Blog

Co očekávat a jak připravit kampaně které poběží o Vánocích nebo i jiných svátcích.
Vánoce strachů a planých nadějí Obrázek

Vždy v listopadu propadá část autorů kampaní zvláštní euforii, zatímco jiná se utápí v jakési skepsi. Ti první totiž předpokládají, že budou lidé před Vánoci štědřejší, zatímco ti druzí naopak očekávají, že v předvánočním shonu vyplýtvají všechny peníze a nezbude jim na crowdfunding. Obě skupiny mají něco společného - spoléhají se na lidský soucit.

Asi bych měl prozradit, že pokud právě na něm postaví svoji prezentaci, budou mít pravdu spíše ti druzí. Přesto může být výhodné vést v tuto dobu kampaň, pokud ovšem víte, co děláte. 

Vánoce pro naprostou většinu lidí nejsou svátky, kdy by se obdarovávali automobily či vilami. Hodnota dárků je tedy spíše sentimentální - jde o to k čemu se vztahují, jak jsou originální, kolik je v nich fantazie a jak jsou hezké.

Pokud vám to něco připomíná, tak tušíte správně. Úplně stejně hodnotí podporovatelé odměny v crowdfundingových kampaních.

Pokud svůj projekt spočítáte a připravíte správně, můžete času dárků velmi dobře využít. Samozřejmě musíte takové odměny také prezentovat jako zajímavé dárky a to nejen na stránkách projektu.

Pravda, ne vždy musí jít pouze přímo o dárky pod stromeček. Velmi dobře využil před časem předvánoční čas projekt Andělský adventní kalendář.

A to je něco, co byste se měli na příkladu Vánoc naučit - v každé části roku jsou nějaké svátky, prázdniny nebo akce. Nebojujte s nimi! Můžete se úplně stejně děsit jara, léta, podzimu nebo zimy. Když ale nezapomenete, že léto je nejen dobou letních prázdnin, ale třeba i časem festivalů, stejně jako zima není jen dobou lezavého počasí, ale i sáňkování, horkého grogu a dárků, a dokážete toho v kampani využít, nebudete příště už vidět svátky jako své nepřátele.

Co na člověka čeká a co by neměl opomenout, když si zakládá svoji první crowdfundingovou kampaň na Startovači.
Poprvé na Startovači Obrázek

Poprvé je vždycky všechno těžké a tak má člověk většinou docela radost, když nemusí jako první skákat do neznámé vody. Pokud jste se právě rozhodli že si založíte na nějaký svůj nápad crovdfundingovou kampaň, doporučoval bych vám totéž.Podívejte se po těch, kteří to zkusili před vámi a poučte se od nich.

Nemusíte opakovat cizí chyby, když už je někdo udělal za vás

Na Startovači je to poměrně jednoduché, stačí se podívat do úspěšných projektů v Síni slávy. Vždycky je lépe dívat se na více alespoň přibližně podobných projektů a uvědomit si v čem byly pro fanoušky zajímavé. Mají totiž i svoje slabiny, ale podstatné jsou pro vás ty důvody pro které uspěly. Přemýšlejte, čím by měl fanoušky zaujmout právě váš projekt.

Něco si nejprve přečtěte

Jednou z nejtěžších věcí bývá zbavit se nějaké utkvělé rychle vytvořené představy, která váš projekt může připravit o šance na úspěch. Proto, než začnete psát, něco si o crowdfundingu přečtěte, abyste se orientovali a napadali do podobných léček. Hodně rad najdete na našem BLOGU.
Pro koho vlastně crowdfundingové projekty jsou se dočtete v článku Startovači, podporovatelé, fanoušci, donoři, backeři...
Přemýšlíte, jestli máte zadat volbu "podnikatelský projekt"? Raději si nejprve přečtěte Co to znamená "podnikatelský projekt"?
Jak si stanovit cíl a jak odhadnout své šance si přečtete v článku Jak dobrý je můj cíl?
Se psaním textů vám pomůže článek Píšeme projekt.
Jak volit odměny se píše v článku Skutečná hodnota crowdfundingových odměn.
Kdy budete potřebovat video a jak by mělo vypadat (včetně ukázek) si přečtěte v článku Před kamerou, za kamerou .

Konečně i když je čtení Podmínek vždy nudné (a ani ty naše nejsou výjimkou, je to prostě účelová věc), doporučujeme věnovat čas jejich nastudování. Protože víme, že si je stejně nikdo nebude pamatovat, dali jsme na ně odkaz dole na stránku (vlevo dole). Najdete tam také hodně užitečný odkaz na nejčastější otázky - FAQ.

A nemusíte zůstavat pouze v Česku a na Slovensku. Crowdfunding funguje na velmi podobných principech i v zahraničí. Pokud umíte anglicky, tak internet je plný crowdfundingovych případovek, best practices nebo rozhovorů s tvůrci úspešných ai neúspěšných kampaní. Dobrá zakladní doporučení naleznete na Kickstarteru i IndieGogo – Running Your Campaign
Velmi dobré tipy a doporučení tweetuje @bestofkickstart

Nebojte se založit si kampaň

To že kampaň na Startovači založíte neznamená, že ji musíte ještě ten den naráz odeslat ke schválení, ani že ten den odstartujete. Startovač má editor v němž se kampaň připravuje po krocích. Kampaň si můžete kdykoliv uložit a vrátit se k ní až budete mít čas pokračovat.

Odstartovat kampaň aneb vždy počítejte s časovou rezervou

Nejděsivější slovo v crowdfundingové kampani je "narychlo".  V průměru si autoři připravují kampaň 1-2 týdny. Natočení videa, napsání dobrého textu a vymyšlení opravdu zajímavých odměn zkrátka nějaký čas zabere. Startéři/podporovatelé nejsou hloupí a velmi rychle poznají zda si dal autor na prezentaci kampaně záležet nebo vše zvládnul za pár minut. Pokud dojdou k závěru, že je to to druhé, tak jejich peníze opravdu očekávat nemůžete.

Autoři projektů zpravidla nejsou ani géniové, ani vtipálci a někteří z nich to dělají prostě poprvé. Je poměrně těžké vytvořit na první pokus prezentaci, která by byla bezvadná. Většinou se to povede opravdu jen lidem, kteří problematiku crowdfundingu znají a sledují dlouho. Nebojte se, počítáme s tím! Počítejte s tím prosím také a myslete i připravujte kampaň s dostatečným předstihem

Zelené tlačítko "Odstartovat kampaň" proto vaši kampaň nepublikuje rovnou na stránku Startovače, ale odešle ji ke schválení. Pouze o dokonale připravených nebo naprosto nesmyslných odbytých kampaních se dá rozhodovat rychle. V ostatních případech očekávejte naši zpětnou vazbu do cca 48 hodin

Nenecháme vás v tom.

Většina kampaní, která nám přichází ke schválení se od nás ještě jednou až dvakrát vrátí autorovi s připomínkami, doporučeními, komentáři a tipy. Jejich zapracování je samozřejmě na samotném autorovi. Uvědomte si prosím, že naše a vaše snaha je stejná - chceme abyste uspěli. Pravděpodobně to neděláme tak špatně, protože úspěšnost kampaní na Startovači v posledním roce kolísá mezi 57 a 59% (to je hodně i nad celosvětový průměr).

Dávejte si v té době dobrý pozor na emaily! Někdy se stane, že zprávy ze Startovače padají do spamového koše, jindy (pokud neuvedete jiný email) přicházejí na adresu kterou jste se přihlásili přes Facebook.

Domluvte si start

Vzhledem k tomu, že vás čeká emailová i telefonická  konzultace s některým členem týmu Startovače (podle typu vašeho projektu), budete mít také příležitost domluvit si přesnější termín i čas startu. Je dobré se poradit, jestli ten čas a termín, který připadá na první pohled zajímavý vám, je také opravdu tak zajímavý z hlediska kampaně.

26. říjen 2015

Knížky z kampaní

Kdyby všechny knížky, které vyšly díky kampani u nás nesly logo Startovače, byl by už docela obstojným nakladatelstvím. Stojí za to, se na ně tedy podívat podrobněji.
Knížky z kampaní Obrázek

Do dnešnního dne (1. listopadu 2015) vyšlo díky kampaním na Startovači 93 knih, komiksů, časopisů a kalendářů. Celkově to znamená 60% úspěšnost takových kampaní (vysoko nad světovým průměrem). Zajímavostí je, že v této kategorii dosud neexistuje neúspěšný komiks. Nejvíce vybraly knížky Dominika na cestě (298 430 kč), Zlé peniaze (9045 EURO) a Petr Píše:-) (240 177 Kč).

Pokud budete hledat co mají společného, tak nic moc. Je to cestopis, knízka o ekonomice a zápisky hudebníka. Když ale budete hledat opravdu pečlivě, přijdete na to: Všichni se už před kampaní bavili se svými fanoušky na to téma, na které později vznikla kniha a všichni opravdu umějí psát.

Mnohem častější, než takovéto jackopty jsou ale kampaně na malonáklady zpravidla mezi 30 000 až 50 000 kč (ale někdy i méně). Díky nim mohou vycházet i sbírky básní, které jsou jinak v podstatě nevydatelné. 

Kampaně na knížky jsou vždycky hodně specifické, protože je u nich zřejmé, co je vždy hlavní odměna v kampani - knížka samotná. Proto musí být vždycyky napsaná nejlépe jak to jde, vypadat nejlépe jak to jde a prezentovat se nejlépe jak to jde. Především autor nesmí zapomenout napsat to podstatné o samotné knize, jako počet stran, formát, typ vazby.

sx3.jpg

Přesto mají určitou výhodu knížky jejichž autoři dokáží vymyslet i jiné odměny. Měli jsme tu už vybarvovací plakáty, polštáře potištěné básněmi i workshop fotografování. Jako samozřejmost by měl autor dopředu počítat s vepsáním jmen do poděkování a s věnováním.

Naopak příliš podporovatelů nepotěší výběr typu 1x kniha, 2x kniha, 3x kniha až 50x kniha. Bohužel tohle bývá právě to, co autory mnoha kampaní napadne jako první.

V kampaních byste našli čtyři vydané kalendáře, jeden z nich byl ale omylem zařazen do kategorie "umění" a už tam zůstal. No co, však fotografování je také umění ne?

Všechno to jsou zajímavé projekty, od ostalgického kalendáře Ladění Rusic, přes Andělský adventní kalendář kreslený autory komiksů, po fotografický  Zrzavý kalendář plný (jak jinak) zrzek a zrzků.

Celkem 24 z úspěšných knížek a kalendářů bylo zaměřeno na děti.

 V době sepsání tohoto příspěvku byste našli na Startovači tři aktivní kampaně zařazené v rubrice Knihy a komiks.

Jak už to tak bývá, tak jediný komiks mezi nimi má už vybráno. Je na hodně nezvyklé téma (na komiks). Vypráví totiž příběh našeho cestovatele Aloise Musila.

start09.jpg

Další knížka je ryze sportovní, věnuje se historii našeho snowboardingu a jmenuje se příznačně Prknem dolů. K poměrně vysoké cílové částce (na první pokus), se prokousává pomalu. Je na ní ale vidět, že jde o výpravnou publikaci mapující historii tohoto sportu u nás včetně vzpomínek našich prvních snowboardistů, takže si podporu jistě zaslouží.

story_image_1441267451845.jpg

Bizarní Vtiposcifárny jsou všechno možné, ale hlavně bizarní, což ovšem vůbec nemusí znamenat totéž co "hloupé"! (Přesto asi svérázností nepředčí Superkomix, který měl kreslený i celý text projektu)

Čtvrtý projekt je cestopis Dobrodružství stopaře Moodyho.

mapaknizka.jpg

V nejbližších dnech jistě přibude několik knížek pro děti a cestopisů.

 

 (Úvodní obrázek pochází z kampaně Rozum vo vrecku)

 

Opravdu musíte zaškrtnout políčko "Podnikatelský projekt", když máte firmu? Ale kdepak! Je to jen jiný druh kampaní, ale možná vás právě proto zaujme.
Co to znamená "podnikatelský projekt"? Obrázek

V současnosti můžete kromě již tradičních kategorií zaškrtnout při zakládání projektu také možnost "Podnikání". Stále ale můžete volit i jiné možnosti, i když zakládáte projekt jménem firmy. Pokud to ovšem uděláte, zviditelní se vám políčko pro vaše identifikační údaje a zároveň pak budete moci mezi odměnami vybrat možnost "Podnikatelská odměna". Vlastně měli byste, protože právě podnikatelské odměny dělají tento typ crowdfundingu - royalty crowdfunding - tím, čím je.

Označení "podnikatelský projekt" znamená právě to, že projekt obsahuje podnikatelské odměny.

Jistě, to si žádá vysvětlení, kdo se také má ve v šech těch názvech vyznat...

V našich krajích je dosud rozšířen především jen jedna skupina crowdfundingových kampaní - donate crowdfunding. Ve světě je ale druhů sponzorování prostřednictvím kampaní mnohem více. Nejen že můžete autora kampaně jednorázově podpořit tak, jako dosud u nás, v jiných systémech můžete využívat mikropůjčky (lending crowdfunding) nebo mikroinvestice (equity crowdfunding). 

Royalty crowdfunding se nachází někde na pomezí mezi "donate" a "equity". Umožňuje totiž zároveň altruistickou jednorázovou podporu stejně jako promyšlenou investici.

Je zajímavý hlavně pro podnikatelské startupy, zlepšovatele,  vynálezce a vývojářské týmy. Právě v oblasti inovací  se projevují jeho nejlepší vlastnosti. Jsou totiž zajímavé jak pro drobné podporovatele, tak pro investory. (Možná nejsnadněji nastavitelné jsou v RC provize z prodeje patentů.)

Sestavit dobrý podnikatelský projekt pro crowdfundingovou kampaň je samozřejmě o něco náročnější, než sestavit projekt pro kampaň typu "donate". Kromě toho že váš projekt musí být stejně poutavý, inteligentní a vtipný, s jasně vymezeným cílem, musí být také opravdu dobře spočítaný.

Snažíte se v něm přesvědčit podporovatele nejen o tom, že máte dobrý nápad, ale že máte také dobrý podnikatelský plán. Proto můžete také používat podnikatelské odměny.

Podnikatelská odměna má smysl pouze tehdy, pokud nabízí pro podporovatele nějakou perspektivu možného zisku. Pokud ji nastavíte tak, aby pro vás znamenala nicotnou zátěž, zpravidla také nebude představovat nic, po čem by člověk toužil, protože prostě nebude nabízet možnost vydělat.

Pokud budete naopak v odměňování příliš štědří, můžete si zadělat na vážné problémy kvůli neúměrnému finančnímu zatížení vašeho podnikání.

Vystihnout správnou míru ceny a provize podnikatelské odměny tak, aby byla přínosná jak pro autora projektu, tak pro jeho podporovatele, je umění, které prověří vaše podnikatelské schopnosti.

Co byste měli vždy uvádět při použití podnikatelské odměny:

1.) Uvést zda jde o podíl ze zisku (vyjadřuje se v procentech) nebo fixní částku za určité období

2.) Lhůtu, po níž bude podíl nebo fixní částka vyplácena - tj. jestli například první tři roky

3.) Způsob platby

4.) Termíny vyplácení - ke kterému datu v měsíci, jestli ročně, čtvrtletně nebo např. měsíčně

5.) Počet odměn (Pokud si 200 lidí koupí 1% podíl na zisku, je něco špatně.)

 

Nikdy nezapomínejte, že mezi autorem projektu a jeho podporovatelem vzniká smlouva, která je oboustranně závazná! Určitě není od věci si velmi bedlivě přečíst, co se o podnikatelských projektech píše v Podmínkách.

 

29. září 2015

Trollení

Crowdfunding je z podstatné části internetový fenomém a tak se mu samozřejmě nevyhýbají ani internetoví trollové.
Trollení Obrázek

V tomto článku se opět obracím k autorů kampaní, protože bude o trollení a vybavovat se přímo s trolly prostě nemá smysl. Takové trollení v komentářích ke crowdfundingové kampani má několik podob.

Úplně klasickou trollovací hlášku typu "LOL to je trapný!" většinou na crowdfundingových serverech moc nepotkáte. Velmi častou formou je naproti tomu nějaký komentář ve stylu:

"Ale děvenko, já bych se styděla takhle žebrat! Proč si na to nenašetříš (např údernickou prací v uranových dolech) když se chceš bavit (rozumněj:pořádat festival), nebo jet na dovolenou (rozumněj: provádět vykopávky uprostřed pouště)?".

Výhodou v tomto případě je (tedy pokud jste autory kampaní), že tito lidé vůbec nechápou princip crowdfundingu a většinou ani vaši prezentaci nečetli, takže pokud vedete kampaň dobře, postarají se o ně vaši fanoušci a vy jen na závěr poděkujete zúčastněným.

Dalším druhem trollení jsou známi konspiracionisté - "Používáte lopatičku namísto zednické lžíce a z toho plyne že nejste skuteční archeologové a peníze z kampaně chcete propít a jinak zneužít!"

Takovým nařčením se brání špatně. Ještě horší může být přímý útok na osobu - "Toho znám, to je podvodník!" 

Obecně dokázat že nejste někdo, za koho vás kdosi prohlásí je pro samotného nařčeného často nadlidský úkol. Pokud na to zareagujete, pravděpodobně jakákoli vaše snaha o vlastní obhajobu skončí nějakým jeho komentářem se smajlíkem.

O mnoho snazší je obhajoba pro lidi, kteří vás už nějakou dobu znají. Opora přátel bývá pak k nezaplacení.

Jako naprosto podpásovou ránu můžete vnímat to, když se někdo přímo ve vaší kampani pokusí odvést vaše fanoušky jinam - "Proč byste tady přispívali na veřejné paintballové hřiště, když už nedaleko provozuji laser game?"

Dělat si vlastní reklamu z cizího úsilí rozhodně podpásovka je! Jenže tohle je také vlastně srovnání, které jste už dávno měli udělat a pokud ho v projektu nemáte, je to zatraceně velká chyba. Samozřejmě že nejste sami na planetě ani ve svém městě! Lidé váš projekt prostě s jinými srovnávat budou. Když už to tušíte, nebo víte, udělejte to dříve. Čím je váš projekt lepší?

Trollové nemohou ublížit projektu s dobrou fanouškovskou základnou, ale docela to dokáží zavařit těm, kteří své fanoušky teprve v době kampaně hledají. V takových případech buďte opatrní, jako kdybyste chodili po skleníku.

Naštěstí většina lidí, kteří se v komentářích ke crowdfundingové kampani dopustí nějakého skutečného nebo zdánlivého trollingu, vlastně nechce být trolly. To je výhodné, protože pokud jim vyjdete vstříc a mluvíte s nimi, mohou vám i pomoci.

Mnohé "trollení" proto vlastně žádný trolling není. Někdy tak na první pohled vypadá i celkem oprávněná kritika. Proto je hodně důležité si dát pořádný odstup, než na nějaký komentář, při kterém se vám nalila krev do hlavy, začnete odpovídat.