Startovač - financování projektů

Dostaňme Čechoameričana zpět domů! - crowfunding kampaň

Dostaňme Čechoameričana zpět domů!

Pomozte nám prosím uchovat kousek historie českého strojírenství. Sháníme prostředky na přepravu českého trolejbusu Škoda 14 TrE z USA zpět do ČR.

Technika

Líbí? Dejte to vědět ostatním.

Dostaňme Čechoameričana zpět domů!

Pomozte nám prosím uchovat kousek historie českého strojírenství. Sháníme prostředky na přepravu českého trolejbusu Škoda 14 TrE ze Spojených států do České republiky.  

Proč trolejbus? Proč z Ameriky?

Konstruktéři Škody Ostrov začali na novém typu trolejbusu „14 Tr“ pracovat již v roce 1970. Přes těžkosti vývoje vytvořili trolejbus, který se stal jedním z nejúspěšnějších československých strojírenských výrobků a který si našel cestu do řady zemí světa. Ještě v porevoluční éře – prakticky čtvrt století od zahájení vývoje – se podařilo s tímto modelem prorazit také na náročném trhu v USA. Obrovský exportní úspěch přivedl trolejbusy za velkou louži do měst Dayton v Ohiu a kalifornského San Franciska. V obou provozech se trolejbusy mimořádně osvědčily a udělaly dobré jméno umu českých konstruktérů. „U sériových vozů jsme chtěli oproti prototypům udělat nějaké úpravy, ale jak se později ukázalo, měli jsme to nechat tak, jak to vymysleli v Evropě. Češi prostě věděli, jak má trolejbus vypadat,“ řekl s obdivem při naší návštěvě Pat O’Malley z daytonské dopravní společnosti RTA.

Vyřazené české trolejbusy Škoda 14 TrE v americkém Daytonu. České trolejbusy sloužily v San Francisku do září roku 2019 a v Daytonu by se s nimi měli rozloučit počátkem roku 2020. To nás přivedlo k myšlence, že by se měl alespoň jeden z těchto trolejbusů zachránit také pro české muzejnictví jako připomínka strojírenské historie. Škodovka není na českých silnicích výjimečná, ale Škodovka vyrobená v USA? To je něco unikátního!  

Je to dálka…

Ještě nikdy jsme nepotkali šéfa dopravního podniku, jako je Mark Donatghy z Daytonu. Ten na náš dotaz o podmínkách získání jednoho z trolejbusů pro historické účely zareagoval tím, že se rozhodl trolejbusům do Česka darovat. Dohodli se na podmínkách, připravili smlouvu a při návštěvě v Daytonu ji podepsali. Trolejbus tedy máme, neradi bychom jej ale dali do šrotu. Chceme jej dostat zpět domů do České republiky, aby se mohl s nezvyklou konstrukcí českého vozu pro americký trh seznámit kdokoli a kdykoli i u nás. Je to ale pořádná dálka – vzdušnou čarou 7 266 km.

Jedna ze sedaček může nést i Vaše jméno. Přeprava trolejbusu bude proto stát pořádný balík peněž, který si z prostředků našeho časopisu nemůžeme dovolit uhradit. Vůz musí putovat po souši do přístavu, následně po jezerech, kanálech, řekách, mořích a oceánu do Německa, a odtud zase po souši zpět do země, kde se původně zrodil. Přepravu komplikují skutečnosti, že trolejbus nemůže po přístavech jezdit samostatně, nevejde se do kontejneru a nesmí být zvedán přístavními jeřáby.

Chtěli bychom Vás proto požádat o Vaši pomoc. Rozhodli jsme se vyzkoušet projekt na Startovači.cz a zkusit zapojit do financování akce širokou veřejnost. Jméno každého, kdo na přepravu trolejbusu přispěje a pomůže tím k záchraně historického vozidla, bude uvedeno přímo v interiéru trolejbusu a také na výstavní ceduli v muzeu, v němž by měl trolejbus pobývat.    

Pomozte nám, prosím, dostat Čechoameričana zpět domů.

Kdo by nechtěl hrnek s trolejbusem? Odměny

Kromě Vašeho jména v interiéru trolejbusu a v muzeu dostanou přispěvovatelé také některé odměny za jejich příspěvek. Díky naším partnerům můžeme poskytnout hrnečky, placky, pamětní plakát a další prvky s dopravní tematikou, například power banku s autobusem Karosa, kravatovou sponu s trolejbusem. Nejštědřejší přispěvovatelé si mohou koupit vlastní sedačku, k níž bude umístěn štítek s jeho jménem, a zakoupit si půjde i místo ze všech nejhodnotnější – v kabině řidiči. Pokud se náš záměr podaří, obdržíte i speciální volnou vstupenku do muzea MHD v Praze, kde by měl být trolejbus po dobu jednoho roku vystaven. Poté zamíří do muzea ve Strašicích u Plzně. Budeme se snažit získat také povolení pro jeho provoz v ČR, aby se mohl vůz příležitostně objevovat v našich městech. Plakát s motivem kampaně jako variace na slavnou titulní stránku časopisu TIME z roku 1945..  Otvírák Power banka

Co si o tomto projektu myslíte?