Blog

20. srpen 2015

První pravidlo: Nezalžeš!

V crowdfundingu je tohle pravidlo mnohem přísnější, než v běžném životě.
První pravidlo: Nezalžeš! Obrázek

Jistě, lhát by se nemělo a nelhat je i jedno z hlavních pravidel reklamy. Ne že by se toho reklama vždy držela a ne že bychom se toho my všichni v životě tak pevně drželi. Jenže v crowdfundingu můžete být i za drobnou dokonce skutečně nevinnou lež vytrestáni velmi tvrdě.

Samozřejmě existují i v crowdfundingu opravdu velké lži - podvodné kampaně - jenže ty hrozí hlavně ve velkých zemích jako je USA nebo Kanada. I tak profesionální lháři uspějí zpravidla jednou a svůj kousek už vícekrát nezopakují.

V crowdfundingu je totiž velmi problematické zůstat anonymní. Kampaně v nichž se autor skrývá za logo mají automaticky menší důvěru a spojit svou tvář s podvodnou kampaní chce kachní žaludek a "jistotu desetinásobku", protože kabát z ostudy jako celoživotní uniforma a hrozba kolektivní žaloby jsou docela dobré důvody, proč se do něčeho takového nepouštět.

Lží je samozřejmě také to, pokud byste slíbili využít prostředky z crowdfundingové sbírky na určitý účel a namísto toho za ně třeba odjeli na dovolenou (pokud to není součástí projektu) nebo se rozhodli přestěhovat firmu. (To už by totiž byl skutečný podvod.)

Přesně tak to udělalo před časem studio Forking Path Erika Chevaliera když vybralo na deskovou hru Doom That Came to Atlantic City 122 874 dolarů. Nebyl to dobrý nápad. Na základě rozhodnutí Federální obchodní komise USA bude muset podstatnou část peněz vrátit. V našich korunách by to dělalo asi 2,7 milionu korun. (Samotnou hru později zachránilo a vydalo studio Cryptozoic)

Skutečným podvodníkům samozřejmě tento zážitek ze srdce přejeme, jenže i autor projektu který na žádnou záludnost ani nepomyslí se může stát obětí své vlastní drobné lži, takové, které si v běžném životě ani neuvědomujeme a společnost je většinou promíjí.

Backeři nám je ale ani zdaleka tak snadno neprominou, když jde o crowdfundingový projekt. Zapomenete uvést, že se váš nápad opírá o nějakou starší myšlenku? Chyba! Zapomenete uvést někoho, kdo se na projektu dříve také podílel i když se o něj už teď třeba nezajímá? Chyba! V obavě, aby projekt nepůsobil jako žebrání, neuvedete proč peníze potřebujete? Velká chyba!

První lidé, ke kterým se váš projekt dostane budo vaši přátelé a známí. Vědí o vás to, co jste už milosrdně zapomněli. Druzí k nimž se projekt dostane budou fanoušci. Vědí o vašem projektu to, co jste nikde nenapsali. Teprve pak se dostává povědomí o projektu k dalším lidem. Pokud těm naznačíte že všechno zvládnete sami a že je nepotřebujete, uvěří vám.

Vyvolat mylný dojem, i když třeba nechtěně, je vlastně také něco jako drobná lež a je to nesmírně snadné. Naštěstí je proti tomu snadná i obrana. Nechte před spuštěním crowdfundingovou prezentaci projektu přečíst některého fanouška, který se na její přípravě přímo nepodílel a chtějte po něm aby vám řekl, jaký v něm vyvolala pocit.

Nemusíte mu věřit jeho nápady a doporučení, ale celkový dojem bude mít určitě přiměřenější tomu, jak vaše prezentace opravdu působí, než vy, kdo jste na ní pracovali.

Zpět na výpis