Startovač - financování projektů

Často kladené dotazy

Kdo mi vystaví fakturu k realizované platbě?

Pokud potřebujete daňový doklad, obraťte se po úspěšném ukončení projektu na Zakladatele projektu a uveďte svůj e-mail a pokud máte, tak i variabilní symbol platby.


Na jaký účet mám převodem poslat platbu?

Pozor – každá platba musí mít uvedena svůj přidělený unikátní variabilní symbol.

Pokud je projekt v Kč, tak

  • Bankovní spojení pro platby z ČR: 2000370166 / 2010
  • Pro platby ze Slovenska nebo odjinud ze zahraničí:
    • IBAN: CZ9220100000002000370166
    • BIC kód/SWIFT: FIOBCZPPXXX
    • Adresa banky: Fio banka, a.s., V Celnici 1028/10, Praha 1
    • Ze Slovenska je možné použít i starší formát účtu 2000370166 / 8330
    • Pokud nemůžete zadat variabilní symbol přímo, tak ho prosím uveďte do Referencia platiteľa ve formátu: /VSnnnnnn , kde nnnnnn je přidělený variabilní symbol.

Pokud je projekt v EUR, tak

  • Bankovní spojení pro platby z ČR: 2300370168 / 2010
  • Pro platby ze Slovenska nebo odjinud ze zahraničí:
    • IBAN: CZ7320100000002300370168
    • BIC kód/SWIFT: FIOBCZPPXXX
    • Adresa banky: Fio banka, a.s., V Celnici 1028/10, Praha 1
    • Ze Slovenska je možné použít i starší formát účtu 2300370168 / 8330
    • Pokud nemůžete zadat variabilní symbol přímo, tak ho prosím uveďte do Referencia platiteľa ve formátu: /VSnnnnnn , kde nnnnnn je přidělený variabilní symbol.

Pro přepočet měn je použit kurzovní lístek ČSOB - nákup/prodej devizy.

Poplatky za tzv. Europlatbu (SEPA-Europrevod) jsou stejné jako za běžnou tuzemskou platbu – viz Leták SEPA pre verejnosť od NBS


Registroval jsem se přes Facebook a chci se přihlásit heslem

Pokud jste na Startovači registrováni přes Facebook a chcete se do něj přihlásit heslem, je potřeba si heslo vytvořit. Přejděte na https://www.startovac.cz/zapomenute-heslo/ a vložte svůj e-mail, který máte spojený s Facebookem. Na něj vám obratem přijde zpráva, obsahující link, kde si heslo do Startovače zvolíte.


Co je Startovač (startovac.cz)?

Startovac.cz je platforma, která umožňuje financování Vašich projektů. Startovač s Vámi bude sdílet veškeré získané zkušenosti (stávající i ty co získáme). Budeme se snažit Vám pomoci s propagací. Budeme Vám dávat tipy a doporučení, jak Váš nápad úspěšně dovést ke zdárnému konci. Startovač není pouhou platební bránou.   


Co je projekt?

Definice: Projekt (z lat. pro-jicio, pro-iectum) znamená:

  • Zpracovaný záměr, rozvrh nebo plán nějaké budoucí činnosti nebo jejího výsledku.
  • Časově ohraničené úsilí, směřující k vytvoření unikátního produktu nebo služby.

Zdroj: Wikipedia


Jaké projekty můžete na startovači založit?

Dle výše uvedené definice vidíte, že  slovo projekt má poměrně široký záběr. Při troše představivosti může být projektem vlastně cokoliv, co máte v plánu v budoucnu realizovat, počínaje vydáním hudební alba, knížky, komiksu a konče projektem s názvem “Chytit Lochnesskou příšeru a prodat ji do ZOO v Chomutově”.  Obsáhnout tak obrovské množství věcí, které lze označit jako “projekt” je samozřejmě nemožné.  Z toho důvodu je Startovač určen  pouze a jenom pro kreativní a podnikatelské projekty, není určen pro charitativní sbírky.

Projekty, které nejsou povolené a nebudou publikovány

  • Charitativní projekty
  • Projekty odporující zákonům ČR
  • Projekty, které mají za jediný cíl financování vašeho života
  • Porno projekty
  • Neuskutečnitelnosti
  • Nevtipné kraviny

Příklady:

Mám kapelu a chci vydat naše debutové album. ANO
Chci vydat komiks, který jsem napsal a nakreslil. ANO
Chci udělat hru/aplikaci pro smartphony. ANO
Chci vydat limitovaný fotografický cestopis ze své dobrodružné cesty Praha-Telč. ANO
Chci vytvořit sochu ztvárňující smrt hudebního průmyslu. ANO
Zachraňte nosorožce bílého před vyhynutím. NE. Charita.
Potřebuju 20 let studovat stravovací návyky kovaříka obecného a pak o tom chci napsat humoristickou knihu. NE. Projekt přesahující max. délku k realizaci.
Moje skinhead kapela chce udělat videoklip popírající holocaust. NE. Protizákonné.
Chci si koupit foťák/PS3/auto/byt/real doll/silikony. NE. Financování života.
Skaut Robert jede na výlet. NE. Porno.
Warp engine/elixír mládí/nový zázračný search engine. NE. Neuskutečnitelnost.

Jak vytvořím na Startovači kampaň?

Stačí se zaregistrovat a poté kliknout na „Založit projekt“ v horní části portálu. Čeká vás jednoduchý průvodce s nápovědami u jednotlivých kroků. Po dokončení je projekt odeslán ke schválení. Pokud je schválen, tak je nejpozději do 24 hodin od odeslání uveřejněn. 


Kdo může projekty na Startovači zakládat?

Kdokoliv starší 18 let. Pokud je Zakladateli méně, nechť si od nás vyžádá souhlas.


Proč lidé projekty podporují?

Lidé přispívají z několika důvodu - osobní vztah (ať už Vám chtějí skutečně pomoct nebo Vás naopak chtějí vidět shořet jako papír), kvůli zajímavé odměně nebo pocitu, že jsou součástí vzniku něčeho nového. Náhodní přispěvovatelé vám budou skoro vždy přispívat na základě odměny, kterou budou moci získat. Excentričtí milionáři a mecenáši umění neomylně sáhnou po nejdražších cenách (20 000+) nebo Vám rovnou zavolají.


Jaké typy kampaní mohu na Startovači založit?

Startovač umožňuje založit dva typy krátkodobých kampaní na principu metody „vše nebo nic“ a časově neomezenou - kontinuální kampaň typu Patron.


Proč metoda vše nebo nic?

Krátkodobé kampaně na Startovači pracují s modelem „vše nebo nic“. Buď projekt dosáhne (nebo překročí) v určeném časovém limitu požadovanou cílovou částku a poté Vám budou peníze poslány, anebo projekt na cílovou částku v časovém limitu nedosáhne (ať už třeba o pouhých pár stokorun), Vy tak nedostane nic a zaslané peníze se vrátí jednotlivým startérům, kteří Vás podpořili. Tento způsob se Vám možná zdá poněkud krutý, ale dle nás je to způsob, který bude nejlépe vyhovovat našemu naturelu a je také nejspravedlivější. Lidé mají tendenci přispívat méně, když si autor projektu může nechat všechno, i když se cílové částky nedosáhne. Přísloví „Když nejde o život, jde o hovno“ je až příliš hluboko zapsané do naší DNA. Startéři by přispívali méně. Autoři i my bychom se snažili méně propagovat. Motivace by nebyla až tak vysoká, že? Je tedy dobré vědět, že sice stále nejde o život a tím pádem jde o hovno, ale když se nebudeme všichni snažit, tak to hovno je nakonec to jediné, co všichni budeme mít. Za druhé, základy v zemi nedělají dům. Nedá se v tom žít, a tudíž to neplní svůj účel. Je to zkrátka pouze nedokončená práce.


Co znamená u projektu ikonka s továrnou?

Ikonka s továrnou u projektu znamená, že je jedná o Podnikatelský projekt. Tato ikonka může být i u odměny a v takovém případě se jedná o podnikatelskou odměnu.


Co je to Podnikatelský projekt? Jak se liší od normálního projektu na Startovači?

Podnikatelský projekt je takový projekt ve kterém je alespoň jedna Podnikatelská odměna. To znamená, že jich může u jednoho projektu být i více.


Musím si založit Podnikatelský projekt, když je zakládám jako podnikatel?

Ne, tato volba je jen na rozhodnutí autora projektu.


Může být projekt stále normální a přitom mít Podnikatelskou odměnu?

Ne. Jakmile se u normálního projektu objeví Podnikatelská odměna, tak se z něj stává Podnikatelský projekt.


Co je to Podnikatelská odměna a jak se liší od normální odměny?

Ve specifických případech (více v podmínkách) může autor projektu u svého projektu v rámci odměny nabídnout podíl na případném zisku z podnikání které vzniklo díky úspěšnému dokončení projektu. Taková odměna je Podnikatelská odměna a pro její publikování musí autor splňovat všechna ustanovení podmínek Startovače, které se Podnikatelských odměn týkají. Především musí být oprávněn k podnikání podle zvláštních právních předpisů právního řádu České republiky.(viz Podmínky část 7 Zvláštní ustanovení pro Podnikatelské odměny)

Například pokud vybírám na Startovači na pizzerii, tak můžu kromě kreativních odměn (obří pizzy, triček, nápisů na zdech apod) vytvořit i Podnikatelskou odměnu, která může nebo nemusí být i časově omezená. Třeba za 50.000 dostane Přispěvatel 10 procent zisku prvních pět let provozu.


Co když si koupím Podnikatelskou odměnu a nic nedostanu?

Je třeba si na jednu stranu uvědomit, že se pochopitelně stejně jako u všech ostatních crowfungingových projektů, jedná o rizikovou investici a pokud možno použít selský rozum, protože vás nic neuchrání před nesmyslnou investicí. Takže pokud investujete do nesmyslného projektu, který zkrachuje, tak máte prostě smůlu.

Na druhou stranu je třeba vědět, že okamžikem připsání platby na účet autora projektu je mezi ním a přispěvatelem uzavřena platná smlouva a to znamená, že pokud je další činnost zisková, tak má autor projektu právně vymahatelnou smluvní povinnost svůj závazek splnit.


Co je to Patron?

Patron představuje kontinuální typ kampaně pro autory, kteří tvoří průběžně. Typicky jde například o tvůrce videí, pravidelných hudebních nebo herních setkání případně pořadatele přednáškových cyklů. Na rozdíl od klasické krátkodobé kampaně se v nich zpravidla přispívá periodicky.


Dostanu peníze i když v daném měsíci nedosáhne kampaň 100 %?

Ano, Patron, je na Startovači jediným typem kampaně, který nepracuje s modelem „vše nebo nic“. Dostanete vše, co jste v daném měsíci na kampani vybrali snížené pouze o provizi a poplatky třetím stranám (viz ceník).


Jak často se posílají peníze a vyúčtování z kampaně typu Patron?

Pokud se nedohodnete jinak, budou vám výpisy a peníze chodit pravidelně každý měsíc.


Jak vést kampaně typu Patron?

Kampaně se na Patronu vedou podobně jako jednorázové kampaně. Počítejte tedy s tím, že ale budete potřebovat jednu až tři novinky měsíčně.

Podrobněji se o tomto typu kampaní dočtete v článku Patron - cesta k tvůrčí svobodě.


Jak přispívat v kampaních typu Patron?

Vyberte si částku (a odměnu), kterou chcete periodicky přispívat. Vyberte si způsob platby. V případě platebního příkazu z účtu použijte trvalý příkaz a zadejte přidělený variabilní symbol.

Při platbě kartou a PayPalem se po prvním odeslání platby budou částky strhávat automaticky.


Je možné si v projektu vybrat více pravidelných příspěvků?

Ne, v kampaních Patron předpokládáme, že přispíváte na projekt právě tolik, kolik chcete a můžete a podle toho jste si vybrali jeho výši. Při zadání nové pravidelné platby se tedy dříve zadaná periodická podpora u stejného projektu automaticky zruší (pouze u plateb příkazem zrušte ještě předchozí příkaz).


Jsou odměny v kontinuální kampani vymahatelné?

Stejně jako v případě jiných kampaní okamžikem připsání platby na účet autora projektu je mezi autorem a přispěvatelem uzavřena platná smlouva. Kromě toho ale má každý Přispěvatel možnost svou podporu kontinuálnímu projektu kdykoli zastavit. To samo představuje pro autory kontinuálních projektů značnou motivaci, aby se snažili své sliby dodržet.


Jak zrušit pravidelné přispívání v kampani Patron?

Přihlaste se, klikněte své jméno vpravo nahoře a vyberte záložko „Moje odměny“. U odměny, kterou chcete zrušit klikněte na tlačítko „zrušit podporu“. Platby kartou a PayPalem jsou takto automaticky zrušeny. Platby pravidelným příkazem by však z banky nadále odcházely a se zpožděním se vracely, je tedy třeba u nich ještě zrušit platební příkaz.


Co znamená u odměny ikona přesýpacích hodin?

Tato ikona se může objevit u odměn v kampaních typu Patron a znamená že jde o jednorázovou - časově omezenou odměnu. Takovou odměnu lze zaplatit jen ve vyznačeném časovém intervalu. Na rozdíl od výběru kontinuální podpory lze vybrat jednorázoových odměn více a na ostatní odměny ani periodické platby to nemá žádný vliv. Jednorázová odměna se u projektu zobrazuje i po skončení lhůty ovšem označená jako neaktivní a v některých případech se může objevit i před aktivní dobou v tzv. promo módu. Pokud autor tento mód zapne upozorní tím podporovatele, že se taková odměna připravuje.


Jak je to s vlastnictvím projektu? Je to stále moje, když udělám na Startovači úspěšnou kampaň nebo si nárokujete nějakou formu vlastnictví?

Samozřejmě, že projekt zůstává plně ve Vašem vlastnictví.  Je to Váš nápad. Vaše práce. Váš projekt. Jste nadále 100% vlastníkem.


Kolik si Startovač účtuje za zprostředkování kampaně?

Pokud je projekt úspěšný, tak 5–9% (vč. DPH) z dosažené částky.

Provize z projektů, jejichž dosažená cílová částka je rovna či vyšší 500 000 Kč nebo 20 000 EUR 5 %
Provize z projektů, jejichž dosažená cílová částka je rovna či vyšší 50 000 Kč nebo 2 000 EUR 7 %
Provize z projektů, jejichž dosažená cílová částka je nižší než 50 000 Kč nebo 2 000 EUR 9 %

Co se stane s penězi pokud projekt nedosáhne na cílovou částku?

Veškeré prostředky budou vrácené jednotlivým startérům/přispěvovatelům, a to v PLNÉ VÝŠI.


Hádám správně, že mi budou z dosažené částky stržené bankovní poplatky?

Hádáte správně. Naštěstí nejsou nikterak vysoké. Tyto náklady jsme se snažili pro Vás maximálně zmírnit.

Tabulka poplatků pro jednotlivé platební metody
Transakční poplatek při platbě kartou na úspěšný projekt 2 % z Kč příspěvku / 2,2 % + 0,1 EUR z EUR příspěvku
ThePay – Platba kartou
Transakční poplatek při platbě převodem na úspěšný projekt 0 Kč / 0 EUR
Transakční poplatek při platbě PayPal na úspěšný projekt 3,4 %** z příspěvku + 10 Kč, resp. 0,35 EUR z příspěvku
Transakční poplatek při SMS platbě přes síť T-Mobile CZ 10,89 %
Transakční poplatek při SMS platbě přes síť Vodafone CZ 15,25 %
Transakční poplatek při SMS platbě přes síť Telefónica CZ 15,73 %
Transakční poplatek při SMS platbě přes síť U:fon 19,36 %

**Jedná-li se o mezinárodní příspěvek, může být v závislosti na podmínkách PayPal procentní sazba poplatku až 4,9 %.

Tabulka poplatků při vracení peněz z neúspěšných projektů
Poplatek při vrácení platby kartou 0 Kč / 0 EUR
Poplatek při vrácení platby převodem z účtu* 0 Kč / 0 EUR
Poplatek při vrácení platby PayPal 0 Kč / 0 EUR

*Při vracení platby převodem z účtu z projektu vedeného v EUR na účet v České republice nebo z účtu projektu vedeného v Kč na účet na Slovensku záleží přesná výše vracené částky na aktuálním kurzu ČSOB.


Jak rychle po skončení kampaně dostanu peníze?

Nejpozději do 9 pracovních dnů ode dne skončení Vám budou odeslány peníze na váš bankovní účet.


Jak správně zacházet s penězi na projekt

Doporučujeme vést si přesné záznamy, jak nakládáte s penězi, které přes Startovač.cz na projekt získáte, neboť příspěvky, které jste získal/a přes Startovač jsou typicky příjmy podle zákona č.586/1992 Sb., o daních z příjmů, § 10, odst. (1) a), tj. příjmy z příležitostných činností, kde podle odst. (4) je základem daně příjem snížený o výdaje prokazatelně vynaložené na jeho dosažení.

Doporučujeme něco v souvislosti s projektem poskytnout jako protiplnění všem přispěvatelům. Některé odměny mohou být však svým charakterem dar. Je to velmi individuální. V každém případě vám doporučujeme, abyste se poradil/a s účetní/m nebo daňovým poradcem.


Na jakou částku mám startérům vystavit doklad?

Doklad vystavujete na celou částku, kterou Startér poukáže, neboť ta celá je (v případě úspěšného projektu) vaším příjmem. Pokud nejste plátci DPH, je to celá ta částka. Pokud jste plátci DPH, tak je ta částka včetně DPH. (Výše této částky není ovlivněna ani bankovními poplatky, které se k platbě vztahují, ani provizí Startovače, neboť ty jsou výdajem stejně jako třeba náklady na tiskárnu nebo vylisování CD.)


Máte pro mě nějaké tipy jak kampaň nejlépe založit a poté vést ke zdárnému konci?

Samozřejmě. V případě, že bychom se s Vámi nepodíleli o naše stávající a v budoucnu nabyté zkušenosti, tak bychom nebyli vlastně ničím jiným, než pouhou platební bránou. A to my být nechceme. V sekci Novinky jsou pravidelně uveřejňovány tipy, doporučení a další věci, které Vám snad pomůžou k tomu, abyste kampaň mohli zdárně dovést k úspěšnému konci. Samozřejmostí je podpora Vašich projektů na domovské stránce a sociálních sítích (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube).


Jak dlouho můžu peníze vybírat?

Na výběr máte 15, 30 a 60 dnů. Každé toto časové období má své výhody a nevýhody.

  • 15 dnů
    • Vhodné pro kampaně, které požadují nižší cílovou částku (do 60 000 CZK). Kampaň nicméně musí být výborně připravena po prezentační a komunikační stránce. Autoři by už měli mít udělané předpromo a taktéž naplánovanou detailní komunikaci na dalších 15 dnů.
    • Nevýhoda: Pokud jste něco podcenili, tak chybu budete jen těžko napravovat. Navíc, občas to lidem z jedné výplaty nevyjde a i když by Vás někteří rádi podpořit, tak v určených 15 dnech to zkrátka nebudou moci udělat.
  • 30 dnů
    • Nejčastěji používané časové období vhodné pro většinu kampaní.
  • 60 dnů
    • Vhodné pro autory, kteří vědí, že se kampani nebudou moci intenzivně věnovat, protože na dva týdny musejí odjet do lesa, kde v naprosté tichosti meditují. Taktéž vhodné pro „stojící“ projekty. Příklad: autor potřebuje dofinancovat část divadla/galerie/muzea, do kterého už momentálně chodí hodně lidí, a autor má tak možnost kampaň kontinuálně propagovat novým příchozím.
    • Nevýhoda: Pokud nejste Kim Kardashian nebo Andrej Babiš, tak se Vám nepodaří udržet na kampani dostatečnou pozornost. Při komunikaci delší jednoho měsíce, hrozí nebezpečí, že zprávy týkající se kampaně začnou být pro Vaše fanoušky nebo přátele otravné. Pokud budete komunikovat střídměji, tak se zase nevyhnete dlouhodobější stagnaci, která je často demotivující.

FAQ budou postupně doplňovány. Pokud tedy máte nějaký dotaz, který nebyl zodpovězen, napište nám na info@startovac.cz nebo zavolejte na +420 603 412 442. Dotaz zodpovíme a FAQ doplníme. Děkujeme a mějte se hezky.