HMR16804-V2.jpeg

SÍŇ SLÁVY ČESKOSLOVENSKÝCH LETADEL Technika

Zachovejme památku na krásu čs. letadel, která proslavila zručnost našich leteckých konstruktérů po celém světě, vytvořením expozice na letišti Točná

SČSL
1. 9. 2019

SČSL

Jak vlastně probíhá Slet československých letadel?

Pro představu jak samotný Slet, který nás k tomuto přivedl, vypadá, se můžete podívat na reportáž Airzone.tv z ročník 2016 konaného v Jičíně.

Seznamte se s OK - JSD
26. 8. 2019

Seznamte se s OK - JSD

Medailonek, tentokrát o Z42M

Letoun Z-42 M OK-JSD v.č. 185 byl vyroben v roce 1979 a od téhož roku byl provozován Aeroklubem Svazarmu a jeho nástupnickými organizacemi až do roku 2012, kdy přešel do majetku Aeroklubu Jaroměř o.s.

Za Svazarmu i později ve službách AeČR se letoun pohyboval hlavně po Vysočině, v Jihlavě a v Křižanově, později v Chotěboři, Poličce, Skutči, až jsme jej v roce 2012 zakoupili od Aeroklubu ČR v rámci delimitace do Jaroměře. Letoun je využíván hlavně pro vlekání kluzáků a pro kondiční lety našich členů.

Letoun je ve stávajícím zbarvení od roku 2003, kdy byla provedena druhá generální oprava v Air-Techu v Holešově.

Představujeme OK - CSR
22. 8. 2019

Představujeme OK - CSR

Další oceněný letoun je M1C Sokol

Letoun byl vyroben v roce 1947 s výrobním číslem 142 ze všech 287 kusů.

V roce 1948 na tomto letadle pravděpodobně ulétl jeho někdejší majitel, obchodník s kávou, spolu s jeho známým, pilotem RAF 311. perutě Josefem Čermákem, do Německa. Následně se Sokol pohyboval na švýcarském nebi. V Čechách se objevil až po roce 1989, připrvený k důkladné rekonstrukci.  V roce 2000 byl díky panu Mariášovi zgenerálkovaný a pražské firmy BMZ servis. Od roku 2003 je ve vlastnictví Leteckého muzea Točná.

Díky své aerodynamické čistotě a lehké celodřevěné konstrukci dosahuje cestovní rychlosti 213 km/hod, což při spotřebě leteckého benzinu 22 litrů za hodinu a objemu nádrží 115 litrů umožňuje dolet až 1000 km. Maximální  rychlost je 250 km/hod. Výborné aerodynamiky je mimo jiné dosaženo také zavíracím podvozkem. Pro jeho zasunutí či vysunutí musí pilot 18krát zatočit klikou umístěnou mezi sedadly.

L13A Blaník
21. 8. 2019

L13A Blaník

A jaké to je letět ve větroni?

Československé letectví není jen o motorových letadlech, a ikdyž ještě žádný větron nezískal ocenění Sletu, i z toho důvodu, že větroně se na náš sraz dostávají složitěji, několik jich už stálo na pomyslné druhé či třetí příčce.

Proto přinášíme medailonek o lítání, abyste viděli, že i větroně jsou super a mají své místo na nebi

Seznámení s OK - DVG
19. 8. 2019

Seznámení s OK - DVG

Další z řady je Z126

Letoun byl vyroben jako třicátý osmý kus tehdy vyráběného typu Zlín Z-26 Trenér pod výrobním číslem 525 a jeho drak nese datum výroby 30. 8. 1950. Zalétán pak byl 28. 11. 1950 a krátce poté byl předán jako Zlín C-5 s trupovým kódem UC-38 leteckému učilišti 1. Leteckého školního pluku v Olomouci. U československého letectva sloužil k elementárnímu výcviku pilotů až do roku 1954, kdy byl typ C-5 nahrazen novějšími Zlíny C-105 a původní „cé pětky“ byly hromadně vyřazovány ze služby u letectva.

Od armády putoval letoun ke Svazarmu a byl přidělen Krajskému aeroklubu v Liberci. Zapsán byl do leteckého rejstříku jako OK-DVG dne 22. 4. 1955 a u libereckého aeroklubu létal až do roku 1966, kdy byl letoun vyražen z provozu, neboť byl údajně přestárlý…

Vyřazeného letounu OK-DVG si však časem povšiml pan František Altner, kterému se podařilo již nekompletní letoun odkoupit do soukromého vlastnictví a na vlastní náklady na něm provedl generální opravu, při které byl letoun upraven do podoby typu Z-126 a na konci roku 1970 byl znovu zapsán do leteckého rejstříku jako OK-EKA. S ním pan Altner podnikl několik letů, mimo jiné i do rumunské Bukurešti., ale další létání přerušil úlet ing. Ladislava Bezáka do SRN před vánocemi roku 1971. Po této události byl panu Altnerovi letoun OK-EKA odebrán a opět předán Svazarmu, v roce 1976 prodělal další generální opravu a poté létal u Aeroklubu Příbram až do roku 1981, kdy byl opět pro svoje staří již podruhé vyřazen.

V průběhu osmdesátých let byl bohužel zdrojem náhradních dílů a zdálo se, že jeho osud je již nadobro zpečetěn, ale díky členům Aeroklubu Příbram byl zachráněn a v polovině devadesátých let byl přistaven do generální opravy u firmy Zlin-Avion Service v Holešově. Po provedení této opravy byl letoun za pomocí dochovaných výstřižků původních plátek a dostupných fotografií uveden vzhledově do přibližného stavu, v jaké létal na začátku padesátých let u československého letectva. V této podobě byl zalétán 2. 9. 1997 a následně byl předán k užívání do Aeroklubu Příbram, kde tento letoun létá dodnes a stal se tak vůbec nejstarším létajícím i dochovaným Trenérem na světě.

Seznamte se s OK - VRC
17. 8. 2019

Seznamte se s OK - VRC

Další z oceněných je Z526M

Z-526M OK-VRC se narodil jako prostý Zlín Z-326 s výrobním číslem 0909, a hned zkraje byl určený na export. Že je to mimořádné letadlo se projevilo již datem jeho záletu, který proběhl 6.6.66. Díky exportnímu určení mu nikdy nebyla přidělena československá registrační značka, pouze záletová, a tedy první jeho identita byla F-BNMX. Pokud je známo, létal dalších několik let v soukromých rukách, aby byl v roce 1977 odstaven s náletem pouhých cca 350h.

Počátkem 90.let byl převezen zpět do vlasti, přestavěn na Z-526M (což obnášelo zástavbu motoru M-137A, vrtule V-503A a přesunutí hlavního pilotního místa ze předního na zadní sedadlo) a poté do roku 2006 byl provozován na Slovensku v aeroklubu Holíč jako OM-VOR.

Následně se ocitnul v Polsku jako SP-KSM, kde po dvou letech došlo z ne zcela jasných příčin těsně po vzletu k vysazení motoru a při následném nouzovém přistání k rozsáhlejšímu poškození, z nějž nejvážnější bylo uražení větší části pravého křídla.

Letoun byl tehdy opětovně dovezen do ČR a odkoupen soukromým majitelem. Opravu, spočívající mj. v instalaci nového pravého křídla, provedla spolu s GO firma Zlin-Avion v roce 2010. Majitel se rozhodl pro aplikaci retro zbarvení, vycházející z dobových kabátů stříkaných na letouny zrovna v době, kdy byl vyroben. Stejně tak byla zvolena nová registrační značka odpovídající době vzniku, kdy písmeno V značí rok výroby (1966), R značí typ (Z-526) a C... C se prostě líbilo. Bohužel až poté se zjistilo, že v té samé době jedna Z-526 OK-VRC již v Československu létala, sice ne dlouho (mezi únorem a dubnem 1967), neb šla brzy také na export, ale stačila získat nesmrtelnost vystupováním ve filmu Nebe pro Trenéra, kde létá s Chrudimskou čtyřkou. Nejedná se tedy o stejný letoun, jak si mnozí myslí, nýbrž o letoun výrobního čísla 1013, který posléze skončil v Rumunské Socialistické Republice jako YR-ZLC.

Novodobý Z-526M OK-VRC v.č.0909 tedy po GO létal pět let na letišti ve Slaném spolu se svojí starší sestřičkou Z-326M OK-OTD, poté se s ním majitel přesunul definitivně na letiště Plzeň-Líně, kde tvoří součást sbírek spolku Classic Trainers, kde je využíván k základnímu výcviku pilotů historických letadel, k výcviku akrobacie, kondičním letům a k občasným aerovlekům.

Představujeme Jakuba Vaňka
17. 8. 2019

Představujeme Jakuba Vaňka

Krátký medailonek o našem fotografovi

Jakub Vaněk je jedním ze dvou oficiálních fotografů Sletu a jeho specializace jsou právě letadla, kolega Patrik Šimr pak zachycuje atmosféru. Spolupráce s Kubou začala v roce 2017 v Jaroměři.

Jakub se díky svému leteckému nadšení vypracoval na jednoho z nejlepších fotografů air2air, tedy focení letadel z letadla. Jezdí po celém světě, fotí různá historická letadla a vydává svůj vlastní kalendář, který je dechberoucí a vystihuje Kubovu profesionalitu a cit, se kterým jsou fotky tvořeny.

Fotky, které vidíte na obrázku, jsou z Kubovy dosavadní tvorby, abyste si mohli představit, co se za našimi fotografiemi bude skrývat.

Představujeme OK - LKH
15. 8. 2019

Představujeme OK - LKH

První medailonek o oceněném letadle

Brigadýr OK – LKH byl vyroben v roce 1957 a následně byl asi rok využíván armádou Československé republiky, kde nalítal přibližně 50 hodin a 250 startů. Nosil vojenské označení 0729. Od dubna 1958 patřil Svazarmu ČSR a byl provozován v aeroklubech jako víceúčelové letadlo. Zlomovým okamžikem se stal říjen 1979, kdy byla provedena přestavba na L60S, která spočívala v instalaci polského hvězdicového motoru. V 80. letech byl výjimečný díky zbarvení na černo s bílou hvězdou a pruhy. Poté se nátěr vrátil zpět ke svazarmovským barvám, tedy bílé s červenými pruhy. V roce 2011 působil v LKJI a po deliminaci AeČR jej v roce 2012 získala Bigglesova letecká společnost, která provedla stroji celkovou generální opravu a zbarvila dle výrobní výkresové dokumentace armády. Rozdílem od původní úpravy chybí brigadýrovi kulomet a závěsnice pum.

Vybráno0 Kč(0 %)

0 %
200 000 Kčpožadováno
0startérů
Podpořit projekt

Odměny

200 KčBalíček Síně slávy

Magnetka s logem projektu, placka s jedním z letadel, kalendář do peněženky

Počet odměn není omezen

Odměna nedostupná

650 KčBatoh Síně slávy

Batůžek s logem autorů, magnetka s logem projektu, placka s jedním z letadel, kalendář do peněženky

Počet odměn není omezen

Odměna nedostupná

650 KčPůllitr Síně slávy

Půllitr s vypískovaným logem projektu, magnetka s logem projektu, placka s jedním z letadel, kalendář do peněženky

Počet odměn není omezen

Odměna nedostupná

1 000 KčKalendář 2020

Pořiď si kalendář, který nikde jinde nezískáš ani nekoupíš

Počet odměn není omezen

Odměna nedostupná

2 000 KčSvezeme Tě Blaníkem - start navijákem

2 lety s Blaníkem provedené navijákovým startem. Letět se dá po individuální domluvě z Křižanova

Počet odměn není omezen

Odměna nedostupná

3 000 KčKalendář 2020 + poukázka do Síně slávy

Pořiď si kalendář, který nikde jinde nezískáš ani nekoupíš, a zároveň si vyraž na výlet a prohlídni si naši expozici společně s odborným výkladem

Počet odměn není omezen

Odměna nedostupná

3 000 KčKalendář 2020 + 75% sleva na startovné Sletu

Pořiď si kalendář, který nikde jinde nezískáš ani nekoupíš, a zároveň doraž na Slet

Počet dostupných odměn: 40/40

Odměna nedostupná

4 000 KčSvezeme Tě Blaníkem - start aerovlekem

Let s Blaníkem provedený aerovlekovým startem. Letět se dá po individuální domluvě z Křižanova nebo Zbraslavic

Počet odměn není omezen

Odměna nedostupná

7 000 KčSvezeme Tě motorovým letadlem

Půlhodinový let motorovým letadlem, samozřejmě československým :) Letět se dá po individuální domluvě z Tábora nebo Točné

Počet odměn není omezen

Odměna nedostupná

8 000 KčKalendář 2020+VIP vstup na Galavečer+den na Sletu

Pořiď si kalendář, který nikde jinde nezískáš ani nekoupíš, a zároveň buď součástí Galavečeru. Také s námi zažiješ jeden den na Sletu, poznáš atmosféru mezi piloty

Počet dostupných odměn: 20/20

Odměna nedostupná

15 000 KčOzdob si zeď letadlem

Získej velkoformátovou fotografii, která ti bude předána na Galavečeru, na který máš VIP vstupenku. Tvé jméno bude uvedeno na děkovné desce v Síni slávy

Počet dostupných odměn: 12/12

Odměna nedostupná

50 000 KčVIP vstup na Galavečer a Slet + nadhled z nebes

Buď součástí našich dvou velkých akcí a zároveň zjisti, jaký je to pocit mít ptačí nadhled, svezeme tě jedním z československých strojů ve skupině. Tvé jmeno bude uvedeno přímo u jednoho z obrazů v Síni slávy

Počet dostupných odměn: 5/5

Odměna nedostupná