Blog

Povězme si něco o tom, jak se proklínaný filmař Uwe Boll konečně srazil s realitou a také o tom, jak Startovač objevuje v lidech filmařský talent.
Před kamerou, za kamerou Obrázek

Ano je to tak, Uwe Boll, kterému už tolik fanoušků videoher slíbilo nenávist až za hrob a pronásledování na zemi, ve vzduchu, na moři, pod vodou i pod zemí za to, že lidem ničí jejich sny, konečně dostal co proto a byl v tom crowdfunding.

Proklínaný filmař si totiž usmyslel, že se opře o svoje fanoušky a vytvořil pár crowdfundingových projektů, které dopadly naprosto podle očekávání. Tedy ne že by snad jeho Postal 2 na Kickstarteru a Rampage 3- No Mercy! na Indiegogo nevybraly nic, vybraly prostě tolik, kolik odpovídalo jeho filmařskému renomé.

Jak jste asi pochytili z tohoto videa, je velmi pravděpodobné, že od Uwe Bolla mají všechny crowdfundingové servery navždy pokoj. Přitom právě stvořil své nejlepší crowdfundingové video! Má velmi slušný virální potenciál. Ve všech ostatních totiž chybí jakákoli emoce a dělat crowdfundigové video, které vyvolává tak maximálně ospalost, je hodně zbytečné.

Naštěstí crowdfunding filmaře pouze nedrtí, ale objevuje je. Leckdo z autorů crowdfundingových kampaní se totiž pustil do svého videa jen proto, aby jeho kampaň nezůstala němá a nepohyblivá.

Pokud jste to někdy zkoušeli, asi jste zjistili, že natočit video, kterým svému projektu ublížíte, je poměrně snadné. Na odstranění fanoušků je nejlepší šedivá slideshow s co největším množstvím textu, video s chraplajícím nebo tichým ale šumícím zvukem, nebo něco co jste si "půjčili" od někoho jiného bez jeho dovolení.

Natočit opravdu dobré video je o dost těžší. Nějaké rady sice existují, jenže je v nich háček.
Ty rady zní:
Ukažte se!
Vše podstatné řekněte v první minutě!
Co je v obrazu, nemusí být ve slovech!
3 minuty je akorát.
Buďte zábavní!
Buďte originální!

Buďte originální? To je asi nejhorší rada, jaká existuje Jak se s tím perou naši autoři? Překvapivě dobře. Z dávno minulých projektů by si pochvalu rozhodně zasloužil komiks Divočina,

 z nedávných a méně dávných pak Trabanti,

...projekt na parkourovou halu,

...film Prach a broky,

 Brigita a Štěpán,

...a další.  Mnoho dalších!

Ale podívejme se teď trochu blíž do současnosti.

Pokud pokud vás třeba předchozí video nezaujala, ale si potrpíte na zamilované dojemné filmy, tak vynálezce, zlepšovatel a designér (a taky autor komiksů) Pavel je horký kandidát na (zatím fiktivní) cenu, protože svůj injektor Pebble na léky na roztroušenou sklerózu opravdu stvořil z lásky.

 Frontální útok na mateřské pudy v sobě ani moc neskrývá video z lesní školky Vrběnka.

Na úplně jiné pudy cílící autoři projektu Mortal Cabinet si zvolili hodně příznačné prostředí s docela velkou ozvěnou.

Mohl bych pokračovat ještě dlouho, ale chtěl bych abyste si na všech těch filmech něčeho všimli. V podstatě všechny se těch úvodních rad tak úplně nedrží.

Dokonce jsou mezi úspěšnými projekty v Síni slávy i takové jako je Hořící pařez, Zlé peniaze či Vianočka udatný.

Jejich videa jsou sice na hony vzdálená tomu co se doporučuje, ale autoři moc dobře věděli, proč je natočili právě takto. Na druhou stranu je v Síni slávy i několik projektů s vysloveně nepovedeným videem, (Za odstrašující příklad však nikoho dávat nebudu.) nebo projekty bez videa.

Naopak v propadlišti dějin by se našly i projekty s pěknými videy, i když je jich už méně.

Fanoušci jsou totiž lidé, kteří vás mají rádi a za každou chybičku vás hned nešikanují, takže prostředí crowdfundingu je vlastně v tomhle směru docela milosrdné.

Odpustit si video rozhodně nemohou autoři filmařských projektů, protože právě ti by měli nejvíce ukazovat, jak vlastně svůj obor zvládají. Někdy tedy může dávat smysl i ukázat trailer k připravovanému filmu,jako třeba u animovaného filmu Nina:

U projektů s vyšším rozpočtem se video už bere trochu jako součást bontonu.

Teoreticky sice lze vybrat na projektu několik set tisíc i bez videa, ale je to asi tak "přiměřené", jako přijít do Národního divadla v plavkách, nebo jet na Rock for People ve svatebních šatech s vlečkou. Nějaký efekt to jistě vyvolá, ale jen těžko ten, který byste si přáli.

Video může projektu hodně pomoci nebo také ublížit ale celý projekt na něm zpravidla nevisí.

Jenže víte, takhle je to v crowdfundingu se vším. Text, video, obrázky, odměny, to všechno projektu vždy buď pomůže, nebo uškodí. Ve všem mohou autorům projít (a projdou) menší i větší chyby, důležité je, jaký to všechno dohromady vytváří obrázek o projektu a hlavně: To všechno je vlastně kus komunikace mezi autorem projektu a fanoušky. Je to oslovení. Pokud s nimi ale nebudou autoři dále mluvit, může to všechno vyznít na prázdno, nebo také ještě hůř, pokud jsou s lidmi zvyklí komunikovat jako  Uwe Boll.

Soupis trabantích NEJ + infografika
Ohlédnutí za trabanty aka Co všechno je trabant? Obrázek

Trabant je nejrychlejší – připomeňme si zrychlení z 0 na 500 000 za 24 hodin a z 0 na 1 000 000 za 48 hodin.
Trabant je nejobjemnější – celkem se do něj vešlo 3860 startérů.
Trabant má nejdelší dojezd – jízda se po měsíci zastavila na metě 2 814 415.
Trabant je nejlepší pracovník – splnění plánu na 563%!!! Lépe plní jenom Kim-Čonk-un. 
Trabant je nejoblíbenější – přes 10000 like a 600 komentářů (kampaň a updaty), cca 25 000 přehrání videa, stovky tweetů a G+

Infografika

Infografika_Trabanti_napric_Tichomorim (2).png

 

To vše samozřejmě dostalo trabant na první pozici v naší síni slávy >>http://bit.ly/1Eqv0wD

V krátkosti kampaň Dana Přibáně a jeho týmu zlomila úplně všechny lokální rekordy a posunula crowdfunding v Česku a na Slovensku do další úrovně. Krásný, čistý, klasický crowdfunding bez kompromisů. Takže ještě jednou děkujeme Danovi a jeho týmu za přípravu skvělé kampaně, ale hlavně mega kudos 3860 startérům, kteří tohle vše umožnili.

Díky moc. Startovač tým

P.S. Omlouváme se paní ......., která nás oprávněně sprdla za to, že odpočítávání nemáme po minutách. „Na začátku a na konci to bylo takový vzrušení, jak to tam naskakovalo a vy, blbci, to máte po hodinách.“ Omlouváme se. Pokud ještě někdy trabantisté někam pojedou, tak na první a poslední den uděláme komentovaný online přenos. Beze srandy.

10. listopad 2014

CROWDFILM 30.11. 2014

Přijměte pozvání do Ponrepa. Setkáte se tam s tvůrci filmů, jež vznikly, nebo právě vznikají díky vám.
CROWDFILM 30.11. 2014 Obrázek

Představované filmy mají naprosto rozdílné žánry, provedení i náročnost, přesto je spojuje to že vznikly nebo právě vznikají díky fanouškům, kteří jim dali důvěru.

Crowdfilm je kus času, který se nabízí pro prezentaci filmů vytvářených za pomoci crowdfundingu. Setkáte se v něm s filmy, které teprve vznikají i s těmi, které mají za sebou čerstvou premiéru. Každá ze zúčastněných filmových tvůrčích skupin dostane pro prezentaci svých 30 minut. Hotové filmy samozřejmě promítneme v plné délce.

 Facebooková stránka události

Vstup na akci bude zdarma, vzhledem k velikosti kina je ale vhodné si místo zarezervovat zasláním zprávy s názvem CROWDFILM-REZERVACE /jméno a příjmení/počet míst/číslo bloku
na email: petrtomek98(zavináč)gmail.com
Nevyzvednuté rezervace propadnou 20 minut před začátkem představení.

 

Prezentace - 1 blok 17:30-19:30

Zahájení

Mediator  (Startovač): režie:  Petr Vinc Havlíček (beseda s tvůrci)

Star Trek: Skryté hry (Startovač) režie: Anna Štefánková (teaser, ukázky, beseda)

Prach a broky – uvedení, ukázky a teaser (Startovač) režie: Šimon Pešta (teaser, ukázky, beseda)

 

19:30 – 20:00 Přestávka (večeře)

 

Projekce hotových filmů - 2. blok 20:00 – 20:30

Naše krásne malé mestá (Startovač) režie: Michal Kalman

Zeptej se (Startovač) režie: Lenka Záthurecká

Hrdý na svůj klub (Startovač) režie: Luděk Svoboda

 

 

 

A kdo je kdo a co je co?

 

 

 

Mediator

režie: Petr Vinc Havlíček

Stav: Spuštěný projekt - beseda

Nezávislý film Mediátor chce ukázat operace speciálních jednotek tak, jak by mohly doopravdy vypadat, a ne tak, jak je znáte z akčních filmů.

https://www.startovac.cz/projekty/mediator/

 

 

 

Star Trek: Skryté hry

Anna Štefánková

stav: rozpracovaný - teaser, ukázky efektů, beseda

Od incidentu na planetě Metrén uběhlo jen pár měsíců. Federace je ve válce s Klingony a hledá nové spojence. Zatímco se kapitán vydává na zaslouženou dovolenou, posádka hvězdné lodi USS Avatar pomáhá s přípravou konference, které se účastní mimo jiných i nevyzpytatelní Romulané.

https://www.startovac.cz/projekty/fanouskovsky-film-star-trek-skryte-hry/

https://www.facebook.com/startrekfanfilm

 

 

 

Prach a Broky

režie: Šimon Pešta

stav: rozpracovaný film - beseda, ukázky

předpokládaná délka teaseru: 30-60s

předpokládaná délka připravovaného filmu: 1h

Anotace: Záhoř. Vilém. Rumcajs. Lotrando. Jánošík. Grázl. Ronja. Banda legendárních loupežníků konečně ožívá bok po boku na filmovém plátně! Amatérská skupina Rosenthal přináší drsnou pohádku o tom, co všechno z krvavé loupežnické historie nám bylo zatajeno. Jistě už teď tušíte, že s knížepánem z Jičína to nedopadne dobře...

https://www.startovac.cz/projekty/prach-a-broky/

https://www.facebook.com/prachabrokyrosenthal

http://www.csfd.cz/film/7470-prach-a-broky/zajimavosti/?type=film

http://www.prachabroky.cz

 

 

 

Naše krásne malé mestá

režie: Michal Kalman

stav: dokončený - videoprojekt

Hlavným cieľom projektu bolo zachytiť iný pohľad na mestá v ktorých žijeme. Ukázať divákovi aké malebné mestá sa na Slovensku nachádzajú. Projekt je nakrútený netradičným spôsobom za použitia sekvencie obrázkov, ktoré vytvárajú timelapse video. Na toto video je ešte aplikovaný tilt shift efekt, ktorý pre niekoho pôsobí rušivo ale na druhej strane, niekto v tom nájde krásu a iný pohľad Slovenských miest zachytených digitálnou zrkadlovkou.

https://www.startovac.cz/projekty/nase-krasne-male-mesta/

https://www.facebook.com/krasnemesta?hc_location=timeline

http://krasnemesta.sk/

 

 

Zeptej se

Lenka Záthurecká

stav: dokončený krátkometrážní film

stopáž: cca 24:30

Do jaké míry se snažíme naplnit očekávání ostatních, a kdy už tím omezujeme i sami sebe? Kde končí Já, a začíná Společnost? Co když chci začít křičet uprostřed ulice, i když nás odmala učí, že se „to nedělá“? Nikdy jsi se naivně nezasnil nad představou, jaké by to bylo, kdyby jsi nebyl "kultivován" ostatními do vyhovující krabičky? Zeptej se je film pro ty, kteří občas ukážou rub. Pro ty, kteří čas od času provokativně vyhrknou slova, které zatím jen potichu "jely" v hlavě a s potutelným úsměvem čekají na reakci. Pro ty, kteří uvnitř neklidně vrkají.

https://www.startovac.cz/projekty/zeptej-se/

 

 

 

Hrdý na svůj klub

Stopáž: 75 minut

Autor: Petr Studénka

Režie: Luděk Svoboda

Příběh fotbalového klubu Dukla Praha zpracovaný jako 75 minutový archivní střihový dokument, jenž mapuje šest dekád fotbalové historie a vývoje slavného klubu s jeho vrcholy i pády od roku 1948 až po současnost.   

https://www.startovac.cz/projekty/dokumentarni-film-fk-dukla-praha/

http://www.csfd.cz/film/386359-hrdy-na-svuj-klub/

http://www.filmfkdukla.com/

 

https://www.youtube.com/watch?v=LOetfZfGgoQ

Závěrečné popovídání s producenty filmu Cesta Vzhůru.
14. StartCast: Film Cesta vzhůru Obrázek
Startovač má za sebou něco málo přes rok úspěšné existence a to nám umožňuje udělat nějaké menší úpravy. Tou asi největší je změna aktuální 9% provize.
47.5 úšpěšnost. Zlepšujeme podmínky pro autory. Obrázek

Nové podmínky vyjdou v platnost od 1. 9. 2014 a budou platné i pro všechny aktuální kampaně. Jelikož se naše provize snižuje, tak doufáme, že autoři probíhajících kampaní proti tomu nebudou mít větších námitek.

Důvody, proč to děláme, jsou následující… Víte co, kašleme teď na důvody. Stejně by většina z vás scrolovala až na místo, kde je zmíněna část o nových podmínkách. Důvody dáme až na konec. Tady je to nejpodstatnější z nových podmínek:

Provize Startovac.cz

5% provize je odečtena z projektů, jejichž dosažená částka je rovna či vyšší 500 000 Kč nebo 20 000 EUR.

7% provize je odečtena z projektů, jejichž dosažená částka je rovna či vyšší 50 000 Kč nebo 2 000 EUR.

9% provize je odečtena z projektů, jejichž dosažená částka je nižší než 50 000 Kč nebo 2 000 EUR.

Poznámka: Vámi určená cílová částka na začátku kampaně nehraje v odečítání provize roli. Pokud požadujete 20 000 a vyberete 60 000, tak provize se počítá z dosažené částky, tj. 60 000 a provize Startovac.cz tedy bude 7 % z celé částky.

 

Transakční poplatky

Transakční poplatek u platebních karet se snižuje z 3 % na 2 %.

Naše platební brána České spořitelny začala akceptovat i platby z karet vydaných mimo Česko nebo Slovensko. Vše ostatní je beze změn, tj. i nadále vracíme startérům skutečně 100 % poslané částky v případě, že projekt skončí neúspěšně.

Celé nové podmínky a ceník naleznete zde.

Důvody

Jednoduše řečeno, zakladatelé projektů/autoři jsou stále lepší a lepší. Tím nemyslíme ani tak kvalitu samotných projektů, ale spíše to, jak autoři ke crowdfundingu přistupují. Jak si připraví kampaň a její následnou komunikaci. Časy, kdy nám zakladatel projektu týden po spuštění své kampaně volal a ptal se: „Hele, jak vono to vlastně přesně funguje? Teď jsem byl tejden na dovolený a skoro nic tam nemám,“ nebo: „Na co video? Lidi ví, že jsem filmař. Já nemusím nic nikomu dokazovat.“ Tak tyhle časy jsou naštěstí už (skoro) pryč. Stále častěji nacházíme v administraci projekty, které jsou výborně připravené a po jednom rozhovoru s autorem poznáme, že si o crowdfundingu opravdu hodně zjistil a má přesný plán, jak dosáhnout úspěchu. Nám poté stačí zmáčknout tlačítko SPUSTIT a téměř vždy to dobře dopadne.

Autoři si ve stále větší míře uvědomují, jak celá tahle crowdfundingová hra vlastně funguje. Že je to ve své podstatě velmi „Do-it-yourself“ systém, kde se po dobu kampaně budou muset změnit na promotéry a marketéry svého díla.  Kdo to takto pojme, často uspěje. Kdo ne, má garanci 100% neúspěchu.

Zároveň se velmi zvyšuje povědomí o crowdfundingu mezi lidmi. Zatímco před pár lety to byl pojem známý pouze herním a komiksovým geekům (sami se mezi ně hrdě počítáme), tak dnes je situace o mnoho lepší. Když tedy toto vše vezmeme v potaz, tak nám z toho vychází poměrně jednoduchá rovnice.

Připravenější autoři a kampaně + Větší povědomí = Méně práce pro nás = Lepší podmínky pro autory.

Nové podmínky jsou zatím odstupňované dle vybrané částky. Někteří z vás se možná zeptají, proč tomu tak je a jestli náhodou neznevýhodňujeme méně známé autory. Možná trochu ano. Vždy jsme říkali, že je mnohem těžší vybrat 10 000 pro neznámého autora, než 10x tolik pro někoho, kdo je známý a má okolo sebe velké množství fanoušků anebo vybudovanou aktivní komunitu. Na tomto názoru jsme nic nezměnili ani po roce fungování Startovače. 100 000 pro někoho, kdo má 20 000 followers na twitteru? To je „piece of cake“. 10 000 pro někoho, kdo zatím píše do šuplíku a „nikdo“ ho nezná? To je fuška. Proč to tedy mají ti, co to mají o něco těžší, méně výhodné? Vše je poplatné té výše zmíněné rovnici. Pravdou je, že autoři s fanoušky anebo komunitou jsou mnohem častěji ti, co si kampaň a její komunikaci výborně připraví. Je to logické, jest oni hru s popularitou a self-promotion už nějakou dobu hrají a znají její pravidla. Podmínky jsou každopádně nastavené dle dosažené částky a ne částky, kterou si na začátku kampaně zvolí autor jakou cílovou. Pokud tedy méně známý autor bez fanoušků má skvělou věc a „vyšvihne“ perfektní kampaň a komunikaci, tak na výsledku a naši provizi se to projeví. Koneckonců Mikyho Podprockého taktéž nikdo v komiksové komunitě neznal, psal potají do šuplíku a nakonec vybral na svoji prvotinu 108 000.

Toť asi vše. Děkujeme všem autorům, kteří to za ten rok s námi zkusili. Obrovské „kudos“ všem startérům, kteří autory a jejich projekty podpořili. Právě díky vám je úspěšnost kampaní na Startovači fantastických 47,5 %.  Podle nás obdivuhodné číslo, zvláště když vezmeme v potaz, že většina kampaní byla prvotinami a že jsme se snažili vyhnout (možná ne vždy úspěšně) tomu, abychom z crowdfundingu dělali e-shop, kde je produkt, na který se dělá sbírka, k dispozici již v průběhu kampaně nebo velmi krátce po jejím skončení.

Děkujeme, startéři!

Váš Startovač tým

info@startovac.cz