Startovač - financování projektů

SÍŇ SLÁVY ČESKOSLOVENSKÝCH LETADEL - crowfunding kampaň

Novinky - SÍŇ SLÁVY ČESKOSLOVENSKÝCH LETADEL

Zachovejme památku na krásu čs. letadel, která proslavila zručnost našich leteckých konstruktérů po celém světě, vytvořením expozice na letišti Točná

Technika

SČSL

Jak vlastně probíhá Slet československých letadel? SČSL Obrázek

Pro představu jak samotný Slet, který nás k tomuto přivedl, vypadá, se můžete podívat na reportáž Airzone.tv z ročník 2016 konaného v Jičíně.

Medailonek, tentokrát o Z42M Seznamte se s OK - JSD Obrázek

Letoun Z-42 M OK-JSD v.č. 185 byl vyroben v roce 1979 a od téhož roku byl provozován Aeroklubem Svazarmu a jeho nástupnickými organizacemi až do roku 2012, kdy přešel do majetku Aeroklubu Jaroměř o.s.

Za Svazarmu i později ve službách AeČR se letoun pohyboval hlavně po Vysočině, v Jihlavě a v Křižanově, později v Chotěboři, Poličce, Skutči, až jsme jej v roce 2012 zakoupili od Aeroklubu ČR v rámci delimitace do Jaroměře. Letoun je využíván hlavně pro vlekání kluzáků a pro kondiční lety našich členů.

Letoun je ve stávajícím zbarvení od roku 2003, kdy byla provedena druhá generální oprava v Air-Techu v Holešově.

Další oceněný letoun je M1C Sokol Představujeme OK - CSR Obrázek

Letoun byl vyroben v roce 1947 s výrobním číslem 142 ze všech 287 kusů.

V roce 1948 na tomto letadle pravděpodobně ulétl jeho někdejší majitel, obchodník s kávou, spolu s jeho známým, pilotem RAF 311. perutě Josefem Čermákem, do Německa. Následně se Sokol pohyboval na švýcarském nebi. V Čechách se objevil až po roce 1989, připrvený k důkladné rekonstrukci.  V roce 2000 byl díky panu Mariášovi zgenerálkovaný a pražské firmy BMZ servis. Od roku 2003 je ve vlastnictví Leteckého muzea Točná.

Díky své aerodynamické čistotě a lehké celodřevěné konstrukci dosahuje cestovní rychlosti 213 km/hod, což při spotřebě leteckého benzinu 22 litrů za hodinu a objemu nádrží 115 litrů umožňuje dolet až 1000 km. Maximální  rychlost je 250 km/hod. Výborné aerodynamiky je mimo jiné dosaženo také zavíracím podvozkem. Pro jeho zasunutí či vysunutí musí pilot 18krát zatočit klikou umístěnou mezi sedadly.