Blog

Doufáte že se váš projekt po odstartování postupně pomalu rozjede? Pak víte málo o dynamice projektů.
Pomalý start - rychlá smrt? Obrázek

Mezi autory se vždy s železnou pravidelností objeví někdo, kdo doufá že délka kampaně nějak zachrání nedostatečnou přípravu před startem a malé počáteční nasazení. Tedy že bude stačit, když bude kontakty získávat postupně.

 Asi už správně tušíte, že je to špatný plán.

Ohledně startů přicházejí autoři ostatně se spoustou špatných nápadů jako například "a nestačilo by video nahrát později?"; "obrázky odměn dodáme asi tak za týden" atd.

Proč tohle nejsou dobré nápady se nejlépe dá vysvětlit tím, pokud si řekneme, co to při startu kampaně vlastně dělat a o co se snažit.

Obecně platí, že dobré jednorázové kampaně mají průběh znázornitelný grafem se dvěma křivkami. První má tvar připomínající "na zádech" ležící písmeno S, to je křivka celkové vybrané částky vzhledem k uplynulému času kampaně.

Druhá křivka představuje vybranou částku za čas kampaně a v ideálním případě má tvar písmene U. Její slangové označení je "kolíbka".

Takové grafy si můžete prohlédnout třeba v článcích 1001% pro AnarchokapitalismusPrvní miliónová kampaň roku 2016 nebo Ohlédnutí za trabanty aka Co všechno je trabant?

Tyto tvary nevznikají z nějakého nadpřirozeného důvodu, vytvářejí je svou aktivitou samotní autoři kampaní a samozřejmě také reakce fanoušků.

Prvních pět dní po odstartování máte velkou šanci vybrat značnou část cílové částky. Aby se to stalo je potřeba vyvolat ohlas v obecném povědomí.  Je to tak trochu jako roztlačovat auto. Nějakou dobu vydáváte hodně energie a zdánlivě se nic neděje až najednou se to konečně rozjede.

Pro tuto chvíli potřebujete aby odměny vypadaly co nejlákavěji, abyste vy sami vypadali co nejpřesvědčivěji a projekt byl co nejhezčí.

V tuto dobu má totiž projekt návštěvnost, jakou už za týden mít nebude.

Cokoli odložíte na později bude mít zlomkový efekt proti situaci, kdy totéž budete mít už při spuštění.

Konkrétně je ideální mít na takovou chvíli připravené:

  • přímé kontakty - email, skype, kontakty v messengeru nebo jiném kecálkovi
  • facebookové stránky, diskuse a stránky na jiných sociálních sítích kde můžete zprávu sdílet a zároveň být domluven s adminy dalších stránek, kteří sdílí tuto zprávu za vás.

Hromadné emaily posílejte pouze s adresami ve skryté kopii a nikdy nezakládejte pro tento účel v Messengeru hromadnou konverzaci.

Počítejte s tím, že budete muset jednat rychle. Do 6 hodin po odstartování už by o vašem projektu měli vědět všichni, které dokážete informovat.

Magických 20%

Obecné pravidlo říká, že projekt který vybere v prvních pěti dnech více než 20% zvýší své šance na úspěch na 80%. Není to ale pravda vždy a za všech okolností. Někdy klesá zájem o nový projekt méně strmě a pak stačí když tutéž část vybere projekt v první třetině kampaně.

Neplatí také v případě kdy podstatnou část z příspěvků tvoří jeden velký příspěvek. Důležitá totiž není jen celková částka, ale i počet přispěvatelů. Pak je lépe posuzovat úspěšnost podle poměru like u videa a počtu podporovatelů. Ideální stav je, pokud na projekt přispěje nejméně třetina z těch, kterým se projekt líbí.

Počet like u videa může být také pomocným ukazatelem v případech kdy hrozí vyčerpání skupiny.

Kde se stala chyba?

Pokud po startu zjistíte, že není vše úplně v pořádku, měli byste reagovat rychle. Zásadní je poznat, co je vlastně špatně.

Pokud i přes velkou energii vydanou do propagace lidé na váš projekt prostě nijak nereagují, jsou pravděpodobné dvě možnosti - buď váš projekt skutečně nemá potenciál někoho oslovit nebo používáte nevhodnou komunikační strategii. Pokusy o plošné oslovení neznámých lidí stojí hodně energie ale mají nepatrný efekt.

Pokud máte hodně podporovatelů ale vybírají jen nejlacinější odměny znamená to že vyšší odměny nejsou dost lákavé.

Pokud máte hodně like, ale žádné nebo skoro žádné podporovatele, může to znamenat například že jste se zaměřili na příliš mladé fanoušky, pro které je likování platidlem, ale vy z toho projekt samozřejmě nerealizujete.

Druhou možností je že máte příliš vysoko nastavenou vstupní hranici tedy že vaše nejlacinější odměna je stále ještě příliš drahá. Efekt vysokého vstupního schodu může postihovat zvláště projekty, u kterých je první odměnou nějaký výrobek - objemná kniha, gril, bicykl, motorová pila...

Autoři takových projektů málokdy myslí na to, že by měli mít i odměny v nižší cenové úrovni, než je finální výrobek.

Dá se to zachránit?

Kupodivu se asi polovina projektů, které nezačaly dobře zachránit dá, ale neznamená to že by většinu projektů, které zachránit lze opravdu jejich autoři nakonec dovedli do úspěšného závěru.

Pokud si včas uvědomíte svou chybu a změníte přístup, tedy například namísto na plošnou reklamu požádáte o pomoc své nejbližší fanoušky, rozšíříte okruh oslovovaných na širší věkovou skupinu, doplníte chybějící odměny, znovu projdete doporučení a zamyslíte se, jestli jste přece jen neopomenuli něco, co vám bylo důrazně doporučováno.

Některé projekty lze dokonce zachránit i v závěrečné finálové fázi, kdy stále ještě máte šanci fanoušky mobilizovat.

Nejtěžší na takových pokusech o záchranu nebývá samotná akce, ale změna myšlení. Je těžké přiznat chybu sám sobě, natož ji přiznat před ostatními.

Při přípravě i nápravě vám může pomoci náš Výběr článků pro autory projektů

Nedostali jste slíbenou odměnu? Autor s Vámi nekomunikuje? Pokud ano, tak čtěte dále.
Kde je slíbený projekt a co s tím uděláme? Obrázek

Přesto, že se to za dobu trvání Startovače stalo jen v několikrát, začali jsme se zabývat ojedinělými případy, kdy se projekt, který úspěšně vybral cílovou částku, nakonec neuskutečnil a odměny tedy k startérům nedorazily.

Důvodů, proč se to může stát je celá řada a je nesmírně důležité správně posoudit, o jaký z nich se jedná, než se pokročí k dalším akcím…

Ještě než se podíváme na možné důvody neuskutečněného projektu, je třeba si připomenout, že projekty na Startovači jsou pochopitelně většinou originální a kreativní akce lidí, kteří k jejich uskutečnění potřebují pomoc od ostatních lidí, tj. od nás startérů. Naprostou, 100 procentní jistotu, že se to nakonec povede vám pochopitelně nikdo zaručit nemůže, a proto je na samotných uživatelích, aby posoudili, zda jsou ochotni zariskovat vlastními penězi a projekt podpořit. Při tom je potřeba uvážit mnoho faktorů. Zda je autor projektu známá osobnost. Zda má s podobnými věcmi zkušenosti. Jak dobře je projekt popsán a mnoho dalších skutečností. Ze strany Startovače se snažíme, aby projekty a autoři byly, co nejvíce trasnparentní a upřímní. Tím zajistíme, že se drtivá většina autorů, kteří nekomunikují a nejsou ochotni nedostatky svých projektů (a problémy obecně) řešit, už přes tuto fázi schvalování nedostane.

Důvody, proč se projekt neuskutečnil ačkoli se peníze vybraly, se dají shrnout do dvou kategorií. “To se prostě nedá nic dělat.” a “Na to se ještě podíváme.”

To se prostě nedá nic dělat.

Tady jsou projekty, kde například autoři přecenili své síly, nebo se neuskutečnily z nezaviněných příčin. Upřímně si přiznejme, že takové věci se nestávají pouze autorům v crowdfundingu. Filmů, her a projektů, které se vymkly kontrole a došlo u nich k obrovským časovým prodlevám nebo se nikdy neuskutečily je velké množství. Mnohdy za nimi stali profesionálové s mnohaletými zkušenostmi.     

Pro zjednodušní si můžeme uvést příklad, kdy autor projektu chce přeplavat kanál La Manche, ale v půlce dostane křeč, nebo ho kousne chobotnice. Zkrátka peníze se na projekt použily, autor zkusil uspět, ale nepovedlo se.

Do této kategorie také patří projekty, kde projekt trvá daleko delší dobu, než původně měl, nebo než se očekávalo a to buď proto, že autor podcenil rozsah projektu, nebo naopak přecenil množství času, které bude k dokončení projektu mít k dispozici. Každopádně autoři projektů v této kategorii komunikují se svými startéry i se Startovačem, takže všichni vědí, co se děje, i když se jim to nelíbí.

Co s tím uděláme? Tohle jsou základní rizika crowdfundingu, takže podle nás není kromě výzvy ke zcela otevřené komunikaci třeba v tomto případě, až na poučení pro příště, žádná další akce.

Na to se ještě podíváme.

V této kategorii jsou projekty, po kterých se takříkajíc slehla zem a kvůli kterým se tato poučka zejména píše. Buď rovnou po vybrání peněz, nebo po chvíli na to autor projektu přestane komunikovat. Není jasné, jestli se peníze na projekt vůbec použily, vzniká zmatek, množí se dotazy na e-mailu Startovače a nikdo neví co se děje.

Co s tím uděláme? Tohle podle nás mezi základní rizika crowdfundingu nepatří, ba naopak to zavání v některých případech podvodem. Ihned po nahlášení projektu jako podezřelého se Startovač pokusí o komunikaci s jeho autorem. Tady je třeba říci, že jsou lidé, kteří komunikují s několikadenním zpožděním, takže mnohdy jde jen problém v komunikaci. Trocha trpělivosti většinu stížností zdolá. Každopádně se Startovač vlastní opakovanou komunikaci pokusí s autorem problém vyřešit. Avšak pokud autor dále nereaguje a nám na Startovači se nepodaří vyzvat ho ke smysluplné reakci v řádu několika málo měsíců, pak podá Startovač prostřednictvím právní kanceláře na autora projektu trestní oznámení a vyzve všechny startéry dotyčného projektu aby se k tomuto trestnímu oznámení připojili.

My na Startovači chápeme, že se ne vždycky všechno povede a dokážeme i ledacos odpustit, ale pokud někdo bude kazit dobré jméno crowdfundingu, tak je podle nás třeba se tomu postavit…

Výzva

Pokud jste podpořili nějaký projekt a autor Vám nedoručil odměnu a zaroveň s Vámi nekomunikuje, tak prosím napiště na info@startovac.cz. Do předmětu prosím vložte Nedoručená odměna - “jméno projektu”. Vámi podpořené kampaně naleznete na svém profilu na Startovači v sekci “Moje odměny”

 

30. říjen 2017

StartCast #21

Nový Startcast tentokrát s Lukášem Macurou o jeho projektu Rytmik studio.
StartCast #21 Obrázek

Rytmic studio - Hudební sandbox. Laik během pár minut složí skladbu z připravených hudebních kostek, zatím co profesionál může jít do hloubky a mít kontrolu nad vším. Lukáše a Rytmik jste mohli zde: https://www.startovac.cz/projekty/rytmik-studio/

Díky vám se letos poprvé mohla účastnit nejstaršího vzduchoplaveckého závodu také česká posádka.
Vzpomínka na Pohár Gordona Bennetta Obrázek

Dvojice vzduchoplavců vybrala v kampani První Češi na Poháru Gordona Bennetta pěkných 187 590 Kč. Na začátku září pak přišla chvíle, kdy měli ukázat co s nimi dovedou. 

Naše posádka skončila na závodech třináctá, což není málo, i když se podle svých slov občas cítili "jako Kokosy na sněhu."

fousac2i.jpg

Pokud si chcete tuhle událost připomenout, stačí si z archivu TV NOVA pustit reportáž, kterou z letu Aleš Vašíček pořídil případně také přehrát rozhovor na Rádiu Wave.

21752035_337887686622873_5951424541302661822_n.jpg

Další obrázky najdete na facebookové stránce Dva fousáči v balónu a na  blogu Dva fousáči v balónu

Uprostřed klesá zpravidla jak zájem o kampaň, tak počet příspěvků. Zdánlivý klid má tendenci ukolébávat jak podporovatele tak autory kampaní.
Zrádný čas zdánlivého klidu Obrázek

Pokud jím necháte ovládnout, tak se to také stane.

Ve skutečnosti je ale střed kampaně stejně důležitá doba, jako ty ostatní, zvláště pokud máte v plánu vybrat více peněz než kolik jste si zvolili jako cílovou částku. Na zimní spánek je čas jindy.

Ostatně pokud by skutečně záleželo jen na počátku a konci kampaně, byl by střed vlastně úplně zbytečný. Stačilo by jen těch minimálních 15 dní nebo i méně.

A skutečně, pokud se před vlastí kampaní soustředíte na velmi propracovanou a intenzivní  přípravu, může vám stačit i takto krátká kampaň.

K čemu je tedy dobrý ten mezičas mezi prudkým startem a závěrečným finišem?

Na úplném počátku kampaně oslovujete především své známé a známé svých známých, případně se pokoušíte oslovit prostřednictvím gatekeeperů skupiny, které by mohl váš projekt zaujmout. A právě v téhle činnosti ve střední části kampaně potřebujete pokračovat - tedy měli byste se snažit rozšiřovat svou skupinu fanoušků.

Pokud jste nic nezanedbali na startu, máte na to ideální podmínky - prezentace lidem vysvětlí, co máte v úmyslu a podpora z první vlny přispěvatelů doloží, že máte za sebou lidi, kteří vám věří a že jste si právě teď všechno nevycucali z prstu.

Právě v době klidu uprostřed kampaně máte šanci oslovit i ty gatekeepery pro které by nebyl projekt na počátku kampaně dost přesvědčivý.

Zároveň je to velmi vhodný čas pro rozšiřování okruhu fanoušků způsoby, které nejsou považovány za příznačné právě pro crowdfunding. Jste-li spisovatel, je to vhodná doba pro autorská čtení a pokud vedete projekt pro hudební skupinu, není od věci mít právě v tuhle dobu mít naplánováno pár koncertů.

Prostřední část kampaně je prostě čas, kdy máte šanci nabírat fanoušky na finální závěrečný sprint ale zároveň je to také doba, kdy je můžete ztrácet. Proto je nesmírně důležité vědět, co v tento čas budete dělat. Zvláště to pak platí pro ty, kdo si vybírají delší kampaně - 42 denní a 60 denní.

Na takové kampaně by autoři měli mít právě pro období klidu připravené akce a zajímavosti, které podpoří zájem o projekt. Kromě už zmíněných setkání, koncertů, čtení  a vůbec společenských příležitostí mohou být zajímavé také nové exkluzivní odměny nebo veřejně vyslovená podpora od zajímavých osobností.

 Možná jste si všimli, že většinou doporučujeme 30 denní kampaň. Jeden z důvodů je také ten, že pak není toto klidové období příliš dlouhé. Jen málokdo totiž vydrží opravdu bavit své fanoušky celé dva měsíce. Delší kampaň chce většinou také lepší plán.