Blog

26. říjen 2015

Knížky z kampaní

Kdyby všechny knížky, které vyšly díky kampani u nás nesly logo Startovače, byl by už docela obstojným nakladatelstvím. Stojí za to, se na ně tedy podívat podrobněji.
Knížky z kampaní Obrázek

Do dnešnního dne (1. listopadu 2015) vyšlo díky kampaním na Startovači 93 knih, komiksů, časopisů a kalendářů. Celkově to znamená 60% úspěšnost takových kampaní (vysoko nad světovým průměrem). Zajímavostí je, že v této kategorii dosud neexistuje neúspěšný komiks. Nejvíce vybraly knížky Dominika na cestě (298 430 kč), Zlé peniaze (9045 EURO) a Petr Píše:-) (240 177 Kč).

Pokud budete hledat co mají společného, tak nic moc. Je to cestopis, knízka o ekonomice a zápisky hudebníka. Když ale budete hledat opravdu pečlivě, přijdete na to: Všichni se už před kampaní bavili se svými fanoušky na to téma, na které později vznikla kniha a všichni opravdu umějí psát.

Mnohem častější, než takovéto jackopty jsou ale kampaně na malonáklady zpravidla mezi 30 000 až 50 000 kč (ale někdy i méně). Díky nim mohou vycházet i sbírky básní, které jsou jinak v podstatě nevydatelné. 

Kampaně na knížky jsou vždycky hodně specifické, protože je u nich zřejmé, co je vždy hlavní odměna v kampani - knížka samotná. Proto musí být vždycyky napsaná nejlépe jak to jde, vypadat nejlépe jak to jde a prezentovat se nejlépe jak to jde. Především autor nesmí zapomenout napsat to podstatné o samotné knize, jako počet stran, formát, typ vazby.

sx3.jpg

Přesto mají určitou výhodu knížky jejichž autoři dokáží vymyslet i jiné odměny. Měli jsme tu už vybarvovací plakáty, polštáře potištěné básněmi i workshop fotografování. Jako samozřejmost by měl autor dopředu počítat s vepsáním jmen do poděkování a s věnováním.

Naopak příliš podporovatelů nepotěší výběr typu 1x kniha, 2x kniha, 3x kniha až 50x kniha. Bohužel tohle bývá právě to, co autory mnoha kampaní napadne jako první.

V kampaních byste našli čtyři vydané kalendáře, jeden z nich byl ale omylem zařazen do kategorie "umění" a už tam zůstal. No co, však fotografování je také umění ne?

Všechno to jsou zajímavé projekty, od ostalgického kalendáře Ladění Rusic, přes Andělský adventní kalendář kreslený autory komiksů, po fotografický  Zrzavý kalendář plný (jak jinak) zrzek a zrzků.

Celkem 24 z úspěšných knížek a kalendářů bylo zaměřeno na děti.

 V době sepsání tohoto příspěvku byste našli na Startovači tři aktivní kampaně zařazené v rubrice Knihy a komiks.

Jak už to tak bývá, tak jediný komiks mezi nimi má už vybráno. Je na hodně nezvyklé téma (na komiks). Vypráví totiž příběh našeho cestovatele Aloise Musila.

start09.jpg

Další knížka je ryze sportovní, věnuje se historii našeho snowboardingu a jmenuje se příznačně Prknem dolů. K poměrně vysoké cílové částce (na první pokus), se prokousává pomalu. Je na ní ale vidět, že jde o výpravnou publikaci mapující historii tohoto sportu u nás včetně vzpomínek našich prvních snowboardistů, takže si podporu jistě zaslouží.

story_image_1441267451845.jpg

Bizarní Vtiposcifárny jsou všechno možné, ale hlavně bizarní, což ovšem vůbec nemusí znamenat totéž co "hloupé"! (Přesto asi svérázností nepředčí Superkomix, který měl kreslený i celý text projektu)

Čtvrtý projekt je cestopis Dobrodružství stopaře Moodyho.

mapaknizka.jpg

V nejbližších dnech jistě přibude několik knížek pro děti a cestopisů.

 

 (Úvodní obrázek pochází z kampaně Rozum vo vrecku)

 

Opravdu musíte zaškrtnout políčko "Podnikatelský projekt", když máte firmu? Ale kdepak! Je to jen jiný druh kampaní, ale možná vás právě proto zaujme.
Co to znamená "podnikatelský projekt"? Obrázek

V současnosti můžete kromě již tradičních kategorií zaškrtnout při zakládání projektu také možnost "Podnikání". Stále ale můžete volit i jiné možnosti, i když zakládáte projekt jménem firmy. Pokud to ovšem uděláte, zviditelní se vám políčko pro vaše identifikační údaje a zároveň pak budete moci mezi odměnami vybrat možnost "Podnikatelská odměna". Vlastně měli byste, protože právě podnikatelské odměny dělají tento typ crowdfundingu - royalty crowdfunding - tím, čím je.

Označení "podnikatelský projekt" znamená právě to, že projekt obsahuje podnikatelské odměny.

Jistě, to si žádá vysvětlení, kdo se také má ve v šech těch názvech vyznat...

V našich krajích je dosud rozšířen především jen jedna skupina crowdfundingových kampaní - donate crowdfunding. Ve světě je ale druhů sponzorování prostřednictvím kampaní mnohem více. Nejen že můžete autora kampaně jednorázově podpořit tak, jako dosud u nás, v jiných systémech můžete využívat mikropůjčky (lending crowdfunding) nebo mikroinvestice (equity crowdfunding). 

Royalty crowdfunding se nachází někde na pomezí mezi "donate" a "equity". Umožňuje totiž zároveň altruistickou jednorázovou podporu stejně jako promyšlenou investici.

Je zajímavý hlavně pro podnikatelské startupy, zlepšovatele,  vynálezce a vývojářské týmy. Právě v oblasti inovací  se projevují jeho nejlepší vlastnosti. Jsou totiž zajímavé jak pro drobné podporovatele, tak pro investory. (Možná nejsnadněji nastavitelné jsou v RC provize z prodeje patentů.)

Sestavit dobrý podnikatelský projekt pro crowdfundingovou kampaň je samozřejmě o něco náročnější, než sestavit projekt pro kampaň typu "donate". Kromě toho že váš projekt musí být stejně poutavý, inteligentní a vtipný, s jasně vymezeným cílem, musí být také opravdu dobře spočítaný.

Snažíte se v něm přesvědčit podporovatele nejen o tom, že máte dobrý nápad, ale že máte také dobrý podnikatelský plán. Proto můžete také používat podnikatelské odměny.

Podnikatelská odměna má smysl pouze tehdy, pokud nabízí pro podporovatele nějakou perspektivu možného zisku. Pokud ji nastavíte tak, aby pro vás znamenala nicotnou zátěž, zpravidla také nebude představovat nic, po čem by člověk toužil, protože prostě nebude nabízet možnost vydělat.

Pokud budete naopak v odměňování příliš štědří, můžete si zadělat na vážné problémy kvůli neúměrnému finančnímu zatížení vašeho podnikání.

Vystihnout správnou míru ceny a provize podnikatelské odměny tak, aby byla přínosná jak pro autora projektu, tak pro jeho podporovatele, je umění, které prověří vaše podnikatelské schopnosti.

Co byste měli vždy uvádět při použití podnikatelské odměny:

1.) Uvést zda jde o podíl ze zisku (vyjadřuje se v procentech) nebo fixní částku za určité období

2.) Lhůtu, po níž bude podíl nebo fixní částka vyplácena - tj. jestli například první tři roky

3.) Způsob platby

4.) Termíny vyplácení - ke kterému datu v měsíci, jestli ročně, čtvrtletně nebo např. měsíčně

5.) Počet odměn (Pokud si 200 lidí koupí 1% podíl na zisku, je něco špatně.)

 

Nikdy nezapomínejte, že mezi autorem projektu a jeho podporovatelem vzniká smlouva, která je oboustranně závazná! Určitě není od věci si velmi bedlivě přečíst, co se o podnikatelských projektech píše v Podmínkách.

 

29. září 2015

Trollení

Crowdfunding je z podstatné části internetový fenomém a tak se mu samozřejmě nevyhýbají ani internetoví trollové.
Trollení Obrázek

V tomto článku se opět obracím k autorů kampaní, protože bude o trollení a vybavovat se přímo s trolly prostě nemá smysl. Takové trollení v komentářích ke crowdfundingové kampani má několik podob.

Úplně klasickou trollovací hlášku typu "LOL to je trapný!" většinou na crowdfundingových serverech moc nepotkáte. Velmi častou formou je naproti tomu nějaký komentář ve stylu:

"Ale děvenko, já bych se styděla takhle žebrat! Proč si na to nenašetříš (např údernickou prací v uranových dolech) když se chceš bavit (rozumněj:pořádat festival), nebo jet na dovolenou (rozumněj: provádět vykopávky uprostřed pouště)?".

Výhodou v tomto případě je (tedy pokud jste autory kampaní), že tito lidé vůbec nechápou princip crowdfundingu a většinou ani vaši prezentaci nečetli, takže pokud vedete kampaň dobře, postarají se o ně vaši fanoušci a vy jen na závěr poděkujete zúčastněným.

Dalším druhem trollení jsou známi konspiracionisté - "Používáte lopatičku namísto zednické lžíce a z toho plyne že nejste skuteční archeologové a peníze z kampaně chcete propít a jinak zneužít!"

Takovým nařčením se brání špatně. Ještě horší může být přímý útok na osobu - "Toho znám, to je podvodník!" 

Obecně dokázat že nejste někdo, za koho vás kdosi prohlásí je pro samotného nařčeného často nadlidský úkol. Pokud na to zareagujete, pravděpodobně jakákoli vaše snaha o vlastní obhajobu skončí nějakým jeho komentářem se smajlíkem.

O mnoho snazší je obhajoba pro lidi, kteří vás už nějakou dobu znají. Opora přátel bývá pak k nezaplacení.

Jako naprosto podpásovou ránu můžete vnímat to, když se někdo přímo ve vaší kampani pokusí odvést vaše fanoušky jinam - "Proč byste tady přispívali na veřejné paintballové hřiště, když už nedaleko provozuji laser game?"

Dělat si vlastní reklamu z cizího úsilí rozhodně podpásovka je! Jenže tohle je také vlastně srovnání, které jste už dávno měli udělat a pokud ho v projektu nemáte, je to zatraceně velká chyba. Samozřejmě že nejste sami na planetě ani ve svém městě! Lidé váš projekt prostě s jinými srovnávat budou. Když už to tušíte, nebo víte, udělejte to dříve. Čím je váš projekt lepší?

Trollové nemohou ublížit projektu s dobrou fanouškovskou základnou, ale docela to dokáží zavařit těm, kteří své fanoušky teprve v době kampaně hledají. V takových případech buďte opatrní, jako kdybyste chodili po skleníku.

Naštěstí většina lidí, kteří se v komentářích ke crowdfundingové kampani dopustí nějakého skutečného nebo zdánlivého trollingu, vlastně nechce být trolly. To je výhodné, protože pokud jim vyjdete vstříc a mluvíte s nimi, mohou vám i pomoci.

Mnohé "trollení" proto vlastně žádný trolling není. Někdy tak na první pohled vypadá i celkem oprávněná kritika. Proto je hodně důležité si dát pořádný odstup, než na nějaký komentář, při kterém se vám nalila krev do hlavy, začnete odpovídat.

Pro autory kampaní bývá nesmírně těžké pochopit, jako hodnotu skutečně mají odměny v crowdfundingových kampaních. Podporovatelé to ale chápou hned.
Skutečná hodnota crowdfundingových odměn Obrázek

(na úvodním obrázku originální geocoin Zlatá brána z projektu Terezínské hry)

Je obecně celkem hloupé plést si crowdfundingovou kampaň s obyčejným e-shopem. Přitom je to poměrně pochopitelné, jakmile se podíváte na rozdíl mezi marží v obchodě a tím co jde z "prodeje" odměny na samotný crowdfundingový projekt. Žádný obchod na světě (snad s výjimkou obchodu s ropou) by nemohl mít takový poměr nákladů na výrobu a cenou výrobku. Samozřejmě, protože to vlastně není prodej.

Sentimentální hodnota

Jako autoři potřebujete především vybrat peníze na projekt, takže se ani nemůžete spokojit s navýšením výrobní ceny o deset nebo dvacet procent, natož abyste se snažili zaujmout nějakou slevou. Zároveň ale také nemůžete své podporovatele ošidit. Takže, co se to v crowdfundingu vlastně prodává? Jako hodnotu mají odměny v crowdfundingové sbírce? Rozhodně ne výrobní! Pochopit princip hodnocení odměn je téměř nemožné pro člověka, který nikdy neslyšel pojem "sentimentální hodnota". 

Když se podíváte na jakoukoli věc, která je v crowdfundingu opravdu ceněná, zjistíte, že její hlavní hodnota spočívá v tom, že dokáže vyvolat silnou emoci. Je to upomínka na určitý prožitek. V crowdfundingu je takovou emocí pocit úspěchu a spolupodílení na vzniku něčeho užitečného a krásného. Výhodou je, že to tak funguje vždycky - z neúspěšných kampaní se odměny neposílají.

Právě proto by měla mít taková věc v sobě něco neopakovatelného. Dobré odměny pro crowdfundingové kampaně se vyrábějí právě a jedině pro samotnou kampaň nebo pro samotný projekt, nelze je sehnat nikde jinde (říkáme že jsou exkluzivní). Drobné odměny - kšiltovky, samolepky, nášivky, trička, placky, psí známky, camrátka...by měly mít alespoň originální výtvarné provedení.

Pokud je odměnou knížka, CD nebo DVD, často se očekává, že je autor alespoň podepíše. Všechny ceny by měly být svázané s projektem a odměny za vyšší částku mohou, či možná měly by, mít v sobě cosi z fetiše - být používané, dotýkané...

Přesně tak je to třeba s rekvizitami a oblečením z natáčení filmů nebo věcmi z expedic.

A ještě něco je důležité - ukázat je. Když chcete aby lidé po takových věcech toužili, musíte je ukázat. Nestačí napsat: tričko, zbraň z filmu, placka, samolepka...

Náklady na odměnu

Kolik asi dělají náklady na výrobu odměn ve srovnání s cílovou částkou? Často se říká že je to asi 20% ale vlastně to tak jednoduché není. Když použijete do kampaně rekvizity z filmu, může jejich výrobní cena být podstatně vyšší (ale ve skutečnosti se cena v kampani stanovuje pouze podle předpokládaného zájmu). Potřebujete je totiž na natáčení, ale po filmu jsou pro vás (kromě právě sentimentální hodnoty) už vlastně bezcenné. Podobně i při vydání knížky nebo CD může být cena v kampani mnohem blíže skutečné ceně.

Stále ale může být vyšší, pokud bude v knize také vlastnoruční věnování, nebo pokud bude podporovatel uveden v poděkování.

Naopak v úplném protikladu jsou odměny pro "velké dárce", kteří vám do kampaně nabídli třeba desítky tisíc korun. Takoví lidé ani nechtějí abyste jim vraceli ve formě daru příliš mnoho peněz. Hodnota jejich odměny by vycházela v pouhých několika procentech darované sumy. Většinou se chtějí hlavně prezentovat vaším úspěchem, takže udělejte všechno pro to, aby mohli.

Jednotlivé odměny nebo "balíčky"?

Je výhodnější nabízet v odměnách jednotlivé odměny, nebo balíčky odměn? Jako se vším v crowdfundingu je i tady odpověď: Jak kdy.

Jednotlivé odměny mají především tu výhodu, že se v nich dobře orientuje. Když takový backer projektu nějakého festivalu touží po příslušném tričku, prostě najde odměnu, která se jmenuje "Tričko".

Když se však dostanete do úrovně odměn za několik tisíc, začnou být "balíčky" sdružené z nižších odměn mnohem zajímavější. Jsou výhodné pro autory projektů, protože snižují částky za poštovné, i pro samotné backery, protože jim šetří nervy s opakovaným odesíláním platebních příkazů.

Kolik odměn?

Rozhodně nic nezkazíte, když se budete držet pravidla, že ideální počet je někde mezi šesti a dvanácti. Nedržte se ale tohoto počtu příllš. Větší projekty mívají i výrazně větší počet odměn. Nejlepší je začínat na úrovni asi 100kč až 150 Kč (případně 5 EURO) Zvláštní pozornost věnujte ceně mezi 350 a 400Kč (asi 10 až 15 EURO). Je to nejoblíbenější suma od podporovatelů.

Snažte se vytvořit odměny s rovnoměrně stoupající tendencí, ale hlavně je vymýšlejte s fantazií. Dobrá myšlenka se cení vysoko.

Pokud v průběhu kampaně  přidáte novou odměnu, měli byste na ni také upozornit. 

Mimochodem, víte že crowdfundingové sbírky jsou ideální zdroj naprosto neopakovatelných dárků k Vánocům i třeba k narozeninám? Pár ukázek:

 

 

1153-kocici-andel-web-jpg-660x390.jpg

Obraz Kočičí anděl z projektu REGGAE FESTIVAL Right News Music Garden

 

vankus1.jpg

Polštář s básní z projektu Rozum vo vrecku

 

lcars_21-22x.jpg

Rekvizity z projektu Fanouškovský film Star Trek: Skryté hry

 

79a4.jpg

Kované přívěsky v podobě paprsků z projektu Slunce pro Podprůhon

ginger.jpg

Spodky milovníků zrzků a zrzek z projektu Zrzavý kalendář

 

V crowdfundingu je tohle pravidlo mnohem přísnější, než v běžném životě.
První pravidlo: Nezalžeš! Obrázek

Jistě, lhát by se nemělo a nelhat je i jedno z hlavních pravidel reklamy. Ne že by se toho reklama vždy držela a ne že bychom se toho my všichni v životě tak pevně drželi. Jenže v crowdfundingu můžete být i za drobnou dokonce skutečně nevinnou lež vytrestáni velmi tvrdě.

Samozřejmě existují i v crowdfundingu opravdu velké lži - podvodné kampaně - jenže ty hrozí hlavně ve velkých zemích jako je USA nebo Kanada. I tak profesionální lháři uspějí zpravidla jednou a svůj kousek už vícekrát nezopakují.

V crowdfundingu je totiž velmi problematické zůstat anonymní. Kampaně v nichž se autor skrývá za logo mají automaticky menší důvěru a spojit svou tvář s podvodnou kampaní chce kachní žaludek a "jistotu desetinásobku", protože kabát z ostudy jako celoživotní uniforma a hrozba kolektivní žaloby jsou docela dobré důvody, proč se do něčeho takového nepouštět.

Lží je samozřejmě také to, pokud byste slíbili využít prostředky z crowdfundingové sbírky na určitý účel a namísto toho za ně třeba odjeli na dovolenou (pokud to není součástí projektu) nebo se rozhodli přestěhovat firmu. (To už by totiž byl skutečný podvod.)

Přesně tak to udělalo před časem studio Forking Path Erika Chevaliera když vybralo na deskovou hru Doom That Came to Atlantic City 122 874 dolarů. Nebyl to dobrý nápad. Na základě rozhodnutí Federální obchodní komise USA bude muset podstatnou část peněz vrátit. V našich korunách by to dělalo asi 2,7 milionu korun. (Samotnou hru později zachránilo a vydalo studio Cryptozoic)

Skutečným podvodníkům samozřejmě tento zážitek ze srdce přejeme, jenže i autor projektu který na žádnou záludnost ani nepomyslí se může stát obětí své vlastní drobné lži, takové, které si v běžném životě ani neuvědomujeme a společnost je většinou promíjí.

Backeři nám je ale ani zdaleka tak snadno neprominou, když jde o crowdfundingový projekt. Zapomenete uvést, že se váš nápad opírá o nějakou starší myšlenku? Chyba! Zapomenete uvést někoho, kdo se na projektu dříve také podílel i když se o něj už teď třeba nezajímá? Chyba! V obavě, aby projekt nepůsobil jako žebrání, neuvedete proč peníze potřebujete? Velká chyba!

První lidé, ke kterým se váš projekt dostane budo vaši přátelé a známí. Vědí o vás to, co jste už milosrdně zapomněli. Druzí k nimž se projekt dostane budou fanoušci. Vědí o vašem projektu to, co jste nikde nenapsali. Teprve pak se dostává povědomí o projektu k dalším lidem. Pokud těm naznačíte že všechno zvládnete sami a že je nepotřebujete, uvěří vám.

Vyvolat mylný dojem, i když třeba nechtěně, je vlastně také něco jako drobná lež a je to nesmírně snadné. Naštěstí je proti tomu snadná i obrana. Nechte před spuštěním crowdfundingovou prezentaci projektu přečíst některého fanouška, který se na její přípravě přímo nepodílel a chtějte po něm aby vám řekl, jaký v něm vyvolala pocit.

Nemusíte mu věřit jeho nápady a doporučení, ale celkový dojem bude mít určitě přiměřenější tomu, jak vaše prezentace opravdu působí, než vy, kdo jste na ní pracovali.