Startovač - financování projektů

Škola ZaHRAda - crowfunding kampaň

Škola ZaHRAda

1. svobodná komunitní škola v Tišnově se otevírá už v září! Vytváříme prostor ke společnému růstu. Čím bude naplněn?

Ostatní

UPDATE UPDATU - už to počítáme v hodinách!

Vlastně ještě lepší, než sledovat naskakující procenta celkové částky, je sledovat přibývající počet Startérů. Toho si ceníme opravdu hodně, protože to chápeme jako potvrzení, že to co děláme, naše představy o vzdělávání ve společnosti rezonují. Kdybychom najednou měli celou tu částku a třeba i dvojnásobnou od nějakého bohatého strýčka, sice bychom se nezlobili, ale zdaleka by nás to tolik nemotivovalo na projektu pokračovat a dát mu maximum našich sil. Našim více než 130 Startérům se cítíme velmi zavázáni a nesmírně si ceníme jejich přízně.

Proto Vás chceme ještě v závěrečných hodinách hýčkat a posíláme několik bonusových akcí:

-počínaje okamžikem uveřejnění tohoto textu, každý další Startér získá jako bezplatný bonus ke své vybrané odměně ještě plakát "Na co se těšíš...“ nebo Lekci kotrmelců se židlí, podle vlastního výběru!

-úplně poslední Startér (poslední jméno zveřejněné v seznamu) získá svou vybranou odměnu ne jednou, a ne dvakrát, ale rovnou třikrát za cenu jedné. Chcete mít místo jednoho trička tři? Stačí to dobře načasovat. Končíme ve středu po poledni! 

 

UPDATE -  ještě 3 dny! 

...opravdu by mě nanapadlo, že něco takového může nastat: dostat víc než stoprocentní podporu, to se může podařit filmařům, muzikantům, ale malotřídkám? Samozřejmě jsme neměli v rukávu žádné přídavky, jako co uděláme, pokud bude peněz víc. 

Velké díky všem, pokračujeme dál, pojďte do toho s námi! Všem startérům jako bonus přibalíme předplatné časopisu Stvol - aneb co vyrostlo v ZaHRAdě! (viz Novinky)

Přídavky za nás tak trochu vyřešil sám život - po návštěvě z KHS se ukázalo, že samotné zařízení prostor nás bude stát mnohem víc, než jsme plánovali - o dost více malování, projekt na změnu užívání, nová podlaha v šatně, abychom ustáli všechny ty kontroly. Každá koruna navíc pomůže pokrýt tyhle neplánované výdaje a pomůže škole přečkat kritický první rok fungování.

Všechny další peníze snadno uplatníme v zařizování učebny a herny. Kdo by se bál, že si za to koupíme drahý kávovar a kožené sedačky do ředitelny, nechť přijde v září na návštěvu! Může si pohrát se všemi stavebnicemi, hlavolamy a hrami, které za peníze navíc pořídíme. Nebo vyzkoušet nějaké pokusy. A jestli se sejde alespoň 150%, může si zahrát i na čerstvě naladěné bazarové piano! 

 

ZAČÁTEK PŮVODNÍHO TEXTU

Kdo by nechtěl pro své děti dobrou školu – s individuální přístupem, respektem, školu, která v nich povzbudí přirozenou zvědavost a kreativitu? Děti se totiž učí rády!

Po čase jsme zjistili, že když takovou školu chceme, budeme si jí muset sami založit. A už to jede, už se to nedá zastavit. Jsme ve fázi, kdy potřebujeme vybavit učebnu. Tak, aby sem děti chodily s chutí a zvědavostí, aby nabízela nejrůznější činnosti a podněty. Aby nám to dobře rostlo.

ZaHRAda v pěti bodech:

  • malotřídní škola (zatím) prvního stupně
  • založená rodiči, s akreditací MŠMT
  • prostor pro objevování, zkoumání, chybování, reflexi
  • škola je životem tady a teď – učení se skutečnými situacemi
  • škola, která počítá s jedinečností dítěte, klade důraz na spolupráci a všestranný rozvoj

Na co peníze využijeme?

ZaHRAda potřebuje pohnojit, a to pořádně. Živinami pro naše semínka jsou veškeré podněty, v mnoha podobách: nejen učebnice a pomůcky, ale i nástroje, nářadí, knihy, výukové plakáty, potřeby na pokusy atd.  V prostorách, které budeme mít k dispozici, chceme vytvořit místo, které bude zároveň vybízet k poznávání, experimentování, umělecké tvorbě, ale zároveň bude i obsahovat zónu pro odpočinek, reflexi, společné jídlo i nevázané blbnutí. V samotné učebně vytvoříme tak jako na videu centrum pro řemeslnou tvorbu, centrum badatelsko-experimentální, pořídíme hudební nástroje, zařídíme výtvarný ateliér, hernu. Kromě toho budou v nabídce pomůcky pro výuku trivia, knihovna, relaxační koutek. 

koutky.jpg

 Proč to děláme?

Jsme rodiče a pedagogové – lidé, kterým do jejich dospělého života vtrhly děti a přiměly je uvažovat o mnoha věcech znovu a úplně jinak. Mimo jiné o vzdělávání. Vidíme svoje děti a jejich žíznivý zájem o svět, jejich tvořivost, slyšíme jejich otázky a žasneme. Tento úžas, současná debata o reformách školství a tak trochu i vlastní smíšené vzpomínky na školní léta nás přivedly k myšlence založit v Tišnově komunitní školu.

Je to velké dobrodružství, které podstupujeme nejen kvůli dětem, ale i kvůli sobě. I my se na tom učíme, navzájem poznáváme, rosteme, někteří i kvetou. Vložený čas a energii už nepočítáme.

DSC_4413.jpg

 Proč se škola jmenuje ZaHRAda?

ZaHRAda je krásná, je bezpečná, vzniká ze souhry přírodního a lidského. Zahradník nevyrábí květiny – jeho práce spočívá v péči, ve vytváření prostředí, kde semena samovolně klíčí a rozvíjejí svůj potenciál. Semena a mladé rostlinky potřebují vláhu a živiny, podobně jako děti potřebují lásku, respekt a rozmanité podněty.

V té analogii můžeme jít ještě dál – každá rostlinka a každé dítě potřebuje něco trochu jiného. Jeden slunce, jiný stín. Petržel nedostane "za tři", protože nemá tak úhledné květy jako náprstník. (Který mimochodem nepropadne z poživatelnosti.) V současné debatě o vzdělávání bývá klasická škola svými kritiky přirovnávána k továrně – na žáky se pohlíží jako na suroviny, které škola zušlechtí ve stejné produkty, žáci opustí školu s plus mínus shodným penzem vědomostí a dovedností.

Ale které vědomosti by měly být  základní dnes, to je podle nás obtížné stanovit. Natož co bude užitečné znát a umět za 20 let. Proto se nechceme omezovat na encyklopedické znalosti. Jsme přesvědčeni, že děti mají mít značný vliv na to, co se budou učit. Chceme rozvíjet kritické myšlení, tvořivost, umění empatické komunikace, celoživotní schopnost učit se novým věcem.

I proto se kloníme k tomu individuálnějšímu přístupu, proto zakládáme ZaHRAdu.

Základní principy, na kterých bude škola ZaHRAda stát, jsou popsány zde: http://www.skolazahrada.cz/index.php/o-zahrade. Vznikly z dlouhých debat během loňského roku, zrají a asi se budou dál vyvíjet. Doporučujeme k přečtení, vítáme veškeré komentáře.

fotky startovac.jpg

Copak nedostaneme peníze od státu? 

Naše škola je sice zapsaná ve školském rejstříku, státní příspěvek na žáka tedy dostávat budeme. Potíž je ovšem v tom, že tyto peníze nejsou primárně určeny na vybavení, navíc jich v prvním roce fungování dostaneme jen 60%. A tak děláme, co můžeme – píšeme různé grantové žádosti, snažíme se vybavení shánět sponzorsky nebo darem, dokonce prodáváme na bleších trzích. Rodiče souhlasí s placením školného.

 I tak to ale bez Vašeho příspěvku půjde jen velmi těžko. Jako každý jiný nápad vyžaduje škola na začátku vstupní investici. Proto jsme teď tady na Startovači.  V září se s Vaší pomocí potkáme v připraveném prostředí ZaHRAdy.

Velmi děkujeme za příspěvek, za šíření, za veškeré komentáře.

 

Jak vidíte, máme pro Vás kromě díků také spoustu odměn. Odměny jsou stejně pestré, jako naše skupina a jako, doufáme, bude pestrý sám život školy. Chceme, aby do školy rodiče mohli vnášet "to svoje". Jsou mezi námi angličtináři, lukostřelci, terapeuti, příležitostní klauni, akademici i kamijoňáci. Děti se mohou těšit na projekt v truhlářské dílně, návštěvu na univerzitě, vy si můžete vybrat hodinu angličtiny, lukostřelby či kloubní terapie. Nebo něco úplně jiného...   

 

Seznam věcí pro ZaHRAdu

V jednom z komentářů byl dotaz na možné věcné dary ZaHRAdě. Díky za nápad, seznam je zde: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1zOEbzVp84w8AZRD6J1iJyP13AuWNywXTn_kWqQQO2I0/edit#gid=0 

Hmotných věcí, které od Vás rádi přijememe jako dar je opravdu hodně, stačí si vybrat. Případnou dopravu do Tišnova rádi zajistíme. U některých věcí v seznamu (lednička, piano, velryba apod.) nám velmi pomůže i výpujčka. 

 

Mnoho dalšího se dozvíte na našich stránkách www.skolazahrada.cz. Pokud odpověď na své otázky nenajdete ani zde, určitě se ozvěte na uvedené kontakty.

 

Co si o tomto projektu myslíte?