News

🐸 Záznam livestream rozhovoru s Danem Přibáněm 🐸
7/20/2023

🐸 Záznam livestream rozhovoru s Danem Přibáněm 🐸

O žábě aka Luazu 967. O cestě. O zimě. O filmařině. O posádce.

Světoznámý trabant nahradil vůz, jaký svět neviděl. Ukrajinský obojživelník navržený v sedmdesátých letech. Auto, které sice plave, ale nemá lodní šroub, auto, proti kterému je trabant luxusní limuzína – Luaz 967, alias žlutá žába. V něčem pravý opak trabantu, protože o něm většina lidí nikdy neslyšela, v mnohém naopak trabant jak vyšitý. Je stejně malý, vznikl za hodně zvláštních podmínek a jestli něco není, tak pohodlný. Auto, které nemá ani střechu, ani topení, natož dveře. A s ním se vydáváme tam, kde jsme ještě nebyli: do Mongolska.

Proč je pro autory důležité sledovat financování po dnech?
9/20/2022

Proč je pro autory důležité sledovat financování po dnech?

Startovač nabízí možnost sledovat průběh kampaně několika způsoby. I když ale pohled na rostoucí graf financování v průběhu času může působit uspokojivě, mnohem důležitější může být financování po dnech.

O tom, jak by měl vypadat ideální průběh kampaně tu už kdysi byla zmínka. Při financování po dnech by měla být vidět charakteristická křivka ve tvaru písmene U, tedy vysoký počet příspěvků na začátku a na konci kampaně a menší, ale zřetelné příspěvky uprostřed. Takové křivce odpovídá v grafu financování kampaně v průběhu času charakteristická křivka připomínající S. Obě můžete vidět třeba na obrázku z kampaně Trabantem napříč Tichomořím (modře jsou denní příspěvky a zeleně financování v průběhu času).

Ideální tvar křivky říká, že kampaň vedete dobře, vaši fanoušci vědí, čeho chcete dostáhnout a fandí vám, ale především, že s nimi dobře komunikujete a že o kampani informujete vynalézavě a pravidelně.

Takové ideální tvary ovšem vidíme v kampaních zřídka. I když se vám ovšem namísto vytoužené křivky rýsuje v grafu denních příspěvků něco jako dikobraz (úvodní obrázek), nemusí to být pro vás nic špatného. Znamená to, že sice nemáte vybudovanou komunitu, která by sledovala každé vaše škytnutí, ale lidé na vaše propagační snahy reagují dobře. Trochu se při tom zapotíte, ale pokud neodpadnete vysílením, pravděpodobně uspějete.

Mnohem děsivější je, když se uprostřed kampaně objeví dlouhá rovná čára nulových příspěvků. Jednak to znamená pasivitu autora a odpovídající pasivitu podporovatelů, ale také to může znamenat, že se váš projekt propadl do zapomnění a nemusí se vám už povést mobilizace fanoušků v posledních dnech kampaně.

Asi tušíte, proč radím sledovat více graf financování po dnech. Nepatrně stoupající křivka ve střední části kampaně na grafu financování v průběhu není totiž pocitově příliš oddělitelná od rovné čáry. A to, že se nachází třeba i poměrně vysoko může autora kampaně falešně uklidňovat. Třicetidenní kampaň sice takový útlum zpravidla přežije, ale celková vybraná částka je nižší, než by mohla být a čas uprostřed kampaně je vlastně promrhaný.

Řada dní s nulovými příspěvky by se ale vůbec neměla objevovat u kampaní patnáctidenních a naopak šedesátidenních. V prvním případě prostě nemáte na takové věci dost času, v druhém to ukazuje na naprostou nesmyslnost volby dlouhé kampaně, která vaší neaktivitou zvyšuje riziko neúspěchu namísto aby vám zvyšovala vybranou částku.

Co by se měli filmaři - studenti naučit na Startovači?
8/9/2021

Co by se měli filmaři - studenti naučit na Startovači?

Studenti filmových škol bývají často vyzýváni, aby natočili svůj film s pomocí crowdfundingové kampaně a, jak asi tušíte, snaží se to často ošulit co to jde. Proto je na místě trochu probrat, proč se tenhle úkol na filmových školách vůbec zadává a co se z něj můžete naučit.

Prostředí filmu je u nás trochu paradoxní a přiznejme si, že po komerční stránce příliš nefunguje. Podstatná část financí, díky které je vůbec možné nějaké české filmy točit, pochází z grantů. O těch se (doufáme) učí filmaři jinde a proto se o nich bavit nebudeme.

To o čem bychom se naopak bavit měli, je vícezdrojové financování filmů tak, jak je běžné na západ od nás. Pro tenhle účel můžeme trochu zneužít jedno video od Medojeda (pokud ho nemáte rádi, tak ho prostě nepouštějte ale přijdete o celkem užitečný komentář).

Už od dob, kdy George Lucas vyslal do světa film Star Wars: New Hope, tak nějak není myslitelný opravdu úspěšný film bez merchandisingu. Zároveň se proti solitérním filmům začaly prosazovat filmové světy, filmové ságy a franšízy.

Má to trochu logiku. Když už se nějaké postavy, prostředí a styl vyprávění lidem líbí, tak proč v něm nepokračovat? Existuje ale ještě pádnější důvod.

Druhý film zaplatí ten první!

Ano tohle už víte, pokud jste si pustili Medojedovo video. První film z konkrétního filmového prostředí na sebe prostě většnou nevydělá i kdyby na něj davy kritiků pěly ódy od rána do večera.

Zato druhý a někdy i třetí film jsou na tom úplně jinak. Totéž platí i v crowdfundingu.

Ukažme si příklad.

Před více než dvanácti lety sháněl režisér Timo Vuorensola peníze na film Iron Sky. Kromě jiného to zkoušel i s pomocí crowdfunduingu. Částka vybraná v první kampani byla ekvivalentem přibližně 7 milionů Kčs.  V druhé přibližně dvojnásobek. Ano, ani v jednom případě nestačily kampaně k pokrytí nákladů, ale rozdíl to byl značný.

I z naší vlastní zkušenosti můžeme ukázat na podobný případ. V roce 2012 sháněl Dan Přibáň podporu pro trabantí výpravu na Indiegogo s projektem Trabant vs. South America. I když to byla (zvláště v tehdejších crowdfundingových poměrech u nás) vlastně úspěšná kampaň, výsledek odpovídal přibližně 162 000 korunám.

Sám Dan často vzpomíná na tuhle kampaň ne jako na tu nejslavnější, ale jako na tu, na které se toho naučil nejvíc.

Můžete se sami přesvědčit, že v následujících kampaních vybraly Trabanty u nás miliony. Není to samozřejmě jen tím, že šlo o pokračování. Projekty Žlutého cirkusu ukazují velmi dobrou práci právě s merchandisingem ať už jde o důraz na design, nebo o nabídku.

Finanční guláš

Filmaři, ani amatérští a už vůbec ne profesionální, by neměli propadat představě, že za ně všechno zaplatí merchandising, ale zrovna tak je šílené se spoléhat jen na dotace nebo jen na vstupné.

Pořádný film je sám o sobě tak drahý, že jeho finanční zdroje vždycky představují směs všeho, co je dostupné. Pochopit, co to je vícezdrojové financování je vedle merchandisingu druhá lekce, kterou vám může vedení kampaně dát.

Kdy to žije…

To, co skutečně funguje pro prodeji merchandisingu ale i pro získávání další podpory pro natáčení filmů je tvorba komplexnějších celkú - sérií, světů, stylů. Takový komplexnější přístup zahrnuje nejen samotné filmy a jejich pokračování, ale také knihy, komiksy a počítačové i deskové hry.

Pokud už jednou investujete energii do vytvoření stylu, postav nebo celého komplexního světa, měli byste toho také využít. To, že film není jen film, je třetí lekce, kterou by si měli začínající filmaři z crowdfundingové kampaně odnést.

 

 

Premiéra filmu Fotbalový skřítek
7/21/2021

Premiéra filmu Fotbalový skřítek

Ano, trvalo to dlouho, ale teď přichází ta chvíle, na kterou všichni čekali. Premiéra filmu Fotbalový skřítek nastane 31.7.2021 na Velodromu Prostějov.

Na tento film tvůrci na Startovači vybírali v roce 2017 v projektu Film Fotbalový Skřítek.

Premiérové promítání komediálního filmu Fotbalový Skřítek v rámci programu festivalu Prostějovské léto 2021.

Promítání zajišťuje kino Metro 70 formou letního kina na Velodromu Prostějov.
Začátek programu ve 20 hod.

Před samotným promítáním vystoupí místní zpěvačka Ashena, jejíž písnička je i v samotném filmu, promluví tvůrci snímku Fotbalový Skřítek a film se začne promítat kolem 21hodin v závislosti na světelných podmínkách. Film Fotbalový Skřítek se natáčel v Prostějově a jeho okolí, vystupují v něm amatérští herci z řad lidu, doplnění o ochotníky z místního divadla Point a vyrobila jej parta prostějovských amatérských filmařů. Jedná se tedy čistě o produkt Prostějováků. Vašich kamarádů, znamých, sousedů, spoluobčanů.

Uvidíte například Lukáše Kameníčka, Michala Grepla, Lukáše Sluku, Jakuba Hyndricha, Martina Smékalovou, Marcela Zabloudila, Ondřeje Štullera či fotbalisty týmů z Vrahovic, Výšovic a Vícova. Film se začal natáčet na jaře 2017, poslední klapka klapla na podzim téhož roku. Následně se dlouho stříhalo, dobarvovalo, dabovalo a když byl produkt připravený ukázat se světu, vstoupil do hry Covid a celou slávu ještě odložil.

Nyní již ale nic nestojí v cestě společně se pobavit a zasmát. Přijďte ocenit dlouhé snažení a práci amatérských nadšenců svojí přítomností na premiéře. Cena vstupenky 130Kč, pořídit ji můžete na webu kina Metro 70.

Vzlétl Schulgleiter SG-38 Ok-Zkd 35
9/4/2020

Vzlétl Schulgleiter SG-38 Ok-Zkd 35

Jednou za čas nás zastihne zpráva z projektu, na který jsme už téměř zapomněli. Často pak přinese nečekanou radost. Na stavbu kluzáku Schulgleiter SG-38 Ok-Zkd 35 se u nás vybíralo roku 2015.

V projektu Stavba repliky školního kluzáku tehdy mladí konstruktéři vybrali 63 350 Kč. Ano, nebyla to díra do světa, ale krok k vlastnímu letadlu to pro partu studentů byl. Tehdejší studenti už mají dostudováno, ale ve stavbě a testech neustali.

Konečně včera, tedy 3. 9. 2020 se jejich práce završila zkušebním letem, který provedl Jiří Leník na letišti v Zábřehu.

Ze srdce vám tu všichni blahopřejeme!

Další příhody Schulgleiter SG-38 Ok-Zkd 35