Startovač - financování projektů

Blog

Tenhle projekt nám dělal už dlouho opravdu těžkou hlavu. Jenže jsme, stejně jako všichni , kdo jej podpořili, věřili že přijde chvíle jako je tahle. Hydronaut v plné kráse Obrázek

Hydronaut DeepLab je pravděpodobně "nejpřetaženější" realizace, jakou jsme kdy na Startovačii měli. Před stížnostmi ze strany podporovatelů chránily autory projektu už snad jen zprávy, že se na podvodní základně stále pracuje. Teď jsou práce na stavbě u konce. Jsme rádi, že jste k Matyášovi a jeho partě neztratili důvěru a že jsme mohli být u toho.

14524623_880733032059787_7173330150519935338_o.jpg

14589739_880733042059786_1654746933017424901_o.jpg

Další informace a fotografie hledejte na facebookové stránce Project Hydronaut

Uložit

Uložit

Uložit

Potřebujete na svůj projekt více než sto tisíc korun nebo čtyři tisíce euro? A umíte ho napsat, udělat a vést tak, aby měl šanci vybrat takovou částku? Jak vybrat sto tisíc a víc? Obrázek

Odvážlivců, kteří si do cíle projektu zadávají pěticiferné částky (v korunách) je stále více. Zdaleka ne vždy to ale znamená, že vědí jak takové sumy dosáhnout. Naprosto samozřejmě to znamená znát a chápat základy. (více v článku Poprvé na Startovači a v článcích na které jsou v něm odkazy)

Všechno si naplánujte nejen pro fanoušky

Ano, když děláte projekt za sto tisíc nebo i za několik set tisíc, mělo by být vidět že naprosto jasně víte co děláte a na co ony peníze potřebujete. Nejlépe se takový pocit vyvolává, když to skutečně víte. Rozvrhnout si projekt, spočítat si na všechno náklady, zjistit aktuální rizika a vymyslet jak to udělat, pokud by některá z nepříjemných alternativ nastala. Tohle všechno se samozřejmě netýká ještě vedení crowdfundingové kampaně, ale za to se to týká realizace.

Někomu pomůže článek a dalšímu dobrá mindmapa, v každém případě ale mějte všechno co nejvíce domyšlené.

Poznejte své fanoušky

Jen těžko se strefíte s odměnami přímo do vkusu vašich fanoušků, když o nich nebudete nic vědět. Totéž platí o vašem humoru i celkovém grafickém / estetickém provedení projektu.

Na to aby se tohle všechno líbilo konkrétním lidem, musíte mít už trochu vypěstovaný cit a ten bez znalosti svých fanoušků prostě nezískáte.

Peníze jsou vážná věc

V projektu můžete vtipkovat téměř o čemkoli, ale jakmile se pokusíte nasadit "vtipnou" cílovou částku (například 333 333Kč), nebo ceny odměn, snižujete tím důvěryhodnost projektu. Lidé vám chtějí věřit, že ty peníze potřebujete, ale tímhle jim to přesvědčení dokážete zpochybnit.

Podobně nejsou v kampaních přínosem baťovské ceny.

Nadchněte je svým cílem

O projektu nestačí informovat, mnohem důležitější je předat ostatním své nadšení. Snažte se mluvit a psát o tom, co je právě pro vás na projektu tak fantastické, že vám to za celou tu kampaň stojí.

Nebuďte sami

Projekt za desítky tisíc Kč zpravidla můžete vést sami, ale velké projekty za statisíce už potřebují týmy nejen na realizaci, ale i na samotné vedení kampaně. Nemusí vás být moc, i dva lidé dokáží více než jeden. 

Když je vás více, máte víc kontaktů ale také se navzájem více inspirujete a hecujete.

Kampaň musí být zábavná

Vezměte to na vědomí - fanoušci vás platí za zábavu. Pokud vaše prezentace, ale také vaše kampaň nebudou zábavné (čili hezké a zajímavé, případně vtipné), nedotlačíte je k ní ani heverem. Ideální je, pokud se vám podaří vytvořit kampaň natolik zábavnou, aby měla sama o sobě virální potenciál - tedy aby se sama začala šířit.

Vtipné Novinky a videa mohou mít takovou schopnost. Samozřejmě nikdy nesmíte zapomenout přidat link na váš projekt.

Buďte originální a tvůrčí

Na počátku se to zdá snadné, ale časem budete občas potřebovat nápad právě v tu chvíli. To už tak snadné není, protože inspirace nepřichází na zavolání. Řešením může být naučit se používat brainstorming a další kreativní techniky

Používání brainstormingu neboli česky "burzy nápadů" se vám bude hodit při navrhování řešení i (a především) při vymýšlení odměn. Existuje i podobná technika shiritori, kterou si můžete zahrát sami se sebou. (odkaz  Shimpei Takahashi: Hraním této hry přijdete na originální nápady)

Zapojte více Facebook

Výměna fotografie v záhlaví funguje na Facebooku mnohem lépe než běžná zpráva. Nejlépe uděláte, pokud se vám povede dostat do obrázku zároveň jednoduchou informaci, která přivede lidi na stránku vašeho projektu. 

Více se dozvíte v článku Crowdfundingový projekt na Facebooku a jiných sociálních sítích

Vytvořte z odměn "postupku"

Medián odměn v našich crowdfundingových kampaních bývá mezi třemi a čtyřmi sty korunami. Projektů se stovkami přispěvatelů je ale málo a pokud byste chtěli vybrat tímto způsobem třeba 300 000 Kč dostávali byste se k cifře kolem tisíce podporovatelů. To je opravdu hodně, pokud už touto dobou nejste veřejně známí.

Řešením je vytvořit odměny tak, aby se stoupající cenou byly také stále více lákavé. Díky tomu se může průměr odměn přiblížit tisíci korunám a počet fanoušků, potřebných k zasponzorování projektu prudce klesne.

Něčeho takového samozřejmě nedocílíte pouhým zvýšením cen. Musíte si umět představit, čeho si vaši fanoušci cení a jak moc. Je to otázka rovnováhy mezi jejich přáním a vašimi potřebami. Často je řešením vytváření "balíčků" z nižších oblíbených odměn.

Samozřejmostí je, že odměny musí být exkluzivní. Reklamní prefabrikáty vám sice nikdo nezakáže, ale moc vám také nepomohou.

...a jak vybrat milion?

Bavte své fanoušky, nejlépe několik let!

Pokud se podíváte na projekty, které vybraly více než milion, zjistíte, že je jejich autoři rozvíjejí už několik let. Po celou tu dobu také získávali fanoušky, jak tím co dělají, tak svým vystupováním.

Autoři úspěšných milionových kampaní vlastně hrají hodně "na jistotu". Přesně vědí, co od nich chce jejich fanouškovská základna i jak je početná.

Potom, co se na Youtube objevil hraný loupežnický film Prach a broky, následuje další, tentokrát dokument o českém zaříkávači koní. Cesta do země koní je online Obrázek

Na film Cesta do země koní vybíral Pája Junek ve stejnojmenném projekt roku 2015. Slíbil sledovat svou kamerou celý rok našeho skutečného zaříkávače koní Oldu Nováka.

Po promítacím kolečku se nyní dostal jeho dokumentární film i na Youtube, kde jej můžete vidět i vy.

Uložit

Uložit

Uložit

The Show Must Go On

Neexistuje jiný způsob, jak získat fanoušky, jak je přesvědčit že se mají na váš projekt podívat a případně jej i podpořit, než že je musí bavit. The Show Must Go On Obrázek

Tohle je možná první věc, kterou by si vždy měli autoři projektů o crowdfundingu uvědomovat (protože fanoušci to vědí):

Crowdfunding je zábava.

Lidé přicházejí na Startovač ve svém volném čase a dobrovolně vám posílají peníze. Dělají to proto, že je to baví, ne proto, že by se chtěli zbavit peněz. To že dávají na projekt své peníze je vlastně vždycky trochu "bolí", protože by si za ně mohli pořídit cokoli jiného. Udělejte všechno proto aby svého rozhodnutí nelitovali. Zábavný musí být tedy už samotný projekt, ne pouze jeho cíl.

Jako lidé vnímáme svět v příbězích, je tedy výhodou, pokud tak vaši podporovatelé budou moci chápat i váš projekt, v němž bude jeho dovršení ideálním happyendem.

Kromě děje zajímá lidi hodně "atmosféra" a tu určuje slovní projev a vzhled. V obou případech jde o kategorie estetiky. Literárně hezký text působí příjemně při čtení. Je přehledně dělený na odstavce, používá přiměřené výrazy...

Kupodivu třeba nadměrné používání superlativ nijak dobře nevypadá. Dejte si pozor na dlouhá složitá souvětí i cizí výrazy.

To, jak projekt působí je z velké části vytvářeno použitými obrázky. Jsou to kulisy ve kterých se odehrává váš projekt. Zvláště pokud chcete vybírat větší sumu, peněz, měli byste si dát tu práci aby dobře vypadalo vaše video, fotografie i grafika.

Dokud show jede, tak nic nekončí

I když se člověk snaží sebevíc, přijdou okamžiky, kdy vám nemusí být lehko. Ať se ale děje, co se děje, dokud není konec, nesmíte zapomínat, že jste ve hře. 

Musíte v půlce kampaně odjet na služební cestu do Indie? Nevadí i v Indii je internet. Zlomil jste si ruku? Diktovat ale stále můžete! 

Jsou lidé, kteří vedli svůj projekt z paluby lodi a dokonce i z amazonské džungle a přesto neřekli "Teď nemám čas, ono to nějak dopadne i beze mne."

To je důvod proč si kampaň plánovat a zároveň také důvod, proč často vymlouváme autorům dvouměsíční kampaně. Jen málokdo má skutečně plán a výdrž na to aby ustál dva měsíce intenzivní komunikace s fanoušky. 

Pokud ovšem přesně víte co a jak budete dělat, může mít i taková kampaň smysl. 

Ani u tak dlouhé kampaně, jako ostatně u žádné kampaně, nesmíte zapomenout, že záleží i na posledních dnech a hodinách. 

Při plném nasazení se dá i za poslední týden vybrat více než za celou první polovinu kampaně. Samozřejmě ovšem jen tehdy, když nehodíte předčasně ručník do ringu. 

Obecné doporučení je: Nemyslete na to! Jenže každému hloubavějšímu člověku musí být jasné, že pokud na Startovači uspějí 3/5 projektů, musejí ty 2/5 neuspět. Co dál? A co když neuspěju? Obrázek

Nejprve si řekněme, proč na neúspěch při kampani nemyslet. Pokud myslíte při přípravě projektu nebo v průběhu kampaně na to že by váš projekt nemusel dopadnout dobře, velmi pravděpodobně se to do něj promítne.

Lidé jsou schopní přehlédnout jednoznačně napsanou informaci, ale velmi citlivě reagují na celkový dojem. Stejně jako by se málokdo přihlásil do závodu, který nemá šanci vyhrát, tak není dobrý přístup připravovat se hned od počátku na vlastní neúspěch.

Samotná kampaň navíc skutečně má se závodem hodně společného - na počátku potřebuje ostrý start, aby získala dobrou pozici a počáteční výhodu, pak musíte usilovně udržovat tempo a ve finále ještě přidat. Po celou dobu je tedy pro vás důležité, abyste byli soustředěni na úspěch.

Přes to všechno některé z projektů prostě neuspějí.

Nemusejí to být přitom vysloveně špatné projekty.

Co se na Startovači děje potom, byste měli už vědět z Podmínek a FAQ - všechny peníze se vrací podporovatelům, autor projektu platí jen svým časem a úsilím. Co ale můžete ještě udělat víc?

Pokud byl jejich cíl dobrý před kampaní, je dobrý i když kampaň neuspěla. Pokud se vám tedy nabídne možnost jak projekt dokončit jiným způsobem, udělejte to! Vždycky jste zavázáni těm, kteří vám už svoji podporu prokázali a pokud můžete, měli byste jim ukázat že to stálo za to a že se nevzdáváte snadno.

Rozhodně tedy není dobrý nápad, snažit se předstírat že kampaň neproběhla. Ostatně o lži v crowdfundingu jste si už mohli přečíst v článku První pravidlo: Nezalžeš! Mnohem lepší je dokázat, že jste nepřízeň překonali.

Pokud v projektu nebo v dalších podobných projektech pokračujete, můžete (měli byste) vytěžit to, co z kampaně zbylo. Jsou to:

Kontakty

Pokud jste se opravdu snažili, skupina vašich fanoušků se rozrostla. Když se s nimi budete dále bavit (a když je budete bavit) poroste dále a může vám být oporou v dalších projektech.

Propagace

Crowdfundingová kampaň sama o sobě reklamou není, do dobře vedené kampaně jste ale museli vložit velké úsilí právě kvůli její propagaci. I když se vám tedy nepodařilo dosáhnout cílové částky, tu propagaci váš projekt stále má. Pokud tedy třeba děláte divadelní představení, pak počet lidí oslovených kvůli projektu představuje počet lidí, kteří ví o vašem vystoupení.

Zkušenosti

Proč projekt neuspěl? Přecenili jste velikost nebo ochotu vaší fanouškovské skupiny. Byly pro ně odměny dost zajímavé? Nezaspali jste začátek kampaně? Nezapomínali jste komunikovat s fanoušky? Neudělali jste něco, čím byste je zklamali? Většinou už sami cítíte, kde byla v projektu chyba a co na něm bylo dobré. Poznamenejte si to pro příště.

Ostatně takové zhodnocení není od věci, i když váš projekt uspěl.

Pustit se do crowdfundingové kampaně je jako účastnit se závodu. Neúspěch znamená zklamání, ale rozhodně ne konec vaší kariéry. I tady platí to co  ve sportu:

Definitivně prohrává jen ten, kdo se nepoučil.