Startovač - financování projektů

Blog

Díky vám se letos poprvé mohla účastnit nejstaršího vzduchoplaveckého závodu také česká posádka. Vzpomínka na Pohár Gordona Bennetta Obrázek

Dvojice vzduchoplavců vybrala v kampani První Češi na Poháru Gordona Bennetta pěkných 187 590 Kč. Na začátku září pak přišla chvíle, kdy měli ukázat co s nimi dovedou. 

Naše posádka skončila na závodech třináctá, což není málo, i když se podle svých slov občas cítili "jako Kokosy na sněhu."

fousac2i.jpg

Pokud si chcete tuhle událost připomenout, stačí si z archivu TV NOVA pustit reportáž, kterou z letu Aleš Vašíček pořídil případně také přehrát rozhovor na Rádiu Wave.

21752035_337887686622873_5951424541302661822_n.jpg

Další obrázky najdete na facebookové stránce Dva fousáči v balónu a na  blogu Dva fousáči v balónu

Uprostřed klesá zpravidla jak zájem o kampaň, tak počet příspěvků. Zdánlivý klid má tendenci ukolébávat jak podporovatele tak autory kampaní. Zrádný čas zdánlivého klidu Obrázek

Pokud jím necháte ovládnout, tak se to také stane.

Ve skutečnosti je ale střed kampaně stejně důležitá doba, jako ty ostatní, zvláště pokud máte v plánu vybrat více peněz než kolik jste si zvolili jako cílovou částku. Na zimní spánek je čas jindy.

Ostatně pokud by skutečně záleželo jen na počátku a konci kampaně, byl by střed vlastně úplně zbytečný. Stačilo by jen těch minimálních 15 dní nebo i méně.

A skutečně, pokud se před vlastí kampaní soustředíte na velmi propracovanou a intenzivní  přípravu, může vám stačit i takto krátká kampaň.

K čemu je tedy dobrý ten mezičas mezi prudkým startem a závěrečným finišem?

Na úplném počátku kampaně oslovujete především své známé a známé svých známých, případně se pokoušíte oslovit prostřednictvím gatekeeperů skupiny, které by mohl váš projekt zaujmout. A právě v téhle činnosti ve střední části kampaně potřebujete pokračovat - tedy měli byste se snažit rozšiřovat svou skupinu fanoušků.

Pokud jste nic nezanedbali na startu, máte na to ideální podmínky - prezentace lidem vysvětlí, co máte v úmyslu a podpora z první vlny přispěvatelů doloží, že máte za sebou lidi, kteří vám věří a že jste si právě teď všechno nevycucali z prstu.

Právě v době klidu uprostřed kampaně máte šanci oslovit i ty gatekeepery pro které by nebyl projekt na počátku kampaně dost přesvědčivý.

Zároveň je to velmi vhodný čas pro rozšiřování okruhu fanoušků způsoby, které nejsou považovány za příznačné právě pro crowdfunding. Jste-li spisovatel, je to vhodná doba pro autorská čtení a pokud vedete projekt pro hudební skupinu, není od věci mít právě v tuhle dobu mít naplánováno pár koncertů.

Prostřední část kampaně je prostě čas, kdy máte šanci nabírat fanoušky na finální závěrečný sprint ale zároveň je to také doba, kdy je můžete ztrácet. Proto je nesmírně důležité vědět, co v tento čas budete dělat. Zvláště to pak platí pro ty, kdo si vybírají delší kampaně - 42 denní a 60 denní.

Na takové kampaně by autoři měli mít právě pro období klidu připravené akce a zajímavosti, které podpoří zájem o projekt. Kromě už zmíněných setkání, koncertů, čtení  a vůbec společenských příležitostí mohou být zajímavé také nové exkluzivní odměny nebo veřejně vyslovená podpora od zajímavých osobností.

 Možná jste si všimli, že většinou doporučujeme 30 denní kampaň. Jeden z důvodů je také ten, že pak není toto klidové období příliš dlouhé. Jen málokdo totiž vydrží opravdu bavit své fanoušky celé dva měsíce. Delší kampaň chce většinou také lepší plán.

 

Při nedávných upgradech Startovače nám na chvíli utekla chyba, která v důsledku vypadala jako problém s bezpečností uživatelských účtů, ale šlo jen o následující. Chyba při loginu odstraněna Obrázek

Pokud se nezalogovaný uživatel pokusil přihlásit přes Facebook ikonku, tak místo aby ho Startovač bezpečně přihlásil, tak přihlásil obecného (zkušebního) uživatele. Tak si uživatel mohl myslet, že je zalogován on, ale ve skutečnosti nebyl. Tento přihlášený obecný účet se pak hlásil jako hacknutý (Protože to do něj jeden z takto postižených uživatelů v návalu vtipnosti napsal do popisu - Děkujeme moc!).

Chyba tedy nebyla závažná, ačkoli tak mohla vypadat. Byla pochopitelně po nahlášení promptně odchycena a odstraněna…

Všem uživatelům se pochopitelně omlouváme za nepříjemnosti…

S pozdravem
Startovač

To slovo samozřejmě znamená "vrátný", ale v tom významu, ve kterém jej budete potřebovat, se používá takto. Kdo je gatekeeper? Obrázek

V on-line slovníku cizích slov najdete také definici:

osoba, která vybírá zprávy a události, prověřuje je, kontroluje, upravuje a přetváří a navrhuje k individuálnímu sdělování nebo medializaci

Právě o tento význam nám teď jde.

Je to jedno z tajemství úspěchu opravdu velkých projektů, že je potřeba znát co nejvíce lidí, kterým se říká právě gatekeeper. Na rozdíl od vrátných, kteří mají za úkol většinou nepouštět do určitých dveří nepovolané lidi mají tihle schopnost brány otevírat (obrazně). Jsou to lidé s přirozeným talentem oslovovat velké skupiny lidí se stejnými zájmy.

Když vytváříte projekt je velmi pravděpodobné že někde již existují skupiny lidí, které by mohl takový projekt zaujmout. Pokud je ale oslovíte sami (a pokud to není přímo vaše skupina), bude efekt vaší snahy celkem nepatrný, vlastně je dost dobře možné, že vás přehlédnou.

Pokud se vám ovšem podaří o svém záměru přesvědčit gatekeepera tak je osloví za vás a tak že mu budou lidé z jeho skupiny rozumět. Gatekeeper přesto nemusí být nějaký lidový vůdce. V každém případě je to ale někdo jako řečník. Může to být třeba jen člen facebookové skupiny, kterého ostatní ani nikdy neviděli opravdu zblízka.

Ta představa že gatekeeper´s vlastně otevírají brány je svým způsobem velmi výstižná. Vždycky je totiž důležité vědět KAM vstupujete, tedy do jaké skupiny. Snaha využít takovým způsobem jakoukoli známou tvář nemá smysl. Potřebujete přístup právě k těm lidem, které váš projekt zaujme, ne k jiným, i když těch jiných je třeba hodně.

 

Použitý obrázek pochází z fóra blenderartists.org. Použité postupy při tvorbě i obrázek ve vyšší kvalitě najdete zde.

Napionieri mají klip a Jemnická železnice zpátky svou mašinku. Motoroví nadšenci v létě 2017 Obrázek

Napionieri zveřejnili svůj videoklip jako předzvěst budoucího (jistě slavného) filmu o cestě pěti nejpomalejších motorek přes celou Afriku - projekt Afrika na pionieri.

Pokud chcete navšívit přednášku o té velké cestě v Praze, tak máte příležitost 23. října v Divadle Za plotem.

Více na facebookové stránce napionieri.

I jinde byly důvody k radosti. Takhle třeba 11. července vypadal onen jmenovaný Motor pro lokomotivu Jemnického vláčku. To už byl samozřejmě vypulírovaný a připravený k instalaci.

19961206_10209691525316228_1474513841474820233_n.jpg

Pár dní na to se pak lokomotiva skutečně vrátila na trať...

20121545_10209728784327680_1832008820834997474_o.jpg

a rozdávala radost všem, kteří propadli kouzlu malé železnice.

20414052_10209848012908320_3525605462893486783_o.jpg

Její další osudy můžete sledovat na facebookové stránce Jemnické dráhy.