Patron - cesta k tvůrčí svobodě
3. 5. 2017

Patron - cesta k tvůrčí svobodě

Kontinuální kampaně se v nedávné době staly oblíbenými mezi blogery, youtubery ale i zpěváky, výtvarníky a dalšími tvořivými lidmi. Teď je, díky Patronu, můžete vyzkoušet i na Startovači.

Už na první pohled je zřejmé, že kontinuální kampaně jsou poněkud jiné. Jejich smyslem není dosažení jediného cíle, ale dát autorům tvůrčí svobodu. Povězme si, jak fungují.

Asi jako první si všimnete, že částky u příspěvků jsou uváděny jako měsíční příspěvek. To znamená, že se podporovatelé rozhodují přispívat na určitou kampaň periodicky. Kolikrát ale skutečně přispějí je pouze na nich. 

Také vyplácení autorů kampaní je periodické - měsíční. Graf průběhu kampaně proto často připomíná list pily.

patron pila.jpg

Odměny bývají mnohem častěji virtuální a pokud se objevují některé skutečně hmotné odměny, bývají  zasílány ne vždy za jeden příspěvek, ale za více periodických příspěvků. Obecně představují odměny v kontinuálních kampaních spíše "předplatné do exkluzivního klubu" než "věc na památku".

Tak také většinou patroni svou podporu chápou - jako předplatné. Z toho vyplývá, že autoři musí každý měsíc něco svým podporovatelům nabídnout.

Dalším detailem, který vybočuje ze zvyklostí jednorázových kampaní je možnost zvolit několik cílových částek. Patron umožňuje v současné době hned tři. Jednotlivé cílové částky představují určitý pokrok v nezávislosti. Co byste tedy měli uvážit pro úspěch vaší kontinuální kampaně?

1. Zvažte použití více cílů

Více cílů zvyšuje šanci na úspěch v prvním měsíci. Cíle motivují autory i podporovatele a to i přesto, že je není potřeba splnit v daném časovém horizontu (při jejich nedosažení peníze nepropadávají). Ukazují totiž že máte plán. Patron nabízí použití až tří cílů, protože dosavadní zkušenosti z kontinuálních kampaní ukazují, že tři cíle představují optimum. Je ale samozřejmě možné vést kampaň i s jedním cílem.

2. Zvažte použití více než dvou odměn

V kontinuálních kampaních bývá nabídka odměn poněkud užší než v jednorázových, přesto mívají úspěšní tvůrci mívají více než 2 odměny. Zároveň ale zvažujte, co vlastně nabízíte. Přece jen nechcete věnovat více úsilí plnění slibů, výrobě a rozesílání odměn, než vlastní tvorbě, pro kterou to všechno děláte. A jaké typy odměn můžete nabídnout?

Exkluzivní obsah
Jedním z možných typů odměn je i zpřístupnění uzamčených příspěvků (nejčastěji videí) v Novinkách.

Pohledy do zákulisí
Tutoriály, postup tvorby i vaše chyby (ty zaznamenané) mohou být pro podporovatele zajímavé.

Google Hangout
Pokud jste komunikativní typ, můžete v odměnách využít přímo tematických rozhovorů prostřednictvím Google Hangout. Tento typ odměny většinou patří k těm vyšším - přece jen nemáte času neomezeně.

Součást díla
Jména podporovatelů se mohou stát přímou součástí vašeho díla (pokud jste například spisovatelé), ale možností od pouhé zmínky či poděkování po jejich začlenění do díla je mnohem víc. Ostatně pokud jste výtvarníci nebo tvůrci videí, asi už víte co je tím myšleno.

Jednorázové odměny

Podobně jako v krátkodobýc kampaních můžete použít i jednorázové odměny. Jejich použití je však trochu jiné. Samostatně se jimi zabývá článek Časově omezené odměny pro Patron.

Dalším nápadům se samozřejmě meze nekladou. Tyto příklady ukazují spíše kterým směrem tvorbu odměn vést.

3. Nezapomínejte na neplacené příspěvky

I když jste se rozhodli, že hlavními odměnami budou přístupy do uzamčených videí, nikdy nezapomínejte na neplacené příspěvky. Úspěšní autoři kontinuálních kampaní mají v prvním měsíci nejméně 3 neplacené příspěvky.

4. Nezapomeňte na emaily

Patron při každém zveřejnění Novinky rozesílá upozornění podporovatelům, kteří již přispěli. Při startu budete mít ovšem takových podporovatelů málo a nějak potřebujete dát ostatním vědět, že jste spustili svou kontinuální kampaň. Pro nejbližší přátele a ty, které už vaši tvorbu znají je nejlepší cestou právě email.

5. Používejte sociální sítě

V crowdfundingových kampaních je komunikace základ a pro kontinuální kampaně to platí samozřejmě také. Sociální sítě (v současnosti především Facebook) jsou v tomto ohledu téměř nezbytností. Pomocí nich můžete přivádět nové lidi na stránky projektu.