Seznámení s OK - DVG
19. 8. 2019

Seznámení s OK - DVG

Další z řady je Z126

Letoun byl vyroben jako třicátý osmý kus tehdy vyráběného typu Zlín Z-26 Trenér pod výrobním číslem 525 a jeho drak nese datum výroby 30. 8. 1950. Zalétán pak byl 28. 11. 1950 a krátce poté byl předán jako Zlín C-5 s trupovým kódem UC-38 leteckému učilišti 1. Leteckého školního pluku v Olomouci. U československého letectva sloužil k elementárnímu výcviku pilotů až do roku 1954, kdy byl typ C-5 nahrazen novějšími Zlíny C-105 a původní „cé pětky“ byly hromadně vyřazovány ze služby u letectva.

Od armády putoval letoun ke Svazarmu a byl přidělen Krajskému aeroklubu v Liberci. Zapsán byl do leteckého rejstříku jako OK-DVG dne 22. 4. 1955 a u libereckého aeroklubu létal až do roku 1966, kdy byl letoun vyražen z provozu, neboť byl údajně přestárlý…

Vyřazeného letounu OK-DVG si však časem povšiml pan František Altner, kterému se podařilo již nekompletní letoun odkoupit do soukromého vlastnictví a na vlastní náklady na něm provedl generální opravu, při které byl letoun upraven do podoby typu Z-126 a na konci roku 1970 byl znovu zapsán do leteckého rejstříku jako OK-EKA. S ním pan Altner podnikl několik letů, mimo jiné i do rumunské Bukurešti., ale další létání přerušil úlet ing. Ladislava Bezáka do SRN před vánocemi roku 1971. Po této události byl panu Altnerovi letoun OK-EKA odebrán a opět předán Svazarmu, v roce 1976 prodělal další generální opravu a poté létal u Aeroklubu Příbram až do roku 1981, kdy byl opět pro svoje staří již podruhé vyřazen.

V průběhu osmdesátých let byl bohužel zdrojem náhradních dílů a zdálo se, že jeho osud je již nadobro zpečetěn, ale díky členům Aeroklubu Příbram byl zachráněn a v polovině devadesátých let byl přistaven do generální opravy u firmy Zlin-Avion Service v Holešově. Po provedení této opravy byl letoun za pomocí dochovaných výstřižků původních plátek a dostupných fotografií uveden vzhledově do přibližného stavu, v jaké létal na začátku padesátých let u československého letectva. V této podobě byl zalétán 2. 9. 1997 a následně byl předán k užívání do Aeroklubu Příbram, kde tento letoun létá dodnes a stal se tak vůbec nejstarším létajícím i dochovaným Trenérem na světě.