TIPY, DOPORUČENÍ A PRAVIDLA
13. 3. 2013

TIPY, DOPORUČENÍ A PRAVIDLA

... aneb co všechno byste měli vědět, aby vaše kampaň skončila úspěšně.

Inspirovali jsme se trochu vynikající knihou „Klub Rváčů“ (a neméně dobrým filmem Davida Finchera) a sepsali pár pravidel, kterými byste se vy, jako zakladatelé projektů, měli držet. Pravidla nejsou povinná. Pokud je nedodržíte tak vás nikdo nebude jakkoliv penalizovat např. tím, že vás z klubu vyhodí a řekne vám, že za trest už vám hubu nikdo nerozbije. Jednotlivá pravidla a tipy nejsou tak neuvěřitelně ultra cool jako „O klubu rváčů se nemluví“, ale jsme si jisti, že vám pomůžou.

 

Pravidlo č.1 – Pokud chcete uspět tak vás to bude stát čas

Pokud si myslíte, že za 5 minut natočíte video na iPhone, za 5 minut vymyslíte odměny, za 15 minut založíte projekt a pak se pohodlně usadíte do polstrovaného ušáku a budete pozorovat, jak vám přibývají peníze, tak vám rovnou doporučujeme, abyste to nedělali. Neuspějete a zbytečně ztratíte 25 minut svého života. Shánět na něco peníze totiž vždy vyžaduje čas. Strávíte čas vymýšlením dobré kampaně. Natáčením dobrého promo videa. Vymýšlením odměn. Kalkulací nákladů. A nakonec komunikací projektu. Ke každé téhle věci pro vás máme několik tipů .

 

Pravidlo č.2 – Nedělejte kompromisy

Kdo z vás někdy obcházel investory s nějakou věcí, tak to asi zná. Začíná to zápasem s bastardem jménem Microsoft PowerPoint, kterého se snažíte přesvědčit, aby udělal, co chcete. S výsledkem tohoto nefér klání pak obcházíte lidi, kteří vám říkají věci typu „Nejste dostatečně známý u S&C segmentu a na ten my právě budeme v 1H2014 cílit.“ Šance, že uspějete, je poměrně malá. Pokud se vám to přesto povede tak nastane čas kompromisů, protože investor bude logicky za své peníze něco požadovat. V lepším případě dojde k menším změnám, v horším skončíte stát někde s pečeným kuřetem na hlavě a ananasem v zadku tj. budete dělat něco, co jste vůbec dělat nechtěli. Tady a teď máte možnost udělat si to přesně tak, jak chcete. Třeba i s chybami. Zkuste to. Vykašlete se na kompromisy a podbízení. Buďte upřímní. Uvidíte, že to lidi ocení.

 

Pravidlo č.3 – Nevěřte pochybovačům

Určitě se s setkáte s lidmi, kteří vám budou říkat „Češi nebo Slováci vám nic nedají. Ukrást to jo, ale daj vám leda tak pěkný prd.“ Není to pravda. Češi i Slováci přispívají. Posíláme spousta peněz na charitu (to, že v Česku žádný úřad neeviduje, kolik peněz ročně pošleme, není naše chyba), posíláme peníze na pomoc při katastrofách, utrácíme každý rok spousta peněz za dárky pro své blízké atd. atd. Pochybovačům tedy nevěřte, a pokud na to máte koule, tak je prosím pošlete rovnou do hajzlu.

 

Pravidlo č. 4 – Spočítejte si dobře náklady

Ekonomika celého projektu je velmi důležitá. Započítejte všechny možné náklady a pak pro jistotu ještě připočtěte 10%. Počítejte jak s náklady na samotnou výrobu (např. tiskárna, studio, mastering, post-produkce atd.), tak i náklady na distribuci odměn (poštovné). Započítejte i náklady spojené s kampaní zde na Startovac.cz (9% z vybrané částky + drobné bankovní poplatky ).

 

TIPY - založení projektu

Nejdůležitější tip - Buďte upřímní!

Lidi skutečně nejsou hloupí. Pokud prohlédnou vaši lež nebo nekalou praktiku, tak vám to na Internetu pěkně natřou a odsoudí tak váš projekt k neúspěchu. Pokud tedy plánujete udělat dokument u suchozemských želvách zelenavých, nedělejte z nich krvelačné predátory s bizarními sexuálními praktikami.

 

Pojmenování projektu

Titulek prodává. Snažte se téhle věci přizpůsobit, když budete volit název projektu. Pokud jste už zavedenější tvůrce, tak zmiňte své jméno a co chcete udělat (např. nové album od Summoning. Konečně po 8 letech!!!). V případě, že jste nováček, spolehněte se spíše na popis projektu (např.: Krátký film o válce o Falklandy. Natáčení podvodní kamerou u mě doma ve vaně.)

 

Úvodní video

Video je nejlepší prostředek, jak můžete svůj projekt potencionálním startérům představit. Obzvláště startéři, kteří vás osobně neznají, se daleko pravděpodobněji podívají na video, kde jim projekt představíte, než aby se prokousávali texty, které váš projekt (ať už jakkoliv zajímavý) dopodrobna popisují. Podobná věc víceméně platí i pro vaše přátelé, známé a fanoušky. Kdo někdy „nutil“ kámoše přečíst si jeho/její poslední scénář tak asi ví, kolik času ztratí otázkou „Už jsi to četl?“. Na rozdíl od toho u videa stačí poslat link a reakce už se sbíhají samy.

Natočení videa není v dnešní době žádný problém. Video natočíte i s pomocí levného mobilu. Čím lepší, originálnější a zábavnější úvodní video vytvoříte, tím samozřejmě zvětšujete šance, že váš projekt uspěje. Nicméně nemusíte být zrovna Wes Anderson, abyste natočili video, na které se lidi budou chtít podívat. Pamatujte, že vaši největší devizou je ta již zmiňovaná upřímnost. Mírně nervózní spisovatel-geek, který není zvyklý mluvit na kameru má stejnou nebo možná i větší šanci zaujmout, než řemeslně bezchybné, ale chladné video od filmového profesionála. Jakou formu úvodního videa zvolíte (jeden člověk mluvicí na kameru, scénka, píseň, koláž, teaser atd.), záleží na vás. Při jeho tvorbě se nicméně prosím snažte zmínit následující věci:

■ Kdo jste (pokud jste Karel Gott nebo Jarda Jágr,tak se vás tento bod netýká)

O čem váš projekt je

Kolik peněz potřebujete, abyste projekt mohli realizovat

Vyzvat lidi k přímé podpoře vašeho projektu

Poděkování

Doporučená délka: 3-5 minut

Upozornění: prosím vyhněte se při tvorbě videa hudbě, na které nevlastníte autorská práva, a to i v případě, že jste si 100% jisti, že ten podkres od Hanse Zimmera by tomu dodal úplně jiné grády.

 

Psaný popis projektu

Textový popis projektu. Forma a délka opět zaleží na vás. Můžete být struční jako na Twitteru nebo se můžete rozmáchnout jako Jirásek. Do textu prosím nevkládejte informace o vás (k tomu slouží část bio).

 

Odměny

Odměnami rozumíme to, co startéři dostanou výměnou za svoji finanční podporu projektu. I když to tak na první pohled nemusí vypadat, tak vymyšlení a nastavení zajímavých odměn může být pro úspěch projektu minimálně stejně tak důležité jako zajímavost projektu samotného nebo počet vašich die hard groupies. Tvorbu cen opravdu NEPODCEŇUJTE.

 

Doporučené odměny:

Jste kreativní člověk. Máte kreativní projekt. Zkuste vymyslet zajímavé odměny.

Ceny by měly být vázané k projektu samotnému.

Kus produktu, který vytvoříte (např. CD/DVD/Blue-ray, digitální kopie, kniha, vstupenka na vystoupení)

Možnost účasti na projektu jako divák (účast ve studiu, na zkouškách hry, na place u filmu apod.). Toto jsou ceny, které jsou pro vás levné a nerušivé a pro lidi mimořádně atraktivní, protože vás mohou vidět přímo při práci.

Možnost přímé účasti na projektu (hra na nástroj/zpěv/zvuk v jedné skladbě na CD, jméno postavy v komiksu, nebo RPG hře,episodní nebo hlavní role ve filmu)

Vytvořte zajímavý mix menších (100-1000 Kč) a středních odměn (1001-20 000 Kč), které vám zajistí co největší možnou podporu. Pamatujte, že vy jste jediní, kteří opravdu znají své fanoušky, přátelé a rodinu. Každý z okruhu těchto lidí by tam měl najít něco zajímavého pro sebe. Každý přispívá z trochu jiného důvodu - osobní vztah, kvůli odměně nebo pocitu, že je něčeho součástí a pomáhá tomu na svět. Náhodní přispěvovatelé vám budou skoro vždy přispívat na základě odměny, kterou bude moci získat. Excentričtí milionáři a mecenáši umění neomylně sáhnou po nejdražších cenách (20 000+) nebo vám rovnou zavolají.

 

Nedoporučené odměny:

Neslibujte něco, u čeho si nejste jisti, zda to budete moci splnit.

Pokud nabízíte odměnu ve formě přímé účasti na projektu, ujistěte se, že ji skutečně můžete nabídnout komukoliv. (Příklad: nabízíte jako odměnu roli ve vašem chystaném videoklipu. Máte představu, že by ji měla hrát éterická dívka s jemným rysy. Možný výsledek - odměnu získá 200 kilová dcera místního velkouzenáře a vy budete muset vymyslet nový klip.)

Arogantní odměny typu celý den nám budete moci připalovat cigarety, tahat se nám s bednami, hostit nás jídlem, které my pak ráčíme sníst apod. Toto většinou funguje pouze u superhvězd, které toto chování však z nějakého důvodu většinou nepraktikují. Asi skromnost.

 

Nepovolené odměny.

Zkrácená verze: neslibujte žádné drogy nebo sexuální služby, ať už spojené s vaší osobou nebo s někým koho znáte: máma, sestra, děda, tchýně atd. atd. 

 

Nastavení cílové částky

Startovač pracuje s modelem „vše nebo nic“. Buď projekt dosáhne (nebo překročí) v určeném časovém limitu požadovanou cílovou částku a poté vám budou peníze poslány, anebo projekt na cílovou částku v časovém limitu nedosáhne (ať už třeba o pouhých pár stokorun), vy tak nedostane nic a zaslané peníze se vrátí jednotlivým startérům, kteří vás podpořili. Tento způsob se vám možná zdá poněkud krutý, ale dle nás je to způsob, který bude nejlépe vyhovovat našemu naturelu a je také nejspravedlivější. Za prvé, lidé mají tendenci přispívat méně, když si autor projektu může nechat všechno, i když se cílové částky nedosáhne. Přísloví „Když nejde o život, jde o hovno“ je až příliš hluboko zapsané do naší DNA. Startéři by přispívali méně. Autoři a my se snažili méně propagovat. Motivace by nebyla až tak vysoká, že? Je tedy dobré vědět, že sice stále nejde o život a tím pádem jde o hovno, ale když se nebudeme všichni snažit, tak to hovno je nakonec to jediné, co všichni budeme mít. Za druhé, základy v zemi nedělají dům. Nedá se v tom žít, a tudíž to neplní svůj účel. Je to zkrátka pouze nedokončená práce.

 

Doporučená cílová částka: 10 000 – 500 000 Kč.

Do rozpočtu vašeho projektu je nutné zohlednit všechny možné náklady a pak pro jistotu ještě připočíst 10%. Počítejte jak s náklady na samotnou výrobu (např. tiskárna, studio, mastering, post-produkce atd.), tak i náklady na distribuci odměn (poštovné). Započítejte i náklady spojené s kampaní zde na Startovac.cz (9% z vybrané částky + drobné bankovní poplatky ). Z příjmu byste také správně měli odvést nějaké daně (více zde ).

Jako cílovou částku je nejlepší uvést nejnižší částku, za kterou je projekt realizovatelný (tj. přesně ta částka, ke které jste došli při započtení všech nákladů). Je vždy snadnější a radostnější vymýšlet nové věci a nové odměny, když víte, že jste cílové částky dosáhli, než se klepat do posledního okamžiku, zda vůbec něco dostanete, protože jste částku nasadili příliš vysoko.

Pozn.: Nebojte se přiznat spolufinancování z dalších zdrojů. Lidé to pochopí spíše, než když se jim budete snažit tvrdit, že za 500 000 Kč natočíte 3 hodinový filmový spektákl o atentátu na Heydricha.

 

TIPY – promo (komunikace) vašeho projektu

Možná to některé z vás překvapí, ale v zahraničí si už téměř nikdo nedovolí vypustit kampaň, aniž by měl připravený přesný plán, jak projekt bude po celou dobu komunikovat/promovat. Fundraising vyrostl do takové míry, že některé projekty mají speciálně určeného člověka nebo dokonce malý tým, který se o to celé stará (platí obzvláště v gamingu). Jde to samozřejmě i bez nějakého speciálního týmu, ale udělat si dobrý plán a pak se ho držet není rozhodně na škodu.

 

Seznam s e-mailovými kontakty

Dle některých lidí naprosto nejdůležitější věc pro vedení úspěšné kampaně. Přímý e-mail je totiž daleko osobnější vzkaz, než nějaký post na jakoukoliv sociální síť, kde váš text ve skutečnosti uvidí pouze malý zlomek vašich přátel a fanoušků (pokud vás to zajímá, tak více se dozvíte na článku Facebook omezuje, koho vidíte a koho ne. Už dlouho a čím dál tím víc) Věřte, že přímý e-mail od vás si přečte tak 80-90% lidí, kterým ho pošlete.

Dejte tedy na seznam vše, co máte. Příbuzní vč. těch vzdálených, kamarádi, fanoušci, kolegové, spolužáci, známí. Uvidíte, že vás velmi překvapí, kdo všechno vás nakonec podpoří. Často to budou právě lidi, do kterých byste v životě neřekli, že je zajímáte vy nebo vaše tvorba a naopak vás zklamou lidi, na jejichž podporu byste vsadili nějakou část svého těla.

 

E-mail pošlete min. ve třech vlnách

Spuštění projektu.

Krátké představení, link na projekt na Startovac.cz, aby se tam méně zkušení uživatele mohli snadno dostat, žádost o podporu a nakonec poděkování, ať už za podporu nebo další sdílení této zprávy

V polovině projektu nebo když jste vybrali 50% z cílové částky.

Máte nějaké novinky? Novou odměnu? Další materiály k projektu? Kolik máte vybráno? Kolik vám ještě schází? Pošlete e-mail a podělte se. Ti co vám už přispěli, uvítají novinky. Ti co ještě nepodpořili, mají další možnost. Mnozí z nás jsou od přírody pesimisté a potřebují důkaz, že věci funguji. Teprve v momentě až takový důkaz obdrží, si můžou říct „Safra, safra. Ta holka/tek kluk by to mohli dát. Už moc neschází. To musím něco poslat.“ Nakonec připojené velké díky všem za podporu určitě nikoho neurazí.

● Cca 5 dnů před ukončením.

Opět napište novinky. Schází vám ještě kousek do cílové částky? Pokud ano, tak to určitě zmiňte (schází už pouze ……) a požádejte o finální pomoc. E-mail pošlete i v případě, že jste částku už dosáhli.

 

Sociální sítě

Použijte všechny ty, na kterých jste aktivní (Facebook, Twitter, G+, Bandzone, Last.fm, Lidé.cz, YouTube atd. atd.). Vyhněte se spamování. Neposílejte stále stejný vzkaz dokola. Platí známé pravidlo „Pokud máte co říct, řekněte to.“ Spuštění projektu, první přispěvovatelé, novinka, nová odměna, dosažení nějakého milníku (10%, 25%, 50%, 75%, 90%), další novinka k projektu, pár dní do konce apod. - to všechno jsou příklady věcí, které můžete komunikovat. Nikdy nezapomeňte do svého vzkazu vložit zpětný odkaz na váš projekt. Reagujte na dotazy a podněty.

 

Vše ostatní

Použijte veškeré kanály, které máte volně k dispozici. Vaše oficiální web stránky. Status na Skype. Nástěnky ve školách a universitách. Intranet apod.

 

Podpora od www.startovac.cz

Startovac.cz může podpořit Vaš projekt prostřednictvím promo bannerů na domovské stránce Startovače, na sociálních sítích (Facebook, Twitter, Google+, YouTube a Pinterest) a zařazením do pravidelného newsletteru. Pokud umístíte do svého projektu novinku, tak je automaticky odeslána na všechny startéry, kteří Vás projekt podpořili.

Poradenství s nastavením a komunikací projektů je zcela zdarma. Pokud máte jakýkoliv dotaz, nápad, nejasnost nebo zkrátka potřebujete trochu poradit s Vaším projektem, tak nás neváhejte kontaktovat. Rádi Vám pomůžeme. Finální rozhodnutí, zda naše doporučení použijete či nikoliv, je vždy na Vás jako autorovi projektu.

E-mail: info@startovac.cz
Mobil: +420 603 412 442