15, 30, 42 nebo 60 dní? Jak si střihnout kampaň?
10/19/2016

15, 30, 42 nebo 60 dní? Jak si střihnout kampaň?

Jak jste si asi všimli, má Startovač poměrně pestrou nabídku různých délek kampaní... tedy celkem čtyři. Různě dlouhé kampaně se ale neliší jen délkou.

Výběr délky kampaně patří k těm záludnějším stránkám crowdfundingu. Člověka totiž automaticky napadne, že nejvýhodnější je šedesátidenní kampaň, protože je prostě nejdelší a teoreticky nabízí největší šanci vybrat cílovou částku.

Jenže při nahlédnutí do statistik zjistíte, že nejčastěji bývají nejúspěšnější třicetidenní kampaně. Volí snad delší kampaně ti, kdo si méně věří, nebo naopak ti co se přeceňují? Kdo ví, psychologické profily tvůrců zatím žádný crowdfundingový portál nedělá. Jisté je jen to, že šedesátidenní kampaň není jen dvojnásob dlouhá, je úplně jiná.

30 dní

Vzhledem k tomu, že je třicetidenní kampaň nejlépe přijímaná podporovateli a zároveň je její příprava nejsnadnější i pro začínající autory projektů, bychom právě tuto délku měli považovat za základní.

Pokud se pro ní rozhodnete, můžete ji naplánovat podle scénáře, který má nemálo společného s dramatickou křivkou dobrého filmu či divadla. Během prvních hodin a dní potřebujete hlavně ke kampani přizvat své fanoušky. K tomu je nejlépe použít emaily a přátele požádat o to, aby váš projekt sdíleli.

Pokud se vám to podaří správně, zaznamená vaše kampaň poměrně krátký ale strmý nárůst návštěvnosti i příspěvků. Teprve potom má smysl začít používat Novinky, které fungují vlastně trochu jako takový váš zpravodaj o průběhu a dalších událostech kolem projektu. Rozesílají se totiž lidem, kteří již přispěli. Není od věci je přitom občas požádat aby váš projekt sdíleli.

Po téhle úvodní startovací fázi zpravidla přichází uklidnění. V této době s backery komunikujete Novinkami a prostřednictvím sociálních sítí (případně i jinak), ale jejich počet a počet finančních příspěvků už roste pozvolněji.

Poslední - finální fáze začíná 8 až 10 dní před koncem kampaně. Je náročná, zvláště pokud jste ještě nedosáhli cílové částky. Musíte zmobilizovat opravdu všechny, protože žádnou jinou šanci už nedostanete. Je čas znovu použít emaily a vyhecovat pospávající kolegy a kamarády, využít obrázků na Facebooku a všech nápadů, co vám mohou pomoci. 

Kampaň tedy musí být v první řadě zábavná a napínavá. Jinak vám totiž i stonásobné připomínání bude k ničemu.

A jak to vypadá s dalšími délkami kampaní?

15 dní

Krátká - poloviční kampaň má svoje kouzlo, ale každý, kdo jí chce zkusit by především měl hodně dobře vědět, co dělá. Jestli se dá třicetidenní kampaň přirovnat průběhem k dobrému filmu nebo divadelnímu představení, potom by patnáctidenní kampaň byla asi groteska, nebo výstup stand-up komika.

Jde prostě o to nasadit na začátku vysokou laťku i tempo a udržet úroveň až do konce.

Chce to rychlý start, jako u jiné kampaně, ale ani po prvních dnech nezvolnit. Mnohem více hrát se svými fanoušky, reagovat na ně a Novinky přidávat třeba i dvakrát týdně (to znamená, že byste si měli alespoň některé připravit předem a pak je jen publikovat).

 Prozatím používají patnáctidenní kampaň spíše lidé v časové nouzi, ale dá se použít také u příležitosti některých akcí. Ostatně jedna z nejpůsobivějších krátkých kampaní byla na Andělský adventní kalendář.

60 dní

Pokud by byla třicetidenní kampaň pěkný film, tak tohle už by byl pořádný filmový epos.Při takové délce si už musíte být hodně jisti svými schopnostmi, abyste nezačali své podporovatele nudit. To znamená, že pro ni máte plán, nebo spíše scénář.

Plánujete v průběhu kampaně vystoupení, videa, překvapivá odhalení?  Pak je tohle cesta pro vás.

Asi nemá příliš smysl upozorňovat, že vožené úsilí by mělo odpovídat vytyčenému cíli. Pokud se pokusíte vybrat šedesátidenní kampaní třeba 10 000 Kč, vyvoláte tím v lidech spíše nutkání poklepat si na čelo, než vám přispět.

42 dní

Jste-li fanoušky Douglase Adamse, nebo vesmírného piráta kapitána Harlocka asi je 42 dní jasná volba, ale jsou i jiné - rozumnější důvody, proč zvolit právě tuto kampaň. 

Možná je to vaše první crowdfundingová kampaň a hned v ní cílíte třeba na sto tisíc.Pokusit se vybrat něco takového za 30 dní vám připadá jako nepřiměřená odvaha, ale zároveň se neodvažujete kočírovat kampaň po celé dva měsíce.

42 dní dlouhá kampaň nevyžaduje příliš náročnější přípravu než třicetidenní, ale zároveň dává ten chybějící kousek času navíc.

Tento typ kampaně se vám také může hodit, pokud plánujete vést projekt přes některé svátky, jako jsou Vánoce či Velikonoce. Musíte se po nich ovšem vždy znovu připomenout.