Poštovné - Skrytá hrozba
15. 12. 2016

Poštovné - Skrytá hrozba

Při počítání nákladů na projekt autoři započítávají kde co, ale zároveň zapomínají na jednu poměrně velkou a trochu zákeřnou položku.

Doba kampaně je časem slibů a vzájemného předávání nadšení. Po jejím úspěšném zakončení pak nastává čas, kdy je třeba všechny sliby splnit. To znamená nejen vytvořit odměny a realizovat projekt, ale také dostat odměny od vás k vašim podporovatelům.

Abyste na rozesílání neutratili všechny peníze pro samotný projekt, musíte mít všechno rozmyšlené a spočítané velmi dlouho dopředu.

Pro potřeby většiny projektů na Startovači cekem dostačuje správné nastudování ceníku České pošty. Všechny dražší odměny by přitom měly být zasílány doporučeně a v některých případech nemusí být od věci zvážit i využití zásilkové služby, nebo naopak osobní předání.

Celkové poštovné se obecně velmi špatně odhaduje dopředu, protože nemůžete vědět, kolik a jakých odměn si podporovatelé v kampani pořídí. Můžete ale počítat s poštovným jako částí nákladů na jednotlivou odměnu.

Právě poštovné poskytuje nemalou výhodu lokálním crowdfundingovým serverům. Ačkoli totiž na mezinárodních serverech můžete teoreticky vybrat více peněz, zásilky přes velkou část zeměkoule značně zvyšují náklady na jednotlivé odměny a tím i jejich ceny. Zároveň je ale skutečná výše poštovného o to hůře odhadnutelná.

Do podobné pasti se však můžete dostat i zde na Startovači, pokud máte projekt, který je částečně zaměřený i na zahraniční podporovatele.Proto je v takových případech důležité uvádět, do kterých zemí autor projektu odměny zasílá bezplatně a do kterých už ne.

V některých případech je u většího množství zásilek výhodnější do konkrétní země (například do Německa, Rakouska nebo na Slovensko) zajet a poslat zásilky až z místní pošty. I zde je samozřejmě důležité velmi dobře počítat.

Výše poštovného u crowdfundingových projektů bývá relativně zanedbatelná jen při zasílání pohlednic, samolepek, placek a certifikátů. Jakmile se pokusíte cokoli těžšího, začne raketově narůstat. O to výrazněji pokud posíláte těžší a dražší odměny do zahraničí.

Autoři projektů přirozeně přemýšlejí o tom, jak poštovné platit co nejnižší, případně neplatit vůbec. Většina takových pokusů je ale na úkor odměn nebo podporovatelů. Pokud se spolehnete na odměny posílané pouze elektronicky, velmi pravděpodobně tím váš projekt hodně ztratí na atraktivitě. Vytvoření výdejních míst zase vezme projektu schopnost obsáhnout větší prostor, protože jen málo podporovatelů je ochotných trmácet se za svou odměnou třeba do jiného kraje. Vytvoření výdejních míst je naopak téměř nutností pokud máte v odměnách potraviny, například dorty.