Můj výjimečný projekt
21. 2. 2017

Můj výjimečný projekt

Povězme si něco málo o výjimečnosti a porušování pravidel.

"Ale můj projekt je výjimečný, víte?"

Kolikrát už si něco takového asi přečetl každý kouč či lektor jakéhokoli crowdfundingového portálu. Většinou po této větě následuje co všechno mít projekt nemusí - filmový projekt nemusí mít video, hudební projekt nepotřebuje text, další nepotřebuje více než dvě odměny a tak dále.

Mám pro vás novinku: Všechny projekty které uspěly, a určitě i dost z těch, které neuspěly, jsou opravdu výjimečné. Jak to? Nejcennější ingrediencí v crowdfundingu je originalita. Když vezmete úspěšný projekt a jen jej zkopírujete, nedosáhnete nikdy takového úspěchu jako originál.

Přesto neexistuje ani jeden projekt, který by vynikl tím, co neměl.

"Můj projekt je trochu nestandardní - budou přispívat jen kamarádi, takže tohle není třeba."

Asi nejhorší námitka, s jakou se vůbec lze setkat.  Že na váš projekt budou přispívat vaši přátelé a proto nemusí být zpracován nijak extra? Jak je dokážete přimět, aby vám poslali své peníze? Opravdu si tak málo vážíte svých přátel? Přátelé jsou v crowdfundingu to vůbec nejcennější (a nejen v crowdfundingu). Je to vaše opora. Jsou to ti, kdo šíří dobré jméno - vaše a vašeho projektu. Zasloužíte si to? Zaslužte si to!

"Nechceme mít standardní projekt jako ostatní a proto..."

 ...proto chceme porušit pravidla. Jistě, ale porušovat pravidla, které neznáte, je tak trochu problém. Nechat řídit na dálnici vaše auto pětileté dítě, je také porušení pravidel a nestandardní chování. Výsledek může být ale žádoucí jen s velmi nízkou pravděpodobností. Neznát principy a snažit se je měnit náhodně je něco jiného, než znát je a měnit je záměrně.

Pravidla tvorby crowdfundingového projektu a vedení crowdfundingové kampaně jsou velmi gumová, ale nakonec se podřizují jedinému účelu - úspěchu kampaně. Důvodem k natočení promo videa není (nemá být) to, že to po vás někdo konkrétní chce, ale to, že tak uděláte svůj projekt atraktivnějším pro podporovatele. Se všemi doporučovanými úpravami textu, používáním obrázků a odměn je to naprosto stejné.

Projekt musí být pro podporovatele především zábavný (bez omezení toho, co nám jako "zábavu" nabízí populární kultura, i antická tragedie nebo proslovy na TED Talks jsou zábava). Ničím jiným lidi na svůj projekt nepřivedete a neudržíte je tam.

Jak správně porušovat zvyklosti

Na Startovači najdete spoustu projektů autorů, kteří psaná doporučení koučů Startovače ignorují. Pokud neporušují Podmínky, nebo nejsou tak slabě zpracované, že vyvolávají otázku jestli je autor vůbec myslí vážně, tak jejich kampaň proběhne. Někteří neuspějí, jiným to jejich fanoušci tak nějak prominou a někteří tím u fanoušků získají. Nás budou samozřejmě zajímat ti poslední. 

Prvním projektem, který naprosto demonstrativně porušuje jedno ze základních doporučení je velmi úspěšná knižní kampaň 366 dní za katrem.

7438-istvan-posledni-vecere-cb-kopie-png-660x371.png

Doporučení o kterém je řeč zní: Nad nikým se nepovyšujte, nevytvářejte urážlivě vyznívající odměny. V této kampani ale najdete odměny lehce obscénní až urážlivé. Správná otázka v tomto případě není "Jak to že mu to někdo povolil?" ale "Jak to, že to jeho fanoušky nadchlo?"

Jde o to že hlavní hrdina knihy Ištván Evženovič je taková tragická figura - trochu sprostý, ve vztazích nešikovný a vzhledově handicapovaný. Odměny jsou popsány v jeho stylu vyjadřování a zapadají do stylu knihy a facebookového profilu. Proto fanoušky neuráží ale baví.

Dalším projektem, který vybočil ze zvyklostí byla kniha Zlé peniaze – Karpišov sprievodca krízou.

Tento projekt má video, jaké by vám nikdo nedoporučil - je to kratičký úryvek z televizní diskuse.

Jde tedy o video nepůvodní, s naprosto jiným scénářem, než je běžně doporučován a přesto fungovalo. Záměrem autora bylo jen to, aby si lidé propojili  v té době na Slovensku velmi populární debatu, v níž vystupoval, s jeho knihou. Zjevně se mu to podařilo, jak ukazuje vybraných 9 045 EUR (384 %).

Autorka  projektu Superkomix se zase rozhodla zpochybnit naše chápání textu a obrázků. I ona s ním uspěla.

superkomix.jpg

A konečně občas se objeví i opravdu dobrý komický komický kousek. Autoři projektu Kool-Aid EP 3 sice neudělali díru do světa, ale za to na projektu zparodovali v podstatě všechno (projekt stojí za prohlédnutí celý), co můžete v doporučeních najít. Taková parodie ovšem vyžaduje v podstatě stejné úsilí, jako jakýkoli jiný projekt.

 Určitě stojí za to dělat výjimečné projekty, a když je potřeba můžete samozřejmě porušit i leckterou zvyklost. Vždycky při tom ale myslete na své fanoušky.

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit