mělo by vám tedy hodně záležet na tom, jak budete film prezentovat.

Ideální filmový projekt má mít anotaci, video, 3 až 4 přiměřeně dlouhé odstavce, fotografie z natáčení nebo inscenvané fotografie postav,  6 až 12 typů odměn (s fotografiemi nebo grafickými návrhy).

Psaní filmových projektů se řídí obecnými postupy popsanými v článku Píšeme projekt, proto se zastavme jen u několika charakteristických detailů.

Foto z projektu cestopisného filmu Trabantem napříč Tichomořím - vybráno 2 817 765 Kč

V textu nesmí chybět...

U filmového projektu by měla být uvedena stopáž filmu (stačí krátkometrážní, středněmetrážní, celovečerní...), žánr (sci-fi, fantasy, historický, dokument, cestopis...), anotace, materiál (pokud je to zajímavé, např. Super8), režie a obsazení hlavních postav. Dále bychom se měli dozvědět, jestli je film nezávislý, studentský, nebo profesionální, jak bude řešena distrbuce (jen festivaly, kina, youtube...) a předpokládané datum premiéry.

Samozřejmě také uveďte jakoukoli zajímavost, která vám přitáhne žádoucí pozornost.

Promo video

Pokud u jiných projektů zvyšuje promo video šance na úspěch, tak zde je podmínkou, aby vás podporovatelé vůbec brali vážně. Je to možnost napovědět, jak bude výsledný film vypadat, i vizitka vašich filmařských dovedností.

Zároveň je to možnost, jak dát o sobě vědět i mimo váš dosavadní okruh známých. Prostě potřebujete dodat videu určitou viralitu. Proto u většího projektu opravdu nevystačíte s představováním tvůrců.

Ideální promo video pro filmový projekt obsahuje oslovení autorem a záběry z připravovanéého filmu nebo teaser. 

Samozřejmě nesmíte zapomenout přivádět diváky vašeho videa  pomocí odkazů na stránku projektu.

Návrhy k projektu hraného filmu Prach a broky - vybráno 108 676 Kč

Kult režiséra

Režisér je podle současného vnímání fanoušků i podle zákonů autorem filmu. Pokud jdou filmoví nadšenci na film, říkají že jdou na Tarkovského, Wachovské, Tarantina , Larse von Triera, Abramse...

I když vás dosud nikdo nezná, možná že za tři roky už vás znát bude. Kult režiséra je součástí reklamní strategie, která propaguje nejen současný film, ale i ty budoucí.

Proto by měl právě režisér provázet promo videem a ideálně být také uveden jako autor crowdfundingového projektu.

Odvaha

Je zlé točit průměrné filmy a je těžké na ně vést crowdfundingové projekty. Film je v základě cirkusové umění v tom, že dává lidem zažít to, co ještě nezažili, a vidět to, co ještě neviděli.

Neznamená to nutně, že každý film musí být jako Matrix, pokud ale dovede vyvolat nějaký zvláštní pocit nebo přivést k zajímavé myšlence, tak za to stojí.

Tohle je věc, kterou musíte dokázat dostat do projektu - říci lidem, že máte tvůrčí odvahu.

Filmový merchandising

U filmu se merchandisingem rozumí prodej upomínkových a sběratelských předmětů spojených přímo s filmovým dílem.

V crowdfundingových kampaních jde v odměnách přesně o takové věci. Fanoušky potěšíte darovacími certifikáty, plakáty, kopiemi nebo i originály rekvizit, figurkami, oblečením nebo nádobím s filmovými motivy... (a kromě toho samozřejmě uvedením v titulcích, vstupenkou na premiéru...) Nejvíce ze všeho ale vždy ocení nápad, takže byste ani neměli uvažovat nad tím, že pořízení odměn na někoho jen tak "hodíte". Bez brainstormingu se tu zpravidla neobejdete.

Vizuál k projektu hraného postapokalyptického filmu Drsný spasitel - vybráno 256 230 Kč

Vícezdrojové financování

Jen málo větších filmových projektů si může dovolit být financováno pouze z crowdfundingové kampaně. Neni žádná ostuda to přiznat, ale může být problém, pokud v lidech vyvoláte přesvědčení že vám na film stačí tolik peněz, kolik jste napsali do cílové částky crowdfundingového projektu.

Mluvte s nimi na rovinu, jak to jen jde.

Premiéra

Premiéra je oslava dokončení prací na jednom díle, první představení vašeho filmu veřejnosti, začátek jeho distribuce ale také forma poděkování a odměna pro ty, kdo vás podpořili v kampani. Nezapomeňte na to ani při přípravě kampaně, ani na premiéře.

Jen vzácně můžete něco pokazit poděkováním, ale často můžete dost pokazit, když na něj zapomenete.

Myslete na budoucnost

Ať jste amatérští, nezávislí či profesionální filmaři nebo ještě studenti, pravděpodobně není vaším cílem skončit u jednoho filmu. To nejcennější, co můžete z crowdfundingového projektu jako filmaři získat, jsou noví fanoušci.

Oni jsou ti, kdo vás živí, a nakonec jsou to vždycky oni, kdo rozhodují, jestli dostanete další šanci točit. A to bez ohledu na to, jestli  budete i příští film financovat skrze crowdfundingovou kampaň. Když už jste udělali tolik, abyste je získali, zamyslete se také nad tím, co udělat, abyste je neztratili.

 

Časté chyby

Kampaň zaměřená na štáb

Představování celého štábu může mít v projektu smysl, zvláště pokud čekáte podporu hlavně od kamarádů a příbuzných, nemělo by vám ale zabírat celé promo video natož celý projekt. Projekt zaměřený pouze na propagaci štábu může uspět, ale nezískáte jím nic navíc - lidé se nedozvědí, co umíte, nebudou si sdílet video vašeho projektu jen pro pobavení. Pro svou kariéru filmaře ani pro pochopení financování filmů jím neuděláte nic.

Odměnové prefabrikáty 

Nejhorší možný přístup při pořizování odměn je vyrazit na nákup do některého z obchodů s reklamními předměty. Taková úroveň mentální lenosti už si zaslouží trest a potenciální podporovatelé ani současní fanoušci nebudou mít motivaci vás za to šetřit.

Zpětné financování

Snaha získat zpět peníze, které jste už utratili, je problém. Samozřejmě že jen psychologický - peníze utracené před a po projektu se účetně ani reálně od sebe nijak neliší - jenže vy pro vedení projektu nic víc než psychologické působení nemáte. Vždycky bude lépe znít "sháníme peníze, abychom mohli dokončit film" než, "chceme abyste nám proplatili to, co jsme už utratili,"

 

Poznámka: Úvodní fotografie pochází z natáčení absolventského fantasy filmu Psychopompos - v projektu vybráno 116 820 Kč