Blog

Povězme si něco málo o výjimečnosti a porušování pravidel.
Můj výjimečný projekt Obrázek

"Ale můj projekt je výjimečný, víte?"

Kolikrát už si něco takového asi přečetl každý kouč či lektor jakéhokoli crowdfundingového portálu. Většinou po této větě následuje co všechno mít projekt nemusí - filmový projekt nemusí mít video, hudební projekt nepotřebuje text, další nepotřebuje více než dvě odměny a tak dále.

Mám pro vás novinku: Všechny projekty které uspěly, a určitě i dost z těch, které neuspěly, jsou opravdu výjimečné. Jak to? Nejcennější ingrediencí v crowdfundingu je originalita. Když vezmete úspěšný projekt a jen jej zkopírujete, nedosáhnete nikdy takového úspěchu jako originál.

Přesto neexistuje ani jeden projekt, který by vynikl tím, co neměl.

"Můj projekt je trochu nestandardní - budou přispívat jen kamarádi, takže tohle není třeba."

Asi nejhorší námitka, s jakou se vůbec lze setkat.  Že na váš projekt budou přispívat vaši přátelé a proto nemusí být zpracován nijak extra? Jak je dokážete přimět, aby vám poslali své peníze? Opravdu si tak málo vážíte svých přátel? Přátelé jsou v crowdfundingu to vůbec nejcennější (a nejen v crowdfundingu). Je to vaše opora. Jsou to ti, kdo šíří dobré jméno - vaše a vašeho projektu. Zasloužíte si to? Zaslužte si to!

"Nechceme mít standardní projekt jako ostatní a proto..."

 ...proto chceme porušit pravidla. Jistě, ale porušovat pravidla, které neznáte, je tak trochu problém. Nechat řídit na dálnici vaše auto pětileté dítě, je také porušení pravidel a nestandardní chování. Výsledek může být ale žádoucí jen s velmi nízkou pravděpodobností. Neznát principy a snažit se je měnit náhodně je něco jiného, než znát je a měnit je záměrně.

Pravidla tvorby crowdfundingového projektu a vedení crowdfundingové kampaně jsou velmi gumová, ale nakonec se podřizují jedinému účelu - úspěchu kampaně. Důvodem k natočení promo videa není (nemá být) to, že to po vás někdo konkrétní chce, ale to, že tak uděláte svůj projekt atraktivnějším pro podporovatele. Se všemi doporučovanými úpravami textu, používáním obrázků a odměn je to naprosto stejné.

Projekt musí být pro podporovatele především zábavný (bez omezení toho, co nám jako "zábavu" nabízí populární kultura, i antická tragedie nebo proslovy na TED Talks jsou zábava). Ničím jiným lidi na svůj projekt nepřivedete a neudržíte je tam.

Jak správně porušovat zvyklosti

Na Startovači najdete spoustu projektů autorů, kteří psaná doporučení koučů Startovače ignorují. Pokud neporušují Podmínky, nebo nejsou tak slabě zpracované, že vyvolávají otázku jestli je autor vůbec myslí vážně, tak jejich kampaň proběhne. Někteří neuspějí, jiným to jejich fanoušci tak nějak prominou a někteří tím u fanoušků získají. Nás budou samozřejmě zajímat ti poslední. 

Prvním projektem, který naprosto demonstrativně porušuje jedno ze základních doporučení je velmi úspěšná knižní kampaň 366 dní za katrem.

7438-istvan-posledni-vecere-cb-kopie-png-660x371.png

Doporučení o kterém je řeč zní: Nad nikým se nepovyšujte, nevytvářejte urážlivě vyznívající odměny. V této kampani ale najdete odměny lehce obscénní až urážlivé. Správná otázka v tomto případě není "Jak to že mu to někdo povolil?" ale "Jak to, že to jeho fanoušky nadchlo?"

Jde o to že hlavní hrdina knihy Ištván Evženovič je taková tragická figura - trochu sprostý, ve vztazích nešikovný a vzhledově handicapovaný. Odměny jsou popsány v jeho stylu vyjadřování a zapadají do stylu knihy a facebookového profilu. Proto fanoušky neuráží ale baví.

Dalším projektem, který vybočil ze zvyklostí byla kniha Zlé peniaze – Karpišov sprievodca krízou.

Tento projekt má video, jaké by vám nikdo nedoporučil - je to kratičký úryvek z televizní diskuse.

Jde tedy o video nepůvodní, s naprosto jiným scénářem, než je běžně doporučován a přesto fungovalo. Záměrem autora bylo jen to, aby si lidé propojili  v té době na Slovensku velmi populární debatu, v níž vystupoval, s jeho knihou. Zjevně se mu to podařilo, jak ukazuje vybraných 9 045 EUR (384 %).

Autorka  projektu Superkomix se zase rozhodla zpochybnit naše chápání textu a obrázků. I ona s ním uspěla.

superkomix.jpg

A konečně občas se objeví i opravdu dobrý komický komický kousek. Autoři projektu Kool-Aid EP 3 sice neudělali díru do světa, ale za to na projektu zparodovali v podstatě všechno (projekt stojí za prohlédnutí celý), co můžete v doporučeních najít. Taková parodie ovšem vyžaduje v podstatě stejné úsilí, jako jakýkoli jiný projekt.

 Určitě stojí za to dělat výjimečné projekty, a když je potřeba můžete samozřejmě porušit i leckterou zvyklost. Vždycky při tom ale myslete na své fanoušky.

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Opět tu máme pár pozvánek na filmy, které vznikly, také díky vám. Tentokrát je to muzikál Stojí hruška a první díl dokumentu o převozu naganského speciálu.
Se Startovačem do kina Obrázek

19. února 2017 můžete vyrazit do pražského klubového kina Ponrepo na muzikál Stojí hruška.

Divadelní spolek ABSENT 90's na něj vybral v kampani Stojí hruška - filmový muzikál.

hruska.jpg

Film Stojí hruška je pohádková legenda na lidové motivy, která vychází ze stejnojmenné divadelní hry Milady Mašatové.

Je to příběh o touze někam patřit, být součástí něčeho většího, příběh o oběti a o ochotě rozdat se druhým. Příběh o tom, jak je důležité naslouchat přírodě, sobě navzájem i svému nitru.
Filmový muzikál Stojí hruška je nejen o člověčí duši, která je připravená přijímat i dávat spoustu lásky.

VSTUPNÉ JE DOBROVOLNÉ.
Po projekci filmu bude následovat případná diskuze a film o filmu.

Hrají: Máří Marková, Nikoleta Bartošová, Laco Ďateľ, Terka Čechová, Erika Capová, Karolína Nebeská (Hejlová), Zuzana Česáková, Barbora Capová, Krystyna Pękała, Filip Harviš, Vít Zbo, Adam Suchánek, Ester Petřeková

Scénář a režie: Lukáš B. Citnar a Markéta Zborníková

Událost na Facebooku

Pokud nejste z Prahy ale třeba z Uherského Hradiště můžete hned druhý den - v pondělí 20. 2. 2017 od 17.30 v kině Hvězda vidět úplně jiný film, jak ostatně napovídá už jeho název Velký přelet epizoda 1.

VP-plk-nahl.jpg

Slovy tvůrců a aktérů: Film z produkce AirZone.tv pokrývá „pražskou“ etapu Velkého přeletu – od zahájení demontáží na konci roku 2014, až do vyklizení kbelské stojánky na konci roku 2016. Dokument zachycuje postup demontážních prací i samotného Velkého přeletu z Prahy do Kunovic. Připomeňte si s námi vítězství velká i malá, ale i dílčí prohry, které museli TU-banditos během dvouletého zápasu skousnout...

Právě rok před touto projekcí totiž odstartovala kampaň VELKÝ PŘELET aneb stádo slonů uchem jehly tohle dobrodružství za záchranu historického speciálu z Nagana.

Uložit

Uložit

04. leden 2017

Projekt Babiš

Nejznámější český lovec mýtických bytostí a zlořádů všeho druhu, Ohnivý Vendelín, se vrací se svým největším projektem.
Projekt Babiš Obrázek

Po odchytu neviditelného Sobotky, víno měniče Ratha, hejkala Bakala a létajícího hrocha Paroubka se tentokráte Ohnivý Vendelín vydává po stopách lstivého a nechutně zámožného trpaslíka Babiše. Ten přivandroval bůhví odkud a od té doby škodí a škodí. Krade hospodským mědáky z měšce, mění obilí ve žlutý sliz, vybíjí ve velkém slepice a odsává mléko z čehokoliv, co má cecek.

Víme to my. Víte to vy. Babiš musí být zastaven. Nikdo z nás, ale nemá odvahu se mazanému Babišovi postavit. Jeho sojky bonzačky jsou všude. Naštěstí je tu, ale Ohnivý Vendelín, který se nebojí ničeho. Odchyt, ale nebude snadný a možná bude tentokrát Vendelín potřebovat pomoct nás všech.

Položme tedy korbely s pivem a vyjděme z hospod! Odložme cepy a kosy a vyjdeme z polí! Zahoďme krumpáče a lopaty a vyjděte z dolů! Vendelín nás potřebuje a když mu všichni dáme LIKE, tak se všechno změní k lepšímu.

Ohnivý Vendelín by rád zatím poděkoval těmto Čechům, Moravanům a Slezanům za pomoc s natočením crowdfunding promo videa.
Mikoláš Tuček - herecká příprava a konzultace
Samír Hauser - herecká příprava a konzultace
J.J. Abrams - best boy
Martin Brykner - scénář
Marek Brykner - střih
Vanessa a Sofia Bryknerovy - návnada
Petr Smazal - režijní vedení
Jan Vlnas – kamera
Citizen - pilot
Jakub Červinka – grafika a technika
Karel Matějka – animace
www.startovac.cz – produkce

Více našich trochu divných parodických videíí nalezne zde https://www.youtube.com/user/startovac 

 

 

Napsat texty, nafotit obrázky, natočit video, udělat grafiku, vymyslet odměny. Na to aby byl jeden... Ne na to by určitě neměl být jeden.
Prokletí renesanční osobnosti Obrázek

Jedním z nejvytrvalejších mýtů v crowdfundingu je představa, že všechno co v projektu je potřeba by měl opravdu udělat jeden člověk. Existují dokonce i spolky, firmy a kluby, kde všichni samozřejmě vědí, že projekt nechají na jednom dobrovolníkovi a "on to nějak zvládne".

Zvládne, možná.

Víte crowdfunding učí lidi tomu, že by měli náročné věci, velké, hezké věci, dělat společně, protože úsilí jednotlivce má své limity. Totéž ale platí už při přípravě crowdfundingové kampaně. Existuje více důvodů, proč ji připravovat společně i kdybyste si byli naprosto jisti, že to zvládnete sami.

Víc hlav - víc inspirace

Crowdfundingový projekt stojí na dobrých nápadech. Pokud se do jeho přípravy pustíte s lidi, kteří vás inspirují, bude to na něm poznat. V textu, odměnách i v grafice je dobrá spolupráce vidět.

Víc schopností

Ano prezentace projektu se skládá z mnoha součástí - už zmíněný text, video, grafika, fotografie atd. Univerzální tvůrce ani nemůže být ve všech tak dobrý jako když je zpracuje více lidí, zároveň se tak příprava projektu přiměřeně zkrátí, protože každý připravuje hlavně svoji část.

Více lidí bude chápat smysl projektu

Při vedení samotné kampaně je poměrně podstatné, kolik lidí umí smysluplně vysvětlit, co to je crowdfunding, jak přispívat a k čemu to celé bude.

Více lidí má více známých

I když se okruhy vašich známých překrývají, nikdy nejsou úplně stejné. Srovnat jak to asi vypadá si můžete například na Facebooku. S mnoha lidmi budete mít společných několik desítek známých. Jejich okruh známých bude ale čítat sto až několik set lidí.

 Víte co to znamená?

Projekty, které připravují a vedou týmy, mají až trojnásobně vyšší šanci na úspěch než ty, které vedou jednotlivci.

Snažit se tedy být v tomto případě renesanční osobností, i když máte jiné možnosti, může být tedy hodně špatný nápad.

Více se dočtete také na blogu Indiegogo.

Takové Vánoce ještě na Startovači nebyly. Že by autory konečně opouštěl přehnaný strach ze závěru roku?
Pořádně rozjeté Vánoce 2016 Obrázek

Při pohledu na Startovač musí mít člověk pocit, že naši autoři konečně prolomili kletbu vánočního času, protože právě teď poběží přes svátky na dvacet šest projektů. Z toho šest už před svátky překročilo hranici 100% a dalších šest bylo za polovinou cílové částky.

Dva z projektů si dokonce v tomto období zvolily patnáctidenní kampaň.

Tak jako už dříve je zřejmé, že různé roční doby a různé svátky mají svá specifika, ale pokud je nepřeceňujete a umíte své fanoušky najít, není čeho se bát.

Proto i když jsou Vánoce, je tu místo pro jedno buddhistické moudro, které se právě k vedení kampaní o svátcích velmi hodí:

Všechny zdi o které si hlavu rozbíjím jsou v mé hlavě.

O vedení kampaní v těchto obdobích si můžete přečíst také v článku Vánoce strachů a planých nadějí.