Blog

Mnohem větší problém, než ten, že lidé o crowdfundingu stále málo slyšeli a neví tedy co to je, je ten že mnoho lidí předem přichází s iluzí, že ví co to je crowdfunding.
Pověry o crowdfundingu Obrázek

Bojovat se zafixovanou představou je často vyčerpávající a v některých případech bohužel i marné.
Mylné představy o crowdfundingu by se daly rozdělit do dvou velkých skupin. První by se jmenovala "Crowdfunding je..." a ta druhá "Takhle to zaručeně funguje".

"Crowdfunding je..."

První skupinu spojuje snaha vysvětlit si crowdfunding něčím, co už známe odjinud. Víte, nepoužívali bychom tak krkolomné slovo, kdybychom si nemysleli, že je to potřeba. Nesnažíme se vás zmást. Proto nelze říci jednoduše "crowdfunding je e-shop" nebo crowdfunding je žebrání". Bohužel takové omyly nebývají bez následků. Tak se na ně podívejme:

Crowdfunding je žebrání

Tuhle pověru samozřejmě sdílejí jak lidé, kteří by mohli být sami autory kampaní, tak někteří lidé kteří se z neznámého důvodu objevují v diskusích, jen aby všem sdělili, že na nějaký projekt nepřispějí.

Tak především je crowdfundingová kampaň dost práce, ale hlavně je to vlastně celé trochu jiné pojetí kultury a peněz. Dalo by se říci že crowdfunding je součástí kultury důvěry. Je to vztah mezi autory a podporovateli, který je velmi podobný vztahu (nebo i totožný) mezi umělcem a jeho fanoušky.

Podporovatelé projevují svými příspěvky svou důvěru k autorům projektu a k tomu že naplnění projektu přinese něco dobrého. Něco podobného u žebrání neexistuje.

Země, kde je žebrání silně rozšířené a kde vládne velká společenská nedůvěra se na mapě crowdfundingu vyskytují jen minimálně. Naopak crowdfundingovému světu naprosto dominují vyspělé země.

Crowdfunding je e-shop

Crowdfunding rozhodně má některé prvky e-shopu, pokud o něm ale začnete uvažovat takto redukcionisticky, dostanete se mimo to, čím opravdu je.

Pak se stává, že se v návrzích objevují projekty s ohromujícím množstvím odměn, ale bez cíle, kterému by jejich pořízení mělo sloužit.

Ze stejného nepochopení pocházejí pak reklamace typu: "Před týdnem jsem si zakoupila odměnu XY a stále mi žádná nepřišla." Samozřejmě, nikdo nemůže očekávat odměny před skončením kampaně...

Crowdfunding je průzkum trhu

Opět častá, i když těžko pochopitelná představa. Ne crowdfundingová kampaň není průzkum trhu. Vůbec nic to o tržním úspěchu neříká. Můžete mít malou velmi nadšenou skupinu, která vám zafinancuje crowdfundingovou kampaň, ale váš výrobek se třeba vůbec nedostane mimo ni, nebo naopak můžete mít věc, která se bude dobře prodávat přes klasickou distribuci i kdyby váš projekt z nějakého důvodu nevyšel.

Především ale podobně vypočítaví podnikavci většinou vůbec nechápou, že crowdfundingová prezentace není celá kampaň ani nabídka a že se o ní lidé prostě nedozvědí, když jim o ní neřeknou.

Crowdfunding je propagace

Ne není, naopak sama crowdfundingová kampaň potřebuje propagaci. Na druhou stranu se vám ale taková propagace už neztratí. Pokud tedy propagujete kampaň dejme tomu na divadelní představení, tak je to zároveň už reklama samotného představení.

Opět hrozí podobné problémy jako při jiných záměnách - projekt pojatý jako propagace většinou nemá jasně definovaný cíl, není v něm jasné, na co jsou peníze potřeba atd. Zkrátka hrozí propadákem z důvodu nepochopení.

Crowdfunding je snadný způsob získání peněz

Lidé, kteří trpí touto představou, by si měli definovat, co pro ně znamená slovo "snadný". Tvorba crowdfundingových projektů může a ideálně by měla být zábavná i pro jejich autory. Jistě, ale znamená to, že je to snadné? Myslíte si, že to znamená, že nemusíte crowdfundingu rozumět? Myslíte si, že to nestojí úsilí?

A to jsem ještě nezmínil vedení kampaně, při kterém se možná celou dobu pořádně nevyspíte. Adrenalin umí s člověkem udělat své.

 

"Takhle to zaručeně funguje"

 

Server zařídí fanoušky

"Já mám zařizovat nějaké fanoušky? To jsem myslel, že uděláte vy!" Neumím si ani představit, kolikrát to musel někdo slyšet na všech crowdfundingových serverech světa. Ne, servery nezařizují komunikaci mezi autory a podporovateli jinak než technicky.

Vždyť to ani jinak nejde - jsou to vaši fanoušci, vy je znáte, vy víte, co jim chcete říci.

Stačí geniální nápad

Geniální nápad je fajn, ale zaslouží si geniální prezentaci. Možná že jste právě vy opravdu génius, ale pokud si myslíte, že crowdfundingový projekt má vypadat jako ofotografovaná prezentace v PowerPointu, tak vám chybí pořádný kus sociální inteligence. Naštěstí je pomoc jednoduchá - poraďte se s ostatními lidmi.

To musím zvládnout sám

Poměrně hodně lidí se zasekne na představě, že když někdo dokázal napsat celý projekt sám, udělat k němu obrázky a natočit video, tak že to přece také musejí zvládnout sami.

Když už o sobě víte, že nejste právě filmař, spisovatel, fotograf ... tak se mermomocí nesnažte udělat všechno úplně sám. Založení crowdfundingového projektu není vhodný okamžik pro to, abyste si začali poprvé v životě číst manuál ke kameře nebo fotoaparátu. Ve vašem okolí je jistě nějaký kamarád či kamarádka, kteří to umějí lépe.

Zahoďte tu představu sebe jako renesanční osobnosti a požádejte je o pomoc.

Sex a násilí prodává

No, jak kdy. Samoúčelná sexualizace tématu vám u fanoušků body navíc většinou nezíská, spíše naopak. Lidé nevnímají reklamu vedenou přes sexualitu jako něco, co by patřilo k crowdfundingové kampani a ani nemají pocit, že by takové projekty bylo třeba podporovat.

Ostatně crowdfundingové servery "pro dospělé" dosud skomírají kdesi na okraji.

Vlastně se zdá, že je snadnější vybrat peníze na nový technicky vyspělejší typ vibrátoru, než na sbírku aktů.

Pokud jsou sex a násilí smysluplnou součástí nějakého díla, například komiksu, nebo výstavy aktů, tak jistý pozitivní vliv mít mohou, ale je to vždycky tak trochu tenký led. Tenký a nakřápnutý. Zvláště v této kombinaci.

Startovač má v podmínkách jasně daný zákaz pornografie. Přece jen tu zakládají projekty i mateřské školy...

Známá tvář prodává

Ne každá! Názor na známou postavu může lidi rozdělovat, a pokud dotyčný či dotyčná nejsou  právě autority zrovna v tom oboru, kterého se projekt týká, může se snaha využít "známou tvář" úplně minout účinkem.

Tedy ano, známá tvář může vašemu projektu pomoci, ale ta správná známá tvář.

Potřebuji obrovský počet lidí na facebooku

Inu, jak se to vezme. Mít hodně sympatizantů projektu je rozhodně dobré, samotný velký počet přátel je výhoda, jenže to není tak docela všechno.

To že máte přátele ještě nemusí znamenat, že budou fandit právě vašemu projektu a naopak to, že nemáte tisíce přátel na sociálních sítích, nemusí být fatální nevýhoda. Podstatné není to, aby byli zrovna na facebooku nebo na twitteru, podstatné je aby to byli skutečně fanoušci projektu a aby se k nim informace o vaší kampani dostala.

Občas se to chce zamyslet nad tím, co to vlastně děláte. Můžete tedy například požádat správce nějaké stránky, která sdružuje lidí s podobnými zájmy, aby sdílel informaci o vaší kampani. Můžete o své kampani sami informovat na svých vystoupeních (např. hudebníci, divadelníci)

U projektu lokálního významu vám mohou pomoci i místní noviny (Zpravodaje), místní rozhlas nebo vývěsky. Jde jen o to neomezovat své myšlení na jediný  způsob propagace, a pokud víte, že v nějakém směru komunikace opravdu nejste silní, najít jinou cestu k ostatním lidem.

Když to fungovalo jemu...

V roce 2014 vybral Zack Brown na Kickstarteru 55 000 dolarů na bramborový salát. Krátce na to byly snad všechny crowdfundingové servery na světě, Startovač nevyjímaje, zavaleny návrhy salátových kampaní. Zázrak se samozřejmě neopakoval.

V roce 2015 uspěl u nás projekt Trabantem napříč Tichomořím. Následovalo jej množství cestovatelských projektů na různé úrovni zpracování. Protože však měl trabantí projekt v odměnách také cestovku pro plyšáky, bylo třeba mnoha z nich cestování s plyšovou ZOO rozmlouvat. 

Jedna z hodnot, které si podporovatelé na dobře připravených kampaních cení je originalita. Samozřejmě se můžete inspirovat něčím z dřívějška, ale kopírování není inspirace, a i kdybyste vytvořili projekt stejně dobrý jako ten, od kterého opisujete (což se nestává), už navždycky budete budete druzí. 

Crowdfunding je jen o penězích

Snaha vykládat crowdfunding čistě ekonomicky je jedním ze zabijáků crowdfundingu. Pokud uvidíte za kampaní jen peníze, pravděpodobně  vás čeká překvapivá srážka s realitou.

Peníze jsou tady spíše čímsi jako médiem, mazivem nebo pracovní látkou, která vám umožní uskutečnit, co jste si předsevzali.

V crowdfundingu je tím nejcennějším komunita vašich fanoušků. To je skutečný poklad, protože vám umožňuje uskutečnit věci, na které byste sami neměli prostředky ani síly.

Profesionálové bez emocí

Představa že pravý profesionál má tvář hazardního hráče, že se profesionální crowdfundingový projekt vyznačuje množstvím obecných ilustračních fotografií a text se má skládat z PR floskulí, je dobrý postup, jak se dostat na smetiště dějin i se svým projektem.

Crowdfunding je komunitní typ financování a komunity se prostě skládají z lidí. (Tedy ty lidské ano.) Je to svět, ve kterém můžete cítit napětí, ale v podstatě byste se v něm měli cítit příjemně.

Pokud se nad tím zamyslíte, dojde vám, jak hloupá a protismyslná je snaha o "ekonomickou profesionalizaci" v crowdfundingu, která se projevuje odtažitostí, "grantovým" slangem a kancelářskou estetikou.

Když se budete pozorně dívat a nad "zaručenými" radami trochu přemýšlet, jistě sami najdete i spoustu dalších pověr.

Starý rok definitivně skončil a my se teprve teď můžeme přesvědčit, že byl opravdu výjimečný. Ano, byli jste více než dobří!
2015 – úspěšný rok pro český crowdfunding Obrázek

V roce 2015 bylo překonáno vše, co se dosud na naší crowdfundingové scéně i na Startovači samotném přihodilo. Celkem se serveru sešlo na projekty 19 030 430 Kč, tedy více než trojnásobek toho co se vybralo v roce 2014. Nejúspěšnější projekt vybral téměř pětinásobek rekordu z předchozího roku a celková úspěšnost se zastavila na 61% (celosvětový odhad úspěšnosti je 50%).

 Top 5 projektů za minulý rok představují:

Trabantem napříč Tichomořím s 2 814 415 Kč v kategorii Film a video
DVTV EXTRA s 2 174 374 Kč v téže kategorii,
Vyšlete Signal s 1 018 603 Kč v kategorii Umění,
Doller  s 550 806 Kč v kategorii Ostatní
a Album Mortal Cabinet  s 415 636 Kč v kategorii Hudba.

 

Infografika 2015.png

Film

Zvláště dobře si vedla kategorie Film, která získala 35% celkové sumy. Všechny filmové i nefilmové projekty předehnal film Trabantem napříč Tichomořím. O více než půl milionu za ním se drží projekt nezávislého publicistického pořadu DVTV EXTRA. Velmi úspěšné byly i další filmy jako Komici s.r.o. Film The Tour 2016, který uzavřel kampaň na  334 904 Kč, dokument o Michalu Pavlíčkovi Pět tuctů Čombeho s 302 200 Kč, hraný, nezávislý, postkatastrofický fantasy film na motivy stejnojemnné knihy Miroslava Žambocha Drsný Spasitel s 256 230 Kč, dokument Františka Fuky o Japonsku jeho osobitým pohledem Fukafutokyu s 171 309 Kč a ještě jeden dokument, Dopisy od Karla Čapka s 163 700 Kč, v němž se po stopách známého spisovatele vydal Ondřej Kepka.

 

Hudba

Druhou nejúspěšnější kategorií s podílem 20% je hudba. Kromě zmíněného projektu Mortal Cabinet, si velmi dobře vedl též projekt Cesta za zlatem z Hollywoodu se 252 011 Kč, kterým jste vyslali rodinnou kapelu Marod na World Championship Of Performing Arts - WCOPA.

Díky projektu Kühnova dětského sboru s názvem Zpívejte s námi, který vybral 206 285 Kč, mohl krátce před Vánoci vyjít bohatě ilustrovaný zpěvník s CD, seznamující děti s našimi lidovými písničkami.

Sérii nejúspěšnějších hudebních projektů uzavírá Pavel a jeho Debutové album "Momenty" s částkou 189 155 Kč (od Pavla Callty).

 

Ostatní

Třetí nejúspěšnější kategorií je Ostatní. Z konečné sumy za rok 2015 má podíl 19 %, nicméně její vymezení zahrnuje všechny možné minoritní kategorie. Nejúspěšnější loňský projekt mezi nimi - Doller  s vybranou částkou 550 806 Kč - přináší vlastně nový typ kreativního zápisníku.

Přibližně poloviční sumu vysbíral na lidové kroje pro českou besedu v Srbsku další projekt Kruščice na startu; celkem 242 895 Kč.

Rozjezd výrobny vitariánského chleba měl za cíl projekt Raw Chléb od Raw Bakers který dosáhl 241 523 Kč.

Skupinka nadšenců opravující společnými silami horskou chatu v Beskydech bude moci diky úspěchu projektu Vzkříšení chaty Prašivá s částkou 171 511 Kč, otevřít v brzké době rozhlednu, která je její součástí.

Za československou historií se až do Mongolska vydali autoři projektu Jedeme-daleko.cz - Po stopách československých i díky 157 119 Kč z kampaně.

 

Knihy & Komiks

V kategorii knih, která se s 14% podílem řadí na čtvrté místo vede kniha Zlé peniaze – Karpišov sprievodca krízou s částkou 9 045 EUR což představuje při přepočtu více než 244 000 Kč. Téměř stejně vybral také na svou knížku ze života kapely Mňága a Žďorp její frontman Petr Fiala s projektem PETR PÍŠE :-). Bylo to 240 177 Kč.

Umění

Kategorie Umění se na celkovém výsledku podílela jen 8%, přesto i ona má jednu výraznou kampaň a sice Vyšlete Signál s 1 018 603 Kč. Výtěžek kampaně putoval na pražský festival světla a videomappingu Signal Festival.

 

Věda & technika

V kategorii vědy a techniky výrazněji zabodoval projekt vzdělávacího serveru VÍMVÍC: online video kurzy od kvalitních lektorů, Nakonec vybral 263 100 Kč.

 

Projekty, které nám udělaly radost

Kromě projektů, které vybraly rekordní, nebo alespon hodně vysoké částky, nám některé prostě udělaly "jen" hodně velkou radost. Takovými byly například projekty: Úniková hra Železná opona (originální grafikou i vedením kampaně), the FALL OF the FLY - příběhová FPS s logickými prvky (originalitou), Stavba repliky školního kluzáku (poprvé se u nás vybíralo na letadlo!), PEBBLE - injektor pro pacienty s RS (pro svou užitečnost i kvůli té motivaci), Nakopněte české ragbistky (No řekněte, kdo by jim to nepřál?), Terezínské hry 2015 (česká  "Pevnost Boyard"), LARP vesnička - aneb stavíme zažitky (protože larp), Jiří Tkadlčík, silák na cestě na sever (protože je opravdu dobrej), Vraťme Pride na Střelák ...a spousta dalších.

 Děkujeme!

09. prosinec 2015

Píšeme projekt

Neexistuje žádný spolehlivý návod, který by říkal, jak přesně má vypadat text crowdfundingového projektu. Přesto je dobré se při psaní držet několika jednoduchých zásad.
Píšeme projekt Obrázek

Každý autor crowdfundingového projektu by se v první řadě měl nejprve pokusit pochopit logiku serveru, na němž chce svůj projekt prezentovat. Stránky jsou vždy navrženy s nějakým záměrem tak, aby usnadňovaly orientaci podporovatelům, vytvářely nějaký dojem a celkový vzhled.

Je to důvod, proč nemůžete vzít jen tak projekt připravený pro jednu platformu a přenést jej bez změny na nějakou jinou - prostě tam nebude fungovat. Podívejme se proto, jak je navržený Startovač:

Prvním textem, který byste měli vyplnit, je Krátký popis. Najdete jej pod tímto názvem v editoru na 2. kroku. Tento text se samostatně sdílí na titulní stránce Startovače (funguje jako anotace) a také se objevuje pod obrázkem označeným jako Malý obrázek, při sdílení na facebooku.

Je důležité si uvědomit, že právě tento krátký text bude na začátku vše, co se budoucí podporovatelé o vašem projektu dozvědí. Pokud tedy budete vytvářet projekt s cílem vázaným k nějakému místu, například budete-li chtít na náměstí ve vašem městě chtít umístit sochu, měli byste sem také napsat kde, že vlastně  to náměstí je. 

Ani do Krátkého popisu, ani do hlavního textu nepatří biografické texty o autorovi či autorech projektu. Startovač má pro tento účel samostatný prostor v Profilu. Výjimka je možná tehdy, když jsou přímo součástí projektu  jako například v případě sportovců nebo některých expedic. Potom do profilu patří pouze údaje toho, kdo skutečně crowdfundingový projekt vede.

Další je už samotný hlavní text. Pro něj je určené textové pole s editorem pod názvem Vše o projektu. Tento text přímo nenavazuje na Krátký popis, píšete tedy o projektu vše od začátku. Tedy od začátku ne, protože na počátku bylo prachoplynové mračno ze kterého se zformovalo Slunce a planety, pak jedna z nich tak divně zplesnivěla a začaly se na ní hemžit různý breberky, který pak skoro vyhubil asteroid....

Opravdu není dobrý nápad začínat projekt jako pohádku dlouhým úvodem ani slovy: Jak to začalo?

Dobrý začátek tady znamená jít co nejrychleji k věci, tedy přesněji k cíli projektu. Uvědomte si, že vpravo nahoře na budoucí podporovatele už mrká cílová částka a všechny hrozně zajímá, co s těmi penězi vlastně chcete dělat. Být tajemný jako hrad v Karpatech se tady nevyplácí a napínání čtenářů, tím že jim to řeknete až úplně na konci, je opravdu špatný nápad. 

Udělejte si osnovu

Ano, zní to trochu jako školní cvičení, ale zvláště u komplikovanějších textů je dobré si alespoň roztřídit, co chcete říci jako první, jako druhé a jako třetí. Vyhnete se tak tomu, že na některé věci zapomenete a jiné budete opakovat několikrát.

Literární forma

Tohle bude trochu těžší. Ano dobrý projekt má prostě určitou literární formu. To samo sebou znamená, že když už píšete projekt, měli byste trochu umět psát.

Uvědomte si, že lidé váš projet budou číst pro zábavu. Musí je bavit. Nic jiného je ke čtení nedonutí. Ta zábava může být lehká, nevázaná i vážná a seriózní, ale prostě to musí být zábavné.

Nejpřístupnější je forma článku, asi taková, jaké používají populární servery na internetu, nebo jaké se objevují v časopisech.

Takové články mají perex (je to první odstavec - jiný text než ten v Krátkém popisu), o němž Wikipedie praví že jde o:

úvod článku, krátký text (obvykle 2–5 vět), jehož účelem je uvést a upoutat pozornost na následující delší text článku a/nebo naznačit, o čem článek bude. Na co nestačí upoutat titulek nebo podtitulek, to rozvádí perex, aby se čtenář mohl rozhodnout, má-li věnovat čas čtení celého článku a jde-li o téma, které ho zajímá.

Asi nemusím dodávat, že by vám mělo hodně záležet na tom, aby čtenář četl dál. V dalším textu pak podrobněji rozveďte, co jste v úvodu nastínili.

Větu, v níž popisujete cíl projektu vysaďtě tučně nebo fontem podtitulu (Nadpis 3). Může mít podobu výzvy - Přidejte se k nám.., Zúčastněte se.., Podílejte se...
V každém případě by měla být jasná a přesvědčivá.

Stejně jako skutečné žurnalistické články jsou takové projekty také rozdělené na odstavce a pokud jsou delší, používají mezititulky (o nich se zmíním později). Forma článku je velmi univerzální a proto také hojně používaná.

Pokud je vám bližší jiný literární styl, máte stále plnou volnost. Existují projekty psané formou dialogu, dokonce jsme tu měli i komiks. Čistě prakticky byste ale měli dávat přednost formě, v níž se cítíte být "doma" a které budou vaši podporovatelé rozumět.

Pište krátké odstavce

Ať už se rozhodnete pro jakoukoli formu, dělejte krátké odstavce. Posouvání textu na obrazovce způsobuje, že se delší texty čtou na počítači opravdu špatně. Tím že používáte krátké odstavce, zjednodušujete lidem orientaci v textu.

Mezititulky

Jak už napovídá název, jsou mezititulky mezi odstavci. Je naprosto nesmyslné dávat mezititulek hned na začátek, protože jejich účelem je usnadňovat orientaci v textu a začátek textu nejde čtenář vždycky.

Nejhorším mezititulky jsou řečnické otázky. Sice nenadchnou, ale za to vypadají velmi podobně, takže orientaci příliš neusnadňují.

Ozvláštňujte!

Přímo do textu je možné vkládat fotografie, videa (prostřednictvím Vimeo a Youtube), animované gify (do rozlišení 660px × 455px) a hudbu (ze Soundcloud).

Videa vložená v textu vám umožní říci o projektu více a hlavně jinou formou, než má samotný text projektu i úvodní video. Můžete použít teasery, trailery, návody, záznamy z akcí... a tak dále.

 Obrázky mají vždy dva účely: nadchnout a vysvětlit. První z nich je důležitější. Na druhou stranu ale dobrá infografika dokáže nahradit i několik odstavců textu.

Jak dlouhé to má být?

I ty nejstručnější projekty mívají kolem tisíce znaků, ty nejupovídanější naopak až osm tisíc. Teoreticky můžete být ještě stručnější, většinou pak ale nastává problém říci v takovém textu vše podstatné a dostatečně zaujmout. Zkušenost také říká, že lidé, kteří jsou pro svůj projekt zapálení, o něm dokáží  mluvit dlouho a nedělá jim problém o něm i něco víc napsat.

Trochu jiná otázka je optická délka textu. Graficky dobře působí, když je textová část stejně dlouhá jako část s odměnami. Je to i výhodné proto, že čtenář může při čtení projektu občas očima kouknout po odměnách.

V dorovnávání délky textu vám mohou obrázky docela významně pomoci.

Důvod proč končit obrázky odměn

Smutnou pravdou je, že jen málo lidí dočte váš projekt až do konce, pokud není extrémně zajímavý a zábavný. Naprostá většina čtenářů si pročte (a rozhodne se podpořit nebo nepodpořit) několik prvních  odstavců. Naopak téměř všichni si alespoň prohlédnou obrázky v textu.

Proto, zvláště u delších projektů, bývají ke konci důležitější obrázky než text. Proto, pokud máte nějaké opravdu hezké odměny, dejte jejich fotografie na konec hlavního textu. Samozřejmě pouze v případě, že jste je z nějakého dobrého důvodu už nepoužili jinak (například pokud jde o rekvizity z připravovaného filmu, nebo o knížku, jejíž vydání je cílem kampaně).

Co očekávat a jak připravit kampaně které poběží o Vánocích nebo i jiných svátcích.
Vánoce strachů a planých nadějí Obrázek

Vždy v listopadu propadá část autorů kampaní zvláštní euforii, zatímco jiná se utápí v jakési skepsi. Ti první totiž předpokládají, že budou lidé před Vánoci štědřejší, zatímco ti druzí naopak očekávají, že v předvánočním shonu vyplýtvají všechny peníze a nezbude jim na crowdfunding. Obě skupiny mají něco společného - spoléhají se na lidský soucit.

Asi bych měl prozradit, že pokud právě na něm postaví svoji prezentaci, budou mít pravdu spíše ti druzí. Přesto může být výhodné vést v tuto dobu kampaň, pokud ovšem víte, co děláte. 

Vánoce pro naprostou většinu lidí nejsou svátky, kdy by se obdarovávali automobily či vilami. Hodnota dárků je tedy spíše sentimentální - jde o to k čemu se vztahují, jak jsou originální, kolik je v nich fantazie a jak jsou hezké.

Pokud vám to něco připomíná, tak tušíte správně. Úplně stejně hodnotí podporovatelé odměny v crowdfundingových kampaních.

Pokud svůj projekt spočítáte a připravíte správně, můžete času dárků velmi dobře využít. Samozřejmě musíte takové odměny také prezentovat jako zajímavé dárky a to nejen na stránkách projektu.

Pravda, ne vždy musí jít pouze přímo o dárky pod stromeček. Velmi dobře využil před časem předvánoční čas projekt Andělský adventní kalendář.

A to je něco, co byste se měli na příkladu Vánoc naučit - v každé části roku jsou nějaké svátky, prázdniny nebo akce. Nebojujte s nimi! Můžete se úplně stejně děsit jara, léta, podzimu nebo zimy. Když ale nezapomenete, že léto je nejen dobou letních prázdnin, ale třeba i časem festivalů, stejně jako zima není jen dobou lezavého počasí, ale i sáňkování, horkého grogu a dárků, a dokážete toho v kampani využít, nebudete příště už vidět svátky jako své nepřátele.

Co na člověka čeká a co by neměl opomenout, když si zakládá svoji první crowdfundingovou kampaň na Startovači.
Poprvé na Startovači Obrázek

Poprvé je vždycky všechno těžké a tak má člověk většinou docela radost, když nemusí jako první skákat do neznámé vody. Pokud jste se právě rozhodli že si založíte na nějaký svůj nápad crovdfundingovou kampaň, doporučoval bych vám totéž.Podívejte se po těch, kteří to zkusili před vámi a poučte se od nich.

Nemusíte opakovat cizí chyby, když už je někdo udělal za vás

Na Startovači je to poměrně jednoduché, stačí se podívat do úspěšných projektů v Síni slávy. Vždycky je lépe dívat se na více alespoň přibližně podobných projektů a uvědomit si v čem byly pro fanoušky zajímavé. Mají totiž i svoje slabiny, ale podstatné jsou pro vás ty důvody pro které uspěly. Přemýšlejte, čím by měl fanoušky zaujmout právě váš projekt.

Něco si nejprve přečtěte

Jednou z nejtěžších věcí bývá zbavit se nějaké utkvělé rychle vytvořené představy, která váš projekt může připravit o šance na úspěch. Proto, než začnete psát, něco si o crowdfundingu přečtěte, abyste se orientovali a napadali do podobných léček. Hodně rad najdete na našem BLOGU.
Pro koho vlastně crowdfundingové projekty jsou se dočtete v článku Startovači, podporovatelé, fanoušci, donoři, backeři...
Přemýšlíte, jestli máte zadat volbu "podnikatelský projekt"? Raději si nejprve přečtěte Co to znamená "podnikatelský projekt"?
Jak si stanovit cíl a jak odhadnout své šance si přečtete v článku Jak dobrý je můj cíl?
Se psaním textů vám pomůže článek Píšeme projekt.
Jak volit odměny se píše v článku Skutečná hodnota crowdfundingových odměn.
Kdy budete potřebovat video a jak by mělo vypadat (včetně ukázek) si přečtěte v článku Před kamerou, za kamerou .

Konečně i když je čtení Podmínek vždy nudné (a ani ty naše nejsou výjimkou, je to prostě účelová věc), doporučujeme věnovat čas jejich nastudování. Protože víme, že si je stejně nikdo nebude pamatovat, dali jsme na ně odkaz dole na stránku (vlevo dole). Najdete tam také hodně užitečný odkaz na nejčastější otázky - FAQ.

A nemusíte zůstavat pouze v Česku a na Slovensku. Crowdfunding funguje na velmi podobných principech i v zahraničí. Pokud umíte anglicky, tak internet je plný crowdfundingovych případovek, best practices nebo rozhovorů s tvůrci úspešných ai neúspěšných kampaní. Dobrá zakladní doporučení naleznete na Kickstarteru i IndieGogo – Running Your Campaign
Velmi dobré tipy a doporučení tweetuje @bestofkickstart

Nebojte se založit si kampaň

To že kampaň na Startovači založíte neznamená, že ji musíte ještě ten den naráz odeslat ke schválení, ani že ten den odstartujete. Startovač má editor v němž se kampaň připravuje po krocích. Kampaň si můžete kdykoliv uložit a vrátit se k ní až budete mít čas pokračovat.

Odstartovat kampaň aneb vždy počítejte s časovou rezervou

Nejděsivější slovo v crowdfundingové kampani je "narychlo".  V průměru si autoři připravují kampaň 1-2 týdny. Natočení videa, napsání dobrého textu a vymyšlení opravdu zajímavých odměn zkrátka nějaký čas zabere. Startéři/podporovatelé nejsou hloupí a velmi rychle poznají zda si dal autor na prezentaci kampaně záležet nebo vše zvládnul za pár minut. Pokud dojdou k závěru, že je to to druhé, tak jejich peníze opravdu očekávat nemůžete.

Autoři projektů zpravidla nejsou ani géniové, ani vtipálci a někteří z nich to dělají prostě poprvé. Je poměrně těžké vytvořit na první pokus prezentaci, která by byla bezvadná. Většinou se to povede opravdu jen lidem, kteří problematiku crowdfundingu znají a sledují dlouho. Nebojte se, počítáme s tím! Počítejte s tím prosím také a myslete i připravujte kampaň s dostatečným předstihem

Zelené tlačítko "Odstartovat kampaň" proto vaši kampaň nepublikuje rovnou na stránku Startovače, ale odešle ji ke schválení. Pouze o dokonale připravených nebo naprosto nesmyslných odbytých kampaních se dá rozhodovat rychle. V ostatních případech očekávejte naši zpětnou vazbu do cca 48 hodin

Nenecháme vás v tom.

Většina kampaní, která nám přichází ke schválení se od nás ještě jednou až dvakrát vrátí autorovi s připomínkami, doporučeními, komentáři a tipy. Jejich zapracování je samozřejmě na samotném autorovi. Uvědomte si prosím, že naše a vaše snaha je stejná - chceme abyste uspěli. Pravděpodobně to neděláme tak špatně, protože úspěšnost kampaní na Startovači v posledním roce kolísá mezi 57 a 59% (to je hodně i nad celosvětový průměr).

Dávejte si v té době dobrý pozor na emaily! Někdy se stane, že zprávy ze Startovače padají do spamového koše, jindy (pokud neuvedete jiný email) přicházejí na adresu kterou jste se přihlásili přes Facebook.

Domluvte si start

Vzhledem k tomu, že vás čeká emailová i telefonická  konzultace s některým členem týmu Startovače (podle typu vašeho projektu), budete mít také příležitost domluvit si přesnější termín i čas startu. Je dobré se poradit, jestli ten čas a termín, který připadá na první pohled zajímavý vám, je také opravdu tak zajímavý z hlediska kampaně.