Obrázek na youtube 2.png

Dostaňme Čechoameričana zpět domů! Technika

Pomozte nám prosím uchovat kousek historie českého strojírenství. Sháníme prostředky na přepravu českého trolejbusu Škoda 14 TrE z USA zpět do ČR.

Dostaňme Čechoameričana zpět domů!

Dostaňme Čechoameričana zpět domů!

Pomohli jste nám uchovat kousek historie českého strojírenství. Sháněli jsme prostředky na přepravu českého trolejbusu Škoda 14 TrE ze Spojených států do České republiky. Dne 30. 12. 2019 se podařilo krátce před půlnocí na Silvestra cílovou částku vybrat! Moc děkujeme všem podporovatelům! Jelikož má kampaň ještě několik dnů běžet, rozhodli jsme se, že veškeré prostředky, které budou vybrány nad náklady našeho projektu, věnujeme na podporu "Čechojugoslávce". Historického kloubového trolejbusu Škoda-Sanos ze sbírek Pardubického spolku historie železniční dopravy. Stále tak můžete přispívat na dobrou věc! Děkujeme!    

Proč trolejbus? Proč z Ameriky?

Konstruktéři Škody Ostrov začali na novém typu trolejbusu „14 Tr“ pracovat již v roce 1970. Přes těžkosti vývoje vytvořili trolejbus, který se stal jedním z nejúspěšnějších československých strojírenských výrobků a který si našel cestu do řady zemí světa. Ještě v porevoluční éře – prakticky čtvrt století od zahájení vývoje – se podařilo s tímto modelem prorazit také na náročném trhu v USA. Obrovský exportní úspěch přivedl trolejbusy za velkou louži do měst Dayton v Ohiu a kalifornského San Franciska. V obou provozech se trolejbusy mimořádně osvědčily a udělaly dobré jméno umu českých konstruktérů. „U sériových vozů jsme chtěli oproti prototypům udělat nějaké úpravy, ale jak se později ukázalo, měli jsme to nechat tak, jak to vymysleli v Evropě. Češi prostě věděli, jak má trolejbus vypadat,“ řekl s obdivem při naší návštěvě Pat O’Malley z daytonské dopravní společnosti RTA.

Vyřazené české trolejbusy Škoda 14 TrE v americkém Daytonu. České trolejbusy sloužily v San Francisku do září roku 2019 a v Daytonu by se s nimi měli rozloučit počátkem roku 2020. To nás přivedlo k myšlence, že by se měl alespoň jeden z těchto trolejbusů zachránit také pro české muzejnictví jako připomínka strojírenské historie. Škodovka není na českých silnicích výjimečná, ale Škodovka vyrobená v USA? To je něco unikátního!  

Je to dálka…

Ještě nikdy jsme nepotkali šéfa dopravního podniku, jako je Mark Donatghy z Daytonu. Ten na náš dotaz o podmínkách získání jednoho z trolejbusů pro historické účely zareagoval tím, že se rozhodl trolejbusům do Česka darovat. Dohodli se na podmínkách, připravili smlouvu a při návštěvě v Daytonu ji podepsali. Trolejbus tedy máme, neradi bychom jej ale dali do šrotu. Chceme jej dostat zpět domů do České republiky, aby se mohl s nezvyklou konstrukcí českého vozu pro americký trh seznámit kdokoli a kdykoli i u nás. Je to ale pořádná dálka – vzdušnou čarou 7 266 km.

Jedna ze sedaček může nést i Vaše jméno. Přeprava trolejbusu bude proto stát pořádný balík peněž, který si z prostředků našeho časopisu nemůžeme dovolit uhradit. Vůz musí putovat po souši do přístavu, následně po jezerech, kanálech, řekách, mořích a oceánu do Německa, a odtud zase po souši zpět do země, kde se původně zrodil. Přepravu komplikují skutečnosti, že trolejbus nemůže po přístavech jezdit samostatně, nevejde se do kontejneru a nesmí být zvedán přístavními jeřáby.

Chtěli bychom Vás proto požádat o Vaši pomoc. Rozhodli jsme se vyzkoušet projekt na Startovači.cz a zkusit zapojit do financování akce širokou veřejnost. Jméno každého, kdo na přepravu trolejbusu přispěje a pomůže tím k záchraně historického vozidla, bude uvedeno přímo v interiéru trolejbusu a také na výstavní ceduli v muzeu, v němž by měl trolejbus pobývat.    

Pomozte nám, prosím, dostat Čechoameričana zpět domů.

Kdo by nechtěl hrnek s trolejbusem? Odměny

Kromě Vašeho jména v interiéru trolejbusu a v muzeu dostanou přispěvovatelé také některé odměny za jejich příspěvek. Díky naším partnerům můžeme poskytnout hrnečky, placky, pamětní plakát a další prvky s dopravní tematikou, například power banku s autobusem Karosa, kravatovou sponu s trolejbusem. Nejštědřejší přispěvovatelé si mohou koupit vlastní sedačku, k níž bude umístěn štítek s jeho jménem, a zakoupit si půjde i místo ze všech nejhodnotnější – v kabině řidiči. Pokud se náš záměr podaří, obdržíte i speciální volnou vstupenku do muzea MHD v Praze, kde by měl být trolejbus po dobu jednoho roku vystaven. Poté zamíří do muzea ve Strašicích u Plzně. Budeme se snažit získat také povolení pro jeho provoz v ČR, aby se mohl vůz příležitostně objevovat v našich městech. Plakát s motivem kampaně jako variace na slavnou titulní stránku časopisu TIME z roku 1945..  Otvírák Power banka

Vybráno786 237 Kč(112 %)

112 %
700 000 Kčpožadováno
531startérů
Podpořit projekt

zakladatel projektuČeskoslovenský Dopravák

Odměny

150 KčPřívěsek s trolejbusem 14 TrE

Pamětní přívěsek s trolejbusem Škoda 14 TrE v centru Daytonu.

Počet odměn není omezen

Odměna nedostupná

350 KčOtvírák s trolejbusem

Při každém otevření piva si můžete vzpomenout, že jste přispěli na skvělou věc.

Počet odměn není omezen

Odměna nedostupná

500 KčHrnek s Čechoameričanem

Vodu ve víno nepromění, ale na pití je jedinečný. Už jen proto, že je na něm česko-americký trolejbus 14 TrE.

Počet odměn není omezen

Odměna nedostupná

1 000 KčHrnek s motivem kampaně

Limitovaná edice hrnku s motivem kampaně "Dostaňme Čechoameričana zpět domů".

Počet dostupných odměn: 28/50

Odměna nedostupná

1 300 KčKravatová spona - limitovaná edice

Unikátní limitovaná edice kravatové spony s motivem trolejbusu Škoda 14 TrE vyrobená jen pro podporovatele našeho projektu.

Počet odměn není omezen

Odměna nedostupná

1 500 KčTričko s motivem kampaně

Tričko s motivem kampaně "BACK HOME" jako připomínka podpory mimořádného projektu.

Počet odměn není omezen

Odměna nedostupná

5 000 KčPamětní plakát, kravatová spona a hrnek

Pamětní plakát "Dostaňme Čechoameričana zpět domů" A3 s Vaším jménem jako přispěvovatelem jako připomínka podpory tohoto projektu, hrnek, přívěsek a kravatová spona jako bonus.

Počet odměn není omezen

Odměna nedostupná

10 000 KčSedadlo v trolejbuse v uličce

Chcete mít své vlastní sedadlo v trolejbuse? Cedulka s vaším jménem se objeví u sedačky v uličce. Kravatová spona, hrnek, přívěsek a pamětní plakát s vaším jménem jako bonus.

Počet dostupných odměn: 4/14

Odměna nedostupná

12 500 KčSedadlo v trolejbuse u okna

Kdo by nechtěl sedět u okénka? Vaše jméno u něj může být napořád. Chcete mít své vlastní sedadlo v trolejbuse? Cedulka s vaším jménem se objeví u sedačky v uličce. Kravatová spona, hrnek, přívěsek a pamětní plakát s vaším jménem jako bonus.

Počet dostupných odměn: 9/13

Odměna nedostupná

15 000 KčSedadlo v trolejbuse - zadní lavice

Ti největší frajeři sedávají vzadu. Chcete mít své vlastní sedadlo v trolejbuse? Cedulka s vaším jménem se objeví u sedačky v uličce. Kravatová spona, hrnek, přívěsek a pamětní plakát s vaším jménem jako bonus.

Počet dostupných odměn: 2/6

Odměna nedostupná

20 000 KčSedadlo v trolejbuse - přední část

Osm podélných sedadel v přední části trolejbusu je pro americké trolejbusy typickým řešením interiéru. Sedadlo může nést Vaše jméno. Chcete mít své vlastní sedadlo v trolejbuse? Cedulka s vaším jménem se objeví u sedačky v uličce. Kravatová spona, hrnek, přívěsek a pamětní plakát s vaším jménem jako bonus.

Počet dostupných odměn: 7/8

Odměna nedostupná

150 000 KčSedadlo řidiče

Nejčestnější místo společně se všemi ostatními odměnami si odnese nejštědřejší přispívající. A k tomu všechny další odměny.

Počet dostupných odměn: 1/1

Odměna nedostupná