Pomalý start - rychlá smrt?
21. 11. 2017

Pomalý start - rychlá smrt?

Doufáte že se váš projekt po odstartování postupně pomalu rozjede? Pak víte málo o dynamice projektů.

Mezi autory se vždy s železnou pravidelností objeví někdo, kdo doufá že délka kampaně nějak zachrání nedostatečnou přípravu před startem a malé počáteční nasazení. Tedy že bude stačit, když bude kontakty získávat postupně.

 Asi už správně tušíte, že je to špatný plán.

Ohledně startů přicházejí autoři ostatně se spoustou špatných nápadů jako například "a nestačilo by video nahrát později?"; "obrázky odměn dodáme asi tak za týden" atd.

Proč tohle nejsou dobré nápady se nejlépe dá vysvětlit tím, pokud si řekneme, co to při startu kampaně vlastně dělat a o co se snažit.

Obecně platí, že dobré jednorázové kampaně mají průběh znázornitelný grafem se dvěma křivkami. První má tvar připomínající "na zádech" ležící písmeno S, to je křivka celkové vybrané částky vzhledem k uplynulému času kampaně.

Druhá křivka představuje vybranou částku za čas kampaně a v ideálním případě má tvar písmene U. Její slangové označení je "kolíbka".

Takové grafy si můžete prohlédnout třeba v článcích 1001% pro AnarchokapitalismusPrvní miliónová kampaň roku 2016 nebo Ohlédnutí za trabanty aka Co všechno je trabant?

Tyto tvary nevznikají z nějakého nadpřirozeného důvodu, vytvářejí je svou aktivitou samotní autoři kampaní a samozřejmě také reakce fanoušků.

Prvních pět dní po odstartování máte velkou šanci vybrat značnou část cílové částky. Aby se to stalo je potřeba vyvolat ohlas v obecném povědomí.  Je to tak trochu jako roztlačovat auto. Nějakou dobu vydáváte hodně energie a zdánlivě se nic neděje až najednou se to konečně rozjede.

Pro tuto chvíli potřebujete aby odměny vypadaly co nejlákavěji, abyste vy sami vypadali co nejpřesvědčivěji a projekt byl co nejhezčí.

V tuto dobu má totiž projekt návštěvnost, jakou už za týden mít nebude.

Cokoli odložíte na později bude mít zlomkový efekt proti situaci, kdy totéž budete mít už při spuštění.

Konkrétně je ideální mít na takovou chvíli připravené:

  • přímé kontakty - email, skype, kontakty v messengeru nebo jiném kecálkovi
  • facebookové stránky, diskuse a stránky na jiných sociálních sítích kde můžete zprávu sdílet a zároveň být domluven s adminy dalších stránek, kteří sdílí tuto zprávu za vás.

Hromadné emaily posílejte pouze s adresami ve skryté kopii a nikdy nezakládejte pro tento účel v Messengeru hromadnou konverzaci.

Počítejte s tím, že budete muset jednat rychle. Do 6 hodin po odstartování už by o vašem projektu měli vědět všichni, které dokážete informovat.

Magických 20%

Obecné pravidlo říká, že projekt který vybere v prvních pěti dnech více než 20% zvýší své šance na úspěch na 80%. Není to ale pravda vždy a za všech okolností. Někdy klesá zájem o nový projekt méně strmě a pak stačí když tutéž část vybere projekt v první třetině kampaně.

Neplatí také v případě kdy podstatnou část z příspěvků tvoří jeden velký příspěvek. Důležitá totiž není jen celková částka, ale i počet přispěvatelů. Pak je lépe posuzovat úspěšnost podle poměru like u videa a počtu podporovatelů. Ideální stav je, pokud na projekt přispěje nejméně třetina z těch, kterým se projekt líbí.

Počet like u videa může být také pomocným ukazatelem v případech kdy hrozí vyčerpání skupiny.

Kde se stala chyba?

Pokud po startu zjistíte, že není vše úplně v pořádku, měli byste reagovat rychle. Zásadní je poznat, co je vlastně špatně.

Pokud i přes velkou energii vydanou do propagace lidé na váš projekt prostě nijak nereagují, jsou pravděpodobné dvě možnosti - buď váš projekt skutečně nemá potenciál někoho oslovit nebo používáte nevhodnou komunikační strategii. Pokusy o plošné oslovení neznámých lidí stojí hodně energie ale mají nepatrný efekt.

Pokud máte hodně podporovatelů ale vybírají jen nejlacinější odměny znamená to že vyšší odměny nejsou dost lákavé.

Pokud máte hodně like, ale žádné nebo skoro žádné podporovatele, může to znamenat například že jste se zaměřili na příliš mladé fanoušky, pro které je likování platidlem, ale vy z toho projekt samozřejmě nerealizujete.

Druhou možností je že máte příliš vysoko nastavenou vstupní hranici tedy že vaše nejlacinější odměna je stále ještě příliš drahá. Efekt vysokého vstupního schodu může postihovat zvláště projekty, u kterých je první odměnou nějaký výrobek - objemná kniha, gril, bicykl, motorová pila...

Autoři takových projektů málokdy myslí na to, že by měli mít i odměny v nižší cenové úrovni, než je finální výrobek.

Dá se to zachránit?

Kupodivu se asi polovina projektů, které nezačaly dobře zachránit dá, ale neznamená to že by většinu projektů, které zachránit lze opravdu jejich autoři nakonec dovedli do úspěšného závěru.

Pokud si včas uvědomíte svou chybu a změníte přístup, tedy například namísto na plošnou reklamu požádáte o pomoc své nejbližší fanoušky, rozšíříte okruh oslovovaných na širší věkovou skupinu, doplníte chybějící odměny, znovu projdete doporučení a zamyslíte se, jestli jste přece jen neopomenuli něco, co vám bylo důrazně doporučováno.

Některé projekty lze dokonce zachránit i v závěrečné finálové fázi, kdy stále ještě máte šanci fanoušky mobilizovat.

Nejtěžší na takových pokusech o záchranu nebývá samotná akce, ale změna myšlení. Je těžké přiznat chybu sám sobě, natož ji přiznat před ostatními.

Při přípravě i nápravě vám může pomoci náš Výběr článků pro autory projektů