Jak na sportovní projekt
21. 8. 2025

Jak na sportovní projekt

Kromě spisovatelů, hudebníků, začínajících podnikatelů, filmařů, herních vývojářů a spousty dalších se na crowdfunding obracejí také sportovci. A protože i projekty sportovců mají svá specifika, pojďme si o nich něco povědět.

Existuje v zásadě několik možností při kterých se sportovci obracejí na Startovač. Proberme si je popořadě

Účast na závodech

Asi nejvhodnějším cílem je pro sportovce vybírat peníze na účast v konkrétním závodě. Pro pozporovatele je takový cíl naprosto čitelný a má naprosto prokazatelné splňení. Jakmile vás nebo váš tým uvidí podporovatel na startovní čáře, ví, že jste úkol splnil/a/i.

Jako od sportovců se od vás neočekává příliš mnoho textu, ale především podstatné informace, přesto se snažte psát trochu literárně a podporovatele i svým projevem přesvědčit, že to, o co se snažíte, má smysl.

Vaše jméno je vaše značka! Mělo by tedy být společně s názvem závodu už v názvu projektu. Totéž platí v případě, že se účastníte jako oddíl o názvu vašeho oddílu. Zároveň se snažte použít formulaci ze které by bylo zřejmé, že se závodu chcete zúčasnit a nikoli jej pořádat.

V hlavním textu nejprve napište co chcete udělat a něco o závodu, kterého na kterém chcete uspět. Nakonec můžete připojit odstavec o svých dosavadních sportovních úspěších.

Zatímco v textu vám bude stačit krátký popis a dva kratší odstavce na vysvětlení všeho potřebného, na fotografiích šetřit nesmíte. Ve sportu jsou to právě videa a fotografie, které nesou většinu emocí. Použijte nejen náhledové obrázky a galerie, ale vkládejte je i mezi odstavce textu, za text a k odměnám.

Video, kterým oslovíte fanoušky doporučujeme udělat u sportovních projektů i v případě nižší cílové částky.

Mezi odměnami nezapomeňte na certifikáty, případně podepsané fotografie a videopozdravy přímo z místa konání.

Financování vybavení případně zázemí sportu

Sportovní oddíly občas potřebují nové sportovní vybavení, nebo třeba rekonstrukci šaten. Ale i samostatní sportovci někdy používají dražší vybavení, které chce jednou za čas rekonstrukci nebo výměnu (závodní automobily, lodě, čtyřkolky). I v takových případech se dá poměrně úspěšně použít crowdfunding.

I v tomto případě se dá využití vybraných prostředků celkem dobře doložit i když je lépe udělat alespoň menší děkovací akci a pořídit z ní veřejně přístupné video.

Podobně jako při účasti na závodech musíte v kampani využít vlastní popularity. Název projektu by tedy měl říkat co bude za vybrané peníze pořízeno a komu to bude sloužit.

V hlavním textu (vše o projektu) se o tom trochu rozepište a na závěr připomeňte co s vámi diváci už mohli zažít dříve. Ani vy se neobejdete bez pořádného množství fotografií.

Pořádání sportovní akce

Pořádání sportovní akce se podobá jakékoli jiné akci. Od vás tedy bude chtít mnohem podrobnější popis akce, kdy a kde se koná, jak bude probíhat, kdo se na ní může přihlásit jako účastník. I takový projekt potřebuje obrázky a pokud pořádáte první ročník, pravděpodobně ještě nemáte fotografie. Vyplatí se proto předem myslet na grafickou podobu a nechat grafika připravit podklady, které můžete v projektu použít. V odměnách potom nezapomeňte na reklamní místa pro sponzory (patří do dražších odměn).

Financování sportovní sezóny

Volba, která se vám bude naplňovat nejhůře. Splnění cíle je zde méně průkazné než v jiných případech a sečtením nákladů se může částka vyšplhat dost vysoko. Asi chápete, že nejde o možnost, kterou by bylo možné doporučit všem. Pokud se pro ní přesto rozhodnete, měli byste v úvodním odstavci uvést akce, kterých se jako soutěžící chcete účastnit.

I tady potřebujete všude uvátět své jméno nebo název oddílu.

Rada na závěr: Začněte v Síni slávy

Startovač už je tady nějaký ten pátek a sportovních projektů tu bylo nemálo. Proč tedy znovu "vynalézat kolo", když se můžete poučit z jiných úspěšných projektů? Za chvilku listování to přece stojí!