The Show Must Go On
8. 9. 2016

The Show Must Go On

Neexistuje jiný způsob, jak získat fanoušky, jak je přesvědčit že se mají na váš projekt podívat a případně jej i podpořit, než že je musí bavit.

Tohle je možná první věc, kterou by si vždy měli autoři projektů o crowdfundingu uvědomovat (protože fanoušci to vědí):

Crowdfunding je zábava.

Lidé přicházejí na Startovač ve svém volném čase a dobrovolně vám posílají peníze. Dělají to proto, že je to baví, ne proto, že by se chtěli zbavit peněz. To že dávají na projekt své peníze je vlastně vždycky trochu "bolí", protože by si za ně mohli pořídit cokoli jiného. Udělejte všechno proto aby svého rozhodnutí nelitovali. Zábavný musí být tedy už samotný projekt, ne pouze jeho cíl.

Jako lidé vnímáme svět v příbězích, je tedy výhodou, pokud tak vaši podporovatelé budou moci chápat i váš projekt, v němž bude jeho dovršení ideálním happyendem.

Kromě děje zajímá lidi hodně "atmosféra" a tu určuje slovní projev a vzhled. V obou případech jde o kategorie estetiky. Literárně hezký text působí příjemně při čtení. Je přehledně dělený na odstavce, používá přiměřené výrazy...

Kupodivu třeba nadměrné používání superlativ nijak dobře nevypadá. Dejte si pozor na dlouhá složitá souvětí i cizí výrazy.

To, jak projekt působí je z velké části vytvářeno použitými obrázky. Jsou to kulisy ve kterých se odehrává váš projekt. Zvláště pokud chcete vybírat větší sumu, peněz, měli byste si dát tu práci aby dobře vypadalo vaše video, fotografie i grafika.

Dokud show jede, tak nic nekončí

I když se člověk snaží sebevíc, přijdou okamžiky, kdy vám nemusí být lehko. Ať se ale děje, co se děje, dokud není konec, nesmíte zapomínat, že jste ve hře. 

Musíte v půlce kampaně odjet na služební cestu do Indie? Nevadí i v Indii je internet. Zlomil jste si ruku? Diktovat ale stále můžete! 

Jsou lidé, kteří vedli svůj projekt z paluby lodi a dokonce i z amazonské džungle a přesto neřekli "Teď nemám čas, ono to nějak dopadne i beze mne."

To je důvod proč si kampaň plánovat a zároveň také důvod, proč často vymlouváme autorům dvouměsíční kampaně. Jen málokdo má skutečně plán a výdrž na to aby ustál dva měsíce intenzivní komunikace s fanoušky. 

Pokud ovšem přesně víte co a jak budete dělat, může mít i taková kampaň smysl. 

Ani u tak dlouhé kampaně, jako ostatně u žádné kampaně, nesmíte zapomenout, že záleží i na posledních dnech a hodinách. 

Při plném nasazení se dá i za poslední týden vybrat více než za celou první polovinu kampaně. Samozřejmě ovšem jen tehdy, když nehodíte předčasně ručník do ringu.