Zrádný čas zdánlivého klidu
11. 10. 2017

Zrádný čas zdánlivého klidu

Uprostřed klesá zpravidla jak zájem o kampaň, tak počet příspěvků. Zdánlivý klid má tendenci ukolébávat jak podporovatele tak autory kampaní.

Pokud jím necháte ovládnout, tak se to také stane.

Ve skutečnosti je ale střed kampaně stejně důležitá doba, jako ty ostatní, zvláště pokud máte v plánu vybrat více peněz než kolik jste si zvolili jako cílovou částku. Na zimní spánek je čas jindy.

Ostatně pokud by skutečně záleželo jen na počátku a konci kampaně, byl by střed vlastně úplně zbytečný. Stačilo by jen těch minimálních 15 dní nebo i méně.

A skutečně, pokud se před vlastí kampaní soustředíte na velmi propracovanou a intenzivní  přípravu, může vám stačit i takto krátká kampaň.

K čemu je tedy dobrý ten mezičas mezi prudkým startem a závěrečným finišem?

Na úplném počátku kampaně oslovujete především své známé a známé svých známých, případně se pokoušíte oslovit prostřednictvím gatekeeperů skupiny, které by mohl váš projekt zaujmout. A právě v téhle činnosti ve střední části kampaně potřebujete pokračovat - tedy měli byste se snažit rozšiřovat svou skupinu fanoušků.

Pokud jste nic nezanedbali na startu, máte na to ideální podmínky - prezentace lidem vysvětlí, co máte v úmyslu a podpora z první vlny přispěvatelů doloží, že máte za sebou lidi, kteří vám věří a že jste si právě teď všechno nevycucali z prstu.

Právě v době klidu uprostřed kampaně máte šanci oslovit i ty gatekeepery pro které by nebyl projekt na počátku kampaně dost přesvědčivý.

Zároveň je to velmi vhodný čas pro rozšiřování okruhu fanoušků způsoby, které nejsou považovány za příznačné právě pro crowdfunding. Jste-li spisovatel, je to vhodná doba pro autorská čtení a pokud vedete projekt pro hudební skupinu, není od věci mít právě v tuhle dobu mít naplánováno pár koncertů.

Prostřední část kampaně je prostě čas, kdy máte šanci nabírat fanoušky na finální závěrečný sprint ale zároveň je to také doba, kdy je můžete ztrácet. Proto je nesmírně důležité vědět, co v tento čas budete dělat. Zvláště to pak platí pro ty, kdo si vybírají delší kampaně - 42 denní a 60 denní.

Na takové kampaně by autoři měli mít právě pro období klidu připravené akce a zajímavosti, které podpoří zájem o projekt. Kromě už zmíněných setkání, koncertů, čtení  a vůbec společenských příležitostí mohou být zajímavé také nové exkluzivní odměny nebo veřejně vyslovená podpora od zajímavých osobností.

 Možná jste si všimli, že většinou doporučujeme 30 denní kampaň. Jeden z důvodů je také ten, že pak není toto klidové období příliš dlouhé. Jen málokdo totiž vydrží opravdu bavit své fanoušky celé dva měsíce. Delší kampaň chce většinou také lepší plán.