Blog

02. listopad 2016

Buď průkopníkem!

I při letmém nahlédnutí do přehledů zahraničních crowdfundingových portálů musí člověka napadnout, že u nás zatím ještě mnoho nápadů chybí.
Buď průkopníkem! Obrázek

(úvodní obrázek pochází z projekt Air Bonsai na Kickstarteru)

To že se na českých crowdfundingových serverech jen výjimečně setkáte s mnohoúčelovými udělátky i roztomilými technickými ptákovinami, věcmi zpracovanými pro 3D tiskárny a vůbec odvážnými technickými nápady má svůj důvod - být průkopníkem chce dvojnásobek odvahy.

I na Startovači platí to, co jinde - po úspěšných projektech na komiksy následovaly další komiksové projekty, po úspěšném expedičním projektu následovaly další expediční projekty, po úspěšných filmových projektech přišly další filmové projekty...

Jakmile někdo ukázal že je tato cesta schůdná, pustili se po ní další.

Začít s novým tématem je vždycky těžké, ale má to i své výhody - především je váš projekt neokoukaný a pokud se dobře připravíte, máte vlastně všechny fanoušky podobných projektů pro sebe.

A do jakých sfér tedy český crowdfunding ještě nepronikl?

Open source

Ano, máme zažito, že za open source se neplatí, jenže on za ně vlastně někdo vždycky platí - svým časem, talentem, prací... Je příjemné vědět, že svět nefunguje na přísně vyměřených cenách, jenže na druhou stranu také není dobré na cizí štědrost příliš hřešit.

Den má nakonec v životě jen 24 hodin a pokud se člověk věnuje open source musí čas ubírat jinde - práci pro obživu nebo rodině. Způsobem jak to udělat, aby se "vlk nažral a koza zůstala celá" je rozhodně crowdfunding.

Kapesní multifunkční nástroje

Nejrůznější udělátka, multifunkční karty, karabiny či kapesní gola sady jsou výraznou částí startupových projektů například na Kickstarteru, nikoli u nás. Podstatným trikem takových kampaní je právě to že kapesní věci mohou být stejně jako třeba knížky nebo CD součástí odměn. 

Dopravní prostředky a jejich příslušenství

Příslušenství ke kolům od nápaditého osvětlení po rychle zabudovatelné motory je podobně zajímavá oblast startupů jako kapesní nářadí. V projektech ale najdete i celé dopravní prostředky, ať už různé ...boardy nebo skládací kola.

Domácí zemědělství

Mikrofarmaření se stává novou zájmovou oblastí i příležitostí pro tvůrce crowdfundingových projektů díky zapojení automatických prvků a výrazně úspornějšího LED osvětlení.

Robotika

Stavění nejrůznějších autonomních robotů a dronů je stále na vzestupu. Stále lacinější součástky umožňují jejich stavbu za velmi příjemné ceny, takže není divu, že pronikli i do crowdfundingových projektů.

3D tisk

Jak tiskárny, tak modely pro 3D tisk jsou pro crowdfunding velkou výzvou už od samého začátku. Přesvědčit se můžete pohledem do této kategorie na Kickstarteru.

Protézy

Nezávislý vývoj protéz (především rukou) také souvisí s 3D tiskem. Hodně při tom využívají možností přizpůsobení každého kusu svému majiteli. Od prvních jednoduchých kusů vybavených táhly už i crowdfundingoví tvůrci došli až k robotickým verzím.

a samozřejmě spousta dalších. Zbývá tedy poslední zásadní otázka.

Proč ne u nás?

V zásadě existují dvě základní odpovědi:

1. Naši tvůrci technických vychytávek se ještě nenaučili s crowdfundingem pracovat

2. Náš trh je pro podobné vynálezce příliš malý

Na obojím je pravděpodobně kus pravdy, ale protože se základy tvorby crowdfundingových kampaní zabýváme jinde, podívejme se podrobněji na ten druhý bod.

Opravdu dávají naši vynálezci a zlepšovatelé přednost mezinárodním serverům jako je Kickstarter nebo Indiegogo?  Opravdu je projekt na zahraničním serveru natolik zvýhodněn, že to stojí za to přeskočit národní servery?

Odpovědi nejsou vůbec jednoznačné. Část našich vynálezců opravdu zkusila prorazit v zahraničí a několika se to i podařilo. Zdaleka ne vždycky ale byli ze svého úspěchu tak nadšení, jak bychom asi předpokládali.

Důvodem je to že pro skutečný úspěch na mezinárodní scéně musíte být schopni nejen mezinárodní publikum oslovit, ale také být schopni doručit slíbené odměny. Rozesílání stovek, nebo i tisíců odměn po celém světě různými poštovními společnostmi může pořádně zakalit počáteční radost z úspěchu. Pokud tedy opravdu ještě nemáte připravenou světovou strategii pro vedení kampaně i distribuci, může být pro vás lokální server vlastně výhodou právě pro svou částečnou teritoriální omezenost.

Nezřídka také stojí za to, nechat projekt prostě postupně vyrůst nejprve na lokálním serveru a teprve později přejít na mezinárodní.

 

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Zpět na výpis