Výzkumníci
Nemine týden, aby do naší schránky nepřistálo několik žádostí o podklady k článkům, bakalářským nebo disertačním pracem.
Takový email zpravidla nese v názvu slova jako "spolupráce" nebo "výzkum" a je v něm spousta požadavků na informace, které by si autor mohl opatřit při troše googlení či prolistováním našeho blogu a Síně slávy, občas i pár dotazů na informace velmi specifické, dokonce takové, jejichž poskytnutí by mohlo být v rozporu se zákonem o ochraně osobních údajů.
Souhrn za rok 2015 byste našli v článku 2015 – úspěšný rok pro český crowdfunding
Asi nejobsáhlejší soubor dat jsme dosud poskytovali pro článek na stránkách Českého rozhlasu: Projekty na Hithitu a Startovači získaly prvních 100 milionů korun. Podívejte se, kdo uspěl
Když tedy ony dopisy přelouskáme, usoudíme co ještě poskytnout můžeme a co poskytnout chceme, odešleme odpovědi a čekáme.
Na co? No víte nás by také občas zajímalo, jak vlastně vidí crowdfunding odborná i méně odborná veřejnost a co z těch všech prací vyplývá, i kdybychom třeba s postupy a závěry nesouhlasili.
Zatímco novináři občas svůj výtvor pošlou, vzácněji dokonce požádají o posouzení a faktickou korekturu, od studentů a absolventů se už zpravidla jejich prací nedočkáme. Dává nám to stále více práce na takové dopisy třeba jen opravdu stručně odpovídat a zároveň nepřináší žádnou radost ani užitek.
Milí výzkumníci, víte je takový zvyk, že když něco chcete, měli byste zachovat trochu recipročně. Tedy jak říká tetička Wikipedie:
Reciprocita (z lat. reciprocus, vzájemný) znamená vzájemnost, vyrovnaný reciproční vztah podle zásady „jak ty mně, tak já tobě“.
Pokud své práce nepíšete jen pomocí pěti kláves (Ctrl+C, Ctrl+V, Alt+Tab), ale něco z nich opravdu vyplývá, bylo by na místě se o to podělit. Něco to o vás také vypovídá, totiž to, že i když píšete své práce o crowdfundingu, uniká vám jeho základní princip.
Možná se bojíte srovnání, ale tomu se stejně při takovém počtu prací nevyhnete.
Nakonec se vaše práce na internetu octnou. Určitě je lépe s tím počítat.
Natalie Maliosová: Crowdfunding - Nový fenomén fundraisingu v oblasti kreativní kultury
Lucie Faustová: "Crowdfunding" a jeho možnosti využití v ČR
Radka Prošková: Crowdfunding: Metody, možnosti a využití v českém hudebním průmyslu
Martin Sispera: Crowdfunding jako forma finančního zprostředkování
Adam Paštéka: Crowdfunding v kontextu veřejných statků