Jak vznikaly podklady pro vizuál alba Kostnice sv. Eleutheria
4. 4. 2018

Jak vznikaly podklady pro vizuál alba Kostnice sv. Eleutheria

Základním kamenem fyzické podoby alba Kostnice sv. Eleutheria je vizuál postavený na grafikách s motivy tarotových karet vytvořených technikou hlubotisku. Jak tyto grafiky vznikaly?

Dostali jsme se do posledního týdne kampaně s krásnými 160% a rozhodli jsme se podělit o nějaké informace - konkretně o postup, jakým byly vyrobeny atmosférou nabité grafiky využité na připravovaném albu. Jejich autorem je Aleš Navrátil st. a několik kusů je možné získat jako odměnu za podporu našeho projektu. 

Ačkoliv je v odměnách napsáno, že se jedná o mědiryt, není toto označení přesné. Jako matrice je sice použita měděná destička, a jedná se tak stejně jako v případě mědirytu o techniku hlubotisku, reliéf je na ní však vytvořen technikou tzv. leptu. Tato technika spočívá v pokrytí měděné (případně i železné) desky krycí barvou, do které je pak vyryt požadovaný obraz. Deska je následně ponořena do kyseliny, která v místech zbavených barvy vyleptá kov do hloubky. Tento proces je třeba dělat v mnoha dobře promyšlených opakováních, neboť různá délka ponoru v kyselině znamená různou hloubku reliéfu a následně i různou sytost barvy na výsledném otisku.

Na hotovou matrici se nanese tiskařská barva a vetře se do reliéfu tak, aby ulpěla ve vyleptaných plochách a naopak byla zcela setřena z ploch netknutých kyselinou. Matrice s barvou je následně položena na speciální papír a prohnána tiskařským lisem. Barva se otiskne na papír a grafika je na světě.

NewsLept1.jpg

Na obrázku je měděná matrice (vpravo) tarotové karty "Smrt" a její otisk na papíře (vlevo).

 

NewsLept3.jpg

Technikou hlubotisku je možné tisknout i velkoformátové grafiky. Zde je například železná matrice (vpravo) a její otisk (vlevo) jednoho zastavení z cyklu Křízové cesty. Pro lepší představu o velikosti je na pravém dolním rohu otisku položena dvacetikoruna.