Startovači, podporovatelé, fanoušci, donoři, backeři...
6. 8. 2015

Startovači, podporovatelé, fanoušci, donoři, backeři...

Je zarážející jak málo autorů se vůbec zamyslí nad tím možná nejdůležitějším: Kdo vůbec jsou? A proč nám ti lidé dávají peníze?

Lidem, kteří se mi svěří, že by chtěli založit crowdfundingový projekt většinou doporučuji, aby si nejprve zkusili některý projekt podpořit. Chce to ale opravdu si vybrat takový, aby vám stál za to a obětovat alespoň tři stovky. Ten pocit si uchovejte. Zkušenost toho pocitu totiž nic nenahradí.

Je to směs hrdosti, pocitu štěstí, napětí a adrenalinu - něco mezi vášní ze sázení, napětím ze závodu nebo z aukce a zároveň tím vzniká něco nového, pěkného, na co může člověk být hrdý že byl při tom.

Pak si teprve uvědomíte, proč jste si ten projekt vybrali, jaký vytvářel dojem. Byl prostě hezký, měl pěkný cíl, bavil vás a lidé kteří za ním stáli se netvářili nafoukaně, ale sdíleli jakési nakažlivé nadšení, dokázali rychle, chytře a bez vzteku odpovídat na otázky i útoky.

Uvědomíte si, že jste se báli, jestli se nakonec opravdu vybere dost peněz, aby se mohl uskutečnit.

Zkrátka crowdfunding je hra. Je to zábava, trochu jako Dračí doupě. Pokud si tohle nebudete uvědomovat při tvorbě projektu a vedení kampaně, přestane vaše snaha dávat smysl.

Přímá zkušenost přitom vydá za celé stohy textu.