Blog

09. červen 2017

Pár rad pro cestovatelský crowdfunding

Dan Přibáň sepsal pro autory jiných crowdfundingových cestovatelských projektů několik poznámek a nabídl nám je k zveřejnění. Určitě stojí za zamyšlení:
Pár rad pro cestovatelský crowdfunding Obrázek

S létem se zase rozjelo hodně cestovatelských crowdfundingových projektů a když na ně tak koukám, říkám si, že by se mnohým jejich autorů mohlo hodit pár našich postřehů. Tak jsem sepsal to základní, na co při zakládání projektu na crowdfundingovém serveru (podle mého názoru) myslet.

ÚPLNĚ PRVNÍ BOD: crowdfunding by nemělo být první, co vás napadne, když začnete řešit peníze na cestu. Uvažování stylu: mám nápad na (podle mě) super cestu (podle mě) super uhozeným strojem, hodím to na Startovač, vyberu prachy a pojedu, je na houby. Vymyslet prdlou cestu umí každý a čekat, že mi jí jen tak někdo zaplatí je naivní (a taky trochu pitomé). První, co by měl člověk při takovém projektu řešit je, kde sežene peníze sám, případně přidat takovou přidanou hodnotu, aby jej chtěli podpořit cizí lidé. Naše první dvě výpravy jsme si platili ze svých a z toho, co jsme získali sponzorů, u třetí jsme s crowdfundingem koketovali, ale žádný úspěch to nebyl a teprve na čtvrté se to chytlo.

Tady jen malá odbočka ke sponzorům: mít sponzora není dobročinnost, pokud chcete, aby vás někdo podpořil, musíte mu za to něco nabídnout, což je většinou publicita či dodání zajímavých fotografií a příběhů, se kterými může sponzor pracovat. Takže pokud chcete mít sponzory, musíte makat, psát, fotit, točit. Vaše výstupy musí být někde vidět a sponzor musí mít z vynaložených peněz dobrý pocit

A TÍM SE DOSTÁVÁME K BODU DVĚ. Pokud do crowdfundingu jdu, první na co musím myslet je: „Proč by mě měl někdo podpořit?“ A odpovědí by nemělo být: „protože mám nápad na (podle mě) super cestu (podle mě) super uhozeným strojem.“ Vzít nějaký šrot a někam s ním vyjet, není nic, čím byste lidi přesvědčili, aby vás podpořili, je to váš výlet. Fanoušek z toho chce také něco mít, cítit, že podporuje něco, co jemu samotnému něco přinese. V našem případě je to (kvalitní) film, (kvalitní) seriál, stovky (kvalitních) fotek a příběhů na Facebooku i jinde. To slovo kvalitní je důležité, protože spousta cestovatelů řekne, že natočí film, napíše knihu… jenže výsledky jsou často jen symbolické, aby to nevypadalo, že peníze šly na výlet.

Když budete skvěle fotit a skvěle psát a fotky a texty dávat k dispozici, lidé vás mnohem raději podpoří, protože jim něco prokazatelně přinášíte. V tomhle je dobrým příkladem „naše“ Dominika na cestě. Než rozjela první crowdfunding, zveřejňovala na Facebooku úryvky z deníků z předchozích cest. Čtenáři byli jejím stylem nadšeni a když sháněla peníze na cestu, nabízela jim za to knihu se svými texty. Fanoušci tedy věděli nejen, že jí podpoří, ale že za to něco dostanou, a to něco se jim bude líbit

A TÍM JSME U BODU TŘI, určeného nefanouškům a nepřispěvatelům, kteří mají tendence označovat crowdfunding za jakousi sbírku či žebrání. Není to pravda. Crowdfunding je specifický e-shop či předprodej, jedna strana něco nabízí za nějakou cenu a druhá strana má možnost si to koupit s tím, že to někdy dostane se zpožděním. Je to celé dobrovolné od začátku až do konce. Pokud projekt nezaujme, peníze se nevyberou, pokud zaujme, vyberou. Každý, kdo crowdfunding rozjíždí, jde do rizika, že neuspěje.

A BOD ČTYŘI PRO PŘÍPRAVU KAMPANÍ: dobře se zamyslete při vymýšlení odměn! To, co doma vypadá, jako super nápad se může změnit v super opruz. Třeba taková cestovka pro plyšáky a focení plyšáků na zajímavých místech. Když máte půl roku myslet na focení plyšounů a to i ve chvílích, kdy máte všeho nad hlavu, je to (slušně řečeno) náročné. Takže odměny vymýšlet už dopředu s tím, že si představíte, co bude obnášet jejich plnění. Už jen balení balíčků a rozesílání je pekelné, ale je to pořád menší otrava, než se snažit zorganizovat balík sekání a atrakcí (výlet na pionýrech apod.), které vám na začátku přišly jako super vtipný nápad.

Ale rozhodně nesmíte odměny ošidit, musí to být hezké vtipné dotažené věci (a služby), které vaše podporovatele potěší a budou je chtít mít doma. Spousta z nich vás sice podporuje především proto, že vám fandí a těší se na vaše výstupy, ale to neznamená, že to můžete ošidit. A to samé platí o samotném provedení kampaně, o textu, fotkách a samozřejmě hlavně videu. Když jsme chystali kampaň na Austrálii, hlodala nás lenost, že jsme přece známí a že nemusíme všechno vysvětlovat, kdo jsme a proč jsme… ale nepoddali jsme se a kampaň vymazlili, jako to jen šlo a myslím, že to byl jeden ze zásadních důvodů úspěchu. Vaši fanoušci prostě poznají, když děláte věci nejlíp, jak to jde a ocení to.

Tolik pár postřehů v kostce. Je to dlouhé, ale třeba to přijde někomu vhod ;)

Zpět na výpis