Startovač - financování projektů

Port hry Brány Skeldalu na smartphony a tablety - crowfunding kampaň

Port hry Brány Skeldalu na smartphony a tablety

Brány Skeldalu jsou kultovní česká fantasy RPG hra z konce devadesátých let, kterou bych rád portoval na mobilní telefony a na tablety.

Hry & Apps

Líbí? Dejte to vědět ostatním.

Brány Skeldalu jsou kultovní česká fantasy RPG hra z konce devadesátých let, kterou bych rád portoval pro mobilní telefony a tablety s iOS (iPhone, iPad) a Androidem ().

Kdo vás o to žádá: Jindřich Rohlík, původní autor hry a také její tehdejší producent. Hru jsem začal dělat už v polovině devadesátých let. Tehdy mi bylo osmnáct, byla to od počátku vášeň a vlastně stále ještě je. Co by investory jsem do projektu zatáhl jak svojí rodinu, tak i tehdejšího šéfredaktora sci-fi a fantasy časopisu Ikarie. A mnoho dalších jako autory. Trvalo to čtyři roky, než byla hra hotová. Naštěstí to pak nebyla vášeň jenom pro mě a Brány Skeldalu si doteď koupily a později po uvolnění zdarma stáhly desítky tisíc lidí.

Konverze už hotového projektu obnáší v tomhle případě hlavně spoustu programátorské práce na překopávání zdrojových kódů tak, aby se daly spustit na docela jiném hardware, než pro který byly původně dělány (protože je toho spousta napsána v assmebleru, prakticky to znamená napsat program z vtší části znovu). Je také možné, že malé dotykové displaye si vyžádají další drobné úpravy a to jak ve stylu ovládání, tak v grafice. A na závěr to všechno bude potřeba řádně otestovat. A třeba znovu i opravit. Taková práce zabere několik měsíců, než je hru možné pustit mezi vás, hráče. A na to jsou právě třeba ty peníze, o které si Vás teď dovoluji požádat.

Malá odbočka: hra byla před několika lety vypuštěna jako freeware (s jistými licenčními omezeními vůči komerčním distributorům). Pokud jste v té době ještě nebyli na světě a nevíte tudíž, co jsou ty Brány Skeldalu vlastně zač, máte možnost si je pro PC opatřit zdarma například na stahuj.cz a sami se přesvědčit, proč je to po Diablu nejstahovanější RPG hra a proč má hodnocení 5 hvězdiček z 5ti. Konečně: pokud se mi podaří touto cestou na port hry vybrat dostatečné množství peněz, bude hra na českém a slovenském AppStore a Google Play zdarma (bez reklam a in-app purchases nutných k dohrání hry).

Možná se tedy ptáte, co tedy budete mít z toho, když na projekt dáte peníze. To je legitimní otázka! Jde především o to chtít, aby něco takového vzniklo. Bez vašeho přispění se Brány Skeldalu svého portu na smartphony a tablety zkrátka nejspíš nedočkají. Ale i tak se můžete těšit na nějaké odměny z nichž nejmenší je bonus ve hře v podobě více peněz do začátku, jméno v titulcích, můžete se stát betatestery, osobní poděkování a konečně může po vás být pojmenována jedna z herních postav (nemůže sloužit k propagaci značky, výrobku atd.).

K portu plánuji využít SDK zvané Marmelade od Ideaworks 3D, které umožňuje hru vyvinout (v tomto případě portovat) jen jednou a po té ji spustit na více platformách. Takto budou obě verze (iOS a Android) vyvíjeny současně a nikdo se nemusí bát, že by jedna z platforem byla upřednostňována. Programátorské a pravděpodobně i další práce na projektu budu provádět osobně. Není to pro mě neznámá věc, na AppStore i na GooglePlay můžete nalézt jinou mojí hru: Fish Odyssey. Opět tedy není třeba mít obavy, že by projekt nebyl personálně nebo technicky zajištěn.

Budu se samozřejmě snažit, aby rodina telefonů, na kterých Brány Skeldalu poběží, byla co největší. Podmínky mám pro to ideální. Verze operačního systému není určující a stejně tak procesory i v těch nejstarších telefonech jsou obvykle dostačující. Totéž platí i pro paměť: původní Skeldal potřeboval něco mezi 4-16 MB paměti, nejstarší iPhone má 128MB, nejstarší telefon s Androidem (HTC Dream) měl 192MB. Fish Odyssey například běží na úplně prvních iPhonech nebo třeba na HTC Hero.

Pokud jste dočetli až sem, už teď Vám děkuji za to, že Vám to stálo za tu námahu. Co teprve, až se nám společnými silami podaří dostat Skeldal na zařízení, která jako kdyby pro něj byla stvořena.

Pokud chcete zůstat naladěni, připojte se ke mně na twitteru nebo Google Plus, staňte se fanoušky hry na Facebooku (vše pod mou profilovou fotkou vpravo nahoře).

 

FAQ - Často kladené otázky

Je možné, aby koproducentem byla firma?

Ano, možné to je, dokonce je to více než vhodné místo pro uvedení firmy. Donátor budeuveden na samostatné obrazovce nápisem "Tento port vznikl za finančního přispění... jméno osoby, firmy". Místo jména firmy může být logo.

Z toho existuje jediná výjimka a to jsou firmy propagující pornografii, kuplířství atp. Kde jméno firmy použít možné není, jsou názvy předmětů a osob ve hře. 

Při registraci souhlasíte, že nejste firma. Tady existují dvě východiska, buďto přispěje soukromá osoba věnuje poděkování firmě a nebo se spojíte se startovacem.cz a oni Vám vytvoří speciální úpravu smlouvy a vystaví fakturu.

Plánujete port i na mobily s Windows?

Ne v rámci tohot projektu. Nepodceňuji nijak komunitu kolem mobilů s Windows, ale SDK, které plánuji v případě, že se částka vybere, použít, Windows na mobilech zatím nepodporuje.

Nebylo by lepší udělat hru placenou a dávat ji jako odměnu?

Nejspíš ano, ale já ve skutečnosti nemám na výběr. Apple na svém AppStore tento mechanismus technicky ani právně neumožňuje.

Neumožňuje totiž dát na AppStore placenou aplikaci a pak ji někomu dát zdarma. Vedlo by to totiž k tomu, že by firmy tvořily zisk mimo AppStore a Apple by z toho neměl svůj podíl.

Technicky by se to sice obejít dalo (dát hru zdarma, ale odemykat části na číselný klíč např.), ale to by neodpovídalo podmínkám. Apple by mohl hru prostě z AppStore stáhnout. Konečně, existují cosi jako redeem kódy, ale těch je jen 50 na verzi a slouží spíš novinářům, než veřejnosti.

Ale rozdávat hru zdarma není špatná cesta. Jde totiž nakonec jenom o to, chtít, aby hra vznikla, ostatně odměn, které vás odliší od lidí, kteří na hru nepřispějí, je víc než dost.

 

Co si o tomto projektu myslíte?