Před kamerou, za kamerou
10. 6. 2015

Před kamerou, za kamerou

Povězme si něco o tom, jak se proklínaný filmař Uwe Boll konečně srazil s realitou a také o tom, jak Startovač objevuje v lidech filmařský talent.

Ano je to tak, Uwe Boll, kterému už tolik fanoušků videoher slíbilo nenávist až za hrob a pronásledování na zemi, ve vzduchu, na moři, pod vodou i pod zemí za to, že lidem ničí jejich sny, konečně dostal co proto a byl v tom crowdfunding.

Proklínaný filmař si totiž usmyslel, že se opře o svoje fanoušky a vytvořil pár crowdfundingových projektů, které dopadly naprosto podle očekávání. Tedy ne že by snad jeho Postal 2 na Kickstarteru a Rampage 3- No Mercy! na Indiegogo nevybraly nic, vybraly prostě tolik, kolik odpovídalo jeho filmařskému renomé.

Jak jste asi pochytili z tohoto videa, je velmi pravděpodobné, že od Uwe Bolla mají všechny crowdfundingové servery navždy pokoj. Přitom právě stvořil své nejlepší crowdfundingové video! Má velmi slušný virální potenciál. Ve všech ostatních totiž chybí jakákoli emoce a dělat crowdfundigové video, které vyvolává tak maximálně ospalost, je hodně zbytečné.

Naštěstí crowdfunding filmaře pouze nedrtí, ale objevuje je. Leckdo z autorů crowdfundingových kampaní se totiž pustil do svého videa jen proto, aby jeho kampaň nezůstala němá a nepohyblivá.

Pokud jste to někdy zkoušeli, asi jste zjistili, že natočit video, kterým svému projektu ublížíte, je poměrně snadné. Na odstranění fanoušků je nejlepší šedivá slideshow s co největším množstvím textu, video s chraplajícím nebo tichým ale šumícím zvukem, nebo něco co jste si "půjčili" od někoho jiného bez jeho dovolení.

Natočit opravdu dobré video je o dost těžší. Nějaké rady sice existují, jenže je v nich háček.
Ty rady zní:
Ukažte se!
Vše podstatné řekněte v první minutě!
Co je v obrazu, nemusí být ve slovech!
3 minuty je akorát.
Buďte zábavní!
Buďte originální!

Buďte originální? To je asi nejhorší rada, jaká existuje Jak se s tím perou naši autoři? Překvapivě dobře. Z dávno minulých projektů by si pochvalu rozhodně zasloužil komiks Divočina,

 z nedávných a méně dávných pak Trabanti,

...projekt na parkourovou halu,

...film Prach a broky,

 Brigita a Štěpán,

...a další.  Mnoho dalších!

Ale podívejme se teď trochu blíž do současnosti.

Pokud pokud vás třeba předchozí video nezaujala, ale si potrpíte na zamilované dojemné filmy, tak vynálezce, zlepšovatel a designér (a taky autor komiksů) Pavel je horký kandidát na (zatím fiktivní) cenu, protože svůj injektor Pebble na léky na roztroušenou sklerózu opravdu stvořil z lásky.

 Frontální útok na mateřské pudy v sobě ani moc neskrývá video z lesní školky Vrběnka.

Na úplně jiné pudy cílící autoři projektu Mortal Cabinet si zvolili hodně příznačné prostředí s docela velkou ozvěnou.

Mohl bych pokračovat ještě dlouho, ale chtěl bych abyste si na všech těch filmech něčeho všimli. V podstatě všechny se těch úvodních rad tak úplně nedrží.

Dokonce jsou mezi úspěšnými projekty v Síni slávy i takové jako je Hořící pařez, Zlé peniaze či Vianočka udatný.

Jejich videa jsou sice na hony vzdálená tomu co se doporučuje, ale autoři moc dobře věděli, proč je natočili právě takto. Na druhou stranu je v Síni slávy i několik projektů s vysloveně nepovedeným videem, (Za odstrašující příklad však nikoho dávat nebudu.) nebo projekty bez videa.

Naopak v propadlišti dějin by se našly i projekty s pěknými videy, i když je jich už méně.

Fanoušci jsou totiž lidé, kteří vás mají rádi a za každou chybičku vás hned nešikanují, takže prostředí crowdfundingu je vlastně v tomhle směru docela milosrdné.

Odpustit si video rozhodně nemohou autoři filmařských projektů, protože právě ti by měli nejvíce ukazovat, jak vlastně svůj obor zvládají. Někdy tedy může dávat smysl i ukázat trailer k připravovanému filmu,jako třeba u animovaného filmu Nina:

Vložený obsah třetí strany

Pro ochranu Vašich osobních údajů automaticky nenačítáme obsah třetích stran bez Vašeho souhlasu.
Chcete načíst obsah z webu player.vimeo.com?

U projektů s vyšším rozpočtem se video už bere trochu jako součást bontonu.

Teoreticky sice lze vybrat na projektu několik set tisíc i bez videa, ale je to asi tak "přiměřené", jako přijít do Národního divadla v plavkách, nebo jet na Rock for People ve svatebních šatech s vlečkou. Nějaký efekt to jistě vyvolá, ale jen těžko ten, který byste si přáli.

Video může projektu hodně pomoci nebo také ublížit ale celý projekt na něm zpravidla nevisí.

Jenže víte, takhle je to v crowdfundingu se vším. Text, video, obrázky, odměny, to všechno projektu vždy buď pomůže, nebo uškodí. Ve všem mohou autorům projít (a projdou) menší i větší chyby, důležité je, jaký to všechno dohromady vytváří obrázek o projektu a hlavně: To všechno je vlastně kus komunikace mezi autorem projektu a fanoušky. Je to oslovení. Pokud s nimi ale nebudou autoři dále mluvit, může to všechno vyznít na prázdno, nebo také ještě hůř, pokud jsou s lidmi zvyklí komunikovat jako  Uwe Boll.