Blog

S Fandonou podporujte přímo sportovce a ne sázkové kanceláře. Ty vydělají, když Vy prohrajete. Fandona vydělá, když vyděláte Vy a Vámi podporovaný sportovec.
FANDONA - Vítězství, na kterých máte podíl Obrázek

Staň se součástí Fandony!

Fandona funguje v rámci nového konceptu Prize Money Crowdfunding (PMCrowdfunding), ve kterém fanoušci přispívají sportovci za podíl na jeho peněžní výhře.

Od 3.12.2016 můžete podpořit šachového velmistra Sergeje Movsesjana v účasti na turnaji v Moskvě:

SERGEJ MOVSESJAN - ŠACHY V MOSKVĚ

Financuj svoji sportovní kariéru s Fandonou!

Fandona není neosobní sázkou na vítězství. Vtahuje fanouška přímo do hry, stává se její součástí. Výhry i prohry sportovce prožívá fanoušek mnohem intenzivněji. Fanoušci se aktivně podílejí na vítězství sportovce.  

Sázkové kanceláře přerozdělují peníze z proher fanoušků, Fandona přerozděluje peníze z výher sportovců. S Fandonou fanoušci společně vyhrají nebo společně podpoří sportovce.

Jsi sportovec nebo součást sportovního týmu soutěžícího o peněžní výhry? Financuj svoji sportovní kariéru s Fandonou a zažij úspěch přinášející peněžní výhru Tobě a peněžní odměnu Tvým fanouškům!

Fandona - vítězství, na kterých mám podíl.



Fandona funguje pod originální platformou Prize Money Crowdfunding, ve které fanoušci přispívají sportovcům za podíl na získaných (oficiálních) finančních výhrách (prize money).

Podmínkou je účast sportovce na soutěži, kde se rozdělují finanční výhry a stanovení ambice sportovce na této soutěži. Ambice musí odpovídat reálným schopnostech sportovce a procento z oficiální peněžní výhry pro tuto ambici, které poskytne sportovec fanouškům (odměna) po soutěži, musí být vyšší než celkový požadovaný příspěvek od fanoušků před soutěží.

Fanoušci pomáhají sportovcům naplňovat jejich  ambice!

Naplněné ambice umožňují sportovcům odměňovat fanoušky!

Fandona příběhy Standy, Karla a Luboše

Pojďme si na příběhu tří fiktivních soutěžících ukázat, jak funguje Fandona kampaň v konceptu PMCrowdfunding. Standa, Karel a Luboš se chtějí zúčastnit dvou soutěží o šesti soutěžících, první je domácí a druhá je zahraniční.

Na obou soutěžích se rozdělují stejné peněžní výhry (Official Prize Money - OPM): za vítězství milion, za 2. místo půl milionu a za další místa 250 tis., 150 tis., 50 tis. Kč a za šesté místo nic.

Požadovaný příspěvek na domácí soutěž je 100 000 Kč (může být použit pouze na přípravu, ubytování, regeneraci, pomůcky, startovné a další náklady spojené se soutěží).

 

Potřebují 100 000 Kč

První příběh Standy

Standa je sportovec třicátník, který vyhrává soutěže na úrovni okresního přeboru. Rád by se zúčastnil národní soutěže, kde má také šanci se prosadit. Standa využil nabídku Fandony a jeho ambicí je 3. místo. Aby byla odměna fanouškům při naplnění ambice (za 3. místo 125 tis. Kč) vyšší než celkový příspěvek od fanoušků (100 tis. Kč), rozhodl se Standa odměnit fanoušky 50% své výhry.

Pokud se stane vítězem celé soutěže, tak ze stanovené peněžní výhry ve výši 1 mil. Kč rozdělí mezi fanoušky 500 000 Kč a zůstane mu 500 000 Kč. Odměnou pro fanoušky je v tomto případě 500 Kč za 100 Kč příspěvek.

Pokud skončí na 2. místě, za které získá 500 000 Kč, pošle fanouškům celkem 250 000 Kč, což vychází na 250 Kč odměnu za 100 Kč příspěvek.

Příspěvek 100 000 Kč


Tabulka uvádí všechny možnosti. V případě Standova umístění např. na 4. místě připadne pro každého fanouška 75 Kč za 100 Kč příspěvku. Pokud skončí Standa na šestém místě a tedy bez peněžní výhry, tak neposílá žádnou odměnu (nemá z čeho, 50% z nuly je nula).

Čára vždy odděluje ambici, přičemž odměny fanouškům pro umístění nad čarou jsou vždy vyšší než jejich příspěvek (poslední sloupec).

První příběh Karla

Karel je zkušeným borcem a jedním z favoritů této národní soutěže. Vždy se mu nějak podařilo získat peníze na startovné, občas si musel půjčit. Nabídka Fandony ho velmi zaujala. Také on potřebuje vybrat 100 000 Kč. Jeho ambicí je 2. místo, čemuž odpovídá odměna fanouškům ve výši 30% jeho výhry, tím splní podmínky Fandony - odměna fanouškům pro 2. místo (150 tis. Kč) je vyšší než celkový příspěvek od fanoušků (100 tis. Kč).

Očekává se, že Karlovi věrní fanoušci ho podpoří, ale neodradí nižší Karlovy odměny fanoušky, kteří se orientují na odměnu?

Příspěvek 100 000 Kč


Neodradí. Karlovy odměny jsou pro tyto fanoušky stejně zajímavé jako ty Standovy, protože pravděpodobnost Karlova umístění mezi nejlepšími je vyšší než ta Standova. Očekávaná odměna za 100 Kč od Karla a Standy je přibližně stejná. Karlovi zůstává pro jednotlivá umístění více peněz než Standovi, protože poskytuje fanouškům pouze 30% z výhry. Pokud se umístí na lepším místě než Standa, jak se očekává, získá ještě více peněz. Oba jsou spokojeni.

První příběh Luboše

Lubošovi je 18 let. Je to mladá naděje a velký talent, dravý ambiciózní závodník s chutí pořád se zlepšovat. V okresních soutěžích se zatím jen s obtížemi dostává mezi ty úspěšnější. Chce hrát pouze s lepšími hráči, protože to ho posouvá vpřed. Dostal možnost účastnit se národního turnaje a chtěl by vybrat 100 000 Kč přes Fandonu.

Jeho ambicí je 4. místo a tak fanouškům nabízí až 90% své výhry, aby splnil podmínku Fandony pro odměny (135 tis. > 100 tis.). Nabízí nejvyšší odměny, ale jejich atraktivita je s ohledem na jeho očekávané nižší umístění přibližné stejná jako u Standy a Karla.  

Příspěvek 100 000 Kč


Lubošovi asi zůstane nejméně peněz ze všech, ale získal 100 000 Kč na pokrytí nákladů soutěže a je spokojen. Může se totiž zúčastnit prestižní národní soutěže, zahrát si s lepšími hráči, což mu pomáhá v kariérním růstu.

Klidně se může stát, že Luboš soutěž vyhraje! Ve sportu nikdy nevíte....

Pro fanoušky jsou odměny od všech tří závodníků přibližně stejně atraktivní.

 

Potřebují 200 000 Kč

Standa, Karel a Luboš počítají, kolik peněz by potřebovali k účasti na zahraniční soutěži. Potřebují i peníze na letenky, víza a hotel. Také budou platit tyto cestovní výdaje pro své kouče, kteří jim k úspěchu vždy dopomohli. Vychází to na 200 tis. Kč.

Jejich ambice zůstávají stejné - Standa 3. místo, Karel 2. místo a Luboš 4. místo.

Druhý příběh Standy, Karla a Luboše

Standa skončil na domácí soutěži na 4. místě a fanouškům poslal 75 000 Kč (75 Kč za 100 Kč příspěvku). Prohlíží si rozpis Fandony pro 200 000 Kč příspěvek s 50% odměnou ze své výhry pro fanoušky, kterou nabízel na domácí soutěži.

Příspěvek 200 000 Kč


Zjišťuje, že pro jeho ambici (3. místo) mu nebude stačit nabídnout 50% z výhry - odměna fanouškům pro 3. místo (125 tis. Kč) je nižší než celkový příspěvek od fanoušků (200 tis. Kč).

"Tohle je rozpis pro tebe Karle" zvolal Standa. Karel souhlasí, 2. místo odpovídá jeho ambici a pro zahraniční turnaj navyšuje odměnu fanouškům na 50% své výhry, aby splnil podmínku pro odměny (250 tis. > 200 tis.), protože 30% by nestačilo.

"Já tedy dám fanouškům 90% své výhry, abych splnil pro své 3. místo podmínku Fandony pro odměny" má jasno Standa.

Příspěvek 200 000 Kč


"A co ty Luboši", obrátí se Standa s Karlem směrem k nejmladšímu závodníkovi. "Já tam s vámi nemůžu jet! I kdybych dal fanouškům 100% své výhry, tak nesplním pro svoji ambici (4. místo) podmínku Fandony pro odměny", povzdechl si Luboš (150 tis < 200 tis).

"No nic, budu vám fandit a podpořím vás ve vašich Fandona kampaních!", uzavřel Luboš.

Ambice a standardy Fandony

Mohl si Luboš založit Fandona projekt s ambicí na 3. místo a po úspěšné kampani se zúčastnit zahraniční soutěže? Mohl. Luboš a Standa by měli stejnou ambici, přičemž Standa má větší šanci na lepší umístění než Luboš. Tím pádem fanoušek podporující Standu má větší šanci na (vyšší) odměnu než fanoušek podporující Luboše.

Na výši odměn má vliv výše příspěvku, výše peněžních výher na soutěži, ambice sportovce, šance sportovce na úspěch (na naplnění ambice) a procento z výhry jako odměna pro fanoušky.

Pro maximální transparentnost stanovila Fandona v rámci standardů komunikace k fanouškům povinnost uvádět v každé kampani tyto informace:

  • příspěvek požadovaný od fanoušků pro konkrétní soutěž

  • ambici sportovce na této soutěži

  • představení sportovce a soutěže

  • počet soutěžících a peněžních výher

  • výši peněžních výher pro každé umístění

  • odměnu fanouškům ve formě % z oficiální výhry sportovce na soutěži*

  • odměnu fanouškům připadající na 100 Kč příspěvek pro jednotlivá umístění na soutěži

  • prostor pro komentáře, kde si budou fanoušci se sportovcem pomáhat v realizaci kampaně a formování názoru na kampaň

------------------------------------------------------------------------------------

* odměna fanouškům musí být při naplnění ambice vyšší než příspěvek od fanoušků

Fandona příběh Kima - první projekt na Fandoně

Prvním sportovcem na Fandoně byl Kim se svojí pokerovou kampaní,s cílovým fondem 150 tis. Kč. Za první den vybral 25 000 Kč a za první týden 54 600 Kč. Navzdory úspěšnému startu jsme z důvodu rozdílných představ o zveřejnění nových informací následujícího dne kampaň ukončili (více zde).

Fandona se nezříká zodpovědnosti za to, že jsme s Kimem neměli dostatečně vyjasněnou komunikaci k fanouškům. Fandona je nový produkt a tato zkušenost nás přivedla k aktualizaci standardů pro budoucí Fandona projekty.   

Kimovi bychom chtěli poděkovat za odvahu, spolupráci při přípravě kampaně a rozjezd historicky první Fandona kampaně. Přejeme mu hodně štěstí a úspěchů!

Mohu si založit Fandona kampaň?

Ano, pokud se účastníš soutěže, kde se rozdělují peněžní výhry. Typicky jsou to sportovci a sportovní kluby, ale mohou to být i soutěžící v Superstárech, tančící s celebritami a účinkující v dalších reality show, kde se třeba bojuje o přežití nebo pojídají švábi zaživa.

Ale také třeba soutěžící v malířských, architektonických, hudebních či jiných soutěžích, kde se rozdělují peněžní výhry, a kde příprava na soutěž a případně startovné také něco stojí.

Nabízíme všem sportovcům a soutěžícím o peněžní výhry financování účasti na soutěži v rámci PMCrowdfunding. Můžete se obrátit na Fandonu a Startovač s konkrétní soutěží.

Proč vznikla Fandona?

Rozdělování peněžních výher ve sportu je hodně nevyvážené. Spousta nadějných sportovců si vůbec nemůže dovolit vydat se na dráhu profi sportovce. Pro ty, kterým se to povedlo, musel být často obětován rodinný rozpočet v zájmu sportovní kariéry. I když se vám povede stát se profi sportovcem, udržet se mezi nimi je nesmírně obtížné právě z důvodu nevyvážených oficiálních prize money.

Platí to i pro sporty, kde se rozdělují relativně vysoké oficiálními prize money jako je tenis. Mluvil o tom Andy Murray zde, nebo Jan Mertl zde. CNN zde uvádí, že polovina profi tenistů nevydělá nic. Průměrné roční náklady profi tenisty činí kolem 1 mil. Kč a budování profi kariéry od 5 do 18 let stojí kolem 6 mil. Kč.

Talent, dřina, píle a odříkání jsou předpoklady, které ještě nezaručují postup mezi špičku sportu. Ve sportech, které jsou méně komerčně úspěšné, a kde se tedy rozdělují nižší peněžní výhry, to mají i špičkoví sportovci finančně velmi náročné. Mohli by o tom vyprávět judisté, šermíři, gymnasti, kanoisté, plavci a spousta dalších sportovců mimo hlavní kamery komerčních i nekomerčních televizí.

Mise Fandony

Fandona finančně podporuje všechny soutěžící, kteří mají ambici zlepšovat se, propojením s fanoušky přes PMCrowdfunding.

Zde můžete vidět jak funguje Fandona včetně podpory amatérského sportu. Část příspěvků od fanoušků se věnuje amatérskému sportovci nebo sportovnímu klubu. Čím lepší sportovec, tím vyšší mohou být příspěvky od fanoušků a tím více peněz se vybere i pro amatérského sportovce.

Sportovní "celebrity" mají tedy výbornou příležitost podporovat (i dlouhodobě) mladé nadějné sportovce a kluby a přispět přes Fandonu k rozvoji svého sportu.

Sportovci, kluby, reprezentanti, olympionici, vy všichni jste vítáni ve světě Fandony!

Kdo je za Fandonou?

Jmenuji se Juraj a vymyslel jsem koncept PMCrowdfunding a značku Fandona. Jsem bývalý závodní tenista, vášnivý fanoušek Motoru České Budějovice, rád hraji malý fotbal a šachy. Nemám rád adrenalinové sporty, asi proto, že Fandona je pro mě dostatečným adrenalinem. S mojí ženou, třemi dětmi, dvěma kočkami a jedním psem žijeme společně v Praze.


Po získání PhD z ekonomie jsem chtěl využít ekonomické modely a principy pro potřeby sportovců. Napadlo mě rozšířit koncept Crowdfundingu na PMCrowdfunding.

S mojí ženou Ivkou jsme rozpracovali PMCrowdfunding do Fandona nabídek pro sportovce a fanoušky. Společně s kamarádem Milanem jsme založili Fandona s.r.o a se Startovačem nabízíme Fandonu všem sportovcům a soutěžícím o peněžní výhry.

Vedle Fandony mám rád.....

s dcerami radost z vítězství Motoru nad Kladnem 3:1 v Českých Budějovicích 8.10.2016:

C:\Archiv Antalovi\2016\10_říjen\Motor1.JPG


se synem paintball bez adrenalinu:

s mojí ženou potěšení z divadelního představení


Juraj Antal

juraj.antal@fandona.com

Výsledek obrázku pro linkedin

Fandona na Facebooku

 

02. listopad 2016

Buď průkopníkem!

I při letmém nahlédnutí do přehledů zahraničních crowdfundingových portálů musí člověka napadnout, že u nás zatím ještě mnoho nápadů chybí.
Buď průkopníkem! Obrázek

(úvodní obrázek pochází z projekt Air Bonsai na Kickstarteru)

To že se na českých crowdfundingových serverech jen výjimečně setkáte s mnohoúčelovými udělátky i roztomilými technickými ptákovinami, věcmi zpracovanými pro 3D tiskárny a vůbec odvážnými technickými nápady má svůj důvod - být průkopníkem chce dvojnásobek odvahy.

I na Startovači platí to, co jinde - po úspěšných projektech na komiksy následovaly další komiksové projekty, po úspěšném expedičním projektu následovaly další expediční projekty, po úspěšných filmových projektech přišly další filmové projekty...

Jakmile někdo ukázal že je tato cesta schůdná, pustili se po ní další.

Začít s novým tématem je vždycky těžké, ale má to i své výhody - především je váš projekt neokoukaný a pokud se dobře připravíte, máte vlastně všechny fanoušky podobných projektů pro sebe.

A do jakých sfér tedy český crowdfunding ještě nepronikl?

Open source

Ano, máme zažito, že za open source se neplatí, jenže on za ně vlastně někdo vždycky platí - svým časem, talentem, prací... Je příjemné vědět, že svět nefunguje na přísně vyměřených cenách, jenže na druhou stranu také není dobré na cizí štědrost příliš hřešit.

Den má nakonec v životě jen 24 hodin a pokud se člověk věnuje open source musí čas ubírat jinde - práci pro obživu nebo rodině. Způsobem jak to udělat, aby se "vlk nažral a koza zůstala celá" je rozhodně crowdfunding.

Kapesní multifunkční nástroje

Nejrůznější udělátka, multifunkční karty, karabiny či kapesní gola sady jsou výraznou částí startupových projektů například na Kickstarteru, nikoli u nás. Podstatným trikem takových kampaní je právě to že kapesní věci mohou být stejně jako třeba knížky nebo CD součástí odměn. 

Dopravní prostředky a jejich příslušenství

Příslušenství ke kolům od nápaditého osvětlení po rychle zabudovatelné motory je podobně zajímavá oblast startupů jako kapesní nářadí. V projektech ale najdete i celé dopravní prostředky, ať už různé ...boardy nebo skládací kola.

Domácí zemědělství

Mikrofarmaření se stává novou zájmovou oblastí i příležitostí pro tvůrce crowdfundingových projektů díky zapojení automatických prvků a výrazně úspornějšího LED osvětlení.

Robotika

Stavění nejrůznějších autonomních robotů a dronů je stále na vzestupu. Stále lacinější součástky umožňují jejich stavbu za velmi příjemné ceny, takže není divu, že pronikli i do crowdfundingových projektů.

3D tisk

Jak tiskárny, tak modely pro 3D tisk jsou pro crowdfunding velkou výzvou už od samého začátku. Přesvědčit se můžete pohledem do této kategorie na Kickstarteru.

Protézy

Nezávislý vývoj protéz (především rukou) také souvisí s 3D tiskem. Hodně při tom využívají možností přizpůsobení každého kusu svému majiteli. Od prvních jednoduchých kusů vybavených táhly už i crowdfundingoví tvůrci došli až k robotickým verzím.

a samozřejmě spousta dalších. Zbývá tedy poslední zásadní otázka.

Proč ne u nás?

V zásadě existují dvě základní odpovědi:

1. Naši tvůrci technických vychytávek se ještě nenaučili s crowdfundingem pracovat

2. Náš trh je pro podobné vynálezce příliš malý

Na obojím je pravděpodobně kus pravdy, ale protože se základy tvorby crowdfundingových kampaní zabýváme jinde, podívejme se podrobněji na ten druhý bod.

Opravdu dávají naši vynálezci a zlepšovatelé přednost mezinárodním serverům jako je Kickstarter nebo Indiegogo?  Opravdu je projekt na zahraničním serveru natolik zvýhodněn, že to stojí za to přeskočit národní servery?

Odpovědi nejsou vůbec jednoznačné. Část našich vynálezců opravdu zkusila prorazit v zahraničí a několika se to i podařilo. Zdaleka ne vždycky ale byli ze svého úspěchu tak nadšení, jak bychom asi předpokládali.

Důvodem je to že pro skutečný úspěch na mezinárodní scéně musíte být schopni nejen mezinárodní publikum oslovit, ale také být schopni doručit slíbené odměny. Rozesílání stovek, nebo i tisíců odměn po celém světě různými poštovními společnostmi může pořádně zakalit počáteční radost z úspěchu. Pokud tedy opravdu ještě nemáte připravenou světovou strategii pro vedení kampaně i distribuci, může být pro vás lokální server vlastně výhodou právě pro svou částečnou teritoriální omezenost.

Nezřídka také stojí za to, nechat projekt prostě postupně vyrůst nejprve na lokálním serveru a teprve později přejít na mezinárodní.

 

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Jak jste si asi všimli, má Startovač poměrně pestrou nabídku různých délek kampaní... tedy celkem čtyři. Různě dlouhé kampaně se ale neliší jen délkou.
15, 30, 42 nebo 60 dní? Jak si střihnout kampaň? Obrázek

Výběr délky kampaně patří k těm záludnějším stránkám crowdfundingu. Člověka totiž automaticky napadne, že nejvýhodnější je šedesátidenní kampaň, protože je prostě nejdelší a teoreticky nabízí největší šanci vybrat cílovou částku.

Jenže při nahlédnutí do statistik zjistíte, že nejčastěji bývají nejúspěšnější třicetidenní kampaně. Volí snad delší kampaně ti, kdo si méně věří, nebo naopak ti co se přeceňují? Kdo ví, psychologické profily tvůrců zatím žádný crowdfundingový portál nedělá. Jisté je jen to, že šedesátidenní kampaň není jen dvojnásob dlouhá, je úplně jiná.

30 dní

Vzhledem k tomu, že je třicetidenní kampaň nejlépe přijímaná podporovateli a zároveň je její příprava nejsnadnější i pro začínající autory projektů, bychom právě tuto délku měli považovat za základní.

Pokud se pro ní rozhodnete, můžete ji naplánovat podle scénáře, který má nemálo společného s dramatickou křivkou dobrého filmu či divadla. Během prvních hodin a dní potřebujete hlavně ke kampani přizvat své fanoušky. K tomu je nejlépe použít emaily a přátele požádat o to, aby váš projekt sdíleli.

Pokud se vám to podaří správně, zaznamená vaše kampaň poměrně krátký ale strmý nárůst návštěvnosti i příspěvků. Teprve potom má smysl začít používat Novinky, které fungují vlastně trochu jako takový váš zpravodaj o průběhu a dalších událostech kolem projektu. Rozesílají se totiž lidem, kteří již přispěli. Není od věci je přitom občas požádat aby váš projekt sdíleli.

Po téhle úvodní startovací fázi zpravidla přichází uklidnění. V této době s backery komunikujete Novinkami a prostřednictvím sociálních sítí (případně i jinak), ale jejich počet a počet finančních příspěvků už roste pozvolněji.

Poslední - finální fáze začíná 8 až 10 dní před koncem kampaně. Je náročná, zvláště pokud jste ještě nedosáhli cílové částky. Musíte zmobilizovat opravdu všechny, protože žádnou jinou šanci už nedostanete. Je čas znovu použít emaily a vyhecovat pospávající kolegy a kamarády, využít obrázků na Facebooku a všech nápadů, co vám mohou pomoci. 

Kampaň tedy musí být v první řadě zábavná a napínavá. Jinak vám totiž i stonásobné připomínání bude k ničemu.

A jak to vypadá s dalšími délkami kampaní?

15 dní

Krátká - poloviční kampaň má svoje kouzlo, ale každý, kdo jí chce zkusit by především měl hodně dobře vědět, co dělá. Jestli se dá třicetidenní kampaň přirovnat průběhem k dobrému filmu nebo divadelnímu představení, potom by patnáctidenní kampaň byla asi groteska, nebo výstup stand-up komika.

Jde prostě o to nasadit na začátku vysokou laťku i tempo a udržet úroveň až do konce.

Chce to rychlý start, jako u jiné kampaně, ale ani po prvních dnech nezvolnit. Mnohem více hrát se svými fanoušky, reagovat na ně a Novinky přidávat třeba i dvakrát týdně (to znamená, že byste si měli alespoň některé připravit předem a pak je jen publikovat).

 Prozatím používají patnáctidenní kampaň spíše lidé v časové nouzi, ale dá se použít také u příležitosti některých akcí. Ostatně jedna z nejpůsobivějších krátkých kampaní byla na Andělský adventní kalendář.

60 dní

Pokud by byla třicetidenní kampaň pěkný film, tak tohle už by byl pořádný filmový epos.Při takové délce si už musíte být hodně jisti svými schopnostmi, abyste nezačali své podporovatele nudit. To znamená, že pro ni máte plán, nebo spíše scénář.

Plánujete v průběhu kampaně vystoupení, videa, překvapivá odhalení?  Pak je tohle cesta pro vás.

Asi nemá příliš smysl upozorňovat, že vožené úsilí by mělo odpovídat vytyčenému cíli. Pokud se pokusíte vybrat šedesátidenní kampaní třeba 10 000 Kč, vyvoláte tím v lidech spíše nutkání poklepat si na čelo, než vám přispět.

42 dní

Jste-li fanoušky Douglase Adamse, nebo vesmírného piráta kapitána Harlocka asi je 42 dní jasná volba, ale jsou i jiné - rozumnější důvody, proč zvolit právě tuto kampaň. 

Možná je to vaše první crowdfundingová kampaň a hned v ní cílíte třeba na sto tisíc.Pokusit se vybrat něco takového za 30 dní vám připadá jako nepřiměřená odvaha, ale zároveň se neodvažujete kočírovat kampaň po celé dva měsíce.

42 dní dlouhá kampaň nevyžaduje příliš náročnější přípravu než třicetidenní, ale zároveň dává ten chybějící kousek času navíc.

Tento typ kampaně se vám také může hodit, pokud plánujete vést projekt přes některé svátky, jako jsou Vánoce či Velikonoce. Musíte se po nich ovšem vždy znovu připomenout.

Tenhle projekt nám dělal už dlouho opravdu těžkou hlavu. Jenže jsme, stejně jako všichni , kdo jej podpořili, věřili že přijde chvíle jako je tahle.
Hydronaut v plné kráse Obrázek

Hydronaut DeepLab je pravděpodobně "nejpřetaženější" realizace, jakou jsme kdy na Startovačii měli. Před stížnostmi ze strany podporovatelů chránily autory projektu už snad jen zprávy, že se na podvodní základně stále pracuje. Teď jsou práce na stavbě u konce. Jsme rádi, že jste k Matyášovi a jeho partě neztratili důvěru a že jsme mohli být u toho.

14524623_880733032059787_7173330150519935338_o.jpg

14589739_880733042059786_1654746933017424901_o.jpg

Další informace a fotografie hledejte na facebookové stránce Project Hydronaut

Uložit

Uložit

Uložit

Potřebujete na svůj projekt více než sto tisíc korun nebo čtyři tisíce euro? A umíte ho napsat, udělat a vést tak, aby měl šanci vybrat takovou částku?
Jak vybrat sto tisíc a víc? Obrázek

Odvážlivců, kteří si do cíle projektu zadávají pěticiferné částky (v korunách) je stále více. Zdaleka ne vždy to ale znamená, že vědí jak takové sumy dosáhnout. Naprosto samozřejmě to znamená znát a chápat základy. (více v článku Poprvé na Startovači a v článcích na které jsou v něm odkazy)

Všechno si naplánujte nejen pro fanoušky

Ano, když děláte projekt za sto tisíc nebo i za několik set tisíc, mělo by být vidět že naprosto jasně víte co děláte a na co ony peníze potřebujete. Nejlépe se takový pocit vyvolává, když to skutečně víte. Rozvrhnout si projekt, spočítat si na všechno náklady, zjistit aktuální rizika a vymyslet jak to udělat, pokud by některá z nepříjemných alternativ nastala. Tohle všechno se samozřejmě netýká ještě vedení crowdfundingové kampaně, ale za to se to týká realizace.

Někomu pomůže článek a dalšímu dobrá mindmapa, v každém případě ale mějte všechno co nejvíce domyšlené.

Poznejte své fanoušky

Jen těžko se strefíte s odměnami přímo do vkusu vašich fanoušků, když o nich nebudete nic vědět. Totéž platí o vašem humoru i celkovém grafickém / estetickém provedení projektu.

Na to aby se tohle všechno líbilo konkrétním lidem, musíte mít už trochu vypěstovaný cit a ten bez znalosti svých fanoušků prostě nezískáte.

Peníze jsou vážná věc

V projektu můžete vtipkovat téměř o čemkoli, ale jakmile se pokusíte nasadit "vtipnou" cílovou částku (například 333 333Kč), nebo ceny odměn, snižujete tím důvěryhodnost projektu. Lidé vám chtějí věřit, že ty peníze potřebujete, ale tímhle jim to přesvědčení dokážete zpochybnit.

Podobně nejsou v kampaních přínosem baťovské ceny.

Nadchněte je svým cílem

O projektu nestačí informovat, mnohem důležitější je předat ostatním své nadšení. Snažte se mluvit a psát o tom, co je právě pro vás na projektu tak fantastické, že vám to za celou tu kampaň stojí.

Nebuďte sami

Projekt za desítky tisíc Kč zpravidla můžete vést sami, ale velké projekty za statisíce už potřebují týmy nejen na realizaci, ale i na samotné vedení kampaně. Nemusí vás být moc, i dva lidé dokáží více než jeden. 

Když je vás více, máte víc kontaktů ale také se navzájem více inspirujete a hecujete.

Kampaň musí být zábavná

Vezměte to na vědomí - fanoušci vás platí za zábavu. Pokud vaše prezentace, ale také vaše kampaň nebudou zábavné (čili hezké a zajímavé, případně vtipné), nedotlačíte je k ní ani heverem. Ideální je, pokud se vám podaří vytvořit kampaň natolik zábavnou, aby měla sama o sobě virální potenciál - tedy aby se sama začala šířit.

Vtipné Novinky a videa mohou mít takovou schopnost. Samozřejmě nikdy nesmíte zapomenout přidat link na váš projekt.

Buďte originální a tvůrčí

Na počátku se to zdá snadné, ale časem budete občas potřebovat nápad právě v tu chvíli. To už tak snadné není, protože inspirace nepřichází na zavolání. Řešením může být naučit se používat brainstorming a další kreativní techniky

Používání brainstormingu neboli česky "burzy nápadů" se vám bude hodit při navrhování řešení i (a především) při vymýšlení odměn. Existuje i podobná technika shiritori, kterou si můžete zahrát sami se sebou. (odkaz  Shimpei Takahashi: Hraním této hry přijdete na originální nápady)

Zapojte více Facebook

Výměna fotografie v záhlaví funguje na Facebooku mnohem lépe než běžná zpráva. Nejlépe uděláte, pokud se vám povede dostat do obrázku zároveň jednoduchou informaci, která přivede lidi na stránku vašeho projektu. 

Více se dozvíte v článku Crowdfundingový projekt na Facebooku a jiných sociálních sítích

Vytvořte z odměn "postupku"

Medián odměn v našich crowdfundingových kampaních bývá mezi třemi a čtyřmi sty korunami. Projektů se stovkami přispěvatelů je ale málo a pokud byste chtěli vybrat tímto způsobem třeba 300 000 Kč dostávali byste se k cifře kolem tisíce podporovatelů. To je opravdu hodně, pokud už touto dobou nejste veřejně známí.

Řešením je vytvořit odměny tak, aby se stoupající cenou byly také stále více lákavé. Díky tomu se může průměr odměn přiblížit tisíci korunám a počet fanoušků, potřebných k zasponzorování projektu prudce klesne.

Něčeho takového samozřejmě nedocílíte pouhým zvýšením cen. Musíte si umět představit, čeho si vaši fanoušci cení a jak moc. Je to otázka rovnováhy mezi jejich přáním a vašimi potřebami. Často je řešením vytváření "balíčků" z nižších oblíbených odměn.

Samozřejmostí je, že odměny musí být exkluzivní. Reklamní prefabrikáty vám sice nikdo nezakáže, ale moc vám také nepomohou.

...a jak vybrat milion?

Bavte své fanoušky, nejlépe několik let!

Pokud se podíváte na projekty, které vybraly více než milion, zjistíte, že je jejich autoři rozvíjejí už několik let. Po celou tu dobu také získávali fanoušky, jak tím co dělají, tak svým vystupováním.

Autoři úspěšných milionových kampaní vlastně hrají hodně "na jistotu". Přesně vědí, co od nich chce jejich fanouškovská základna i jak je početná.