Pověry o crowdfundingu
31. 1. 2016

Pověry o crowdfundingu

Mnohem větší problém, než ten, že lidé o crowdfundingu stále málo slyšeli a neví tedy co to je, je ten že mnoho lidí předem přichází s iluzí, že ví co to je crowdfunding.

Bojovat se zafixovanou představou je často vyčerpávající a v některých případech bohužel i marné.
Mylné představy o crowdfundingu by se daly rozdělit do dvou velkých skupin. První by se jmenovala "Crowdfunding je..." a ta druhá "Takhle to zaručeně funguje".

"Crowdfunding je..."

První skupinu spojuje snaha vysvětlit si crowdfunding něčím, co už známe odjinud. Víte, nepoužívali bychom tak krkolomné slovo, kdybychom si nemysleli, že je to potřeba. Nesnažíme se vás zmást. Proto nelze říci jednoduše "crowdfunding je e-shop" nebo crowdfunding je žebrání". Bohužel takové omyly nebývají bez následků. Tak se na ně podívejme:

Crowdfunding je žebrání

Tuhle pověru samozřejmě sdílejí jak lidé, kteří by mohli být sami autory kampaní, tak někteří lidé kteří se z neznámého důvodu objevují v diskusích, jen aby všem sdělili, že na nějaký projekt nepřispějí.

Tak především je crowdfundingová kampaň dost práce, ale hlavně je to vlastně celé trochu jiné pojetí kultury a peněz. Dalo by se říci že crowdfunding je součástí kultury důvěry. Je to vztah mezi autory a podporovateli, který je velmi podobný vztahu (nebo i totožný) mezi umělcem a jeho fanoušky.

Podporovatelé projevují svými příspěvky svou důvěru k autorům projektu a k tomu že naplnění projektu přinese něco dobrého. Něco podobného u žebrání neexistuje.

Země, kde je žebrání silně rozšířené a kde vládne velká společenská nedůvěra se na mapě crowdfundingu vyskytují jen minimálně. Naopak crowdfundingovému světu naprosto dominují vyspělé země.

Crowdfunding je e-shop

Crowdfunding rozhodně má některé prvky e-shopu, pokud o něm ale začnete uvažovat takto redukcionisticky, dostanete se mimo to, čím opravdu je.

Pak se stává, že se v návrzích objevují projekty s ohromujícím množstvím odměn, ale bez cíle, kterému by jejich pořízení mělo sloužit.

Ze stejného nepochopení pocházejí pak reklamace typu: "Před týdnem jsem si zakoupila odměnu XY a stále mi žádná nepřišla." Samozřejmě, nikdo nemůže očekávat odměny před skončením kampaně...

Crowdfunding je průzkum trhu

Opět častá, i když těžko pochopitelná představa. Ne crowdfundingová kampaň není průzkum trhu. Vůbec nic to o tržním úspěchu neříká. Můžete mít malou velmi nadšenou skupinu, která vám zafinancuje crowdfundingovou kampaň, ale váš výrobek se třeba vůbec nedostane mimo ni, nebo naopak můžete mít věc, která se bude dobře prodávat přes klasickou distribuci i kdyby váš projekt z nějakého důvodu nevyšel.

Především ale podobně vypočítaví podnikavci většinou vůbec nechápou, že crowdfundingová prezentace není celá kampaň ani nabídka a že se o ní lidé prostě nedozvědí, když jim o ní neřeknou.

Crowdfunding je propagace

Ne není, naopak sama crowdfundingová kampaň potřebuje propagaci. Na druhou stranu se vám ale taková propagace už neztratí. Pokud tedy propagujete kampaň dejme tomu na divadelní představení, tak je to zároveň už reklama samotného představení.

Opět hrozí podobné problémy jako při jiných záměnách - projekt pojatý jako propagace většinou nemá jasně definovaný cíl, není v něm jasné, na co jsou peníze potřeba atd. Zkrátka hrozí propadákem z důvodu nepochopení.

Crowdfunding je snadný způsob získání peněz

Lidé, kteří trpí touto představou, by si měli definovat, co pro ně znamená slovo "snadný". Tvorba crowdfundingových projektů může a ideálně by měla být zábavná i pro jejich autory. Jistě, ale znamená to, že je to snadné? Myslíte si, že to znamená, že nemusíte crowdfundingu rozumět? Myslíte si, že to nestojí úsilí?

A to jsem ještě nezmínil vedení kampaně, při kterém se možná celou dobu pořádně nevyspíte. Adrenalin umí s člověkem udělat své.

 

"Takhle to zaručeně funguje"

 

Server zařídí fanoušky

"Já mám zařizovat nějaké fanoušky? To jsem myslel, že uděláte vy!" Neumím si ani představit, kolikrát to musel někdo slyšet na všech crowdfundingových serverech světa. Ne, servery nezařizují komunikaci mezi autory a podporovateli jinak než technicky.

Vždyť to ani jinak nejde - jsou to vaši fanoušci, vy je znáte, vy víte, co jim chcete říci.

Stačí geniální nápad

Geniální nápad je fajn, ale zaslouží si geniální prezentaci. Možná že jste právě vy opravdu génius, ale pokud si myslíte, že crowdfundingový projekt má vypadat jako ofotografovaná prezentace v PowerPointu, tak vám chybí pořádný kus sociální inteligence. Naštěstí je pomoc jednoduchá - poraďte se s ostatními lidmi.

To musím zvládnout sám

Poměrně hodně lidí se zasekne na představě, že když někdo dokázal napsat celý projekt sám, udělat k němu obrázky a natočit video, tak že to přece také musejí zvládnout sami.

Když už o sobě víte, že nejste právě filmař, spisovatel, fotograf ... tak se mermomocí nesnažte udělat všechno úplně sám. Založení crowdfundingového projektu není vhodný okamžik pro to, abyste si začali poprvé v životě číst manuál ke kameře nebo fotoaparátu. Ve vašem okolí je jistě nějaký kamarád či kamarádka, kteří to umějí lépe.

Zahoďte tu představu sebe jako renesanční osobnosti a požádejte je o pomoc.

Sex a násilí prodává

No, jak kdy. Samoúčelná sexualizace tématu vám u fanoušků body navíc většinou nezíská, spíše naopak. Lidé nevnímají reklamu vedenou přes sexualitu jako něco, co by patřilo k crowdfundingové kampani a ani nemají pocit, že by takové projekty bylo třeba podporovat.

Ostatně crowdfundingové servery "pro dospělé" dosud skomírají kdesi na okraji.

Vlastně se zdá, že je snadnější vybrat peníze na nový technicky vyspělejší typ vibrátoru, než na sbírku aktů.

Pokud jsou sex a násilí smysluplnou součástí nějakého díla, například komiksu, nebo výstavy aktů, tak jistý pozitivní vliv mít mohou, ale je to vždycky tak trochu tenký led. Tenký a nakřápnutý. Zvláště v této kombinaci.

Startovač má v podmínkách jasně daný zákaz pornografie. Přece jen tu zakládají projekty i mateřské školy...

Známá tvář prodává

Ne každá! Názor na známou postavu může lidi rozdělovat, a pokud dotyčný či dotyčná nejsou  právě autority zrovna v tom oboru, kterého se projekt týká, může se snaha využít "známou tvář" úplně minout účinkem.

Tedy ano, známá tvář může vašemu projektu pomoci, ale ta správná známá tvář.

Potřebuji obrovský počet lidí na facebooku

Inu, jak se to vezme. Mít hodně sympatizantů projektu je rozhodně dobré, samotný velký počet přátel je výhoda, jenže to není tak docela všechno.

To že máte přátele ještě nemusí znamenat, že budou fandit právě vašemu projektu a naopak to, že nemáte tisíce přátel na sociálních sítích, nemusí být fatální nevýhoda. Podstatné není to, aby byli zrovna na facebooku nebo na twitteru, podstatné je aby to byli skutečně fanoušci projektu a aby se k nim informace o vaší kampani dostala.

Občas se to chce zamyslet nad tím, co to vlastně děláte. Můžete tedy například požádat správce nějaké stránky, která sdružuje lidí s podobnými zájmy, aby sdílel informaci o vaší kampani. Můžete o své kampani sami informovat na svých vystoupeních (např. hudebníci, divadelníci)

U projektu lokálního významu vám mohou pomoci i místní noviny (Zpravodaje), místní rozhlas nebo vývěsky. Jde jen o to neomezovat své myšlení na jediný  způsob propagace, a pokud víte, že v nějakém směru komunikace opravdu nejste silní, najít jinou cestu k ostatním lidem.

Když to fungovalo jemu...

V roce 2014 vybral Zack Brown na Kickstarteru 55 000 dolarů na bramborový salát. Krátce na to byly snad všechny crowdfundingové servery na světě, Startovač nevyjímaje, zavaleny návrhy salátových kampaní. Zázrak se samozřejmě neopakoval.

V roce 2015 uspěl u nás projekt Trabantem napříč Tichomořím. Následovalo jej množství cestovatelských projektů na různé úrovni zpracování. Protože však měl trabantí projekt v odměnách také cestovku pro plyšáky, bylo třeba mnoha z nich cestování s plyšovou ZOO rozmlouvat. 

Jedna z hodnot, které si podporovatelé na dobře připravených kampaních cení je originalita. Samozřejmě se můžete inspirovat něčím z dřívějška, ale kopírování není inspirace, a i kdybyste vytvořili projekt stejně dobrý jako ten, od kterého opisujete (což se nestává), už navždycky budete budete druzí. 

Crowdfunding je jen o penězích

Snaha vykládat crowdfunding čistě ekonomicky je jedním ze zabijáků crowdfundingu. Pokud uvidíte za kampaní jen peníze, pravděpodobně  vás čeká překvapivá srážka s realitou.

Peníze jsou tady spíše čímsi jako médiem, mazivem nebo pracovní látkou, která vám umožní uskutečnit, co jste si předsevzali.

V crowdfundingu je tím nejcennějším komunita vašich fanoušků. To je skutečný poklad, protože vám umožňuje uskutečnit věci, na které byste sami neměli prostředky ani síly.

Profesionálové bez emocí

Představa že pravý profesionál má tvář hazardního hráče, že se profesionální crowdfundingový projekt vyznačuje množstvím obecných ilustračních fotografií a text se má skládat z PR floskulí, je dobrý postup, jak se dostat na smetiště dějin i se svým projektem.

Crowdfunding je komunitní typ financování a komunity se prostě skládají z lidí. (Tedy ty lidské ano.) Je to svět, ve kterém můžete cítit napětí, ale v podstatě byste se v něm měli cítit příjemně.

Pokud se nad tím zamyslíte, dojde vám, jak hloupá a protismyslná je snaha o "ekonomickou profesionalizaci" v crowdfundingu, která se projevuje odtažitostí, "grantovým" slangem a kancelářskou estetikou.

Když se budete pozorně dívat a nad "zaručenými" radami trochu přemýšlet, jistě sami najdete i spoustu dalších pověr.