První miliónová kampaň roku 2016
14. 4. 2016

První miliónová kampaň roku 2016

Ohlédněme se za Velkým přeletem a řekněme si, co ty čáry a kružnice v infografice vlastně znamenají.

Velký přelet byl takovým hezkým předjarním překvapením. Už proto že byl pěkně zpracovaný, ale také proto, že měl velmi dobře vedenou kampaň a samozřejmě hlavně pro svůj výsledek 1 220 811 Kč. Lidé by se měli učit z úspěchů i neúspěchů, ale z těch úspěchů je to přece jen trochu veselejší. Tak se podívejme, co nám Velký přelet vlastně říká.

Celou infografiku najdete zde: Velký přelet - infografika

Pokud vydělíte celkovou vybranou částku počtem podporovatelů, vyjde vám, že průměr 914,5 Kč, který je vysoko nad nejoblíbenější odměnou - tričkem za 516 Kč. To je první poučení, které je dobré si z takového projektu odnést - nikdy nestavte svoji strategii jen na nejoblíbenější odměně! Vždycky budete potřebovat dostatek lákavějších, i když dražších odměn, které zvednou celkový průměr o něco výš.

Schránka 01.jpg

Při pohledu na to, kudy šly peníze na projekt, zjistíte, že lidé u nás spoléhají při placení spíše na své stolní počítače a notebooky, než na mobilní telefony. Je proto stále ještě výhodnější posílat jim emaily a upozornění přes Facebook (které stále lidé čtou častěji na počítači), než například přes Twitter (který častěji kontrolují přes telefon).

Schránka 06.jpg

Tady máme pěkně vidět to, co jsem zmiňoval již dříve. I když je pánské tričko Velký přelet nejoblíbenější, vysoký průměr dělají další odměny jako třeba Letenka economy class nebo Kousek Naganského expresu.

Schránka 03.jpg

 Zelená křivka na následujícím obrázku představuje v podstatě čítankovou ukázku toho, jak mají crowdfundingové kampaně v ideálním případě probíhat. Pravda většinou takto vypadají spíše teoreticky s různými náhlými výkyvy. Na začátku vidíte opravdové "nahození všech motorů", když autoři kampaně okamžitě po spuštění informovali všemi komunikačními kanály maximum příznivců (velmi inspirativní byla hlavně práce s Cower Foto na Facebooku). Pak následuje pozvolnější stoupání uprostřed kampaně a opět velmi strmý finálový vzestup.

Ve skutečnosti projekt dosáhl původně nastavené cílové částky 400 154 Kč už druhý den kampaně (přesně během necelých 39 hodin). Tento průběh byl možný díky trvalé a nadšené fanouškovské základně a práci se stretch goals (cíle za hlavním cílem), pro které si dokonce v průběhu kampaně autoři nakreslili komiks.

Schránka 04.jpg