Crowdfundingový projekt na Facebooku a jiných sociálních sítích
7. 4. 2016

Crowdfundingový projekt na Facebooku a jiných sociálních sítích

Jak je to vlastně s těmi sociálními sítěmi, a která z nich je nejvýhodnější pro crowdfunding?

Startovač má v nabídce základních tlačítek v profilu Facebook, Twitter a G+, to ale rozhodně neznamená, že byste se museli omezovat jen na ně. Na druhou stranu jsou to asi nejznámější sociální sítě a tak by si zasloužily trochu okomentovat.

Facebook

Stavět na Facebooku skupinu na poslední chvíli je poněkud náročné, proto se tato sociální síť používá především k oslovování vlastních fanoušků a k oslovování již existujících skupin se zaměřením, které s cílem vašeho projektu koresponduje. To samozřejmě znamená udělat si menší vlastní průzkum a případně se i předem domluvit s adminy stránek.

Pro většinu kampaní je Facebook nejdůležitější sociální sítí. Každý projekt na Startovači má hned dva prvky, které přímo počítají s využitím Facebooku. Jsou to Malý náhledový obrázek (to je ten, který je vidět na titulní straně Startovače) a Komentáře.

Malý náhledový obrázek je asi nejdůležitějším obrázkem kampaně. Na Facebooku se sdílí v rozlišení 486x255 px. Je tím prvním, z čeho si lidé udělají představu o vašem projektu. Hodně tedy u něj záleží na kompozici, čitelnosti, barevnosti na tom jestli jsou na něm lidé či zvířata atd.

Obecně platí, že hezké a barevné obrázky dávají výhodu. Obrázek by měl vzhledem vyvolávat představu cíle projektu. Na obrázcích pro koncerty, festivaly a jiné společenské akce, případně prostory pro ně (divadla, kina), by měli být lidé.

Do obrázku je také možné vložit krátký text s mottem či odkaz.

Druhým prvkem je plug-in umožňující vkládat pod projekt komentáře (záložka Komentáře). Je velmi důležité používat při odpovědích tlačítko "Odpovědět", nikoli vkládat další komentář, protože jen v prvním případě se odpověď ukáže autorovi původního komentáře jako upozornění ve Facebooku.

První den kampaně by měl být projekt sdílen na vlastní stránce (pokud ji má), na stránce autora projektu, na soukromých profilech všech, kteří se na projektu podílejí i jejich přátel.

Autor kampaně, který do šesti hodin od startu nesdílí projekt na vlastní facebookové stránce nemá právo naříkat nad malou návštěvností projektu.

Po dobu kampaně je výhodné změnit "úvodní fotografii" na stránce autora projektu tak aby odkazovala na probíhající kampaň (podobně jako v případě Twitteru). Do popisu obrázku i do samotného obrázku vložte odkaz na kampaň, případně motto nebo logo Startovače. Tento obrázek můžete používat také přímo ke komunikaci, tím že jej budete vyměňovat častěji, jak pěkně ukazuje třeba závěrečný obrázek z projektu Velký přelet.

Prelet_podekovani.jpg

 

Zprávy o průběhu projektu vkládáme jako "stav" když je potřeba, obecně ale nejčtenější bývají zprávy v pondělí a úterý. Alespoň na jeden z těchto dní byste tedy s nějakou aktualitou měli počítat. Průměrně se vkládají asi 2 zprávy týdně, ale na počátku a ke konci projektu i výrazně častěji. Poslední dny někdy i každý den.

U zpráv vyměňujte fotografie! Je důležité, aby nevypadaly stejně, protože jinak působí dojmem, že jsou starší.

Twitter

Úspěch ve vedení kampaně na Twitteru velmi záleží na volbě dobrých hashtagů, čili klíčových slov uvozených znakem #. Dobrý hashtag má být krátký, úderný a srozumitelný. Hashtagy se používají i na jiných sociálních sítích, jako například Facebook, Flickr, Google+, Identi.ca, InstagramLinkedInPinterest, Tumblr, Vkontakte.ru nebo YouTube.

Asi nikde jinde ale nezískaly v přímé komunikaci tak velký význam, jako právě na Twitteru. To umožňuje využívat Twitter především ke kontaktování nových lidí. V možnosti relativně rychle vytvořit skupinu k nějakému konkrétnímu účelu je pravděpodobně Twitter bezkonkurenční.

Pro nováčka, který si svůj profil založil před pár dny, je to ale téměř nemožné. Používat dobře Twitter znamená mít s ním nějaké zkušenosti, naučit se psát krátké výstižné tweety, umět volit slova. Chcete-li vést svou kampaň přes Twitter, musíte se nejprve naučit pohybovat se v něm instinktivně a velmi rychle reagovat na okamžitou situaci.

Pro Twitter platí beze zbytku:

Nic není staršího než včerejší noviny.

Na profilové stránce nabízí Twitter možnost "nastavení fotky záhlaví". Vyplatí se ji na dobu kampaně změnit tak, aby upozorňovala na probíhající kampaň.

Google+

Ač nás za to asi v Googlu nebudou mít rádi, patří G+ k sítím, které jsou nejméně použitelné pro vedení crowdfundingové kampaně. Počet přátel ve skupinách bývá v porovnání s ostatními sítěmi nízký a sledovanost nových zpráv je mnohem řidší než třeba na Facebooku. Přesto existují projekty, které vytvořily svoji skupinu zde. Bývají to ale většinou poměrně exotická uskupení (ale i ty máme rádi).

Pro G+ neexistuje žádná základní strategie, snad jen kromě toho, že je lépe vkládat novou zprávu na začátku týdne.

YouTube

Většina projektů na Startovači je na YouTube jaksi mimochodem, prostě proto, že odtud mají vložené video do projektu. Neměli bychom ale zapomínat že i YouTube je sociální sítí. Pokud jste zdatný youtuber, můžete na ní skutečně postavit skupinu.

Problém skupin na YouTube je jejich nepředvídatelné chování, ani početná skupina sledující váš kanál nemusí být zárukou úspěchu. Většinou kanál na YouTube doplňuje jiná sociální síť, je ale důležité myslet i na těch pár podporovatelů, kteří by na váš projekt přišli tudy, proto nesmíte zapomínat vložit odkazy na kampaň pod video, případně i do videa.

Startovač

 Mezi všemi těmi sítěmi bychom neměli zapomínat, že i sám Startovač funguje jako velmi jednoduchá sociální síť. Pravda, jen pokud jej tak využijete. K tomu účelu slouží Novinky.

Novinky jsou nástroj pro komunikaci s fanoušky, kteří již na projekt přispěli. Každá novinka se automaticky rozesílá na jejich emailové adresy. Zakládat novinky je důležité proto, aby ve společnosti zůstávalo povědomí o tom, že projekt stále běží, případně v jaké je právě fázi. Nepodceňujte je, váš projekt žije, dokud se o něm lidé baví.

Zakládat Novinku je nejvýhodnější na začátku týdne. Obecně se novinky drží tří hlavních témat:
1.) poděkování při dosažení nějaké (vámi nastavené) mety - 10%, 20%, 50%, 100% - stanovené částky
2.) žádosti o šíření kampaně - kdykoli, kdy se kampaň na nějakou dobu zastaví
3.) bonusy - přání k svátkům (Vánoce, Nový rok, Velikonoce, Valentýn, Halloween atd.), vtipné obrázky a videa vztahující se k projektu, pozvánky na akce... Slouží zároveň jako poděkování i k oživení kampaně.

Ano, možností je nepřeberné množství!

Uložit