A co když neuspěju?
6. 9. 2016

A co když neuspěju?

Obecné doporučení je: Nemyslete na to! Jenže každému hloubavějšímu člověku musí být jasné, že pokud na Startovači uspějí 3/5 projektů, musejí ty 2/5 neuspět. Co dál?

Nejprve si řekněme, proč na neúspěch při kampani nemyslet. Pokud myslíte při přípravě projektu nebo v průběhu kampaně na to že by váš projekt nemusel dopadnout dobře, velmi pravděpodobně se to do něj promítne.

Lidé jsou schopní přehlédnout jednoznačně napsanou informaci, ale velmi citlivě reagují na celkový dojem. Stejně jako by se málokdo přihlásil do závodu, který nemá šanci vyhrát, tak není dobrý přístup připravovat se hned od počátku na vlastní neúspěch.

Samotná kampaň navíc skutečně má se závodem hodně společného - na počátku potřebuje ostrý start, aby získala dobrou pozici a počáteční výhodu, pak musíte usilovně udržovat tempo a ve finále ještě přidat. Po celou dobu je tedy pro vás důležité, abyste byli soustředěni na úspěch.

Přes to všechno některé z projektů prostě neuspějí.

Nemusejí to být přitom vysloveně špatné projekty.

Co se na Startovači děje potom, byste měli už vědět z Podmínek a FAQ - všechny peníze se vrací podporovatelům, autor projektu platí jen svým časem a úsilím. Co ale můžete ještě udělat víc?

Pokud byl jejich cíl dobrý před kampaní, je dobrý i když kampaň neuspěla. Pokud se vám tedy nabídne možnost jak projekt dokončit jiným způsobem, udělejte to! Vždycky jste zavázáni těm, kteří vám už svoji podporu prokázali a pokud můžete, měli byste jim ukázat že to stálo za to a že se nevzdáváte snadno.

Rozhodně tedy není dobrý nápad, snažit se předstírat že kampaň neproběhla. Ostatně o lži v crowdfundingu jste si už mohli přečíst v článku První pravidlo: Nezalžeš! Mnohem lepší je dokázat, že jste nepřízeň překonali.

Pokud v projektu nebo v dalších podobných projektech pokračujete, můžete (měli byste) vytěžit to, co z kampaně zbylo. Jsou to:

Kontakty

Pokud jste se opravdu snažili, skupina vašich fanoušků se rozrostla. Když se s nimi budete dále bavit (a když je budete bavit) poroste dále a může vám být oporou v dalších projektech.

Propagace

Crowdfundingová kampaň sama o sobě reklamou není, do dobře vedené kampaně jste ale museli vložit velké úsilí právě kvůli její propagaci. I když se vám tedy nepodařilo dosáhnout cílové částky, tu propagaci váš projekt stále má. Pokud tedy třeba děláte divadelní představení, pak počet lidí oslovených kvůli projektu představuje počet lidí, kteří ví o vašem vystoupení.

Zkušenosti

Proč projekt neuspěl? Přecenili jste velikost nebo ochotu vaší fanouškovské skupiny. Byly pro ně odměny dost zajímavé? Nezaspali jste začátek kampaně? Nezapomínali jste komunikovat s fanoušky? Neudělali jste něco, čím byste je zklamali? Většinou už sami cítíte, kde byla v projektu chyba a co na něm bylo dobré. Poznamenejte si to pro příště.

Ostatně takové zhodnocení není od věci, i když váš projekt uspěl.

Pustit se do crowdfundingové kampaně je jako účastnit se závodu. Neúspěch znamená zklamání, ale rozhodně ne konec vaší kariéry. I tady platí to co  ve sportu:

Definitivně prohrává jen ten, kdo se nepoučil.