Blog

Jediný článek, který spojil Bruna Ferrariho, velkou betonovou kouli a pirátskou plachetnici.
Projekty uprostřed léta Obrázek

Zajímá vás, jak v létě pokračují projekty na které jste přispěli?

Bruno Ferrari zve na křest nového alba "Ayahuascero" v Rock Café. Inu, co bylo vybráno v kampani (Nové album Bruna Ferrariho), je třeba investovat.

 

Stavba planetární stezky (Planetární stezka údolím Vltavy) se s dovolenými a několika chladnými dny uprostřed léta poněkud zpožďuje proti plánu, nicméně už teď můžete u Vltavy nedaleko Bohnic v blízkosti psího útulku vidět kouli, která bude znázorňovat Slunce. V nejbližší době se očekává osazování vnitřních planet.

19466291_1350427305078607_6199981551753255767_o.jpg

La Grace to s novými plachtami (Plachty pro La Grace!) opravdu sluší, ale zatím se jí v závodě Tall Ship Race 2017 příliš nedaří. Zdá se, že hlavní příčinou budou řasy, které obrostly její trup při dlouhých stáních a návštěvách sladkých vod. Po "odřasení" vyráží na další etapu závodu.

 

20369620_10208194319970536_3811802167439321509_o.jpg

Martin Doleček je touto dobou znovu v Austrálii a laminuje Alyii (Zachraňte Alyi!). Tuto fotografii pořídil jako pozdrav do redakce KRASY JACHTINGU. No, přejme jim to, zasloužili se. Alya se z vraku opět stává lodí.

20414002_10203398021988792_1957083364994806945_o.jpg

 

Proč se doporučení k psaní projektu tolik liší od běžného slohu?
Jak čtou lidé váš projekt? Obrázek

Pokud se pečlivě začtete do naších doporučení v článku Poprvé na Startovači, pravděpodobně vám velmi rychle dojde, že se doporučovaný způsob psaní projektu hodně liší od slohu, který se většina z nás učila na základní škole. Důvodem není nic méně důležitého, než že se text přizpůsobuje chování čtenářů.

Jak tedy lidé čtou váš projekt? Jen minimum z nich si opravdu přečte projekt jako stať od začátku do konce. Nenechte se klamat pořadím jednotlivých prvků projektu. Dokonce si velká část čtenářů ani zpočátku nepustí video.

První informaci získávají z názvu, malého náhledového obrázku a krátkého popisu, který zde slouží jako anotace. Jen tyto tři prvky se totiž sdílejí na sociálních sítích a také se ukazují na úvodní stránce Startovače. Základní představu si tedy musejí udělat z nich.

Při vstupu na stránku projektu se k nim ale už nevracejí, protože už je četli. Jen část návštěvníků si teď pustí video. Velká část, a možná i většina, si namísto toho nyní přečte úvodní odstavec v podrobném popisu (který tu slouží jako perex - má nalákat k dalšímu čtení) a pak začne mezi odstavci přeskakovat a hledat informace, které jsou zajímavé právě pro ně.

Pokud tedy nedáte podstatné informace do prvního odstavce, nemusí na ně čtenáři narazit vůbec. Rozdělení textu do krátkých uzavřených odstavců nebrání čtení popořadě, ale zároveň usnadňuje čtení na přeskáčku. Přeskakování a vyhledávání v textu usnadňují čtenářům mezititulky, které se tak jmenují protože jsou mezi odstavci (Úvodní mezititulek je tedy vlastně chyba.), grafika a fotografie.

Není to až tak divné chování, velmi podobně totiž lidé třeba v časopisech dopředu sondují, jestli má smysl článek číst celý a jestli je bude bavit.

Teprve po této "ochutnávce" se rozhodnou, zda si pustí video a jestli si přečtou celý projekt od začátku do konce.

Nároky na text crowdfundingového se tedy hodně liší od toho, co očekáváme od běžného textu.

Krátké ohlédnutí za tím, co se i díky Startovači a hlavně díky vám všem podařilo uskutečnit do konce letošního jara.
Návrat pionýrů, pokořená Amazonie a další události jara 2017 Obrázek

První událostí, kterou si musíme připomenout je samozřejmě návrat slovenských cestovatelů, které znáte také z projektu Afrika na pionieri. Do Evropy se vrátili na začátku června a tak už můžete cestovatele z napionieri potkat na přednáškové šňůře.

19023447_1999457546772729_5063470163646052463_o.jpg

Dalšího cestovatele - Matěje Balgu - jste podpořili v drsné patnáctidenní kampani Kajakem Amazonií aneb Od Pacifiku k Atlantiku o Vánocích. Zhruba ve stejné době, kdy se Slováci setkali se svými obdivovatelkami, ponořil Matěj poprvé své pádlo do vod Amazonky.

18278598_1078169952327483_463589173670506886_o.jpg

V tuto chvíli už by měl mířít podél pobřeží Severní Afriky zpátky k Evropě.

Také jste poslali naše bojovníky do Barcelony, vzpomínáte? Byl to projekt Bitva národů - cesta na mistrovství světa 2017. A jak si vedli? Proč vyprávět, když se můžete podívat?

V současnosti už mají za sebou pár dalších turnajů, ale tohle bylo opravdu velké!

 A vlastně ještě malý dodatek. Pamatujete si na aplikátor Pebble pro lidi s roztroušenou sklerózou? Jeho autor to nevzdal a nezabalil. Jen musel svůj vynález přejmenovat, protože původní název až moc připomínal jisté hodinky. Dnes jej tedy najdete jako TUGI aplikátor a jeho další příběh můžete sledovat na vlastní facebookové stráce.

13327558_1621850064808665_7822893822226946842_n.jpg

Cíle za hlavním cílem dávají kampani další smysl a napínavost po dosažení cílové částky. Myslíte na ně?
Za první metou - nové cíle Obrázek

Další cíle za hlavním cílem (stretch goals) mohou být od počátku součástí strategie projektů které mají velmi velký rozdíl mezi stavem "realizovatelný" a "optimální". Občas ale potřeba najít další cíl trochu zaskočí autory, kteří v takovou úspěšnost svého projektu ani nevěří. To by se pravda, zase tak často stávat nemělo.

Možnost přidávání a úpravy stretch goals je jedním z hlavních důvodů, proč zůstává pro autory projektu text projektu přístupný úpravám i po odstartování kampaně. Podívejme se tedy, jak se to dělá.

První nejjednodušší možností je oddělit po dosažení cílové částky původní text čarou nebo titulkem "Původní text projektu" a nad něj připsat nový update. Takto udělané stretch golas můžete vidět třeba v projektu VELKÝ PŘELET aneb stádo slonů uchem jehly.

VP-ST01.jpg

Výhodou tohoto přístupu je, že máte vždy nejnovější cíl nahoře. Navíc není nikdy úplně jasné, kolik cílů ještě máte v zásobě.

Jiným přístupem je zabudování stretch goals rovnou do těla textu, jako to udělali autoři projektu Jeden kmen:

jeden kmen stretch.jpg

Další přidali do svých projektů cíle naráz jedinou infografikou. Tak to uvidíte třeba v projektu Bitva národů - cesta na mistrovství světa 2017:

POLETIME_FINAL_3_cil_602.jpg

Na hodnocení, který ze způsobů vyhlašování nových cílů je nejlepší, je to zatím příliš malý vzorek, přesto se zdá, že je už jasnějších několik výhodných zásad.

Podle všeho lépe funguje když jsou nové cíle vyhlašovány postupně než když jsou zveřejněny najednou. Je také lépe je umisťovat na začátek projektu (tam kdy si lidé zvykli hledat podstatné informace) a napsat k nim vždy nějakou stručnou informaci.

O novém cíli je vždy potřeba ihned při jejich vyhlášení zároveň informovat v novinkách na Facebooku. Vlastně by měl autor v takovou chvíli postupovat, jako kdyby projekt znovu startoval.

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Dan Přibáň sepsal pro autory jiných crowdfundingových cestovatelských projektů několik poznámek a nabídl nám je k zveřejnění. Určitě stojí za zamyšlení:
Pár rad pro cestovatelský crowdfunding Obrázek

S létem se zase rozjelo hodně cestovatelských crowdfundingových projektů a když na ně tak koukám, říkám si, že by se mnohým jejich autorů mohlo hodit pár našich postřehů. Tak jsem sepsal to základní, na co při zakládání projektu na crowdfundingovém serveru (podle mého názoru) myslet.

ÚPLNĚ PRVNÍ BOD: crowdfunding by nemělo být první, co vás napadne, když začnete řešit peníze na cestu. Uvažování stylu: mám nápad na (podle mě) super cestu (podle mě) super uhozeným strojem, hodím to na Startovač, vyberu prachy a pojedu, je na houby. Vymyslet prdlou cestu umí každý a čekat, že mi jí jen tak někdo zaplatí je naivní (a taky trochu pitomé). První, co by měl člověk při takovém projektu řešit je, kde sežene peníze sám, případně přidat takovou přidanou hodnotu, aby jej chtěli podpořit cizí lidé. Naše první dvě výpravy jsme si platili ze svých a z toho, co jsme získali sponzorů, u třetí jsme s crowdfundingem koketovali, ale žádný úspěch to nebyl a teprve na čtvrté se to chytlo.

Tady jen malá odbočka ke sponzorům: mít sponzora není dobročinnost, pokud chcete, aby vás někdo podpořil, musíte mu za to něco nabídnout, což je většinou publicita či dodání zajímavých fotografií a příběhů, se kterými může sponzor pracovat. Takže pokud chcete mít sponzory, musíte makat, psát, fotit, točit. Vaše výstupy musí být někde vidět a sponzor musí mít z vynaložených peněz dobrý pocit

A TÍM SE DOSTÁVÁME K BODU DVĚ. Pokud do crowdfundingu jdu, první na co musím myslet je: „Proč by mě měl někdo podpořit?“ A odpovědí by nemělo být: „protože mám nápad na (podle mě) super cestu (podle mě) super uhozeným strojem.“ Vzít nějaký šrot a někam s ním vyjet, není nic, čím byste lidi přesvědčili, aby vás podpořili, je to váš výlet. Fanoušek z toho chce také něco mít, cítit, že podporuje něco, co jemu samotnému něco přinese. V našem případě je to (kvalitní) film, (kvalitní) seriál, stovky (kvalitních) fotek a příběhů na Facebooku i jinde. To slovo kvalitní je důležité, protože spousta cestovatelů řekne, že natočí film, napíše knihu… jenže výsledky jsou často jen symbolické, aby to nevypadalo, že peníze šly na výlet.

Když budete skvěle fotit a skvěle psát a fotky a texty dávat k dispozici, lidé vás mnohem raději podpoří, protože jim něco prokazatelně přinášíte. V tomhle je dobrým příkladem „naše“ Dominika na cestě. Než rozjela první crowdfunding, zveřejňovala na Facebooku úryvky z deníků z předchozích cest. Čtenáři byli jejím stylem nadšeni a když sháněla peníze na cestu, nabízela jim za to knihu se svými texty. Fanoušci tedy věděli nejen, že jí podpoří, ale že za to něco dostanou, a to něco se jim bude líbit

A TÍM JSME U BODU TŘI, určeného nefanouškům a nepřispěvatelům, kteří mají tendence označovat crowdfunding za jakousi sbírku či žebrání. Není to pravda. Crowdfunding je specifický e-shop či předprodej, jedna strana něco nabízí za nějakou cenu a druhá strana má možnost si to koupit s tím, že to někdy dostane se zpožděním. Je to celé dobrovolné od začátku až do konce. Pokud projekt nezaujme, peníze se nevyberou, pokud zaujme, vyberou. Každý, kdo crowdfunding rozjíždí, jde do rizika, že neuspěje.

A BOD ČTYŘI PRO PŘÍPRAVU KAMPANÍ: dobře se zamyslete při vymýšlení odměn! To, co doma vypadá, jako super nápad se může změnit v super opruz. Třeba taková cestovka pro plyšáky a focení plyšáků na zajímavých místech. Když máte půl roku myslet na focení plyšounů a to i ve chvílích, kdy máte všeho nad hlavu, je to (slušně řečeno) náročné. Takže odměny vymýšlet už dopředu s tím, že si představíte, co bude obnášet jejich plnění. Už jen balení balíčků a rozesílání je pekelné, ale je to pořád menší otrava, než se snažit zorganizovat balík sekání a atrakcí (výlet na pionýrech apod.), které vám na začátku přišly jako super vtipný nápad.

Ale rozhodně nesmíte odměny ošidit, musí to být hezké vtipné dotažené věci (a služby), které vaše podporovatele potěší a budou je chtít mít doma. Spousta z nich vás sice podporuje především proto, že vám fandí a těší se na vaše výstupy, ale to neznamená, že to můžete ošidit. A to samé platí o samotném provedení kampaně, o textu, fotkách a samozřejmě hlavně videu. Když jsme chystali kampaň na Austrálii, hlodala nás lenost, že jsme přece známí a že nemusíme všechno vysvětlovat, kdo jsme a proč jsme… ale nepoddali jsme se a kampaň vymazlili, jako to jen šlo a myslím, že to byl jeden ze zásadních důvodů úspěchu. Vaši fanoušci prostě poznají, když děláte věci nejlíp, jak to jde a ocení to.

Tolik pár postřehů v kostce. Je to dlouhé, ale třeba to přijde někomu vhod ;)