1001% pro Anarchokapitalismus
22. 12. 2017

1001% pro Anarchokapitalismus

Čeho bychom si měli všímat na nejúspěšnější knižní crowdfundingové kampani roku 2017?

Pokud kampaně, které několikrát překročily cílovou částku nazýváme superúspěšné, jak bychom asi měli nazvat takovou, která svůj cíl překonala desetkrát?  Ano přesně to se podařilo kampani na knihu Anarchokapitalismus.  Znamená to 656 262 Kč. Vymýšlení nového názvu pro kampaně s více než 1000% teď ale nechme stranou. Jsou totiž důležitější věci, na které bychom se měli podívat.

Prvním je graf celkové částky promítnutý podle dnů kampaně. Opakuje se v něm něco, co známe už z jiné starší kampaně a sice Velký přelet. Všimněte si, že cílové částky dosáhla kampaň už v první den, přesto se průběh křivky vůbec nijak nezměnil proti ideálnímu průběhu.

 

 

anarchograf1.jpg

Proti jiným kampaním se odlišuje středovou částí, ve které stoupá celková vybraná částka výrazně strměji. Je to sice částečně iluze způsobená tím, že Urza zvolil dvojnásobně dlouhou - 60 denní kampaň, ale i tak tu něco zůstává.

Zřetelněji je to vidět na grafu denních příspěvků, který tvoří předpisovou "kolíbku" s mnoha zřetelnými hrboly ve střední části.  

 

 anarchograf2.jpg

Tajmenství vlastně žádným tajemstvím není - kromě Novinek a zpráv na Facebooku totiž měl Urza v této době šňůru přednášek přímo na téma připravované knihy.

Zájem o knihu tedy stoupl, kdykoli se noví lidé dozvěděli, že se její vydání plánuje.

To je také nejlepší rada pro ty, kdo se rozhodují jestli zvolit 60 dnů trvající kampaň:
Vždycky musíte vědět co budete ve střední části kampaně dělat!

Na závěr bychom měli přiznat že kampaň byla vedena více kanály než jen přes Startovač. Dokonce byl vlastně náš server v celkové kampani až druhým nejúspěšnějším kanálem za sbírkou v Bitcoinech. V kryptoměnách celkem vybral projekt téměř trojnásobek toho co na Startovači.

kryptomeny.jpg

Pokud vás ten pohled inspiruje, měli byste si uvědomit, že kryptoměny jsou platidlem poněkud specifické komunity a vámi oslovovaní podporovatelé jim vůbec nemusí rozumět, natož aby je vlastnili.

To je vlastně také jeden z důvodů, proč se většina crowdfundingových serverů (včetně nás) staví ke kryptoměnám zatím poněkud rezervovaně.