Startovač - financování projektů

Blog

Startovač vs nakladatelství

Co jako autoři knih můžete od crowdfundingového projektu čekat, a co za vás v žádném případě neudělá. Startovač vs nakladatelství Obrázek

Když už jednou děláte knižní projekt, je dobré, aby si vaši podporovatelé udělali o knize co nejlepší představu. Čtenáři mají rádi něco nového, ale zároveň chtějí vždy dopředu vědět, co mají čekat.

Kromě obecného textu byste tedy rozhodně v projektu měli uvést žánr, formát, počet stran, typ vazby, ukázku z textu knihy, předpokládané datum vydání a ideálně také cílovou skupinu.

Je snadné podlehnout iluzi, že k vydání knihy stačí dostatek peněz. Tedy, může stačit, ale znamená to investovat je i do jiných věcí než jen do tisku.

Pravděpodobně máte před sebou impozantní, X-krát přepisovaný textový soubor a chtěli byste z něj udělat pěknou, úhlednou, papírovou knihu. Už vám také hlodá v hlavě myšlenka na crowdfundingovou kampaň. Možná byste si ale nejprve měli položit jinou otázku.

Co můžete od crowdfundingu očekávat, a co za vás v žádném případě neudělá?

Crowdfunding je formou komunikace mezi autorem a jeho fanoušky, a v ideálním případě vede k získání prostředků na tvorbu.

Například autoři fantasy často (ostatní méně, ale týká se to i jich)  mívají tendenci si myslet, že je crowdfunding náhrada nakladatelství. Jenže nakladatelství poskytuje i jiné služby, než je jen získání peněz - tedy např. stylistickou, pravopisnou a někdy i faktickou korekturu, redakci, zlom, ilustrátora, distribuci... Pokud tedy obejdete nakladatelství, měli byste si je ve vlastním zájmu zajistit sami.

Je na místě říci, že se samozřejmě i nakladatelství v kvalitě svých služeb liší, a není žádná samozřejmost, že všechno udělají dobře.

Crowdfundingový server ale v žádném případě nedělá nic na samotné knize a nic co se netýká přímo crowdfundingového projektu.

Stylistická a pravopisná korektura

I když plánujete velmi poctivou pravopisnou korekturu své knížky, rozhodně nesmíte zapomenout nechat udělat korekturu ukázky i všech textů v projektu.

Pokud nechcete působit dojmem naprostého diletanta, musí text projektu i ukázka z knihy respektovat správnou podobu odstavců (uvědomte si například, zda máte text dobře členěn, zda jsou mezi odstavci mezery...). Někdy je nejlepší vložit ukázku z knížky v podobě obrázku.

Redakce

Redakční práce je v současnosti zanedbávaná nejen autory vydávajícími knihy vlastním nákladem, ale (zákeřně) i mnoha nakladatelstvími. Sehnat dobrého nezávislého redaktora je těžké, rozhodně se to však vyplatí.

Starostí redakce je starat se o celkový dojem z knihy a její čtivost. Může se vám stát, že vám navrhne kus knihy dopsat, přehodit některé odstavce, změnit formulace nebo i vypustit třeba celou kapitolu.

Je to pro dobro výsledku. Cíle redakce a autora jsou v zásadě shodné - snaží se, aby knížka byla čtivá a dobře se prodávala.

Přesto (a proto) žádná redakční úprava nesmí proběhnout bez souhlasu autora.

Říká se, že kvalitní redakce dokáže zlepšit celkový dojem z knihy až o třetinu. To může být rozdíl mezi bestselerem a průměrnou, nebo dokonce neúspěšnou knihou.

Pracujte na své popularitě

Kniha vydávaná s pomocí crowdfundingu by rozhodně neměla být prvním dílem, které jste v životě napsali. Největší úspěch mají autoři, již se už dříve zapojili do společenského života komunity, na niž svým tématem míří.

Pracujte na popularitě své nové knížky

Své čtenáře můžete najít na conech, na autorských čteních, publikováním povídek v časopisech a specializovaných serverech, předběžnými recenzemi na knižních blozích a také tím, že si seženete betačtenáře, kteří vám text pročistí a zároveň na něj upozorní další.

Samozřejmě hodně pomůže, pokud budete aktivní na sociálních sítích, kde najdete potenciálně sympatizující skupiny a oslovíte jejich gatekeepery.

Betačtenáři

Vybírejte si! Kamarádi většinou příliš dobří betačtenáři nebývají. Potřebujete někoho, kdo tomu trochu rozumí a "má načteno".

Všímejte si také toho, jak vaši práci kritizují. Reakce typu "je to kravina" nebo "je to boží" jsou vám k ničemu. Potřebujete čtenáře, kteří umějí přesně popsat, co konkrétního se jim na vašem textu nezdá, a co jsou naopak jeho přednosti. 

Knižní bloggeři

Pokud jsou mezi vašimi betačtenáři knižní blogeři, je to rozhodně velká výhoda. Uznávaní knižní bloggeři působí podobně jako gatekeepeři a v zásadě jimi pro vlastní čtenáře jsou.

K čemu jsou dobré literární soutěže?

Účast a ocenění v literární soutěži nezvyšuje počet vašich fanoušků, ale vaši důvěryhodnost. Působí,  jako by se za vaši práci zaručovali porotci soutěže, což zpravidla bývají uznávaní spisovatelé a recenzenti.

Pro kampaň jsou tedy ocenění z literárních soutěží užitečná, ale sama o sobě nestačí.

Crowdfunding nestojí proti nakladatelstvím

Stavění crowdfundingových kampaní do opozice proti nakladtelstvím je velký omyl. I autor, který na svou knihu vybírá v kampani, ji nakonec může vydat pod nakladatelstvím. Nakladatelství může samo vytvořit a vést projekt na svého kmenového autora. A nakonec je pouze na autorovi, jestli se rozhodne vydávat svou knihu sám, použít kampaň jako hlavní distribuční kanál, nebo jít tradiční cestou.

Je hloupé osočovat autora, který prodá několik set knih, že nešel přes tradiční nakladatelství a distribuci, když z prostého součtu příjmů a výdajů musí být jasné, že by se mu takhle jeho práce nikdy nezaplatila. Stejně tak je nesmyslné požadovat po autorovi, který prodává tisíce knih, aby se je všechny snažil prodat pouze přes crowdfundingovou kampaň.

Neexistuje kniha, která by měla čtenáře a nezasloužila si být vydána. Mělo by vám ale záležet na tom, aby knížka vaše podporovatele nezklamala a aby výsledek vaší práce odpovídal vašim ambicím a očekáváním.

Neexistuje jedna správná cesta k vydání knihy, správná je každá, která vede k cíli.

Zpět na výpis