Blog

V crowdfundingu je tohle pravidlo mnohem přísnější, než v běžném životě.
První pravidlo: Nezalžeš! Obrázek

Jistě, lhát by se nemělo a nelhat je i jedno z hlavních pravidel reklamy. Ne že by se toho reklama vždy držela a ne že bychom se toho my všichni v životě tak pevně drželi. Jenže v crowdfundingu můžete být i za drobnou dokonce skutečně nevinnou lež vytrestáni velmi tvrdě.

Samozřejmě existují i v crowdfundingu opravdu velké lži - podvodné kampaně - jenže ty hrozí hlavně ve velkých zemích jako je USA nebo Kanada. I tak profesionální lháři uspějí zpravidla jednou a svůj kousek už vícekrát nezopakují.

V crowdfundingu je totiž velmi problematické zůstat anonymní. Kampaně v nichž se autor skrývá za logo mají automaticky menší důvěru a spojit svou tvář s podvodnou kampaní chce kachní žaludek a "jistotu desetinásobku", protože kabát z ostudy jako celoživotní uniforma a hrozba kolektivní žaloby jsou docela dobré důvody, proč se do něčeho takového nepouštět.

Lží je samozřejmě také to, pokud byste slíbili využít prostředky z crowdfundingové sbírky na určitý účel a namísto toho za ně třeba odjeli na dovolenou (pokud to není součástí projektu) nebo se rozhodli přestěhovat firmu. (To už by totiž byl skutečný podvod.)

Přesně tak to udělalo před časem studio Forking Path Erika Chevaliera když vybralo na deskovou hru Doom That Came to Atlantic City 122 874 dolarů. Nebyl to dobrý nápad. Na základě rozhodnutí Federální obchodní komise USA bude muset podstatnou část peněz vrátit. V našich korunách by to dělalo asi 2,7 milionu korun. (Samotnou hru později zachránilo a vydalo studio Cryptozoic)

Skutečným podvodníkům samozřejmě tento zážitek ze srdce přejeme, jenže i autor projektu který na žádnou záludnost ani nepomyslí se může stát obětí své vlastní drobné lži, takové, které si v běžném životě ani neuvědomujeme a společnost je většinou promíjí.

Backeři nám je ale ani zdaleka tak snadno neprominou, když jde o crowdfundingový projekt. Zapomenete uvést, že se váš nápad opírá o nějakou starší myšlenku? Chyba! Zapomenete uvést někoho, kdo se na projektu dříve také podílel i když se o něj už teď třeba nezajímá? Chyba! V obavě, aby projekt nepůsobil jako žebrání, neuvedete proč peníze potřebujete? Velká chyba!

První lidé, ke kterým se váš projekt dostane budo vaši přátelé a známí. Vědí o vás to, co jste už milosrdně zapomněli. Druzí k nimž se projekt dostane budou fanoušci. Vědí o vašem projektu to, co jste nikde nenapsali. Teprve pak se dostává povědomí o projektu k dalším lidem. Pokud těm naznačíte že všechno zvládnete sami a že je nepotřebujete, uvěří vám.

Vyvolat mylný dojem, i když třeba nechtěně, je vlastně také něco jako drobná lež a je to nesmírně snadné. Naštěstí je proti tomu snadná i obrana. Nechte před spuštěním crowdfundingovou prezentaci projektu přečíst některého fanouška, který se na její přípravě přímo nepodílel a chtějte po něm aby vám řekl, jaký v něm vyvolala pocit.

Nemusíte mu věřit jeho nápady a doporučení, ale celkový dojem bude mít určitě přiměřenější tomu, jak vaše prezentace opravdu působí, než vy, kdo jste na ní pracovali.

Je zarážející jak málo autorů se vůbec zamyslí nad tím možná nejdůležitějším: Kdo vůbec jsou? A proč nám ti lidé dávají peníze?
Startovači, podporovatelé, fanoušci, donoři, backeři... Obrázek

Lidem, kteří se mi svěří, že by chtěli založit crowdfundingový projekt většinou doporučuji, aby si nejprve zkusili některý projekt podpořit. Chce to ale opravdu si vybrat takový, aby vám stál za to a obětovat alespoň tři stovky. Ten pocit si uchovejte. Zkušenost toho pocitu totiž nic nenahradí.

Je to směs hrdosti, pocitu štěstí, napětí a adrenalinu - něco mezi vášní ze sázení, napětím ze závodu nebo z aukce a zároveň tím vzniká něco nového, pěkného, na co může člověk být hrdý že byl při tom.

Pak si teprve uvědomíte, proč jste si ten projekt vybrali, jaký vytvářel dojem. Byl prostě hezký, měl pěkný cíl, bavil vás a lidé kteří za ním stáli se netvářili nafoukaně, ale sdíleli jakési nakažlivé nadšení, dokázali rychle, chytře a bez vzteku odpovídat na otázky i útoky.

Uvědomíte si, že jste se báli, jestli se nakonec opravdu vybere dost peněz, aby se mohl uskutečnit.

Zkrátka crowdfunding je hra. Je to zábava, trochu jako Dračí doupě. Pokud si tohle nebudete uvědomovat při tvorbě projektu a vedení kampaně, přestane vaše snaha dávat smysl.

Přímá zkušenost přitom vydá za celé stohy textu.

Dá se nějak dopředu zjistit, jestli projekt uspěje? Dá se říci, jestli je cíl vašeho projektu vůbec vhodný pro crowdfunding? A jak moc? Ano dá!
Jak dobrý je můj cíl? Obrázek

Úplně přesně to sice nikdo neví, ale můžete si udělat hrubý odhad svých šancí. Co by vlastně měl takový ideální cíl pro crowdfunduing splňovat?

1.) Prokazatelné naplnění
Pro vaše podporovatele je nesmírně důležité poznat ten okamžik, kdy se cíl naplnil. Tím cílem samozřejmě nemyslím dosažení cílové částky, ale to, k čemu směřuje celý projekt. Vernisáž, křest knihy či CD, odhalení plastiky, publikování výzkumu ... to jsou jasné body u kterých si každý může říct: Splněno. 
Tenhle pocit je důležitý, protože to co chtějí vaši podporovatelé je spolupodílet se na něčem, co má smysl. Splněný cíl je toho doklad.

2.) Odvaha a to jak tvůrčí tak skutečná
Být skromný nebo konformní v cílech (ne v cílové částce, ta se odhaduje jinak) je v crowdfundingu nevýhoda. Pokud jste ten, kdo nějakou věc dělá poprvé, jsou vaše šance výrazně větší, než vašich napodobitelů. Když se při tom vašim fanouškům opravdu zatají dech, tím lépe.
Hodně záleží na interpretaci. Pokud jste dejme tomu jachtař, který plánuje s partou potápěčů výzkum žraloků lidožravých a potřebuje na to nové plachty pro svou loď, bude rozhodně lépe působit název projektu "Lidožravci" než "Nové oplachtění pro Bavarii 46".

3.) Rozsah
Kolika lidem udělá splnění cíle radost? Tohle asi přesně vědět nebudete, ale přibližný řádový odhad si udělat můžete z návštěvnosti stránek (unikátních IP adres), z diskusí, počtu fanoušků na facebookových stránkách (v tom je Facebook velmi užuitečný). Nemusejí to být vlastně ani přímo vaši fanoušci. Mnohé projekty dělají jejich autoři pro komunitu, která už existuje  - např. počítačové hry, komixy...atd, pak to ale znamená získat podporu takových komunit.

V průběhu dobře vedené kampaně může sice počet obšťastněných fanoušků narůst, ale jen velmi vzácně jde o nárůst počtu v řádech. (To jsou pak ony "zázračné" projekty s vysokou viralitou.)

Dobrý odhad počtu fanoušků udržuje projekt v mezích reality.
Nikdy nefunguje risk typu "budu po 50 fanoušcích chtít 500 000 kč". 

V crowdfundingu platí naprosto:
"Počet ničím nenahradíš."

Ze stejného důvodu prostě nefungují projekty označovaní jako "sponzoring života". Tam je totiž počet těch, kterým může projekt udělat radost přesně roven jedné.

4.) Nadšení
Vlastně jde spíše o intenzitu nadšení, kterou projekt (nebo jeho autor) vzbuzuje. Pro hrubý odhad je důležité si hlavně uvědomit rozdíl mezi situací, kdy projekt sice zaujme natolik, aby dostal like, ale nenadchne tolik aby vyvolal snahu podpořit a stavem kdy už působí tak, že se na něm lidé chtějí podílet.

5.) Dobré následky
Kromě toho že samotný cíl kampaně vnímají podporovatelé jako dobrý, je výhodné, když za ním cítí nějaké pokračování, něco, co by mohlo na projekt dále navazovat i po splnění cíle. 

6.) Zábava
Nejde vlastně nikdy jen o cíl samotný, ale také (a někdy hlavně) o to jak jej prezentujete. Vždycky by už samotný projekt měl být zábavný. Lidé chodí na Startovač ve volném čase a v podstatě se tu chtějí bavit. Ta zábava může mít naprosto rozdílnou úroveň a hloubku. Může být vážná i naprosto nevázaně lehká, ale prostě to musí být zábava. To znamená především "zajímavá".

Nasypat jen na jednu hromadu základní údaje s tím, že se jimi někdo už bude probírat, prostě nestačí. Sebelepší cíl může zabít špatná prezentace.

Ne, opravdu to není lehké, ale stojí to za to.

O tom, že lze podporovat nezávislá média prostřednictvím crowdfundingu, víme už ze zahraničí. Skutečný průlom u nás ale přinesla až nedávno ukončená kampaň DVTV EXTRA.
Nezávislá média v crowdfundingu Obrázek

DVTV EXTRA získala v crowdfundingové sbírce 2.174.374,- Kč. Kampaň trvala jeden měsíc a podpořilo ji celkem 2413 startérů/přispěvatelů. Celková vybraná částka, počet startérů, počet sociálních interakcí a výše procentuálního plnění – 290%, z ní udělalo nejúspěšnější česko-slovenskou crowd-fundingovou kampaň v žánru médií.

Nejlépe ukazuje průběh kampaně infografika:

1506_Infografika_DVTV_Startovac.png



Rekordní byla i rychlost, kterou se sbírka začala plnit. Za 24 hodin získala 508.000 Kč. Startéři přispívali částkami od 49 Kč do 100.000 Kč. Průměrná výše příspěvku byla 901 Kč a výrazně největší průměrnou hodnotu příspěvků měly čtvrtky. Více než polovina příspěvků byla zaplacena kartou, ale i převodem a PayPalem přišly významné částky.

Nejvyšší odměnu „Buď naším sponzorem!“ za 100 000 Kč koupily O2 TV a NaCesty.cz , které budou rok uváděny v závěrečných titulcích. Nejpopulárnější odměnou byly hrnky #sledujudvtv, které se vyprodaly všechny. Rovněž všechny rozhovory byly vyprodány.

Na Startovači se po Infobaden TV, Novinách pro Prahu 10 a Rádiu Patriot jedná o čtvrtou kampaň na nezávislé médium.

Úspěšně monetizovat vlastní digitalní obsah je opravdu hodně težké. Totéž platí i pro crowdfundingové kampaně, které mají za cíl výrobu takového obsahu. Z našeho pohledu se tedy jedná jednoznačně o úspěch, jak samotné DVTV, tak i crowdfundingu v Česku a na Slovensku.“

Martin Brykner - Startovač

14. červenec 2015

"Takové okénko"

Možná jste si všimli (a možná nevšimli) že některé projekty mívají na svých stránkách vsazené hentaké okénko se svým projektem na Startovači. Chtěli byste na svých stránkách také takové?
"Takové okénko" Obrázek

Nebojte, není to magie, nebudete na to potřebovat oběť panny a roh z jednorožce, ani za to nebudete nikomu muset platit astronomickou sumu. Bude to ale od vás chtít trochu odvahy vložit do kódu stránek javascript. Vám kterým slovo "javascript" stále připomíná něco s magií doporučuji, abyste se obrátili na počítačově gramotnější kamarády.

Ukážeme si to na nasazení javascript embed kódu s kampaní na Mortal Cabinet. Stačí, abyste do kódu svých stránek někam napsali tento script (tam, kde jej chcete mít) a objeví se živý obdelník se stavem projektu:

API-3.jpg

Pro kopírování scriptu klikněte sem

Pak to vypadá například takhle:

Sch1.jpg



Namísto adresy v kódu
https://www.startovac.cz/projekty/mortalcabinet/
doplňte adresu vlastního projektu a dávejte pozor abyste při tom
nesmazali nějaký méně nápadný znak.

No vidíte a je to!

Pokud byste chtěli do svých stránek detailnější informace o projektu, máme i podrobnější API. Můžete si o něj napsat na info@startovac.cz