Konkurence je dobrá pro crowdfunding
4. 9. 2018

Konkurence je dobrá pro crowdfunding

Autoři projektů se často ptají, jestli ve stejné době nebude startovat podobný projekt jako ten jejich, aby si vzájemně nekonkurovaly. Jenže někdy konkurence projektům svědčí.

Na obrázku nahoře můžete vidět hned tři projekty různých závodníků hlásících se na stejné triatlonové závody XTERRA World Championship 2018 na Hawaii. Ve skutečnosti běželo vedle sebe ve stejnou dobu takových projektů pět. Čtyři z nich byly v době zveřejnění tohoto článku už úspěšně ukončené a pátý se úspěšnému konci rychle blížil. Opravdu, tady je jich všech pět: Vašek Klakurka, Karel Dušek, Irča Klingorová, Lucie Dospělová a Filip Srbecký. Jak se to mohlo stát?

Závody jsou typicky konkurenční prostředí. Nestává se že by fanoušci jednoho závodníka podpořili jiného nebo alespoň ne nijak masivně. Nemůže být tedy řeč o tom, že by si závodníci v crowdfundingových kampaních navzájem přetahovali fanoušky, za to jsou fanoušci odhodláni podpořit své favority tím víc, čím více se jejich soupeřům daří. 

Spustit svou kampaň současně nebo téměř současně se soupeřovou je v takových případech trik, ale nikoli podvod. Fanoušci budou odměněni stejně velkolepým kláním na závodišti a ještě budou mít naprosto oprávněný pocit, že "jejich" závodník může jet také díky nim.

Na Startovači jste mohli něco podobného vidět už dříve - při soutěžích mažoretek na Mistrovství světa v chorvatské Poreči 2016.

V takových případech konkurence projektům jednoznačně prospívá. Většina projektů na Startovači si ale prostě jen nekonkuruje.

Nekonkurují si většinou podobné lokální projekty z různých krajů - například vybírání na jurtu pro lesní školku u Aše nemá téměř žádný vliv na podobnou sbírku pro lesní školku v Krkonoších.

Kdy si tedy projekty konkurencí navzájem škodí? Takových projektů je méně, něž si většina autorů představuje. Musely by opravdu řešit velmi specifický konkrétní problém a mít stejnou skupinu fanoušků.

Reálně se ale podobné projekty spíše navzájem podporují (i když ne tolik, jako v případě triatlonistů), protože učí lidi hledat projekty ze stejného oboru hledat na jednom místě.

Například pro dětské knížky může být opravdu výhodné, pokud se jejich projektů objeví více naráz. Ano, někdy jsou zákonitosti crowdfundingu logické, ale překvapivě neintuitivní.