Startovač - financování projektů

Blog

Články, které se týkají přípravy a vedení projektu se nám začaly poněkud hromadit. Aby se vám v nich lépe vyhledávalo, vytvořili jsme pro vás tento výběr.

 

Poprvé na Startovači - Co na člověka čeká a co by neměl opomenout, když si zakládá svoji první crowdfundingovou kampaň na Startovači.

Základní otázky - Dokáže váš projekt odpovědět na otázky: Kdo? Co? Kdy? Kde? Proč? Měl by, je to důležité!

První pravidlo: Nezalžeš! - V crowdfundingu je tohle pravidlo mnohem přísnější, než v běžném životě.

Startovači, podporovatelé, fanoušci, donoři, backeři... - Je zarážející jak málo autorů se vůbec zamyslí nad tím možná nejdůležitějším: Kdo vůbec jsou? A proč nám ti lidé dávají peníze?

Pověry o crowdfundingu - Mnohem větší problém, než ten, že lidé o crowdfundingu stále málo slyšeli a neví tedy co to je, je ten že mnoho lidí předem přichází s iluzí, že ví, co to je crowdfunding.

Píšeme projekt - Neexistuje žádný spolehlivý návod, který by říkal, jak přesně má vypadat text crowdfundingového projektu. Přesto je dobré se při psaní držet několika jednoduchých zásad.

Před kamerou, za kamerou - Povězme si něco o tom, jak se proklínaný filmař Uwe Boll konečně srazil s realitou a také o tom, jak Startovač objevuje v lidech filmařský talent.

Jak dobrý je můj cíl? - Dá se nějak dopředu zjistit, jestli projekt uspěje? Dá se říci, jestli je cíl vašeho projektu vůbec vhodný pro crowdfunding? A jak moc? Ano dá!

Můj výjimečný projekt - Povězme si něco málo o výjimečnosti a porušování pravidel.

Nechci slevu zadarmo! - Nesmysly v crowdfundingových kampaních.

Skutečná hodnota crowdfundingových odměn - Pro autory kampaní bývá nesmírně těžké pochopit, jako hodnotu skutečně mají odměny v crowdfundingových kampaních. Podporovatelé to ale chápou hned.

Knížky z kampaní  - Kdyby všechny knížky, které vyšly díky kampani u nás nesly logo Startovače, byl by už docela obstojným nakladatelstvím. Stojí za to, se na ně tedy podívat podrobněji.

Startovač vs nakladatelství - Co jako autoři knih můžete od crowdfundingového projektu čekat, a co za vás v žádném případě neudělá. 

 Fantasy knížky a jejich kampaně -  Na co je důležité myslet při tvorbě kampaně na vydání fantasy knihy?

15, 30, 42 nebo 60 dní? Jak si střihnout kampaň? - Jak jste si asi všimli, má Startovač poměrně pestrou nabídku různých délek kampaní... tedy celkem čtyři. Různě dlouhé kampaně se ale neliší jen délkou.

Prokletí renesanční osobnosti - Napsat texty, nafotit obrázky, natočit video, udělat grafiku, vymyslet odměny. Na to aby byl jeden... Ne na to by určitě neměl být jeden.

Nebuďte "pan Reklama" - Možná nejdůležitější rada v crowdfundingu zní: Projekt žije dokud se o něm mluví! Snažte se aby se o něm mluvit nepřestalo. Snažit jistě, ale jak?

Poštovné - Skrytá hrozba - Při počítání nákladů na projekt autoři započítávají kde co, ale zároveň zapomínají na jednu poměrně velkou a trochu zákeřnou položku.

Výhody blogerů - Jakou roli v kampani může mít vaše dovednost v blogování?

Síla středu - Na koho cílíte? Podpoří vás spíše studenti nebo důchodci? Možná děláte chybu v tom, na kterou skupinu se spoléháte.

Podruhé do stejné řeky - Někdy se vyplatí navázat na úspěšný projekt. Průkopníkem navazujících projektů se nedávno stal magazín Fireside.

Jak vybrat sto tisíc a víc? - Potřebujete na svůj projekt více než sto tisíc korun nebo čtyři tisíce euro? A umíte ho napsat, udělat a vést tak, aby měl šanci vybrat takovou částku?

Crowdfundingový projekt na Facebooku a jiných sociálních sítích -  Jak je to vlastně s těmi sociálními sítěmi, a která z nich je nejvýhodnější pro crowdfunding?

Každé pondělí je malý start - Proč lidé po víkendu tak snadno zapomínají na váš projekt? A dá se to i nějak využít?

Pár rad pro cestovatelský crowdfunding - Dan Přibáň sepsal pro autory jiných crowdfundingových cestovatelských projektů několik poznámek a nabídl nám je k zveřejnění. Určitě stojí za zamyšlení. 

Zrádný čas zdánlivého klidu - Uprostřed klesá zpravidla jak zájem o kampaň, tak počet příspěvků. Zdánlivý klid má tendenci ukolébávat jak podporovatele tak autory kampaní.

Jak čtou lidé váš projekt? - Proč se doporučení k psaní projektu tolik liší od běžného slohu?

Kdo je gatekeeper? - To slovo samozřejmě znamená "vrátný", ale v tom významu, ve kterém jej budete potřebovat, se používá takto. V on-line slovníku cizích slov najdete také definici:

osoba, která vybírá zprávy a události, prověřuje je, kontroluje, upravuje a přetváří a navrhuje k individuálnímu sdělování nebo medializaci

Právě o tento význam nám teď jde.

Za první metou - nové cíle - Cíle za hlavním cílem dávají kampani další smysl a napínavost po dosažení cílové částky. Myslíte na ně?

 Nebojte se léta - Nic tak dobře nevyvrací zažitou pověru, jako praktická zkušenost. Léto není horší dobou pro crowdfunding než jaro nebo podzim.

Vánoce strachů a planých nadějí - Co očekávat a jak připravit kampaně které poběží o Vánocích nebo i jiných svátcích.

Dvojjazyčný projekt - Pro mezinárodní akce je "hřích" stavět před zahraniční příznivce projektů zeď v podobě češtiny, zároveň ale nemůžete opustit domácí fanoušky.

A co když neuspěju? - Obecné doporučení je: Nemyslete na to! Jenže každému hloubavějšímu člověku musí být jasné, že pokud na Startovači uspějí 3/5 projektů, musejí ty 2/5 neuspět. Co dál?

Kde je slíbený projekt a co s tím uděláme? - Nedostali jste slíbenou odměnu? Autor s Vámi nekomunikuje? Pokud ano, tak čtěte dále.

Autoři filmu pod vedeném Lucie Gukkertové ohlásili datum pražské premiéry na 17. února 2018. Premiéra filmu Psychopompos Obrázek

Krátký studentský film na motivy Lovecraftovy básně vzbudil svou kampaní pozornost v říjnu 2016. Nakonec vysbíral 116 820 Kč čili 122 % cílové částky.

Trochu špatnou zprávou pro opozdilce je, že místa v kině jsou již zaplněna zájemci, kteří si vstupenky zakoupili v kampani zde na Startovači. Plánovány jsou proto další projekce a nejen v Praze.

Pouze na premiéře vystoupí i orientální tanečnice Rozali Pasini.

rosalie.jpg

Ve filmu se objeví také masky z Zombí FX: Zombího Obludárium.

psychopompos2.jpg

Další informace můžete hledat na facebookových stránkách filmu.

Čeho bychom si měli všímat na nejúspěšnější knižní crowdfundingové kampani roku 2017? 1001% pro Anarchokapitalismus Obrázek

Pokud kampaně, které několikrát překročily cílovou částku nazýváme superúspěšné, jak bychom asi měli nazvat takovou, která svůj cíl překonala desetkrát?  Ano přesně to se podařilo kampani na knihu Anarchokapitalismus.  Znamená to 656 262 Kč. Vymýšlení nového názvu pro kampaně s více než 1000% teď ale nechme stranou. Jsou totiž důležitější věci, na které bychom se měli podívat.

Prvním je graf celkové částky promítnutý podle dnů kampaně. Opakuje se v něm něco, co známe už z jiné starší kampaně a sice Velký přelet. Všimněte si, že cílové částky dosáhla kampaň už v první den, přesto se průběh křivky vůbec nijak nezměnil proti ideálnímu průběhu.

 

 

anarchograf1.jpg

Proti jiným kampaním se odlišuje středovou částí, ve které stoupá celková vybraná částka výrazně strměji. Je to sice částečně iluze způsobená tím, že Urza zvolil dvojnásobně dlouhou - 60 denní kampaň, ale i tak tu něco zůstává.

Zřetelněji je to vidět na grafu denních příspěvků, který tvoří předpisovou "kolíbku" s mnoha zřetelnými hrboly ve střední části.  

 

 anarchograf2.jpg

Tajmenství vlastně žádným tajemstvím není - kromě Novinek a zpráv na Facebooku totiž měl Urza v této době šňůru přednášek přímo na téma připravované knihy.

Zájem o knihu tedy stoupl, kdykoli se noví lidé dozvěděli, že se její vydání plánuje.

To je také nejlepší rada pro ty, kdo se rozhodují jestli zvolit 60 dnů trvající kampaň:
Vždycky musíte vědět co budete ve střední části kampaně dělat!

Na závěr bychom měli přiznat že kampaň byla vedena více kanály než jen přes Startovač. Dokonce byl vlastně náš server v celkové kampani až druhým nejúspěšnějším kanálem za sbírkou v Bitcoinech. V kryptoměnách celkem vybral projekt téměř trojnásobek toho co na Startovači.

kryptomeny.jpg

Pokud vás ten pohled inspiruje, měli byste si uvědomit, že kryptoměny jsou platidlem poněkud specifické komunity a vámi oslovovaní podporovatelé jim vůbec nemusí rozumět, natož aby je vlastnili.

To je vlastně také jeden z důvodů, proč se většina crowdfundingových serverů (včetně nás) staví ke kryptoměnám zatím poněkud rezervovaně.

 

Z Dobrot s příběhem nám přišla dobrá zpráva o pojízdné prodejně a také pozvánka na párty! Prodejna plná Dobrot vyjede v dubnu Obrázek

Projekt Nastartuj dobroTY  vybral v létě 2016 na pojízdnou prodejnu 156 001 Kč. Teď se připravuje na sezónu 2018.  Připomeňme si ale ještě, jak to vlastně bylo.

 A teď to hlavní:

Pozvánka na párty!

 

Pojízdná prodejna DOBROTY S PŘÍBĚHEM odstartuje z Davle na jaře 2018

Naše vysněná pojízdná prodejna bude připravena zahájit sezónu trhů v dubnu 2018. Všechny Startéry a další podporovatele srdečně zveme do Davle, kde je výrobna a také sezónní občerstvení. Párty bude dvoudenní. Na oba dva dny jsou Startéři samozřejmě zváni a záleží, který den a program jim bude více vyhovovat.
Ve čtvrtek 26. 4. 2018 od 13 do 16 budeme informovat novináře, partnery a bude i možnost nahlédnout do potravinářské výroby
V pátek 27. 4. 2018 od 14 dokud vydržíme (minimálně do 21) budou připravené ochutnávky, hudba a možnost projížďky prodejnou po okolí, to vše za účasti našich patronů
Při výběru a úpravách prodejny jsme se rozhodli pro novější typ vozu a více úprav na míru, které budou vyhovovat splnění našich požadavků. Proto jsme nestihli odstartovat v roce 2017.
Budeme rádi za tipy na akce, na kterých byste nás rádi viděli a na kterých bychom již mohli být a neměli bychom tam v podstatě chybět.

Za tým DOBROT S PŘÍBĚHEM
Gabriela Štěpánková

 

naloz hermos.jpg

Doufáte že se váš projekt po odstartování postupně pomalu rozjede? Pak víte málo o dynamice projektů. Pomalý start - rychlá smrt? Obrázek

Mezi autory se vždy s železnou pravidelností objeví někdo, kdo doufá že délka kampaně nějak zachrání nedostatečnou přípravu před startem a malé počáteční nasazení. Tedy že bude stačit, když bude kontakty získávat postupně.

 Asi už správně tušíte, že je to špatný plán.

Ohledně startů přicházejí autoři ostatně se spoustou špatných nápadů jako například "a nestačilo by video nahrát později?"; "obrázky odměn dodáme asi tak za týden" atd.

Proč tohle nejsou dobré nápady se nejlépe dá vysvětlit tím, pokud si řekneme, co to při startu kampaně vlastně dělat a o co se snažit.

Obecně platí, že dobré jednorázové kampaně mají průběh znázornitelný grafem se dvěma křivkami. První má tvar připomínající "na zádech" ležící písmeno S, to je křivka celkové vybrané částky vzhledem k uplynulému času kampaně.

Druhá křivka představuje vybranou částku za čas kampaně a v ideálním případě má tvar písmene U. Její slangové označení je "kolíbka".

Takové grafy si můžete prohlédnout třeba v článcích 1001% pro AnarchokapitalismusPrvní miliónová kampaň roku 2016 nebo Ohlédnutí za trabanty aka Co všechno je trabant?

Tyto tvary nevznikají z nějakého nadpřirozeného důvodu, vytvářejí je svou aktivitou samotní autoři kampaní a samozřejmě také reakce fanoušků.

Prvních pět dní po odstartování máte velkou šanci vybrat značnou část cílové částky. Aby se to stalo je potřeba vyvolat ohlas v obecném povědomí.  Je to tak trochu jako roztlačovat auto. Nějakou dobu vydáváte hodně energie a zdánlivě se nic neděje až najednou se to konečně rozjede.

Pro tuto chvíli potřebujete aby odměny vypadaly co nejlákavěji, abyste vy sami vypadali co nejpřesvědčivěji a projekt byl co nejhezčí.

V tuto dobu má totiž projekt návštěvnost, jakou už za týden mít nebude.

Cokoli odložíte na později bude mít zlomkový efekt proti situaci, kdy totéž budete mít už při spuštění.

Konkrétně je ideální mít na takovou chvíli připravené:

  • přímé kontakty - email, skype, kontakty v messengeru nebo jiném kecálkovi
  • facebookové stránky, diskuse a stránky na jiných sociálních sítích kde můžete zprávu sdílet a zároveň být domluven s adminy dalších stránek, kteří sdílí tuto zprávu za vás.

Hromadné emaily posílejte pouze s adresami ve skryté kopii a nikdy nezakládejte pro tento účel v Messengeru hromadnou konverzaci.

Počítejte s tím, že budete muset jednat rychle. Do 6 hodin po odstartování už by o vašem projektu měli vědět všichni, které dokážete informovat.

Magických 20%

Obecné pravidlo říká, že projekt který vybere v prvních pěti dnech více než 20% zvýší své šance na úspěch na 80%. Není to ale pravda vždy a za všech okolností. Někdy klesá zájem o nový projekt méně strmě a pak stačí když tutéž část vybere projekt v první třetině kampaně.

Neplatí také v případě kdy podstatnou část z příspěvků tvoří jeden velký příspěvek. Důležitá totiž není jen celková částka, ale i počet přispěvatelů. Pak je lépe posuzovat úspěšnost podle poměru like u videa a počtu podporovatelů. Ideální stav je, pokud na projekt přispěje nejméně třetina z těch, kterým se projekt líbí.

Počet like u videa může být také pomocným ukazatelem v případech kdy hrozí vyčerpání skupiny.

Kde se stala chyba?

Pokud po startu zjistíte, že není vše úplně v pořádku, měli byste reagovat rychle. Zásadní je poznat, co je vlastně špatně.

Pokud i přes velkou energii vydanou do propagace lidé na váš projekt prostě nijak nereagují, jsou pravděpodobné dvě možnosti - buď váš projekt skutečně nemá potenciál někoho oslovit nebo používáte nevhodnou komunikační strategii. Pokusy o plošné oslovení neznámých lidí stojí hodně energie ale mají nepatrný efekt.

Pokud máte hodně podporovatelů ale vybírají jen nejlacinější odměny znamená to že vyšší odměny nejsou dost lákavé.

Pokud máte hodně like, ale žádné nebo skoro žádné podporovatele, může to znamenat například že jste se zaměřili na příliš mladé fanoušky, pro které je likování platidlem, ale vy z toho projekt samozřejmě nerealizujete.

Druhou možností je že máte příliš vysoko nastavenou vstupní hranici tedy že vaše nejlacinější odměna je stále ještě příliš drahá. Efekt vysokého vstupního schodu může postihovat zvláště projekty, u kterých je první odměnou nějaký výrobek - objemná kniha, gril, bicykl, motorová pila...

Autoři takových projektů málokdy myslí na to, že by měli mít i odměny v nižší cenové úrovni, než je finální výrobek.

Dá se to zachránit?

Kupodivu se asi polovina projektů, které nezačaly dobře zachránit dá, ale neznamená to že by většinu projektů, které zachránit lze opravdu jejich autoři nakonec dovedli do úspěšného závěru.

Pokud si včas uvědomíte svou chybu a změníte přístup, tedy například namísto na plošnou reklamu požádáte o pomoc své nejbližší fanoušky, rozšíříte okruh oslovovaných na širší věkovou skupinu, doplníte chybějící odměny, znovu projdete doporučení a zamyslíte se, jestli jste přece jen neopomenuli něco, co vám bylo důrazně doporučováno.

Některé projekty lze dokonce zachránit i v závěrečné finálové fázi, kdy stále ještě máte šanci fanoušky mobilizovat.

Nejtěžší na takových pokusech o záchranu nebývá samotná akce, ale změna myšlení. Je těžké přiznat chybu sám sobě, natož ji přiznat před ostatními.

Při přípravě i nápravě vám může pomoci náš Výběr článků pro autory projektů