5. 2. 2021

ÚNOR 2021 UPDATE

Přátelé, právě jsem poslal na korekturu lednovou várku z nové knihy. Na konci roku jsem měl pocit, že má hotových 80%, za leden jsem dopsal dalších 60%. Čili jistě chápete, že matematika mi moc nejde, ale ta knížka je překvapivě organické stvoření, které stále vtahuje nové a nové podněty a staré a ještě starší historky.

 

Pro vás to znamená, že stále ještě nemám odevzdáno, to je ta špatná zpráva, ta dobrá (snad), že bude výrazně masivnější, než jsem vůbec čekal!

Při revizním čtení jsem se ale občas i já zasmál a to jsem ty historky znal?

Vím, že mi chybí jenom opravdu pár kapitol, které tam být ovšem musí. Ale už opravdu pár, takže vidím světlo na konci tunelu.

Kdybyste neměli, co číst, tady máme 4 super balíčky pro drsné muže, jemné ženy, ale i drsné ženy a naopak a tam a zpátky na Lince. Ideální valentýnský dárek, ať neběháte po drogerii jak dekapitovaný kapoun (tenhle obrat se pokusím do knihy taky dostat).

https://www.linka451.cz/4-balicky?kategorie=valentyn

A abyste neměli pocit, že vám nedám zase ochutnat, tak tady je přepsaný článek, co původně vyšel do SCORE, který nakonec do knihy zřejmě nedám. Anebo jo, hele jak jsem psal, je to organický a amébní stvoření!

Blizzcon 2016

25 let výročí Blizzardu. 20 let Diabla. Na začátku listopadu 2016 nebylo lepší místo na světě než Anaheim Convention Centre, kde se konal desátý (jubilejní, jak jinak tento rok) Blizzcon. A my jsme byli u toho! Mám v herním byznysu spoustu srdcových záležitostí, ale Blizzard Entertainment je sakramentsky vysoko.

Blizzcon je dvoudenní festival společnosti Blizzard. I kdybyste hry nesledovali, tak Diablo, Starcraft nebo World of Warcraft jste určitě zaslechli. Konal se už podesáté a opět ve velkém stylu. Do Anaheimu (součást Los Angeles) se sjelo přes 25.000 fanoušků, aby se podívali na novinky, zahráli si chystané bonusy do svých oblíbených her, pokecali, popili, selfie pofotili a v neposlední řadě nakoupili spoustu věcí v místním BlizzShopu. Některé merch-vychytávky jste totiž mohli sehnat jenom zde!

Když mluvíme o neposlední řadě, tak my jsme seděli při úvodním ceremoniálu téměř v první řadě. Aby ne, na místě jsme byli pro jistotu už hodinu předem a mohli si tak sednout do novinářské zóny. I ta byla už téměř plná. Ale stihli jme odběhnout i na jeden ze zásadních momentů a to když se otevírají dveře celého výstaviště a tisíce lidí se hrnou dovnitř jak Horda do portálu.

Pokud jste viděli nějaká videa z amerického slevového pátku (Black Friday), je to zhruba to samé, jenom o zde mnoho ohleduplnější. A taky spousta lidí vypadá jako postava z počítačové hry, i když to se vám v USA v obchoďáku může stát také! Je to až neuvěřitelné, ale Blizzfans, to je prostě jedna velká rodina.

Což bych rád vysvětlil. Celou akci tehdy zahájil Michael "Mike" Morhaime, ale my si na začátek vypůjčíme hlášku dalšího speakera, šéfa vývoje HOTS, Kaeoa Milker. (Jeho křestní jméno není překlep!) „Heroes of the Storm je jako Blizzcon mezi hrami.“ Abych to rozvedl, Heroes of the Storm nabízí hrdiny s mnoha nejrůznějších Blizzardích her. Najdete zde postavy z Diablo, z Warcraftu, z Hearthstonu nebo dokonce Overwatche. A to je nakonec pro Blizzard signifikantní.

Pod jednou střechou se zde sejdou fanoušci mnoha her, které jsou však umně propojené do celého blizzardího universa. A fanoušci též. Představte si, že podobnou akci udělá EA. Budou si rozumět fandové FIFA, The Sims a Battlefieldu? Pochybuju!

Mike Morhaime začal pro neznalého věcí až patetickými slovy, jak by bez fanoušků Blizzard nemohl existovat. Zažil jsem Blizzcon dvakrát a tohle fakt nejsou nějaké PR kecy. Co chvíli jsme z pódia zaslechli: „Pokud uvidíte někoho ze zaměstnanců v Blizzardím tričku, zastavte ho, zeptejte se ho, na co chcete, řekněte mu, co byste vylepšili. Jsme tu pro vás!“ A skutečně to tak funguje. I ty největší stars chodí mezi návštěvníky, každý se může vyfotit s kým chce a my třeba potkali chlapíka, který do jejich her namlouvá hlášky a všem je na místě dokolečka s chutí opakoval do Snapchatových videí. (Byl to rok 2016.)

Mnohokrát jedete na Blizzcon (nebo se díváte online) a čekáte zásadní oznámení, mnohokrát vás zklamou. V přípravě je spousta věcí, Blizzardi je ovšem nepouští do světa, dokud nejsou 100%. A jindy je dokonce smetou ze stolu, pokud je neuznají za dostatečně kvalitní. Vzpomeňte třeba na Ghost, FPS ze světa Starcraft, nebo restarty v průběhu Diabla 3.

Není to dost dobré? Pryč s tím.

Tato preciznost nakonec vede k tomu, že co hra, to pecka. Ano, samozřejmě k tomuto klidu hodně pomohly měsíční poplatky na World of Warcraft, 20 milionů hráčů Overwatch, nebo příjem, který generují kartičky z Hearthstone.

V jedné částí gigantického Convention centra vrcholilo Mistrovství světa. Žádní Ninjas in Pyjamas, Virtus.Pro nebo NaVi (což jsou elitní esportové týmy, pokud tomu nehovíte). Na turnaji startovali hráči pod vlajkami jednotlivých států a nebylo výjimkou, že proti sobě nastoupili borci, kteří jinak hrají ve stejném progamingovém týmu.

Šestý smysl mi říká, že tohle je příprava na to, až jednou budou esporty na Olympijských hrách. Dneska se tomu možná smějeme, ale my už se smáli tolika věcem, které se nakonec staly skutečností.  

Diablo

At last but not least dalo by se říci závěrem povídání o Blizzconu. Díky kulatému dvacátému jubileu Diablo celou úvodní konferenci zakončovalo, což je hezké. Jako veterán herní scény to samozřejmě cítím jinak, ale přiznejme si, že popularita Diabla se s jejich posledními hrami nedá srovnávat. O to lépe se vzpomínalo.

Na druhou stranu, těch 10-15 minut, které historii věnovali, mi přišlo jako zuřivě poddimenzované. Sám bych se to této sérii dokázal bavit hodiny. Potěšila mě přítomnost Franka Pearce, jednoho z absolutních veteránů celého Blizzardu, který nyní dozoruje právě Diablo III. „Není mnoho lepších momentů, než když přijdete do Tristramu a ozve se známá hudba,“ začal a sál se souhlasně rozburácel. „Udělali jsme marketingové studie, prošli jsme všechny analýzy, udělali jsme focus group,“ začal tajemně odhalení, kterou postavu do hry přidají... Bylo to překvapivé jako když po úplňku začne měsíc ubývat. Necromancer se vrátil!

Což pro mě byla velká věc a když byl vydán, spokojeně jsem dojel Diablo III znovu s ním. Upřímně řečeno je na tom strašně vidět, jak se hry posunuly. Na normální obtížnost to bylo tak strašně easy, až to někdy vadilo. Já sám od her nepotřebuju děsivou challenge, naopak si rád užívám, když to hezky plyne, ale tohle bylo místy až moc. Porovnání mám opravdu čerstvé, protože začátkem roku 2019 vyšlo jako blesk z čistého nebe…

„Původní Diablo teď přidali na Good Old Games za 9 Euro. Nevztekejte se, taky jsem chtěl pracovat...“ takhle jsem to okomentoval na svém Facebooku. Je to jeden z těch nákupů, kdy ani nestačím aktivovat autopilota, který by se zamyslel, třeba jestli to vůbec budu hrát, a najednou zjistím, že máte zaplaceno. Impulzivní nákup jako když mrskneš fireball na kostlivce!

Diablo je logicky mnohem tužší záležitost, než třetí díl a po letech mám sám problém. I když si matně vzpomínám, že na Butchera jste museli naexpit už tenkrát!

O pár let později (Blizzcon 2018) oznámili Blizzardi poslední Diablo tentokrát mobilní. Se zájmem jsem sledoval ten rage, video dostalo gigantický počet dislajků, Blizzardi zareagovali nejhůře jak mohli a to že video stáhli a nasadili znovu. Ale dnešní internetový lid je velmi akční a dokáže být velmi důsledný. Dislajky pršeli dál!

Asi vás nepřekvapí, že já měl z mobilní verze velkou radost. Sice nefandím každé mobilní adaptaci a naopak na storech spíše hledám hry, které využívají dotykové možnosti než převody sázející na slavné značky (stejně tak ve VR), ale tohle je na první pohled hodně slibné. Některé skilly vypadají parádně, stejně tak nápady jako třeba vertikální souboj s pavouky. A jsem nadšenej, že to není odbočka jinam, ale že hra propojí dějově Dvojku a Trojku. Obzvlášť na genezi Malthaela se těším.

Nicméně hlas lidu promluvil dost jasně a 340.000 disliků u 2M shlédnutí na YouTube (tehdy Cinematic trailer) je naprosto neuvěřitelný číslo, když v tom videu nešlapete na štěňata. Viděl jsem jen kus ceremoniálu, ne hlavní panel o Diablu, ano, spíkří bohužel nemaj takový charisma jako Mike nebo Chris, ano měli technické trable, netuším, jaká je nálada fans po změně vedení firmy, natolik to nesleduju, ale celkově si myslím, že hráči vystříkli jak švestkovej knedlík úplně zbytečně.

Sám jsem nechal v Diablo II desítky dní, dvojka je rozhodně titul z mojí top desítky a TAKY bych měl KUREVSKOU radost, kdyby oznámili čtvrtý díl. Je nesmysl, že by mobilní hra nějak blokovala práce na 4ce, kterou na půl huby potvrdili. Experty, kteří podle cinematic traileru tvrdili, že to na dotykačích nemůže fungovat, bych rád odkázal na Diablo III, které nemělo fungovat na konzolích. A jak to makalo, až se barbar ve whirlwindu otáčel!

Hru nebude vyvíjet interní team, je to rozhodně nestandardní krok, ale je možné, že v Blizzardu usoudili, že mobilní kapacity nemají a spojili se s experty. Jo, jasně, může to bejt srágora, může to mít špatně nastavený mikrotransakce, ale nepsal bych to hystericky po shlédnutí traileru.

A co mě nejvíc děsí, že se to stalo Blizzardům. Firmě, která myslím jednala vždycky narovinu, tituly ukazovala, když měla co ukázat a ne ve chvíli, kdy se dělaj v korporacích fiskální oznámení. Ba dokonce neváhala některé tituly zrušit, protože prostě nebyly „good enough“. Čili kdyby tahle reakce přišla na mobilní Mass Effect a celkově EA, tolik bych se nedivil, tady teda kroutím hlavou a je mi smutno.

Obecně na fóra moc nechodím, ale za mě teda rada, než tam pošleš rozzuřenej koment:

Stay Awhile and Listen!

And think.

I když je mi zpětně jasný, že když přijedete na Blizzcon, nechcete mít jako highlight mobilní kousek. Ale pojďme vzpomínání na Blizzardy zakončit něčím pozitivnějším. Jejich panelem při 25letém výročí firmy.

Blizzard 25th Anniversary - A Look Back

Michael "Mike" Morhaime, Frank Pearce, Bob Fitch a Sam Didler. Čtveřice borců, co brzy začnou v Blizzardu kroutit 26. sezonu, byla na pódiu doplněna o Allena Adhama. Tohle je zajímavý chlapík. Jeden z původních zakladatelů odešel v roce 2004 z firmy a věnoval se rodině. Po rozjezdu World of Warcraft si to evidentně mohl dovolit a ani se nedivíme, že po takové pauze z něj na pódiu sršel elán až do 73. řady.

(Fandové Blizzardu se zaradovali, ale ti nejkovanější také moc dobře věděli, že opačným směrem, tedy „z Blizzard ven a jdu se věnovat rodině“ vyrazila další ohromná legenda Chris Metzen. Díky za všechno, Chrisi. Někdy ti budeme vyprávět, jak jsme se s tebou chtěli v Praze na Road to Blizzcon vyfotit a z našeho modelu Chrise Metzena se vyklubal německý novinář, který ti byl jenom sakramentsky podobný.)

„Jak jsme začali? Musíte si uvědomit, jaká to byla doba. Jeden chlapík stačil k tomu, aby dodělal hru. Každý jsme měli podobnou zkušenost a rozhodli jsme se spojit dohromady. Neměli jsme byznysplán, neměli jsme představu, kam to dospěje,“ začal Allen Adham vzpomínání na úplné začátky jedné z nejúspěšnějších herních firem historie. „A něco vám povím. První tři roky jsme mohli kdykoliv zbankrotovat,“ prozradil, že vznik legendy rozhodně nebyl jednoduchý. A kdy měli uvnitř firmy pocit, že to konečně dokázali? „Lost Vikings a Rock n' Roll Racing vyhráli hry roku ve své kategorii – bylo nás sotva dvacet a porazili jsme Namco, Sega, Nintendo… Warcraft II byl pak první prodejní úspěch. A pochopitelně World of Warcraft nás pak dostal do úplně jiné pozice.“

Zajímavý dotaz přišel na kvalitu her. Byla to od začátku mantra firmy? Dělat jenom 100% tituly? „K tomu vám něco povím,“ začal Mike Morhaime. „Když na něčem děláte, snadno pak přehlédnete věci, které vidí jen ostatní. Prostě jste do toho příliš ponoření. První hry jsme dělali pro Interplay a když jsem jim poslal finální verzi, Brian Fargo (tehdy hlavní producent v Interlplay – pozn. red.) mi k tomu vrátil stoh poznámek, co by šlo udělat lépe. Já si myslel svoje, za mě to bylo dobrý, ale zpětně se ukázalo, že měl naprostou pravdu. Od té doby na názory ostatních hodně dáme a kvalita je pro nás naprostou prioritou.“

„Ne se všemi producenty to ale bylo jako s báječným Brianem,“ doplňuje jej Allen. „Někteří mají pocit, že potřebují ospravedlnit svoji pozici a komentují všechno. Na tyhle kluky jsme vymysleli svoji fintu. Dali jsme do hry nějakou očividnou chybu a oni nám pak psali: Jasný, je to dobrý, ale tu žlutou tečku dole v menu odstraňte. Což bychom stejně udělali. Takhle nám to „opravili“ oni a nám tam zbyly naše věci,“ dal veterán Blizzardu nahlédnout pod pokličku vývoje her.

Frank vzpomíná na další historický milník. „S WoW jsme měli podepisovací akci v jednom kulturním centru v LA, ale nemohli se tam dostat, protože zkolabovala doprava. Tak jsme si říkali, to je pech, že je tady zrovna nějaký koncert… Naprosto jsme netušili, že dva tisíce lidí přijelo kvůli nám!“

„Na World of Warcraft pracovala téměř celá firma. Kdo mohl, pomáhal, až později jsme začali týmy rozdělovat a v tuto chvíli tvoří Blizzard v podstatě pět týmů,“ prozradil Mike a rozkecal se o tom, jak WoW hned vyprodali a jak museli dokonce stopnout výrobu krabic, protože to servery prostě neutáhly. Publikum zaburácelo smíchy, když se jej moderátor večera zeptal. „Kdy jste si řekli, že jsou servery World of Warcraft konečně stabilní?“ „Ono už je to stabilní?“ suše odvětil Mike.

Co chvíli pánové z pódia připomínali, že práci komunity sledují a podělili se i o pár historek, jak najímali „lidi z ulice“. Rozuměj, fanoušky nebo hráče, jejichž tvorba je nějak zaujala. „Hrál jsem tenkrát jako mnoho lidí v týmu EverQuest a objevil jsem ve své guildě chlapíka, který o tom přemýšlel naprosto parádně. Tak jsem mu napsal a on mi nevěřil, že jsem Allen Adham z Blizzardu! Tak jsem mu řekl, dobře, pošli mi email na moji blizzardí adresu a já ti odpovím. To proběhlo, ale on že tohle může udělat každý. Já toho kluka hodně chtěl, tak jsme se domluvili, že zavolá na centrálu a nechá se přepojit na můj stůl v 9 ráno. Akorát jsem tam v 9 ráno nemohl být, tak se smál, že mě prokoukl. Nakonec jsme zařídili concall a pak teprve uvěřil. Od té doby dělá u nás!“

V historkách bychom mohl pokračovat. Mike s nadšením vzpomínal, jak se jim povedlo totálně ututlat Overwatch a jak nikdo skutečně netušil, že to oznámí. Jak se již zmíněný Chris Metzen chystal na pódium hru představit a nemohl uvěřit, že nikdo v sále nic netuší. (Ostatně bylo to v roce 2014 na Blizzconu a já jsem tenkrát s Bětkou taky u toho!)

Vtipný dotaz přišel na Franka, prý když se remastruje Diablo, kdy bude Warcraft. „No, víš, my máme výhodu v tom, že máme zdroje ke všem hrám, které jsme kdy dělali,“ začal ze široka. „Warcraft jsme samozřejmě zkoušeli interně předělat, ale… no… na dnešní dobu to už není taková zábava!“ (Well později se vrhli na remaster trojky a moc se nepovedl.)

V tomhle vidím velkou výhodu celého Blizzardu. Ano, chápu, že fanoušci by si přáli 4 díly Diabla i Wacraftu, ale přiznejme si, moderní doba si žádá trochu jiné hry. Třeba MOBA nebo střílečky. Blizzardi obstáli i v tom. A nepochybuju, že v jejich kancelářích se už v tuto chvíli peče spousta dalších skvělých titulů. My se o nich ovšem dozvíme, až přijde jejich čas. Kdy?

When it's done.

A jako dovětek můj minipříběh

 Blizzard je pro mě nejvíc Diablo a Hearthstone, strategie jsem nikdy tolik nehrál a MMORPG téměř vůbec. Jo, World of Warcraft mě úplně minulo… I když s tím minulo to bylo složitější.

Psal se rok 2004 a já jsem byl na londýnské výstavě. Ani netuším, jak se jmenovala, tuším GameStars Live. Měl to být nástupce tehdy největšího evropského ECTS, což později uzmul Gamescom, konala se ve vyvoněných výstavních halách ExCeL a myslím, že její sláva trvala přesně jeden rok.

Mezi mnoha světovými vystavovateli byl tenkrát i Blizzard a jeho betaverze World of Warcraft. Na chvíli jsem si k ní sednul a hrál a hrál a hrál a hrál.

Na podobných akcích máte, pokud jste dobře připravený, dost nabitý program. Rozhovor zde, hraní dema na druhé straně výstaviště, prezentace s rozhovorem zas na té první… Na nic není čas!

A já hrál WoWko a spokojeně jsem nechal proplynout několik slotů, co jsem měl domluvené. Asi po dvou hodinách jsem pochopil, že tohle bude tak skvělá hra, že ji nesmím nikdy zapnout. Dodnes mě to mrzí, na druhou stranu tam, kde jiní mají několik sedmdesátkových postav, my máme tři děti!