Filmový projekt a jeho náležitosti
18. 7. 2019

Filmový projekt a jeho náležitosti

Na Startovači patří filmové projekty zpravidla k těm skromnějším, přesto je najdete zároveň mezi nejúspěšnějšími projekty. To vyvolává hodně otázek.

Filmy nejsou stejné a projekty by měly na jejich odlišnosti reagovat. Zároveň ale existují rysy společné většině z nich a filmaři by je nikdy neměli brát na lehkou váhu.

Filmový projekt je součástí propagace filmu

Svou kampaň budete muset propagovat, a tím se z ní stane zdroj informací, podle kterého si lidé udělají o budoucím filmu představu. Mělo by vám tedy hodně záležet na tom, jak budete film prezentovat.

Ideální filmový projekt má mít anotaci, video, 3 až 4 přiměřeně dlouhé odstavce, fotografie z natáčení nebo inscenvané fotografie postav,  6 až 12 typů odměn (s fotografiemi nebo grafickými návrhy).

Psaní filmových projektů se řídí obecnými postupy popsanými v článku Píšeme projekt, proto se zastavme jen u několika charakteristických detailů.

Foto z projektu cestopisného filmu Trabantem napříč Tichomořím - vybráno 2 817 765 Kč

V textu nesmí chybět...

U filmového projektu by měla být uvedena stopáž filmu (stačí krátkometrážní, středněmetrážní, celovečerní...), žánr (sci-fi, fantasy, historický, dokument, cestopis...), anotace, materiál (pokud je to zajímavé, např. Super8), režie a obsazení hlavních postav. Dále bychom se měli dozvědět, jestli je film nezávislý, studentský, nebo profesionální, jak bude řešena distrbuce (jen festivaly, kina, youtube...) a předpokládané datum premiéry.

Samozřejmě také uveďte jakoukoli zajímavost, která vám přitáhne žádoucí pozornost.

Promo video

Pokud u jiných projektů zvyšuje promo video šance na úspěch, tak zde je podmínkou, aby vás podporovatelé vůbec brali vážně. Je to možnost napovědět, jak bude výsledný film vypadat, i vizitka vašich filmařských dovedností.

Zároveň je to možnost, jak dát o sobě vědět i mimo váš dosavadní okruh známých. Prostě potřebujete dodat videu určitou viralitu. Proto u většího projektu opravdu nevystačíte s představováním tvůrců.

Ideální promo video pro filmový projekt obsahuje oslovení autorem a záběry z připravovanéého filmu nebo teaser. 

Samozřejmě nesmíte zapomenout přivádět diváky vašeho videa  pomocí odkazů na stránku projektu.

Návrhy k projektu hraného filmu Prach a broky - vybráno 108 676 Kč

Kult režiséra

Režisér je podle současného vnímání fanoušků i podle zákonů autorem filmu. Pokud jdou filmoví nadšenci na film, říkají že jdou na Tarkovského, Wachovské, Tarantina , Larse von Triera, Abramse...

I když vás dosud nikdo nezná, možná že za tři roky už vás znát bude. Kult režiséra je součástí reklamní strategie, která propaguje nejen současný film, ale i ty budoucí.

Proto by měl právě režisér provázet promo videem a ideálně být také uveden jako autor crowdfundingového projektu.

Odvaha

Je zlé točit průměrné filmy a je těžké na ně vést crowdfundingové projekty. Film je v základě cirkusové umění v tom, že dává lidem zažít to, co ještě nezažili, a vidět to, co ještě neviděli.

Neznamená to nutně, že každý film musí být jako Matrix, pokud ale dovede vyvolat nějaký zvláštní pocit nebo přivést k zajímavé myšlence, tak za to stojí.

Tohle je věc, kterou musíte dokázat dostat do projektu - říci lidem, že máte tvůrčí odvahu.

Filmový merchandising

U filmu se merchandisingem rozumí prodej upomínkových a sběratelských předmětů spojených přímo s filmovým dílem.

V crowdfundingových kampaních jde v odměnách přesně o takové věci. Fanoušky potěšíte darovacími certifikáty, plakáty, kopiemi nebo i originály rekvizit, figurkami, oblečením nebo nádobím s filmovými motivy... (a kromě toho samozřejmě uvedením v titulcích, vstupenkou na premiéru...) Nejvíce ze všeho ale vždy ocení nápad, takže byste ani neměli uvažovat nad tím, že pořízení odměn na někoho jen tak "hodíte". Bez brainstormingu se tu zpravidla neobejdete.

Vizuál k projektu hraného postapokalyptického filmu Drsný spasitel - vybráno 256 230 Kč

Vícezdrojové financování

Jen málo větších filmových projektů si může dovolit být financováno pouze z crowdfundingové kampaně. Neni žádná ostuda to přiznat, ale může být problém, pokud v lidech vyvoláte přesvědčení že vám na film stačí tolik peněz, kolik jste napsali do cílové částky crowdfundingového projektu.

Mluvte s nimi na rovinu, jak to jen jde.

Premiéra

Premiéra je oslava dokončení prací na jednom díle, první představení vašeho filmu veřejnosti, začátek jeho distribuce ale také forma poděkování a odměna pro ty, kdo vás podpořili v kampani. Nezapomeňte na to ani při přípravě kampaně, ani na premiéře.

Jen vzácně můžete něco pokazit poděkováním, ale často můžete dost pokazit, když na něj zapomenete.

Myslete na budoucnost

Ať jste amatérští, nezávislí či profesionální filmaři nebo ještě studenti, pravděpodobně není vaším cílem skončit u jednoho filmu. To nejcennější, co můžete z crowdfundingového projektu jako filmaři získat, jsou noví fanoušci.

Oni jsou ti, kdo vás živí, a nakonec jsou to vždycky oni, kdo rozhodují, jestli dostanete další šanci točit. A to bez ohledu na to, jestli  budete i příští film financovat skrze crowdfundingovou kampaň. Když už jste udělali tolik, abyste je získali, zamyslete se také nad tím, co udělat, abyste je neztratili.

 

Časté chyby

Kampaň zaměřená na štáb

Představování celého štábu může mít v projektu smysl, zvláště pokud čekáte podporu hlavně od kamarádů a příbuzných, nemělo by vám ale zabírat celé promo video natož celý projekt. Projekt zaměřený pouze na propagaci štábu může uspět, ale nezískáte jím nic navíc - lidé se nedozvědí, co umíte, nebudou si sdílet video vašeho projektu jen pro pobavení. Pro svou kariéru filmaře ani pro pochopení financování filmů jím neuděláte nic.

Odměnové prefabrikáty 

Nejhorší možný přístup při pořizování odměn je vyrazit na nákup do některého z obchodů s reklamními předměty. Taková úroveň mentální lenosti už si zaslouží trest a potenciální podporovatelé ani současní fanoušci nebudou mít motivaci vás za to šetřit.

Zpětné financování

Snaha získat zpět peníze, které jste už utratili, je problém. Samozřejmě že jen psychologický - peníze utracené před a po projektu se účetně ani reálně od sebe nijak neliší - jenže vy pro vedení projektu nic víc než psychologické působení nemáte. Vždycky bude lépe znít "sháníme peníze, abychom mohli dokončit film" než, "chceme abyste nám proplatili to, co jsme už utratili,"

 

Poznámka: Úvodní fotografie pochází z natáčení absolventského fantasy filmu Psychopompos - v projektu vybráno 116 820 Kč