Blog

30. říjen 2017

Kde je slíbený projekt a co s tím uděláme?

Nedostali jste slíbenou odměnu? Autor s Vámi nekomunikuje? Pokud ano, tak čtěte dále.
Kde je slíbený projekt a co s tím uděláme? Obrázek

Přesto, že se to za dobu trvání Startovače stalo jen v několikrát, začali jsme se zabývat ojedinělými případy, kdy se projekt, který úspěšně vybral cílovou částku, nakonec neuskutečnil a odměny tedy k startérům nedorazily.

Důvodů, proč se to může stát je celá řada a je nesmírně důležité správně posoudit, o jaký z nich se jedná, než se pokročí k dalším akcím…

Ještě než se podíváme na možné důvody neuskutečněného projektu, je třeba si připomenout, že projekty na Startovači jsou pochopitelně většinou originální a kreativní akce lidí, kteří k jejich uskutečnění potřebují pomoc od ostatních lidí, tj. od nás startérů. Naprostou, 100 procentní jistotu, že se to nakonec povede vám pochopitelně nikdo zaručit nemůže, a proto je na samotných uživatelích, aby posoudili, zda jsou ochotni zariskovat vlastními penězi a projekt podpořit. Při tom je potřeba uvážit mnoho faktorů. Zda je autor projektu známá osobnost. Zda má s podobnými věcmi zkušenosti. Jak dobře je projekt popsán a mnoho dalších skutečností. Ze strany Startovače se snažíme, aby projekty a autoři byly, co nejvíce trasnparentní a upřímní. Tím zajistíme, že se drtivá většina autorů, kteří nekomunikují a nejsou ochotni nedostatky svých projektů (a problémy obecně) řešit, už přes tuto fázi schvalování nedostane.

Důvody, proč se projekt neuskutečnil ačkoli se peníze vybraly, se dají shrnout do dvou kategorií. “To se prostě nedá nic dělat.” a “Na to se ještě podíváme.”

To se prostě nedá nic dělat.

Tady jsou projekty, kde například autoři přecenili své síly, nebo se neuskutečnily z nezaviněných příčin. Upřímně si přiznejme, že takové věci se nestávají pouze autorům v crowdfundingu. Filmů, her a projektů, které se vymkly kontrole a došlo u nich k obrovským časovým prodlevám nebo se nikdy neuskutečily je velké množství. Mnohdy za nimi stali profesionálové s mnohaletými zkušenostmi.     

Pro zjednodušní si můžeme uvést příklad, kdy autor projektu chce přeplavat kanál La Manche, ale v půlce dostane křeč, nebo ho kousne chobotnice. Zkrátka peníze se na projekt použily, autor zkusil uspět, ale nepovedlo se.

Do této kategorie také patří projekty, kde projekt trvá daleko delší dobu, než původně měl, nebo než se očekávalo a to buď proto, že autor podcenil rozsah projektu, nebo naopak přecenil množství času, které bude k dokončení projektu mít k dispozici. Každopádně autoři projektů v této kategorii komunikují se svými startéry i se Startovačem, takže všichni vědí, co se děje, i když se jim to nelíbí.

Co s tím uděláme? Tohle jsou základní rizika crowdfundingu, takže podle nás není kromě výzvy ke zcela otevřené komunikaci třeba v tomto případě, až na poučení pro příště, žádná další akce.

Na to se ještě podíváme.

V této kategorii jsou projekty, po kterých se takříkajíc slehla zem a kvůli kterým se tato poučka zejména píše. Buď rovnou po vybrání peněz, nebo po chvíli na to autor projektu přestane komunikovat. Není jasné, jestli se peníze na projekt vůbec použily, vzniká zmatek, množí se dotazy na e-mailu Startovače a nikdo neví co se děje.

Co s tím uděláme? Tohle podle nás mezi základní rizika crowdfundingu nepatří, ba naopak to zavání v některých případech podvodem. Ihned po nahlášení projektu jako podezřelého se Startovač pokusí o komunikaci s jeho autorem. Tady je třeba říci, že jsou lidé, kteří komunikují s několikadenním zpožděním, takže mnohdy jde jen problém v komunikaci. Trocha trpělivosti většinu stížností zdolá. Každopádně se Startovač vlastní opakovanou komunikaci pokusí s autorem problém vyřešit. Avšak pokud autor dále nereaguje a nám na Startovači se nepodaří vyzvat ho ke smysluplné reakci v řádu několika málo měsíců, pak podá Startovač prostřednictvím právní kanceláře na autora projektu trestní oznámení a vyzve všechny startéry dotyčného projektu aby se k tomuto trestnímu oznámení připojili.

My na Startovači chápeme, že se ne vždycky všechno povede a dokážeme i ledacos odpustit, ale pokud někdo bude kazit dobré jméno crowdfundingu, tak je podle nás třeba se tomu postavit…

Výzva

Pokud jste podpořili nějaký projekt a autor Vám nedoručil odměnu a zaroveň s Vámi nekomunikuje, tak prosím napiště na info@startovac.cz. Do předmětu prosím vložte Nedoručená odměna - “jméno projektu”. Vámi podpořené kampaně naleznete na svém profilu na Startovači v sekci “Moje odměny”

 

Zpět na výpis