Stovkou přes Atlantik - crowfunding kampaň

Stovkou přes Atlantik

Jmenuji se Luděk Chovanec a chystám se na vlastnoručně vyrobené pětimetrové plachetnici přeplout Atlantický oceán.

Technika

Líbí? Dejte to vědět ostatním.

Jako kluk jsem snil o tom, že si postavím loď a odpluji s ní někam hodně daleko. Stavěl jsem vory a primitivní plavidla. Na jednom takovém, postaveném z polystyrénové izolace sebrané bez dovolení z blízkého staveniště, jsme s kamarádem spluli řeku Ostravici přes celé město až k nebezpečnému Sviadnovskému jezu.

Dál jsme si netroufli. Vor jsme pustili po jezu dolů. Voda jej semlela, ale za vývařištěm se znovu vynořil a proud jej unášel k Ostravě. K soutoku s Odrou. Do Polska. Do Baltu. Do světového oceánu. Díval jsem se na něj, dokud mi nezmizel z dohledu, a věděl jsem, že jednou ho budu následovat.

Od té doby jsem se plavil po mnoha mořích, došlo i na ten oceán. Vždy to ale bylo na lodích, které postavil někdo jiný. Občas jsem si přitom vzpoměl na ten polystyrénový vor na Ostravici. Držel pohromadě jen díky pár svářečským elektrodám, kterými jsme s Markem propíchali polystyrén, ale byl náš, postavili jsme si jej sami.

Čas uzrál letos v lednu, kdy jsem si koupil plány malé, pětimetrové plachetnice Setka (polsky stovka). Od roku 2012 se na ní pořádají jednou za čtyři roky závody přes Atlantik. Rozhodl jsem se, že Setku postavím a zůčastním se letošního ročníku závodu.

Tak vznikl projekt Stovkou přes Atlantik.

 

 

Projekt Stovkou přes Atlantik je návratem ke kořenům oceánského jachtingu. Setka je bytelná překližková loď navržená polským konstruktérem Januszem Maderskim. Postavil jsem ji doma v garáži. Větší loď by se mi tam nevlezla.

 

 

Před měsícem Stovka vylétla z hnízda a začalo osazování kýlu, stěžně, zábradlí a tisíce dalších maličkostí, které z dřevěného trupu lodi udělají plachetnici.

Lodě typu Setka mají konzervativní design. Prioritou je bytelnost konstrukce, která musí snést oceánské podmínky a také snadnost stavby - většina Setek se postavila v garážích za použití základních ručních nástrojů.

Přesto se jedná o výkonnou plachetnici. Díky šarpiovému tvaru trupu (ploché pláty obšívky a zvláště dna) lze loď dostat snadno do skluzu a výrazně tak zvýšit rychlost plavby.

O úspěšnosti konstrukce svědčí i fakt, že známý australský jachtař Don McIntyre si vybral Setku jako základ pro svoji lodní třídu Globe 580.  Nechal ji u konstruktéra Janusze Madeského "nafouknout" o osmdesát centimetrů, jinak zůstává v principu stejná.

 

 

Závod Setek přes Atlantik začíná v listopadu. Oproti jiným podobným závodům (většinou se jim říká Transat) jde o komorní záležitost organizovanou samotnými účastníky, konstruktérem Januszem Maderským a jeho přáteli.

Závod se jede sólo a má dvě etapy. První začíná v Sagres na jihu Portugalska a končí na Tenerife na Kanárských ostrovech. Odtud vede druhá etapa přes Atlantik do Karibiku na ostrov Martinik.

Cílem závodu je ukázat, že oceánský závodní jachting je dostupný každému, kdo má chuť zažít velké dobrodružství.

Více o závodu si můžete přečíst v češtině na stránkách Krásy jachtingu zde: Stovka přes Atlantik s českou účastí

 

 

Přípravy a průběh závodu můžete sledovat na blogu: https://www.chovanec.com/wp/projekt-stovka/ nebo na Facebooku.

Náklady na stavbu lodi a přípravu k plavbě se dají přirovnat ke stavbě domu. Hrubá stavba činí často jen polovinu ceny. Stovku je potřeba vybavit kvalitními plachtami, lanovím a bezpečnostní výbavou (kotva, satelitní komunikátor, AIS, vysílačka, ...) 

Vaše příspěvky mi umožní vybavit loď tak, aby přeplula Atlantik bezpečně a rychle.


Připravil jsem tři mety, kterých se pokusíme dosáhnout:

Meta 1 - 75000 kč - umožní mi postavit se na start v hardcore režimu. Budu mít vybavení nezbytné k tomu, abych mohl absolvovat závod.

Meta 2 - 100000 kč - budu si moci pořídit i doporučené vybavení, které zvyšuje bezpečnost či komfort (EPIRB, více solárních panelů, ...)

Meta 3 - 125000 kč - dokážu Stovku po závodě přivézt zpět z Karibiku do Evropy.

 

Pojďme do toho společně!

 

Co si o tomto projektu myslíte?