Blog

01. duben 2016

Podruhé do stejné řeky

Někdy se vyplatí navázat na úspěšný projekt. Průkopníkem navazujících projektů se nedávno stal magazín Fireside.
Podruhé do stejné řeky Obrázek

Problém s navazujícími projekty je v tom, že jsou zároveň něčím jednodušší a něčím náročnější, než poprvé. Budete potřebovat něco starého, něco nového a o moc jednodušší to stejně nakonec nebude.

Rozhodně výhodu bude pro vás to, že máte už jeden projekt za sebou a trochu tušíte, jak crowdfundingové projekty fungují. Přesto nesmíte zapomenout že i servery procházejí určitým vývojem. I na známém serveru si tedy znovu přečtěte Podmínky. To platí samozřejmě i u nás na Startovači. Občas se v pravidlech objevují nové možnosti a bylo by škoda jich nevyužít.

Vývojem procházejí i projekty. Co stačilo před rokem, nemusí stačit letos. Zvláště pokud počet projektů mezitím narostl, nebo pokud chcete vybrat vyšší částku. V tom smyslu se nedá nikdy crowdfunding úplně naučit a tak vám nezbývá, než sledovat jak vedou své projekty jiní a učit se od nich.

Připomenout a překvapit

Nový projekt by měl odkazovat na svého předchůdce nejen vzhledově, ale i odkazy a zmínkami v textu.  Zároveň byste se ale měli snažit, aby se nový projekt nepodobal starému až příliš. Vytvořit dojem něčeho známého, co přesto dovede překvapit je přesně to, o co byste se měli snažit.

To se samozřejmě týká i vedení kampaně a volby odměn. Na jednu stranu můžete některými podobnými odměnami vyvolat sběratelskou vášeň (například výroční mince, trička), na druhou stranu byste měli mít některé odměny také zcela exkluzivní. Lidé chtějí zažít "nové dobrodružství se starou partou", ne "zopakovat si minulou dovolenou".

Dá se říci, že každá prezentace má mít svůj charakter.

Takovým příkladem by mohl být časopis Fireside.  Takto vypadala kampaň na první číslo:

Fireside 02.jpg

A takto vypadala kampaň na stejný magazín v druhém roce:

Fireside 04.jpg

Postupnou proměnu kampaní můžete sledovat zde : první číslo, druhé , třetí, druhý rok, třetí rok,

Jak moc se vám to podařilo poznáte podle toho, jestli počet fanoušků vzhledem k předchozímu roku roste nebo ubývá.

Navazující projekty jsou i ty, do kterých byste to třeba neřekli. Například Trabantem napříč Tichomořím nebyl vlastně první crowdfundingový pokus party kolem žlutých trabantů. Poprvé byste se s jejich crowdfundingovou kampaní mohli potkat roku 2012 na Indiegogo

trabant_amerika.jpg

I když to tak nevypadá, byla kampaň nakonec úspěšná. Server Indiegogo totiž nabízí kampaně typu Keep it All, při kterých není potřeba dosáhnout cílové částky. V té době byl český crowdfunding ještě v plenkách a tak se nedá Danovi příliš divit, že zvolil zahraniční platformu i když si tím přidělal spoustu komplikací. Nakonec díky tomuto projektu ale získal zkušenosti, které měl ve stejné době u nás málokdo.

Dnes se můžeme pobavit jeho tehdejším výrokem:

Na český projekt to určitě je velký úspěch. Ptali jsme se dalších lidí a v Česku nikdo tolik nevybral. Ale byl to i zajímavý experiment, protože já od té doby nevěřím českému crowdfundingu, protože tu je těch lidí strašně málo a nemají peníze.

cit.: Hedvábná stezka: Dan Přibáň: Cesta trabantem napříč kontinentem je vlastně horizontální horolezectví

trabant_tichomori.jpg

Ještě že na ten crowdfunding nezanevřel definitivně! :-) Roku 2012 totiž vybral v kampani ekvivalent asi 200 000 Kč, ale roku 2015...

I když jde o dva různé typy kampaní (Keep it All na Indiegogo a All or Nothing na Startovači) na dvou platformách, můžeme si ukázat změny mezi oběma projekty. Samozřejmě první změnou je přesun za fanoušky na českou platformu, ale jsou tu i další - v Jižní Americe se k Žlutému cirkusu poprvé připojili cestovatelé z Polska v Maluchu. V Tichomoří už byl Maluch přirozenou součástí expedice. Novými aktéry byli vozíčkáři a Dominika na motorce, novým prvkem v odměnách pak třeba Cestovka pro plyšáky...

Prvním projektem, který navazoval na předchozí úspěch přímo na Startovači se stal Kubinstadt Almanach letos (2016) na přelomu března a dubna.

kubinstadt.jpg

Krátce na to navázal další projekt - příhody čarodějova učně Akvina.

Akvinoba2.jpg

Porovnat je můžete zde Akvin - Cesta čaroděje (2014), Akvin - Druhá tvář (2016)

I k navazujícím projektům se vztahují některé nebezpečné pověry. První z nich zřejmě je snaha posílat informace o projektu pouze svým fanouškům z minulého projektu. Každá skupina se ale časem vždy částečně obměňuje, takže pokud se budete spoléhat pouze na "své jisté", bude se i ta vaše smršťovat.

Dalším nebezpečím je přílišný optimismus. Úspěch občas autora přesvědčí, že příště dosáhne téhož bez práce a proto buď poleví při informovaní o startu kampaně, nebo si nastaví nerealistickou cílovou částku. V nejhorším případě udělá obojí.

Autor projektu také může dojít k závěru, že by bylo možné dosáhnout stejného efektu snadněji tak, že bude používat pouze nejúspěšnější komunikační kanál. Jenže komunikace přes server, přes Facebook a prostřednictvím emailů se vzájemně doplňuje. Omezením komunikačních kanálů můžete tedy ztratit mnohem více, než by se na první pohled mohlo zdát.

Než spustíte nový projekt, určitě byste nejprve měli dokončit ten starý a nezapomínejte na své fanoušky ani v mezičase. Není úplně slušné si na ně vzpomenout, jen když něco potřebujete.

 

Zpět na výpis