Startovač - financování projektů

Dva fousáči na Poháru Gordona Bennetta - crowfunding kampaň

Dva fousáči na Poháru Gordona Bennetta

Jako první Češi v dějinách se zúčastníme soutěže plynových balonů na nejdelší uletěnou vzdálenost. Čekají nás sta kilometrů a výšky v řádech kilometrů

Ostatní

Líbí? Dejte to vědět ostatním.

 

Honza Smrčka a Aleš Vašíček, Dva fousáči v balonu na Poháru Gordona Bennetta

Finanční základ pro účast jsme si zajistili sami. Pomozte nám sehnat zbytek peněz pro přípravu a účast na soutěži. 

Češi se jí účastní poprvé od založení poháru v roce 1908.

 

Kde se vzal Pohár Gordona Bennetta?

Pohár Gordona Bennetta je nejstarší soutěž v balonovém létání. V roce 1906 ji poprvé vypsal americký tiskový magnát Gordon Bennett, balonáři se v této soutěži pak utkali v roce 1908. Prvotním cílem závodů bylo posunout hranice technických dovedností – dosáhnout vyšších rychlostí motocyklů, elektromobilů, vlaků, automobilů, lodí a vůbec skoro všeho, na co si vzpomenete. Jak ale soutěžit s balony?

Balonáři přišli s výzvou absolvovat let na nejdelší vzdálenost a Bennett souhlasil. Podmínkou bylo vyhrát pohár hned třikrát po sobě. To se ovšem žádnému ze zástupců jednotlivých zúčastněných národů nepodařilo. Světové války pak prestižní závod přerušily, na tradici se ale později navázalo a přežívá s velkým úspěchem dodnes. Letošní ročník bude už 61. a Češi tu vzlétnou poprvé. Startuje se vždy v září o půlnoci během týdne, v němž je úplněk, aby měly posádky jednodušší práci. Letos se tak stane v týdnu od 7. do 17. září.

IMG_2963.jpg

Připravujeme svůj balon k letu vedle pozdější vítěze poháru


dva fousaci logo nahled.png

Kdo je Honza Smrčka?

Honza propadl létání balónem už před 33 lety. Dnes má nalétáno přes 3300 hodin v roli velitele balónu, instruktora při výcviku pilotů a examinátora při přezkušování pilotů s praxí. Ze vzduchu si prohlédl USA, Afriku, Indii, Izrael, Mongolsko a téměř všechny státy Evropy. Profi pilotem je od roku 1993. Svůj um předvedl na různých vrcholných soutěžích horkovzdušných balonů i vzducholodí. Plynovým balonům se věnuje už od roku 1988, kdy se podílel na stavbě předposledního českého plynového balonu a následně vedl stavbu posledního českého balonu. Na horizontu vidí stále nové cíle, ke kterým touží doletět!

IMG_0250.jpg

Honza před letem

 

Kdo je Aleš Vašíček?

Aleš je cestovatel, fotograf, kameraman, žurnalista, pilot a milovník zážitků. Zúčastnil se projektů jako byla expedice s Land Rovery do Afriky, Trabantem po Jižní Americe. Tyto projekty jsou pro Aleše velkou výzvou a smyslem života. 

Během natáčení natáčení seriálu "Dva fousáči v balonu" pro Víkend NOVA se Aleš s Honzou skamarádili a létání jej velmi zaujalo. Rozhodli jsme se jít dál a soutěž o Pohár Gordona Bennetta se zdá být dobrou výzvou pro oba.

Aleš připravuje z příprav a letu dokumentární film.

Screen Shot 2017-05-27 at 15.42.33.png

Aleš během letu balonem

 

Honza a Aleš Dva fousáči na Poháru Gordona Bennetta

Vrcholem Honzova dlouholetého leteckého snažení a úspěchů je zdolání výzvy v podobě startu na Poháru Gordona Bennetta. Pokoušel se o něj už v roce 2010, jenže balon, se kterým se tehdy připravoval, už něco pamatoval, a tak Honza neměl jistotu, že by závod zdárně dokončil. Startovalo se v anglickém Bristolu a balony mířily přes moře na jih do Španělska. Honza zaplatil nováčkovskou daň a start nakonec zrušil. Tehdejší vítěz přeletěl Biskajský záliv, Pyreneje a přes Středozemní moře se dostal do Itálie. Nad Jadranským mořem pak pokračoval na severovýchod a přistál v Moldávii.

Situace se ale změnila. Dnes má Honza k dispozici solidní balon a loni si na Poháru Gordona Bennetta vyzkoušel start mimo soutěž. Na letošní start ve švýcarském Fraiburgu je důkladně připraven. S potřebnou podporou těch, kteří se zhlédnou v jeho nadšení, nebrání splnění Honzova dlouholetého snu konečně žádná překážka.

IMG_2964.jpg

Na Poháru Gordon Bennett jako nesoutěžní tým s vlastním balonem balon z roku 1989

  

Co obnáší účast v soutěži?

Vybavení posádek pro soutěž je stejné jako u dopravních letadel. Musí mít tytéž radiostanice a odpovídač radaru, aby se piloti domluvili s řídícími letového provozu. Neobejdou se ani bez mapového vybavení pro celou Evropu, záchranných prostředků propřistání na vodě, nouzových pomůcek, záchodu a kyslíkových dýchacích přístrojů pro let ve vysokých výškách. Posádka s sebou veze také oblečení do výšek, kde teplota klesá k mrazivým -50 °C, stan jako štít proti ranní rose a vlhkosti, lehátko na spaní, jídlo, vodu a dorozumívací prostředky (zejména satelitní telefon a počítač). Protože spotřebují velké množství energie, mají s sebou také hodně baterií a solární dobíjení, což umožňuje letět desítky hodin v kuse.IMG_4009.jpg

Tohle vše si s sebou bere na soutěžní let jeden z vítězů a legend soutěže

 

Zkrátka není toho málo! Běžný let takovou výbavu nevyžaduje, ani co se týče týmového zastoupení. V soutěžní posádce je meteorolog, pilot dopravních letadel, řídící letového provozu, technik a další členové. Jestli jsou sehraní jako švýcarské hodinky a letové vybavení je dostatečné, otestují předem tréninkové lety a 2 soutěže.

IMG_2904.jpg

 

Jak se řídí plynový balon?

Je naplněn cca 1100 m³ vodíku, což mu dává nosnost asi 1,2 tuny. Samotný balon plus příslušenství váží přibližně 280 kg, posádka s oblečením 210 kg, zbytek je balast v podobě 710 kg písku. Jeho odhození balon odlehčí, čímž stoupá. Odpuštěním plynu ventilem se sníží nosná síla a balon začne naopak klesat.

Abyste si udělali jasnější představu, tak odhozením hrsti písku (asi 150 g) balon u země vystoupá asi o 100 metrů. Příliš častá změna výšky znamená fatálně velkou ztrátu balastního písku a zkracuje dolet. Umění řídit balon a znalost meteorologie jsou pro dosažení dobrého výsledku klíčové. Na štěstí si posádka vsadit nemůže, ale když se k ní připojí, může se hodit. :-)

 

 

DSC_0004.jpg

 

O tréninkových letech vás budeme informovat.

 

 

DSC_0032.jpg

Východ slunce ve výšce 2 500 metrů nad mořem v půl čtvrté ráno

 

 

Odměny pro vás:

Dva fousaci hrnek nahled.png

tricko nahled.jpg

 

 

Co si o tomto projektu myslíte?