Jak čtou lidé váš projekt?
16. 7. 2017

Jak čtou lidé váš projekt?

Proč se doporučení k psaní projektu tolik liší od běžného slohu?

Pokud se pečlivě začtete do naších doporučení v článku Poprvé na Startovači, pravděpodobně vám velmi rychle dojde, že se doporučovaný způsob psaní projektu hodně liší od slohu, který se většina z nás učila na základní škole. Důvodem není nic méně důležitého, než že se text přizpůsobuje chování čtenářů.

Jak tedy lidé čtou váš projekt? Jen minimum z nich si opravdu přečte projekt jako stať od začátku do konce. Nenechte se klamat pořadím jednotlivých prvků projektu. Dokonce si velká část čtenářů ani zpočátku nepustí video.

První informaci získávají z názvu, malého náhledového obrázku a krátkého popisu, který zde slouží jako anotace. Jen tyto tři prvky se totiž sdílejí na sociálních sítích a také se ukazují na úvodní stránce Startovače. Základní představu si tedy musejí udělat z nich.

Při vstupu na stránku projektu se k nim ale už nevracejí, protože už je četli. Jen část návštěvníků si teď pustí video. Velká část, a možná i většina, si namísto toho nyní přečte úvodní odstavec v podrobném popisu (který tu slouží jako perex - má nalákat k dalšímu čtení) a pak začne mezi odstavci přeskakovat a hledat informace, které jsou zajímavé právě pro ně.

Pokud tedy nedáte podstatné informace do prvního odstavce, nemusí na ně čtenáři narazit vůbec. Rozdělení textu do krátkých uzavřených odstavců nebrání čtení popořadě, ale zároveň usnadňuje čtení na přeskáčku. Přeskakování a vyhledávání v textu usnadňují čtenářům mezititulky, které se tak jmenují protože jsou mezi odstavci (Úvodní mezititulek je tedy vlastně chyba.), grafika a fotografie.

Není to až tak divné chování, velmi podobně totiž lidé třeba v časopisech dopředu sondují, jestli má smysl článek číst celý a jestli je bude bavit.

Teprve po této "ochutnávce" se rozhodnou, zda si pustí video a jestli si přečtou celý projekt od začátku do konce.

Nároky na text crowdfundingového se tedy hodně liší od toho, co očekáváme od běžného textu.