Startovač - financování projektů

Blog

Co jako autoři knih můžete od crowdfundingového projektu čekat, a co za vás v žádném případě neudělá. Startovač vs nakladatelství Obrázek

Když už jednou děláte knižní projekt, je dobré, aby si vaši podporovatelé udělali o knize co nejlepší představu. Čtenáři mají rádi něco nového, ale zároveň chtějí vždy dopředu vědět, co mají čekat.

Kromě obecného textu byste tedy rozhodně v projektu měli uvést žánr, formát, počet stran, typ vazby, ukázku z textu knihy, předpokládané datum vydání a ideálně také cílovou skupinu.

Je snadné podlehnout iluzi, že k vydání knihy stačí dostatek peněz. Tedy, může stačit, ale znamená to investovat je i do jiných věcí než jen do tisku.

Pravděpodobně máte před sebou impozantní, X-krát přepisovaný textový soubor a chtěli byste z něj udělat pěknou, úhlednou, papírovou knihu. Už vám také hlodá v hlavě myšlenka na crowdfundingovou kampaň. Možná byste si ale nejprve měli položit jinou otázku.

Co můžete od crowdfundingu očekávat, a co za vás v žádném případě neudělá?

Crowdfunding je formou komunikace mezi autorem a jeho fanoušky, a v ideálním případě vede k získání prostředků na tvorbu.

Například autoři fantasy často (ostatní méně, ale týká se to i jich)  mívají tendenci si myslet, že je crowdfunding náhrada nakladatelství. Jenže nakladatelství poskytuje i jiné služby, než je jen získání peněz - tedy např. stylistickou, pravopisnou a někdy i faktickou korekturu, redakci, zlom, ilustrátora, distribuci... Pokud tedy obejdete nakladatelství, měli byste si je ve vlastním zájmu zajistit sami.

Je na místě říci, že se samozřejmě i nakladatelství v kvalitě svých služeb liší, a není žádná samozřejmost, že všechno udělají dobře.

Crowdfundingový server ale v žádném případě nedělá nic na samotné knize a nic co se netýká přímo crowdfundingového projektu.

Stylistická a pravopisná korektura

I když plánujete velmi poctivou pravopisnou korekturu své knížky, rozhodně nesmíte zapomenout nechat udělat korekturu ukázky i všech textů v projektu.

Pokud nechcete působit dojmem naprostého diletanta, musí text projektu i ukázka z knihy respektovat správnou podobu odstavců (uvědomte si například, zda máte text dobře členěn, zda jsou mezi odstavci mezery...). Někdy je nejlepší vložit ukázku z knížky v podobě obrázku.

Redakce

Redakční práce je v současnosti zanedbávaná nejen autory vydávajícími knihy vlastním nákladem, ale (zákeřně) i mnoha nakladatelstvími. Sehnat dobrého nezávislého redaktora je těžké, rozhodně se to však vyplatí.

Starostí redakce je starat se o celkový dojem z knihy a její čtivost. Může se vám stát, že vám navrhne kus knihy dopsat, přehodit některé odstavce, změnit formulace nebo i vypustit třeba celou kapitolu.

Je to pro dobro výsledku. Cíle redakce a autora jsou v zásadě shodné - snaží se, aby knížka byla čtivá a dobře se prodávala.

Přesto (a proto) žádná redakční úprava nesmí proběhnout bez souhlasu autora.

Říká se, že kvalitní redakce dokáže zlepšit celkový dojem z knihy až o třetinu. To může být rozdíl mezi bestselerem a průměrnou, nebo dokonce neúspěšnou knihou.

Pracujte na své popularitě

Kniha vydávaná s pomocí crowdfundingu by rozhodně neměla být prvním dílem, které jste v životě napsali. Největší úspěch mají autoři, již se už dříve zapojili do společenského života komunity, na niž svým tématem míří.

Pracujte na popularitě své nové knížky

Své čtenáře můžete najít na conech, na autorských čteních, publikováním povídek v časopisech a specializovaných serverech, předběžnými recenzemi na knižních blozích a také tím, že si seženete betačtenáře, kteří vám text pročistí a zároveň na něj upozorní další.

Samozřejmě hodně pomůže, pokud budete aktivní na sociálních sítích, kde najdete potenciálně sympatizující skupiny a oslovíte jejich gatekeepery.

Betačtenáři

Vybírejte si! Kamarádi většinou příliš dobří betačtenáři nebývají. Potřebujete někoho, kdo tomu trochu rozumí a "má načteno".

Všímejte si také toho, jak vaši práci kritizují. Reakce typu "je to kravina" nebo "je to boží" jsou vám k ničemu. Potřebujete čtenáře, kteří umějí přesně popsat, co konkrétního se jim na vašem textu nezdá, a co jsou naopak jeho přednosti. 

Knižní bloggeři

Pokud jsou mezi vašimi betačtenáři knižní blogeři, je to rozhodně velká výhoda. Uznávaní knižní bloggeři působí podobně jako gatekeepeři a v zásadě jimi pro vlastní čtenáře jsou.

K čemu jsou dobré literární soutěže?

Účast a ocenění v literární soutěži nezvyšuje počet vašich fanoušků, ale vaši důvěryhodnost. Působí,  jako by se za vaši práci zaručovali porotci soutěže, což zpravidla bývají uznávaní spisovatelé a recenzenti.

Pro kampaň jsou tedy ocenění z literárních soutěží užitečná, ale sama o sobě nestačí.

Crowdfunding nestojí proti nakladatelstvím

Stavění crowdfundingových kampaní do opozice proti nakladtelstvím je velký omyl. I autor, který na svou knihu vybírá v kampani, ji nakonec může vydat pod nakladatelstvím. Nakladatelství může samo vytvořit a vést projekt na svého kmenového autora. A nakonec je pouze na autorovi, jestli se rozhodne vydávat svou knihu sám, použít kampaň jako hlavní distribuční kanál, nebo jít tradiční cestou.

Je hloupé osočovat autora, který prodá několik set knih, že nešel přes tradiční nakladatelství a distribuci, když z prostého součtu příjmů a výdajů musí být jasné, že by se mu takhle jeho práce nikdy nezaplatila. Stejně tak je nesmyslné požadovat po autorovi, který prodává tisíce knih, aby se je všechny snažil prodat pouze přes crowdfundingovou kampaň.

Neexistuje kniha, která by měla čtenáře a nezasloužila si být vydána. Mělo by vám ale záležet na tom, aby knížka vaše podporovatele nezklamala a aby výsledek vaší práce odpovídal vašim ambicím a očekáváním.

Neexistuje jedna správná cesta k vydání knihy, správná je každá, která vede k cíli.

Zapište si do deníčků: 13. května 2018 bude otevřena Povltavská planetární stezka. Sraz v 11 hodin u Slunce. Otevření Planetární stezky údolím Vltavy Obrázek

Ke Slunci se nejlépe dostanete z Bohnického údolí, nebo přívozem Sedlec - Zámky, kolem psího útulku a dolů po cklostezce. 

30709714_1632808986840436_766040454232755828_n.jpg

Planetární stezka od Bohnického údolí do Máslovic rostla postupně celý rok a tak ji v různém stavu rozestavěnosti už prošel kde kdo. V současné době čeká už jen Slunce na finální nátěr a po pár drobných zásazích štětcem bude konečně k vidění tak, jak její autoři z Kosmo Klubu zamýšleli.  Bude tak příležitost setkat se s tvůrci i startéry a projít si ji od Slunce až po Sednu (nebo až kam dojdete).

Malá oslava s programem bude přichystána u planety Jupiter.

Je tu duben a s ním poslední připomenutí slavnostního představení pojízdné prodejny. Naposledy o pojízdné prodejně Obrázek

Pojízdné prodejně jste pomáhali na svět v projektu Nastartuj dobroTY.  Teď se konečně budete moci na vlastní oči přesvědčit, co z toho vzešlo.

Dobr2.jpg

 

 

Základní otázky

Dokáže váš projekt odpovědět na otázky: Kdo? Co? Kdy? Kde? Proč? Měl by, je to důležité! Základní otázky Obrázek

Je to vlastně novinářské pravidlo pro zjišťování základních informací známé také jako 5W  (Who? What? When? Where? Why?). 

My je můžeme použít podobně a sice pro kontrolu, jestli máme opravdu v projektu všechny základní informace. Pokud jste si v předchozích článcích přečetli, že byste měli vždy dávat podstatné informace na začátek krátkého popisu, hlavního textu i videa tak jsou to právě tyto. 

Ten starý novinářský tahák může být zároveň také nejjednodušší pomůckou při psaní dalších textů.

Otázku "Kdo?" v krátkém popisu a v úvodním odstavci hlavního textu odpovídáte stručně (například "studenti Školy čar a kouzel v Bradavicích") a podrobněji se o autorech rozepíšete až v BIO. 

Úvodní odstavec má především velmi stručně odpovědět hlavně na otázky: Co?Kdy? Kde? Proč? Případně pak také "Jak?".

Odpovědi na každou z těchto otázek pak můžete věnovat jeden samostatný krátký odstavec. Ve výsledku tedy budete mít naráz 5 až 6 odstavců (1 úvodní a 4 rozepsané odpovědi nebo 1 úvodní + 4 + Jak?)

To už zpravidla bývá celkem dostatečný text a zároveň už většinou opravdu obsahuje vše co si  přeje potenciální podporovatel vědět.

POZOR! Tyto otázky nepatří do mezititulků. 

Obecně je trochu diletantské používat jako mezititulky řečnické otázky. O to horší je pokud si jsou titulky vizuálně podobné a vůbec nejhorší je, pokud pocházejí z obecně známé pomůcky. 

Buďte trochu kreativní a v mezititulku raději vyzdvihněte to nejzajímavější z uváděného odstavce.

Samozřejmě že každý projekt má svá specifika. Například při vydávání desky nebo knihy se může určení místa vztahovat tak maximálně k jejich křtu (pokud jej pořádáte). 

 

Články, které se týkají přípravy a vedení projektu se nám začaly poněkud hromadit. Aby se vám v nich lépe vyhledávalo, vytvořili jsme pro vás tento výběr.

 

Poprvé na Startovači - Co na člověka čeká a co by neměl opomenout, když si zakládá svoji první crowdfundingovou kampaň na Startovači.

Základní otázky - Dokáže váš projekt odpovědět na otázky: Kdo? Co? Kdy? Kde? Proč? Měl by, je to důležité!

První pravidlo: Nezalžeš! - V crowdfundingu je tohle pravidlo mnohem přísnější, než v běžném životě.

Startovači, podporovatelé, fanoušci, donoři, backeři... - Je zarážející jak málo autorů se vůbec zamyslí nad tím možná nejdůležitějším: Kdo vůbec jsou? A proč nám ti lidé dávají peníze?

Pověry o crowdfundingu - Mnohem větší problém, než ten, že lidé o crowdfundingu stále málo slyšeli a neví tedy co to je, je ten že mnoho lidí předem přichází s iluzí, že ví, co to je crowdfunding.

Píšeme projekt - Neexistuje žádný spolehlivý návod, který by říkal, jak přesně má vypadat text crowdfundingového projektu. Přesto je dobré se při psaní držet několika jednoduchých zásad.

Před kamerou, za kamerou - Povězme si něco o tom, jak se proklínaný filmař Uwe Boll konečně srazil s realitou a také o tom, jak Startovač objevuje v lidech filmařský talent.

Jak dobrý je můj cíl? - Dá se nějak dopředu zjistit, jestli projekt uspěje? Dá se říci, jestli je cíl vašeho projektu vůbec vhodný pro crowdfunding? A jak moc? Ano dá!

Můj výjimečný projekt - Povězme si něco málo o výjimečnosti a porušování pravidel.

Nechci slevu zadarmo! - Nesmysly v crowdfundingových kampaních.

Skutečná hodnota crowdfundingových odměn - Pro autory kampaní bývá nesmírně těžké pochopit, jako hodnotu skutečně mají odměny v crowdfundingových kampaních. Podporovatelé to ale chápou hned.

Knížky z kampaní  - Kdyby všechny knížky, které vyšly díky kampani u nás nesly logo Startovače, byl by už docela obstojným nakladatelstvím. Stojí za to, se na ně tedy podívat podrobněji.

Startovač vs nakladatelství - Co jako autoři knih můžete od crowdfundingového projektu čekat, a co za vás v žádném případě neudělá. 

 Fantasy knížky a jejich kampaně -  Na co je důležité myslet při tvorbě kampaně na vydání fantasy knihy?

15, 30, 42 nebo 60 dní? Jak si střihnout kampaň? - Jak jste si asi všimli, má Startovač poměrně pestrou nabídku různých délek kampaní... tedy celkem čtyři. Různě dlouhé kampaně se ale neliší jen délkou.

Prokletí renesanční osobnosti - Napsat texty, nafotit obrázky, natočit video, udělat grafiku, vymyslet odměny. Na to aby byl jeden... Ne na to by určitě neměl být jeden.

Nebuďte "pan Reklama" - Možná nejdůležitější rada v crowdfundingu zní: Projekt žije dokud se o něm mluví! Snažte se aby se o něm mluvit nepřestalo. Snažit jistě, ale jak?

Poštovné - Skrytá hrozba - Při počítání nákladů na projekt autoři započítávají kde co, ale zároveň zapomínají na jednu poměrně velkou a trochu zákeřnou položku.

Výhody blogerů - Jakou roli v kampani může mít vaše dovednost v blogování?

Síla středu - Na koho cílíte? Podpoří vás spíše studenti nebo důchodci? Možná děláte chybu v tom, na kterou skupinu se spoléháte.

Podruhé do stejné řeky - Někdy se vyplatí navázat na úspěšný projekt. Průkopníkem navazujících projektů se nedávno stal magazín Fireside.

Jak vybrat sto tisíc a víc? - Potřebujete na svůj projekt více než sto tisíc korun nebo čtyři tisíce euro? A umíte ho napsat, udělat a vést tak, aby měl šanci vybrat takovou částku?

Crowdfundingový projekt na Facebooku a jiných sociálních sítích -  Jak je to vlastně s těmi sociálními sítěmi, a která z nich je nejvýhodnější pro crowdfunding?

Každé pondělí je malý start - Proč lidé po víkendu tak snadno zapomínají na váš projekt? A dá se to i nějak využít?

Pár rad pro cestovatelský crowdfunding - Dan Přibáň sepsal pro autory jiných crowdfundingových cestovatelských projektů několik poznámek a nabídl nám je k zveřejnění. Určitě stojí za zamyšlení. 

Zrádný čas zdánlivého klidu - Uprostřed klesá zpravidla jak zájem o kampaň, tak počet příspěvků. Zdánlivý klid má tendenci ukolébávat jak podporovatele tak autory kampaní.

Jak čtou lidé váš projekt? - Proč se doporučení k psaní projektu tolik liší od běžného slohu?

Kdo je gatekeeper? - To slovo samozřejmě znamená "vrátný", ale v tom významu, ve kterém jej budete potřebovat, se používá takto. V on-line slovníku cizích slov najdete také definici:

osoba, která vybírá zprávy a události, prověřuje je, kontroluje, upravuje a přetváří a navrhuje k individuálnímu sdělování nebo medializaci

Právě o tento význam nám teď jde.

Za první metou - nové cíle - Cíle za hlavním cílem dávají kampani další smysl a napínavost po dosažení cílové částky. Myslíte na ně?

 Nebojte se léta - Nic tak dobře nevyvrací zažitou pověru, jako praktická zkušenost. Léto není horší dobou pro crowdfunding než jaro nebo podzim.

Vánoce strachů a planých nadějí - Co očekávat a jak připravit kampaně které poběží o Vánocích nebo i jiných svátcích.

Dvojjazyčný projekt - Pro mezinárodní akce je "hřích" stavět před zahraniční příznivce projektů zeď v podobě češtiny, zároveň ale nemůžete opustit domácí fanoušky.

A co když neuspěju? - Obecné doporučení je: Nemyslete na to! Jenže každému hloubavějšímu člověku musí být jasné, že pokud na Startovači uspějí 3/5 projektů, musejí ty 2/5 neuspět. Co dál?

Kde je slíbený projekt a co s tím uděláme? - Nedostali jste slíbenou odměnu? Autor s Vámi nekomunikuje? Pokud ano, tak čtěte dále.