Knížky z kampaní
26. 10. 2015

Knížky z kampaní

Kdyby všechny knížky, které vyšly díky kampani u nás nesly logo Startovače, byl by už docela obstojným nakladatelstvím. Stojí za to, se na ně tedy podívat podrobněji.

Do dnešnního dne (1. listopadu 2015) vyšlo díky kampaním na Startovači 93 knih, komiksů, časopisů a kalendářů. Celkově to znamená 60% úspěšnost takových kampaní (vysoko nad světovým průměrem). Zajímavostí je, že v této kategorii dosud neexistuje neúspěšný komiks. Nejvíce vybraly knížky Dominika na cestě (298 430 kč), Zlé peniaze (9045 EURO) a Petr Píše:-) (240 177 Kč).

Pokud budete hledat co mají společného, tak nic moc. Je to cestopis, knízka o ekonomice a zápisky hudebníka. Když ale budete hledat opravdu pečlivě, přijdete na to: Všichni se už před kampaní bavili se svými fanoušky na to téma, na které později vznikla kniha a všichni opravdu umějí psát.

Mnohem častější, než takovéto jackopty jsou ale kampaně na malonáklady zpravidla mezi 30 000 až 50 000 kč (ale někdy i méně). Díky nim mohou vycházet i sbírky básní, které jsou jinak v podstatě nevydatelné. 

Kampaně na knížky jsou vždycky hodně specifické, protože je u nich zřejmé, co je vždy hlavní odměna v kampani - knížka samotná. Proto musí být vždycyky napsaná nejlépe jak to jde, vypadat nejlépe jak to jde a prezentovat se nejlépe jak to jde. Především autor nesmí zapomenout napsat to podstatné o samotné knize, jako počet stran, formát, typ vazby.

sx3.jpg

Přesto mají určitou výhodu knížky jejichž autoři dokáží vymyslet i jiné odměny. Měli jsme tu už vybarvovací plakáty, polštáře potištěné básněmi i workshop fotografování. Jako samozřejmost by měl autor dopředu počítat s vepsáním jmen do poděkování a s věnováním.

Naopak příliš podporovatelů nepotěší výběr typu 1x kniha, 2x kniha, 3x kniha až 50x kniha. Bohužel tohle bývá právě to, co autory mnoha kampaní napadne jako první.

V kampaních byste našli čtyři vydané kalendáře, jeden z nich byl ale omylem zařazen do kategorie "umění" a už tam zůstal. No co, však fotografování je také umění ne?

Všechno to jsou zajímavé projekty, od ostalgického kalendáře Ladění Rusic, přes Andělský adventní kalendář kreslený autory komiksů, po fotografický  Zrzavý kalendář plný (jak jinak) zrzek a zrzků.

Celkem 24 z úspěšných knížek a kalendářů bylo zaměřeno na děti.

 V době sepsání tohoto příspěvku byste našli na Startovači tři aktivní kampaně zařazené v rubrice Knihy a komiks.

Jak už to tak bývá, tak jediný komiks mezi nimi má už vybráno. Je na hodně nezvyklé téma (na komiks). Vypráví totiž příběh našeho cestovatele Aloise Musila.

start09.jpg

Další knížka je ryze sportovní, věnuje se historii našeho snowboardingu a jmenuje se příznačně Prknem dolů. K poměrně vysoké cílové částce (na první pokus), se prokousává pomalu. Je na ní ale vidět, že jde o výpravnou publikaci mapující historii tohoto sportu u nás včetně vzpomínek našich prvních snowboardistů, takže si podporu jistě zaslouží.

story_image_1441267451845.jpg

Bizarní Vtiposcifárny jsou všechno možné, ale hlavně bizarní, což ovšem vůbec nemusí znamenat totéž co "hloupé"! (Přesto asi svérázností nepředčí Superkomix, který měl kreslený i celý text projektu)

Čtvrtý projekt je cestopis Dobrodružství stopaře Moodyho.

mapaknizka.jpg

V nejbližších dnech jistě přibude několik knížek pro děti a cestopisů.

 

 (Úvodní obrázek pochází z kampaně Rozum vo vrecku)