Blog

29. září 2015

Trollení

Crowdfunding je z podstatné části internetový fenomém a tak se mu samozřejmě nevyhýbají ani internetoví trollové.
Trollení Obrázek

V tomto článku se opět obracím k autorů kampaní, protože bude o trollení a vybavovat se přímo s trolly prostě nemá smysl. Takové trollení v komentářích ke crowdfundingové kampani má několik podob.

Úplně klasickou trollovací hlášku typu "LOL to je trapný!" většinou na crowdfundingových serverech moc nepotkáte. Velmi častou formou je naproti tomu nějaký komentář ve stylu:

"Ale děvenko, já bych se styděla takhle žebrat! Proč si na to nenašetříš (např údernickou prací v uranových dolech) když se chceš bavit (rozumněj:pořádat festival), nebo jet na dovolenou (rozumněj: provádět vykopávky uprostřed pouště)?".

Výhodou v tomto případě je (tedy pokud jste autory kampaní), že tito lidé vůbec nechápou princip crowdfundingu a většinou ani vaši prezentaci nečetli, takže pokud vedete kampaň dobře, postarají se o ně vaši fanoušci a vy jen na závěr poděkujete zúčastněným.

Dalším druhem trollení jsou známi konspiracionisté - "Používáte lopatičku namísto zednické lžíce a z toho plyne že nejste skuteční archeologové a peníze z kampaně chcete propít a jinak zneužít!"

Takovým nařčením se brání špatně. Ještě horší může být přímý útok na osobu - "Toho znám, to je podvodník!" 

Obecně dokázat že nejste někdo, za koho vás kdosi prohlásí je pro samotného nařčeného často nadlidský úkol. Pokud na to zareagujete, pravděpodobně jakákoli vaše snaha o vlastní obhajobu skončí nějakým jeho komentářem se smajlíkem.

O mnoho snazší je obhajoba pro lidi, kteří vás už nějakou dobu znají. Opora přátel bývá pak k nezaplacení.

Jako naprosto podpásovou ránu můžete vnímat to, když se někdo přímo ve vaší kampani pokusí odvést vaše fanoušky jinam - "Proč byste tady přispívali na veřejné paintballové hřiště, když už nedaleko provozuji laser game?"

Dělat si vlastní reklamu z cizího úsilí rozhodně podpásovka je! Jenže tohle je také vlastně srovnání, které jste už dávno měli udělat a pokud ho v projektu nemáte, je to zatraceně velká chyba. Samozřejmě že nejste sami na planetě ani ve svém městě! Lidé váš projekt prostě s jinými srovnávat budou. Když už to tušíte, nebo víte, udělejte to dříve. Čím je váš projekt lepší?

Trollové nemohou ublížit projektu s dobrou fanouškovskou základnou, ale docela to dokáží zavařit těm, kteří své fanoušky teprve v době kampaně hledají. V takových případech buďte opatrní, jako kdybyste chodili po skleníku.

Naštěstí většina lidí, kteří se v komentářích ke crowdfundingové kampani dopustí nějakého skutečného nebo zdánlivého trollingu, vlastně nechce být trolly. To je výhodné, protože pokud jim vyjdete vstříc a mluvíte s nimi, mohou vám i pomoci.

Mnohé "trollení" proto vlastně žádný trolling není. Někdy tak na první pohled vypadá i celkem oprávněná kritika. Proto je hodně důležité si dát pořádný odstup, než na nějaký komentář, při kterém se vám nalila krev do hlavy, začnete odpovídat.

Zpět na výpis