Blog

Někdy se vyplatí navázat na úspěšný projekt. Průkopníkem navazujících projektů se nedávno stal magazín Fireside.
Podruhé do stejné řeky Obrázek

Problém s navazujícími projekty je v tom, že jsou zároveň něčím jednodušší a něčím náročnější, než poprvé. Budete potřebovat něco starého, něco nového a o moc jednodušší to stejně nakonec nebude.

Rozhodně výhodu bude pro vás to, že máte už jeden projekt za sebou a trochu tušíte, jak crowdfundingové projekty fungují. Přesto nesmíte zapomenout že i servery procházejí určitým vývojem. I na známém serveru si tedy znovu přečtěte Podmínky. To platí samozřejmě i u nás na Startovači. Občas se v pravidlech objevují nové možnosti a bylo by škoda jich nevyužít.

Vývojem procházejí i projekty. Co stačilo před rokem, nemusí stačit letos. Zvláště pokud počet projektů mezitím narostl, nebo pokud chcete vybrat vyšší částku. V tom smyslu se nedá nikdy crowdfunding úplně naučit a tak vám nezbývá, než sledovat jak vedou své projekty jiní a učit se od nich.

Připomenout a překvapit

Nový projekt by měl odkazovat na svého předchůdce nejen vzhledově, ale i odkazy a zmínkami v textu.  Zároveň byste se ale měli snažit, aby se nový projekt nepodobal starému až příliš. Vytvořit dojem něčeho známého, co přesto dovede překvapit je přesně to, o co byste se měli snažit.

To se samozřejmě týká i vedení kampaně a volby odměn. Na jednu stranu můžete některými podobnými odměnami vyvolat sběratelskou vášeň (například výroční mince, trička), na druhou stranu byste měli mít některé odměny také zcela exkluzivní. Lidé chtějí zažít "nové dobrodružství se starou partou", ne "zopakovat si minulou dovolenou".

Dá se říci, že každá prezentace má mít svůj charakter.

Takovým příkladem by mohl být časopis Fireside.  Takto vypadala kampaň na první číslo:

Fireside 02.jpg

A takto vypadala kampaň na stejný magazín v druhém roce:

Fireside 04.jpg

Postupnou proměnu kampaní můžete sledovat zde : první číslo, druhé , třetí, druhý rok, třetí rok,

Jak moc se vám to podařilo poznáte podle toho, jestli počet fanoušků vzhledem k předchozímu roku roste nebo ubývá.

Navazující projekty jsou i ty, do kterých byste to třeba neřekli. Například Trabantem napříč Tichomořím nebyl vlastně první crowdfundingový pokus party kolem žlutých trabantů. Poprvé byste se s jejich crowdfundingovou kampaní mohli potkat roku 2012 na Indiegogo

trabant_amerika.jpg

I když to tak nevypadá, byla kampaň nakonec úspěšná. Server Indiegogo totiž nabízí kampaně typu Keep it All, při kterých není potřeba dosáhnout cílové částky. V té době byl český crowdfunding ještě v plenkách a tak se nedá Danovi příliš divit, že zvolil zahraniční platformu i když si tím přidělal spoustu komplikací. Nakonec díky tomuto projektu ale získal zkušenosti, které měl ve stejné době u nás málokdo.

Dnes se můžeme pobavit jeho tehdejším výrokem:

Na český projekt to určitě je velký úspěch. Ptali jsme se dalších lidí a v Česku nikdo tolik nevybral. Ale byl to i zajímavý experiment, protože já od té doby nevěřím českému crowdfundingu, protože tu je těch lidí strašně málo a nemají peníze.

cit.: Hedvábná stezka: Dan Přibáň: Cesta trabantem napříč kontinentem je vlastně horizontální horolezectví

trabant_tichomori.jpg

Ještě že na ten crowdfunding nezanevřel definitivně! :-) Roku 2012 totiž vybral v kampani ekvivalent asi 200 000 Kč, ale roku 2015...

I když jde o dva různé typy kampaní (Keep it All na Indiegogo a All or Nothing na Startovači) na dvou platformách, můžeme si ukázat změny mezi oběma projekty. Samozřejmě první změnou je přesun za fanoušky na českou platformu, ale jsou tu i další - v Jižní Americe se k Žlutému cirkusu poprvé připojili cestovatelé z Polska v Maluchu. V Tichomoří už byl Maluch přirozenou součástí expedice. Novými aktéry byli vozíčkáři a Dominika na motorce, novým prvkem v odměnách pak třeba Cestovka pro plyšáky...

Prvním projektem, který navazoval na předchozí úspěch přímo na Startovači se stal Kubinstadt Almanach letos (2016) na přelomu března a dubna.

kubinstadt.jpg

Krátce na to navázal další projekt - příhody čarodějova učně Akvina.

Akvinoba2.jpg

Porovnat je můžete zde Akvin - Cesta čaroděje (2014), Akvin - Druhá tvář (2016)

I k navazujícím projektům se vztahují některé nebezpečné pověry. První z nich zřejmě je snaha posílat informace o projektu pouze svým fanouškům z minulého projektu. Každá skupina se ale časem vždy částečně obměňuje, takže pokud se budete spoléhat pouze na "své jisté", bude se i ta vaše smršťovat.

Dalším nebezpečím je přílišný optimismus. Úspěch občas autora přesvědčí, že příště dosáhne téhož bez práce a proto buď poleví při informovaní o startu kampaně, nebo si nastaví nerealistickou cílovou částku. V nejhorším případě udělá obojí.

Autor projektu také může dojít k závěru, že by bylo možné dosáhnout stejného efektu snadněji tak, že bude používat pouze nejúspěšnější komunikační kanál. Jenže komunikace přes server, přes Facebook a prostřednictvím emailů se vzájemně doplňuje. Omezením komunikačních kanálů můžete tedy ztratit mnohem více, než by se na první pohled mohlo zdát.

Než spustíte nový projekt, určitě byste nejprve měli dokončit ten starý a nezapomínejte na své fanoušky ani v mezičase. Není úplně slušné si na ně vzpomenout, jen když něco potřebujete.

 

Do kin konečně vtrhl film Trabantem do posledního dechu a parkourová hala In Motion Academy zažila svůj křest. Těší nás, že jsme byli při tom.
Trabanti jdou do kin a další dobré zprávy Obrázek

Trabanti vystartovali do kin a opět útočí na první příčky hodnocení ČSFD. V premiérový den má 88%!

tmb2_trabanti.jpg

Pokud si ještě vzpomínáte na projekt První krytá Hala pro Parkour & Freerunning, nebo jste na něj dokonce přispěli, tak vás tahle zpráva určitě potěší: Je otevřená!

krest_n.jpg

Na video ze křtu se podívejte na FB stránkách In Motion Academy

Pro mezinárodní akce je "hřích" stavět před zahraniční příznivce projektů zeď v podobě češtiny, zároveň ale nemůžete opustit domácí fanoušky.
Dvojjazyčný projekt Obrázek

Důvody, proč si vybrat český crowdfundingový server, jako právě Startovač, jsou poměrně jednoduché - sídlíte v ČR nebo SR a máte tu svoje fanoušky. Na tento stav je Startovač stavěný. Jenže, co když je to trochu jinak? Co když máte sice hlavní část fanoušků tady, ale další třeba ve Švédsku, Německu, Francii, Velké Británii nebo ve Španělsku? 

Pro takové případy je možností dvojjazyčný projekt. Co to znamená? Na co myslet? Co všechno na takovém projektu musí být dvojjazyčně.

Vhodný cíl

Projekt nebude takto fungovat, pokud nebude mít cíl schopný oslovit jak české, tak zahraniční fanoušky. Knížky v češtině tedy asi fungovat nebudou, pokud s nimi neoslovíte nějaké krajanské spolky.  Naproti tomu hudba, design, věda, technika, umění nebo sport jsou opravdu mezinárodní.

Dvojí text

Dvojjazyčný projekt může mít text rozdělený několika způsoby. Pokud máte převážně českou fanouškovskou základnu a malou zahraniční, pravděpodobně budete volit český text, s kratším shrnujícím cizojazyčným odstavcem na začátku.

Když budete přikládat přibližně stejný význam zahraniční, jako domácí skupině, možná dáte raději přednost střídání odstavců, nebo dáte oba texty za sebou.

Skromnou ukázkou nám budiž projekt Vydání CD Koláče kapely Der Šenster Gob

V dvojjazyčných projektech by měl být dvojjazyčný nejen hlavní text, ale i popisy odměn a postup při zasílání příspěvku.

Pokud budete zvát lidi ze zahraničí na akci pořádanou u nás, na níž se také budou finančně podílet, tak buď použijete hlavní text v angličtině (případně jiném mezinárodním jazyce) a kratší vysvětlující odstavec v češtině, nebo případně uvedete celý text v angličtině (pokud jste si jisti, že "vaši" místní angličtinu skvěle ovládají).

Příkladem může být Czequestria 2015 - A New Beginning!

Snažte se o co nejlepší korekturu

Pokud můžete, přemluvte nějakého rodilého mluvčího, aby vám cizojazyčný text před odstartováním zkontroloval. Vyplatí se to i tehdy, když jste si jinak v tomto jazyce poměrně jistí.

Pozor na poštovné!

Že je možné z ciziny posílat platby  už asi víte. Píšeme o tom totiž mezi odpověďmi na nejčastější dotazy. Neměli byste ale zapomínat, že zatímco převod peněz probíhá elektronicky, výměnou za zaslané peníze by se měly zpět vydat odměny. Zatím bohužel neexistuje lepší způsob jak to udělat, než zaslat je poštou. To může být skutečný kámen úrazu!

Zjistěte si kolik stojí poštovné do okolních zemí a jasně napište kam až sahá vaše schopnost a ochota při zasílání odměn zdarma! Nezapomeňte se o tom zmínit v popisu odměn. Poštovné může (podobně jako v případě projektů na zahraničních platformách) vyrůst do nepředstavitelné výše, pokud byste měli zasílat odměny i za oceán.

Nastala opět chvilka, kdy se můžeme ohlédnou za splněnými sliby. Není toho málo.
Loupežníci, prkna, zrzky a jiné novinky Obrázek

Na pultech knihkupectví už můžete najít knížku Prknem dolů, jejíž vydání si Jan Bouček doslova vybojoval. Naštěstí měl na své straně dost nadšenců.

prknem_big.jpg

Amatérský film Prach a broky prošel množství místních kin se ctí a slávou, včetně toho nejslavnějšího - pražské Lucerny a nejvzdálenějšího kina v Amsterdamu.

prach.jpg

Jeho tažení přitom ještě zdaleka nekončí, hodnocení na CSFD si drží stále vysoké. Co si tedy ještě víc přát?

prach kina_n.png

Mortal kabinet si pokřtili desku z ryzího vinylu, což taky není rozhodně k zahození.

mortal.jpg

Fotky ze křtu tady: galerie na fb

 

Zrzavý kalendář se objevil v mnoha českých periodicích a nakonec se o něm zmínil i španělský časopis Yorokobu.

zrzavy.jpg

 

A Drsný spasitel? No ten se drsně natáčí!

Chcete se také pochlubit, jak si váš projekt vede? Tak nám dejte vědět!

Na co je důležité myslet při tvorbě kampaně na vydání fantasy knihy?
Fantasy knížky a jejich kampaně Obrázek

Zatím se fantasy knížky u nás objevují jen jednotlivě a tak nějak opatrně, snad se to do budoucna změní. Ostatně hodně z toho, co si přečtete v tomto článku, platí i pro fanfikce, scifi a hry a filmy s touto tématikou.

Musím vám prozradit jednu věc, která je u fantasy kampaní naprosto zásadní, a tou jsou ilustrace. I kdyby jedinou ilustrací ve vaší knížce byl obrázek na obálce, tak musí být opravdu dobře provedený a vyplatí se na něj mít domluveného ilustrátora.

Je to totiž první dojem, který si z vaší knížky lidé udělají. Může Vám to připadat hloupé nebo divné, ale je to tak. První jsou obrázky, teprve pak se lidé začtou do textu. Tohle ví každý nakladatel a každé knihkupectví. Obrázky prostě mají  svůj význam a není radno je podceňovat. 

Kampaně všech knížek jsou obecně hodně závislé na obrazové stránce (ostatně jako všechny kampaně), ale u fantasy a science fiction jde ještě o něco víc. Obrázkem vytváříte iluzi světa, který v knize popisujete a děláte to mnohem rychleji a účinněji, než byste to dokázali pomocí textu.

Samozřejmě že potřebujete, aby se vaši čtenáři začetli do ukázky textu, jenže ta se vám do krátkého popisu nevejde a také by ji tak rychle nikdo nepochopil. Pěkný náhledový obrázek vám k ní ale čtenáře přivede.

V případě úspěšných kampaní knížek s fantasy tématikou, jako Chuť dračího života nebo Yorrân, by byl jejich úspěch jen těžko představitelný bez dobrého ilustrátora. "Vypůjčené" obrázky nefungují.

Text

Text by samozřejmě měl zachovávat doporučené zásady - tedy sdělovat co chcete udělat, proč potřebujete peníze a také kolik bude mít knížka stránek, jakou bude mít vazbu a určitý nástin světa a děje, který se v něm odehrává. Mít krátké odstavce atd.

Kromě toho byste měli samozřejmě počítat s ukázkou. Samotná ukázka ale nenahrazuje veškerý text projektu!

V případě knížky byste si měli celý text projektu, včetně popisu odměn nechat alespoň dvakrát zkontrolovat kvůli chybám. V tomhle musíte být perfektní. Chcete vytvořit knížku - tedy cosi, co se skládá ze slov. I na textu projektu bude vidět, jak moc jste pečliví při zacházení s nimi.

Promo video, nebo knižní trailer?

Jak se točí takové promo video a jaké všemožné podoby může mít, si přečtete v článku Před kamerou, za kamerou, nicméně právě v případě fantasy a sci-fi knížek přichází do úvahy pojmout video (pokud se pro ně rozhodnete) jako knižní trailer.

Takový knižní trailer má už určitá specifika v tom jak kombinuje obraz, řeč a text. Často se používají animované ilustrace přímo z knihy. Konečně je i možnost vytvořit promo video tak, že do něj knižní trailer zahrnete. 

Odměny

U fantasy knížek se nabízí možnost mnohem širšího množství odměn a trochu se i očekává, že budete při jejich vymýšlení tvořivější, než autoři jiných knížek. Dá se toho vymyslet skutečně hodně, od pojmenování nebo ztvárnění postavy, přes figurky hrdiny z 3D tiskárny až po rekvizitu pro cosplay.

Fandom

Pokud povedete kampaň jen pro několik známých nebo spolužáků a zůstanete na cílové částce do (přibližně) 15 000 Kč, můžete uspět i bez podpory fandomu. Jakmile se ale dostanete na vyšší částky, zpravidla se už bez fandomu neobejdete.

Je vlastně obrovská výhoda, že jsou čeští fanoušci fantasy (a sci-fi) soustředěni kolem řady conů, které si můžete snadno dohledat v kalendáři.  Hlavní informace o vydávaných knížkách čerpají v současnosti z internetového portálu Sarden, který má i své facebookové stránky a z dvou časopisů - XB-1 a Pevnost. Další jistě s pomocí strýčka Googla najdete už sami.